Hej,
Ska snart lämna tillbaka en Passat 1,4 TSI som jag leasar.
Har haft bilen inne på besiktning hos VW och i samband med en service förra vecka så fick jag prata med en säljare hur återlämnandet går till samt eventuella skador på bilen som ska åtgärdas.
Kommer få fixa ett stenskott i rutan samt få tillbaka ett par tusen för undermil.
Under samtalet så kom vi in på att köpa loss bilen från finansbolaget (VW finnas).
Fick ett ungefär pris på 175ksek vilket låter "billigt" jämfört med lekande på tex Blocket som alla ligger över 220k.
175 plus leasingkostnaden kommer bli bra mycket lägre än om jag köpt bilen kontant för 3år sedan.
Innan jag Leasade Passaten var jag verkligen inget Fan av Vag-bilar. Men jag måste erkänna att jag gillar bilen, bra komfort, fantastiskt bränslesnål osv.
Så till själva frågan. Vågar man köpa en VW Passat 1,4tsi med DSG låda? Hur mycket har förbättrats sedan generationen innan förutom att motorn är en uppgradering med bla. Rem ist för kedja?
Kommentarer
Köp, det är en tre år gammal bil.
Gamla skrönor att dom skulle vara så dåliga, på samma vis som gamla skrönor om Toyotas förträfflighet.
Om inte annat så verkar du kunna göra en hyfsad affär om du sedan försöker sälja bilen, som troligen kommer rasa inom den närmsta framtiden :)
Ja känns lite så.
Var inne på typ en v90 d3 som man får för ungefär samma pris som en Passat som jag leasar. Men när detta pris kom fram så blev Passaten helt plötsligt intressant.
Det jag inte begriper är att inte finansbolaget försöker sälja bilen för vad övriga står i, snackade med en kollega som Leasade en golf. Han fick oxå ett pris som totalt innebär att han betalat mindre genom leasing sen köp än ett rent köp från början.
Nu köper väl inte finansbolaget bilen för det som står på specen iof
Finansbolaget är inga bilhandlare.
Dom vill täcka sina kostnader för finansieringen och tjäna de pengar man föresatt sig i kalkylen på leasingen.
Sedan har finansbolaget troligen inte betalat listpris för bilen.
Det viktigaste är att du trivs med bilen, inte alls säkert du skulle trivas med en Volvopadda.
Den är klaustrofobisk i kupén jämfört med en luftig Passat.
V90 känns som en "lyxigare" bil. Passaten ser enl. mig ganska tråkig ut men den fyller sin funktion väldigt bra som familjebil.
Det enda jag inte riktigt gillar är att det är Halogenlysen. Men det är ju inte direkt bilens fel :)
Sett till pris (om det nu stämmer) så verkar det som att man inte får något bättre för 175k. Dessutom är det ju bara jag som kört den. Så jag vet ju vad jag köper.
V90 är ju helt klart en lyxigare bil än Passat, sedan är det ju upp till var och en att värdesätta det.
Själv är jag inte särskilt förtjust i V90, det finns inget direkt att anmärka på mer än att den är stor utvändigt, men liten och trång invändigt, insteget t.ex. är bland det sämsta på marknaden, det finns småbilar som är överlägsna.
Men bilen i övrigt är helt ok och stolarna är överlägsna dem i Passat.
Personligen skulle jag dock aldrig försummad ett sånt här tillfälle att köpa Passaten, hittar du något du tror är bättre är det ju bara att slå till, Passaten förlorar du nog inte på.
Finansbolaget har säkert betalat ca 50-60000 under listpris för Passaten men detta belyser att privatleasing i många fall är billigare än att köpa nytt.
Det belyser i alla fall att man kan göra en vettig deal om man tar en inroparmodell och är nöjd och glad med det.
Börjar man kryssa för lite tillval, som tex dom LED lysen som saknas och andra ”bra å ha” grejer så ökar fort månadsbeloppet med åtskilliga hundralappar. Metalliclack 80kr/månad, dragkrok 110kr/månad och så fortsätter det.
