Hej till er alla bil ägare.
Nu är det dags att köpa en kombi. Och har fastnat för en V70 från 2010 och uppåt.
Sålde min S60 här om dag därför vill jag ha en Volvo.
Helst en bensinare för jag kör väldigt korta sträckor eller låter bilen stå en dag här o där.
Har en budget på max 155.000kr. Behöver er hjälp och tips om valet.
Här är några bilar som ser lockande ut och hur mycket skulle man pruta på dessa.
https://www.blocket.se/varmland/Volvo_V70_II_2_5FT_231_Summum__7400mil__66587629.htm?sa=1
https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V70_II_T4F_180Hk_OCEAN_RACE_AUT_NAVI_66455796.htm?sa=1
https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V70_2_5FT_R_Design_Automat_65447483.htm?sa=1
https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V70_2_5_FT_AUT_SUMMUM_6889_MIL_66580176.htm?sa=1
Privat: https://www.blocket.se/sodermanland/Volvo_V70_2_5ft_R_Design_66046222.htm?sa=1
Tack......
Kommentarer
Knappa in resp. reg.nr på följande länk, så får du ett hum om vad du kan köpa bilarna för.: http://biluppgifter.se/
2.5FT är visserligen en härlig motor, men väldigt törstig... Jag har själv en T4 och av dessa skulle jag välja den. Den är pigg och går bra, även om den inte låter lika ljuvligt som 5:an... Räkna med att den drar strax över 0,8/mil blandad körning, på bensin, så blir du inte besviken.
Noterar att alla du länkar till är flexifuel-bilar. Vill du ha möjligheten att köra på E85, eller har du valt dom enbart för att dom är billigare?
Har valt de på grund av priset och smak enligt mina ögon. Kommer förmodligen köra mest på bensin. Har hört att flexifuel motor går rätt bra så länge förra ägaren har sköt servicen. Har också tänkt på en vanlig T4 som är inte lika törstig som 2.5FT motorer, men det är inte så många till försäljning under 155.000 kr. Visst, har sett denna:
https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_v70_r_design_aut___nav_66511722.htm?sa=1
Körs av en 26 åring som bara haft den i ett år. Frågan är vilket skick den befinner sig i...
Har inte kollat upp bilarna men jag hade valt en bil med ett lågt miltal om inte ägarhistoriken ser märklig ut.
Personligen så gillar jag R-designen och den bilen har dessutom rullat lite så den hade blivit mitt val. ( den röda med 8000 mil )
Förstår inte grejen med att Etanolbilarna är lägre prissatta och skulle tvärtom ha föredragit en sådan då de är mer välservade.
Eftersom att du skriver att du inte kör så mycket så spelar det en mindre roll om bilen drar lite mer. Det är ju bensin som man tankar nu om man vill åka billigast och jag har svårt att tänka mig att den starkare motorn då skulle dra mer än 2-3dl/milen än T4:an.
Om du sen säljer igen om kanske 3 år så har den bilen fortfarande ett lågt miltal och detta tillsammans med mycket effekt och fin utrustning gör den mer lättsåld!
Lycka till!
För att få den uppdaterade inredningen med Sensus m.m, så se till att du får tag i 2012-års modell eller senare. Den känns lite mer up-to-date än 2007-11-modellen.
Den här såg ju rätt smaklig ut (om du kan tänka dig en gasmodell).
http://www.blocket.se/sodermanland/V70_2_5T_Summum_Automat_66589574.htm?ca=15&w=3
Just när det gäller V70 så är det som Grosser skriver bättre att välja en nyare modell, alltså -12 eller senare, hellre än en äldre med få mil.
10000-15000 mil är inget på en välskött bil.
Men ärligt - hur vet man hur välskött en bil är när det fuskas med allting idag.... Och en modern Volvo slits liksom alla andra märken så jag tycker nog som Mistro att lägre körsträckor är att föredra.
Visst kan man bli blåst, men det kan man på en lågmilare också, men är man observant ser man väl ganska lätt om bilen är välskött.
Sedan är det ju servicebok med stämplar och man har ju också Carfax att tillgå.
