Vi Bilägares forum

Köpa bil Toyota

Köpa bil Toyota

Hejsan jag funderar över att köpa en toyota avensis 2.0 auto bensin eller 1.8 auto bensin. De har rullat ca 5000 mil. Jag undrar lite om vad det finns för nackdelar med dessa bilarna. Vad som oftast går sönder eller har stora problem med exempelvis motorn.

Hade varit tacksamt om någon hade kunnat berätta lite om dem. Har aldrig ägt en toyota.

Tack på förhand MVH Dennis :)

Uppdaterat: 2017-02-12 14:00

Kommentarer

Precis motorn i 2.0 är 2 dl större. Det är skillnaden.

Uppdaterat: 2017-02-12 14:59
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

I vilket fall som helst så är Toyota Avensis en rätt trött bil, Mercedes-Benz E-klass är ett bättre val i alla avseenden.

Uppdaterat: 2017-02-12 16:57
Vorwärts skrev:

I vilket fall som helst så är Toyota Avensis en rätt trött bil, Mercedes-Benz E-klass är ett bättre val i alla avseenden.

Det är en stor skillnad mellan toyota och mercedes i "klass skillnad " och även priset :)

Tack för svar låter som att jag ska köpa en toyota då :)

Uppdaterat: 2017-02-12 18:57
Östberg Dennis skrev:

Det är en stor skillnad mellan toyota och mercedes i "klass skillnad " och även priset :)

Tack för svar låter som att jag ska köpa en toyota då :)

Det kostar att äga en bil oavsett vilket märke man väljer, varför vara dumsnål och välja Toyota när det är enkelt att plussa på inköpsbudgeten med några tusenlappar och få en Mercedes-Benz istället.

Uppdaterat: 2017-02-12 19:14

Toyota har en oslagbart hög kvalitet, kan i stort sett inte gå sönder, skulle den göra det är det gratis att reparera, det har jag läst här....

En mb hinner inte gå sönder, den rostar upp innan!

Och så är den tysk, det innebär en erbarmligt låg långsiktig kvalitet....

Sorry, kunde inte låta bli.....

Uppdaterat: 2017-02-12 20:44

Det är det toyota vinner stort på, att det är gratis att reparera om det behövs.

Uppdaterat: 2017-02-13 09:03
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Ja der er forskel godt nok kun 6 HK men følelsen på en 2,0 og 1,8 er stor på t4 med 7 trins automat box kørsel er langt mere glidende og det ellers ikke særlig gode bundtræk er også bedre navnlig når du bruger padle skift ved rattet i sport funktion trækker den bedre i bjergene Østrig end min kones Mercedes toyota avensis t4 2,0 aut er den bedste bil vi har ejet rigtig god fornøjelse med dette pragtexemplar.ja jeg er fra dk

Uppdaterat: 2017-02-13 11:06
Hackenbush skrev:

Det är det toyota vinner stort på, att det är gratis att reparera om det behövs.

Det är egentligen inte gratis, om man nu är riktigt petig. Kunden betalar det på det ena eller andra sättet i alla fall.

Men det är ju bra att kunna förutsäga vilka kostnader som väntar i bilägandet och därmed slippa obehagliga överraskningar. Och där är ju Toyota och Hyundai/KIA i en klass för sig (som jag ser det)

För oavsett vad som påstås i olika trådar här på sidan, så går alla bilar sönder. Det gäller faktiskt oavsett det sitter ett Toyota-märke eller något annat i fronten på bilen ifråga.

MVH AL

Uppdaterat: 2017-02-13 11:46
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Hackenbush wrote:Det är det toyota vinner stort på, att det är gratis att reparera om det behövs.

Det är egentligen inte gratis, om man nu är riktigt petig. Kunden betalar det på det ena eller andra sättet i alla fall.

Men det är ju bra att kunna förutsäga vilka kostnader som väntar i bilägandet och därmed slippa obehagliga överraskningar. Och där är ju Toyota och Hyundai/KIA i en klass för sig (som jag ser det)

För oavsett vad som påstås i olika trådar här på sidan, så går alla bilar sönder. Det gäller faktiskt oavsett det sitter ett Toyota-märke eller något annat i fronten på bilen ifråga.

MVH AL

Kanske därför en Avensis är lika dyr som sina konkurrenter men inte "känns" lika påkostad, Toyotakunden lägger hellre samma pengar på ett, förhoppningsvis, mer problemfritt ägande än status och känsla.

Men det känns som att driftsäkerhet blivit ett mindre och mindre viktigt säljargument då svensken inte behåller sin nya bil lika länge nuförtiden som denne gjorde förr.

Och som nybilsköpare tar man ju ingen som helst hänsyn till de som ska äga bilen i andra och tredje hand...

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25
Vorwärts skrev:

Östberg Dennis wrote:Det är en stor skillnad mellan toyota och mercedes i "klass skillnad " och även priset :)

Tack för svar låter som att jag ska köpa en toyota då :)

Det kostar att äga en bil oavsett vilket märke man väljer, varför vara dumsnål och välja Toyota när det är enkelt att plussa på inköpsbudgeten med några tusenlappar och få en Mercedes-Benz istället.

