Hej!
Hoppas ni har råd till mig. Har ända sen jag tog körkort -97 kört samma bilmodell, stor bullrig diesel från 70-80 talet. Nu börjar det till slut bli dags att köpa en "normal" bil. Vill ha en ganska ny (2-4 år) och behöver lite bagageutrymme, vi har 1-2 skolbarn beroende på vecka.
Tittar på Renault Clio Sports Tourer, max 100.000 och hyfsat ny, -12 som äldst. Den är så snygg,känns hyfsat rymlig och är rolig att köra. Helst kamkedja.
Tittar också på Renault Captur som också är snygg, rolig att köra och man sitter högt. Max 120.000 tänkte jag.
Också intresserad av Toyota Prius men då får det bli en lite äldre modell om jag ska ha råd. Inte lika snygg men bagageutrymmet ser hyfsat ut och har läst att den ska vara stabil vad gäller service - har alla kamkedja?
Sneglar på Kias kompakta kombis och nyare Ford Focus - även om den är lite för trist för min smak...
Har ni några råd till mig? Köpa privat, bilhandlare, Garantibil eller KDV?
Kommentarer
Du skriver inget om hur du åker, är det mycket tätortstrafik eller landsbygd? Ungefärlig körsträcka per år?
Åker du tätortstrafik som mest tycker jag du kan titta på en sådan här https://www.blocket.se/orebro/Toyota_Prius_65751267.htm?ca=8&w=1&last=1
Och ja den har kamkedja, inte världens roligaste bil precis och som du själv skriver, inte särskilt snygg, men den blir ganska billig och anses ha väldigt bra driftsäkerhet och den har automat.
Vill du ha en modernare diesel än den du har är nog den här ett fynd https://www.blocket.se/stockholm/Opel_Astra_1_7_CDTI_ecoFLEX_Sports_Tourer_110_67405552.htm?ca=8&w=3
Opel ger överhuvudtaget mycket bil för pengarna.
@saabnisse Tusen tack för svar! Precis vad jag önskar, var får man mycket för pengarna. Läste faktiskt precis nu om Astra och att den senaste modellen blivit årets bil i Europa. Men guuud så tråkig... Men egentligen är det såklart inte utseendet som räknas.
Mest stadskörning, under 1000 mil per år, för mig spelar det ingen roll om det är bensin eller diesel men Prius eller annan hybrid är ju väldigt intressant. Dels ur miljöaspekt men också för att den (ibland) då går väldigt tyst - skönt! Just nu kör vi bara när vi ska handla eller särskilda ärenden, mycket korta sträckor. Bara några ggr per år kör vi långt och då på semester eller på besök - stackars bil... En automat hade alltså inte skadat.
Önskemål: Driftsäker - hyfsat bagageutrymme - nybilskänsla kvar - ej dyr skatt.
Bonusönskemål: Snygg - automat - motor- & kupévärmare
Högsta önskemålet är en Captur - tycker de är så läckra. Sen läser man att Renault är bara skräp...men det kanske var gamla Renault...? :(
Ska du köpa Prius så är det viktigt att det är gen3 för dom pengarna, den saabnisse länkade till såg helt ok ut och hade dessutom solpanelstaket, så man kan få kylning när den står parkerad i solen på sommaren. Tycker Prius gen3 i vitt är ganska snygg faktiskt. Vill du ha en bränslesnål och samtidigt driftsäker bil finns inget bättre idag, konstruktionen är närmast skottsäker och ganska fascinerande när man granskar den lite mer i detalj. Fordonsskatten ligger på låga 360 kr per år.
Jag eftermonterade förresten motor- och kupévärmare på min för 5000 kr hos Europeiska motor (auktoriserad Toyotahandlare), så det går alltså att fixa till bra i efterhand om man så vill.
Sen om bilen har 17" sommardäck så rekommenderar jag att du byter ner dig till 16" eller 15" med tiden. Det ger tystare gång, lägre förbrukning och bättre fjädringskomfort. Inga problem att byta utan kostnad på typ blocket då det är många som vill ha 17", antagligen för att dom tycker det är ballare.
Det är nog bättre att titta på bilar i verkligheten än att sitta och titta på en bild och läsa fem rader.
Verkligheten överraskar vanligtvis...
När kom gen3?
2009 kom 1,8 liters Prius som inte har någon fläktrem eldriven AC och vattenpump och andra finneser.
https://youtu.be/_iggjsKyq2Y
Knallade in på Toyota och det hela slutade med att jag provkörde en Verso-S från 2012 med automat som gått 4400 mil. Tyckte den var söt, lite annorlunda utseende. Sitter högt och ser bra från den, i min bil ser jag som en kung så jag har lite svårt för bilar där man sitter lågt och knappt ser över instrumentpanelen, är 166 cm lång.
Kände inte alls till Verso-S sen innan, kul!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.