Kawenja, har du kollat Kvd?
Har du tur kan du göra fynd och de är noga med sina beskrivningar.
Just nu 31 objekt!
Bara att gå in, välja och lägga ett bud.
Jodå Saabnissse - jag är fullt medveten om både serviceböcker resp Carfax och relativt bilkunnig men ändå skulle jag t ex aldrig få för mig att hjälpa en bekant att välja vilken beg bil han borde välja bland några tänkbara exemplar. Så inte är det speciellt enkelt att se på en rekondad bil hur välskött den EGENTLIGEN varit... Kanske lite enklare att säga "köp inte just den" men att säga "köp just den" skulle jag verkligen undvika.
Jag förstår att du endast köper nya bilat Pi, men vad vet du om det liv bilen haft just innan du tagit hand om den?
Jag tycker det är för jobbigt att misstro alla bilar, visst har de fel, ibland dolda, men det är ju inte säkert att det varit med avsikt.
Jag har köpt många beg. bilar och bara känt mig blåst en gång och då gällde det en två år lågmilare, körd försiktigt av en äldre farbror.
Jag har aldrig mer köpt en bil som körts försiktigt av en äldre farbror.
saabnisse - även jag har köpt många begagnade bilar till mig (och familjen) med avhållit mig ifrån långmilare.
Har inte kollat på KVD. Ska besöka sida, tack saabnisse. Som ni skriver grabbar, ibland är det svårt att märka hur välskött bilen är. Speciell hos en bilhandlare som putsar till bilen ordentligt. Håller med att den nya inredning ser snyggt, därför håller jag ett öga på denna ocean race som har gått 12700mil.
https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V70_II_T4F_180Hk_OCEAN_RACE_AUT_NAVI_66455796.htm?sa=1
Hoppas att man kan pruta upp mot åtta procent på en sån bil. Den har också används som leasingbil, är det nåt att tänka på?
Tack så mycket för tips hittills grabbar och fortsätt att mata på med mer info. Ska besöka en eller flera bilhandlare nästa vecka på fredag under klämdagen.
Vill man kolla upp en begagnad bil så har det kommit en ny gratissajt: www.biluppgifter.se.
Där står i princip alla basuppgifter och framförallt bilmätarställningen hos bilprovningen de 3 sista åren.En garanti emot skruvade mätarställningar. Ett tips jag fick idag.
Nä,det är riktigt att man inte kan garantera något med bilar men vanligtvis är en bil med färre mil i ett bättre skick. Är det nu just en -12:a som man vill ha p.g.a en viss utrustning,färg,motor e.t.c så är det väl bara till att leta efter en sådan?
Om sen bilen har rullat 9 eller 10.000 mil kan ju kvitta men om vi börjar att prata om några tusen mils skillnad mellan två bilar så kan det snabbt innebära stora skillnader i ägarkostnader. En sak är service/rep kostnad och en annan är värdeminskningen.
Kör man bara kanske 1000 mil om året (med en lågmilare) så tror jag att man kan åka hyfsat tryggt utan större kostnader i några år för att sedan byta in den igen innan det blir dags för de riktigt dyra service/rep. ( en chansning,jovisst men den blir ju inte direkt mindre med höga miltal)
kan ju också kännas lite tryggt att åtminstone ha motorgaranti den första tiden.
Tycker absolut inte att vi skall överskatta bilars funktioner idag och leva vidare på myten om att en Volvo eller för den delen MB är evighetsmaskiner.
Läser ofta om hyfsat nya bilar som har råkat ut för extremt dyra rep. och hur billigt blev då dealen med en "högmilare"?
Volvo gör fortfarande bra bilar men de är liksom alla andra fullspäckade med teknik och ni kan vara helt säkra på att detta borgar för ett klart mycket dyrare bilägande.
Jag är av den uppfattningen att, faceliftade modeller kanske är ett lite tryggare val. Just för att ev lite "barnsjukdomar" kan ha åtgärdas. Plus att bilen känns lite fräschare, lite modernare snitt oftast.
Tror det är bra också, den dag man ska sälja bilen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.