Ägde precis en Audi a6 jätte nöjd med den. Men i och med jag köra många mil om året så var den rätt dyr. Betala 16k för en service på mekonomen var inte så intressant :P Mercedes ligger på ungefär samma pris

Uppdaterat: 2017-02-13 16:09

Bra poäng där Prestigelös. Kostnaden för detta finns också redovisad i Toyotas räkenskaper och uppgår till c;a 5792 kr per bil (2015). Det är vad kunderna i genomsnitt får betala per bil för att Toyota fixar felen på bilarna i efterhand.

I övrigt håller jag helt med om att driftsäkerhetsargumentet är urvattnat. Det finns betydligt fler faktorer som driver till köp än några extra fastskruvade muttrar.

MVH AL

Uppdaterat: 2017-02-13 17:48
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Shogun har skrivit ett inlägg i din gästbok.

Uppdaterat: 2017-02-13 22:31

Bra köp, driftsäker och bränslesnål bil. Den senaste modellen rekommenderar jag starkt. Modellen 2009-2015 kunde man gjort bättre. På minussidan skulle jag peka ut interiören. Borde vara mer påkostad och mindre trist. Grundutrustningen är heller inget att skryta med.

TKG (man måste serva hos Toyota för att den ska vara giltig) är både plus och minus. Som några har redan skrivit "det kostar vad det smakar". Man kan få ett par oförutsedda reparationer men 8 år/15.000 mil ska de flesta servade och normalkörda bilar klara av utan större bekymmer. Det finns en hel del Avensis av ovanstående årsmodeller med tillhörande TKG hos auktoriserade handlare med (som jag upplever det) något för högt pris...

MVH

Uppdaterat: 2017-02-14 11:41

Jag har ägt en Avensis årsmodell 2011 i nu 2,5 år. Har inte haft några som helst bekymmer, och den är nu uppe på 9000 mil. Trevlig bil som går stabilt på vägen. Har 1,8 motorn och med automat blir det en väldigt bra kombination. Manuell provkörde jag först men det var en helt annan bil på något vis. Rekommenderar verkligen med automat. Drar ca 0,7 i snitt och då kör jag ändå väldigt mycket i stan. Interiören har jag aldrig tänkt på att den är tråkig. Tycker det är rätt så bra känsla i knappar och reglage. Nackdelen är framstolarna som har lite kort sittdyna. Kan kännas lite i benen vid 20 mil+-körningar.

Uppdaterat: 2017-02-14 18:55
Östberg Dennis skrev:

Ägde precis en Audi a6 jätte nöjd med den. Men i och med jag köra många mil om året så var den rätt dyr. Betala 16k för en service på mekonomen var inte så intressant :P Mercedes ligger på ungefär samma pris

Trollar du eller? En service på en Mercedes kostar inte 16000 kronor, det kan verkmästaren på vilken auktoriserad verkstad som helst tala om för dig.

Uppdaterat: 2017-02-14 20:27

Ladda ner vi bilägares långtidstest av Toyota avensis. Milkostnaden var mycket hög. I paritet med den betydligt dyrare Audin som var med i testet.

Jag skulle absolut titta på en annan bil. Den är dyr i drift och som dom sa i testet farligt slö och svårkörd. Läs själv

Uppdaterat: 2017-02-14 20:34

Vi bilägarnanvänder listpriset som grund för värdeminskning, i fallet Toyota är det gravt missvisande eftersom bilarna ofta säljs 50000:- billigare.

Service är dock dyr.

Uppdaterat: 2017-02-14 21:13

Struntprat. De andra bilarna kan ju oxå köpas långt under listpriset.

Uppdaterat: 2017-02-15 07:05

Ht19 vores avensis er særdeles billig i drift afgjort bedste bil vi nogensinde har haft og vi har kørt wv Audi Mercedes

Uppdaterat: 2017-02-15 09:48

Jaha?Det är inte vad vi bilägare kom fram till.

Uppdaterat: 2017-02-15 12:01
HT19 skrev:

Struntprat. De andra bilarna kan ju oxå köpas långt under listpriset.

Inte riktigt sant faktiskt.

Har själv haft två avensis efter varandra och båda hade väldigt låg värdeminskning men ett helt annat ingångspris.

Kommer inte riktigt ihåg men första köptes ny och tappade 80-85 tusen på nästan 4 år och drygt 6000 mil, andra hade jag ett år och tappade 23000:-.

Alltså helt andra siffror än vi bilägare.

Uppdaterat: 2017-02-15 20:12

junkers - och hur mycket tappade din Auris HSD på ca: 1 år eller hur länge det nu blev ?

Uppdaterat: 2017-02-15 20:47

15 månader kostade 43000:- för Aurisen.

2870:- per månad alltså så dyrare än avensisarna men inten katastrof.

Poängen är den gigantiska skillnaden mot vad Vi bilägare redovisar, deras siffror är helt felaktiga.

Jag säger inte heller att Toyota är den enda som drabbas men de har haft gigantiska kamoanjrabatter under lång tid så listpriserna är det förhoppningsvis ingen som kommer ens nära.

Det vettiga hade ju varit om de valt vilken utrustning de vill ha och begärt in offert från fem handlare, tagit bort den högsta och lägsta samt räknat snitt på de kvarvarande.

Samma sak efter testet för att säkerställa ett vettigt restvärde.

Uppdaterat: 2017-02-15 21:10