Det speglar även det att extra tillbehör får bekostas nästan fullt ut av nybilsköpare. När det kommer till inbyte så har dom dyra tillvalen nästan helt tappat värdet.
Vilket de ofta har även om du köper den privat.
De tillval som man får mycket tillbaka för är få, automatlåda är ett av dem.
Sedan kan en snikmodell vara svårsåld däremot så ngt extra måste finnas, en Volvo utan minst Momentum kan tex vara svår.
Inte vid inbyte, men sälja privat är nog ett helsicke.
Då är det som sagt inget att tveka på.
Ljuset kan man fixa med ”fulLED” då det lär ge en enorm skillnad, om man nu har det behovet och kör på mörka vintervägar.
Jag valde inte till nånting förutom automatlåda. Digitala instrument, drag samt backkamera ingick i nån form av kampanj de hade. De har det mesta jag behöver i standardutförande. Även om det alltid finns en massa "vill ha" saker som man alltid vill ha men sällan är speciellt viktigt.
Vinterhjul valde jag till oxå, vet inte exakt men de kostar nog 3-400 extra i månaden. Det kunde man väl iof köpte egna vid sidan om men gjorde det enkelt för mig. Hade även däckhotell så jag har aldrig rört hjulen förutom vid tvätt.
Jag är riktigt nöjd med leasing faktiskt. De var inte överpetiga vid kontrollen av skador heller. Även om bilen är riktigt fin så finns det ju märken som jag var osäker på.
Har mailat vw om ett förslag men är osäker om jag kan få ett definitivt innan jag lämnat in den vilket jag kan göra vilken dag som helst då sista månadshyran är betald
#12: Ful-LED = extra LED-ljusramp? Eller finns det fiffigare lösningar?
Ja du kan byta H7 lamporna i halvljuset och helljuset till endera xenon eller LED.
Inte på något vis godkänt, men betydligt bättre ljus.
Det är väl två reflektorer på Passaten?
Sedan så klart kan du montera en LED ramp för extra bra helljus.
Ok — men vid varje besiktning måste man då sätta in halogenlamporna igen?
Finns Xeonkit för Halv och Hel ljuset.
Helljuset kan man göra utan anmärkning. Halvljuset så måste man ha godkända lamphus osv för det.
Samma för Led då skall man ha strålkastare rengöring eller automatisk nivåreglering för halv, inga åtgärder för hel.
På våran förra bil med halogen så satte jag in Xeonkit för helljuset och monterade marknadens bästa halvljus lampor. I dagsläget är det Osram nightbreaker laser.
Automatisk nivåreglering av halvljuset gäller även för xenon.
Behöver det fungera egentligen?
Har besiktat många äldre 9-5or där nivågivaren varit kass och varningen för detta lyst utan anmärkning.
Det är ett tjänstefel av besiktningsmannen att inte anmäla ett sådant fel.
Men han kanske inte observerade varningslampan och hittade inget fel när han kollade ljusinställningen.
Om inte automatiska nivåregleringen fungerar kan ju lamporna lysa lite lite hur som helst vilket borde märkas.
Inte om grundinställningen är riktig vid kontroll, det är ju först vid nerlastning som det blir fel.
Förstås är det väl olika på olika bilmärken. På min förra Skoda gick staget för nivågivaren fram av vilket gjorde att belysningen nog kördes som vanligt upp och ner vid start men sen lyste dom alltför lågt och reagerade förstås inte på hur bilen lastades.
Guran
Nu vet jag inte hur det är på Passagen men på min Focus-19 gick det inte montera LED-lampor på helljuset,så man behöver nog kolla en extra gång innan man köper....
Troligt är det inte H7 på helljuset på nyare VW-bilar med halogen. Mina har haft H15-lampor på helljuset. Kollade på möjligheten att byta till LED på halvljuset (H7) i senaste Golfen (2015) men konstruktionen med kåpan över lampan och hela kontaktsystemet gjorde att jag nöjde mig med lite vassare H7-lampor istället
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.