Vi Bilägares forum

Köpa begagnad kombi. Passat, Volvo eller Mondeo

Köpa begagnad kombi. Passat, Volvo eller Mondeo

Hej alla bilfantaster. För två veckor sen "dog" min älskade Saab 9-3 turbo, 2001. Första bilen jag ägt som jag verkligen gillat. Men nu är det dags att hoppa på kombitåget då vi har en grabb på lite över året och hoppas på fler framöver.

Jag är inte överdrivet kunnig om bilar. Men har försökt göra gott förarbete. En del bilar går bort pga känsla (Peagout 407 tex. För mycket busskänsla. Inget för mig). Saab är prisvärt men vill nog ta steget över till ett bilmärke som faktiskt finns kvar.

Grundkrav:
Körglädje (bör ha minst 140 hästar och 1,8)
Inte åkt för mycket (max 15000 mil)
Pris. 50-90.000 kr.
Bensin eller biofuel
Manuell växel
Så ny som möjligt men vettigt

Efter studerat det hittar jag bara 3 modeller
Mondeo 2010
Passat 2008
V70 2007

Har läst på. Passat verkar haft problem med FSI motorer. Men det kanske inte gäller 1,8 och 2,0 motorer.

Mondeo rostade tills de gjorde om bilen 2008

V70 tyckte vi spontant verkar asstor, tung och tråkig att köra. Men det kanske är förutfattade meningar? Mondeo är dessutom större..

Så jag undrar bara om någon/några kunniga kan ge mig fler perspektiv tips och råd.

Mvh
Mikael med familj

Uppdaterat: 2015-09-16 16:34

Kommentarer

Varför inte kolla kombis i C-segmentet - den s k Golfklassen ? Där finns det många vettiga bilar till hyfsade priser och skillnaden i storlek inombords är ofta inte speciellt stor. Men skall du ändå ha en större bil så har du ju bl a Avensis och Mazda 6 som andra tänkbara alternativ.

Uppdaterat: 2015-04-25 09:44

Ut och provkörtill att börja med. Eftersom du kommer från Saab kan du nog få problem med stolarna i Passat, de kan kännas väl mycket träbänk, men det finns dom som gillar dem.
Där kan V70 vara bästa alternativet.
Men för de pengar du tänker lägga finns nog inget bättre köp än 9-5 SC.

Uppdaterat: 2015-04-25 09:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Grejen med C-klass och mindre kombi är att när grabbens bilbarnstol sitter på sin plats försvinner ofta möjligheten att sitta i passagerarstolen fram vilket känns onödigt.

Har provat Mondeo Automat, passat 1,4 (vill testa 2.0) och några till. Jag vet jag är lite bortskämd med att haft Saab ur vissa aspekter men finns ju aspekter där andra märken troligen är bättre.

Angående prislapp. Hade det Varit så att "lägg till 30.000 max" och du får en bil som är dubbelt så bra som alla du tittat på då Hade det kanske varit ett alternativ. Men har testar det på blocket och såg inga då.

Uppdaterat: 2015-04-25 09:55
saabnisse skrev:

Ut och provkörtill att börja med. Eftersom du kommer från Saab kan du nog få problem med stolarna i Passat, de kan kännas väl mycket träbänk, men det finns dom som gillar dem.
Där kan V70 vara bästa alternativet.
Men för de pengar du tänker lägga finns nog inget bättre köp än 9-5 SC.

Har du kört V70. Är dem som "stridsvagnar" på vägen utan körglädje (hört från bil intresserad kollega på jobb)?

Hade Saab funnits kvar som märke hade det blivit dem. Men familjen är inte enig då avgör kapitalet och hos oss innebär det att frun vinner så ingen Saab tyvärr :(

Uppdaterat: 2015-04-25 10:00
Japsen skrev:

9-3 SC är kul att köra. V70 är ju tråkigare än Volvo 740 från 1988.

Det där verkar vara vanlig kommentar. Volvo är tråkig. Är det så illa att du tror en kille som kört saab 9-3 turbo innan skulle lida.. För det är en oro jag har. Det måste vara kul att köra bil annars tar det emot att tex åka de 60 milen till släkten.

Uppdaterat: 2015-04-25 10:02
Pi skrev:

Varför inte kolla kombis i C-segmentet - den s k Golfklassen ? Där finns det många vettiga bilar till hyfsade priser och skillnaden i storlek inombords är ofta inte speciellt stor. Men skall du ändå ha en större bil så har du ju bl a Avensis och Mazda 6 som andra tänkbara alternativ.

Tackar för tips. Kollar upp Avensis och Mazda6

Uppdaterat: 2015-04-25 10:28

Ska du inte ha diesel kan du glömma passaten. Du kommer att få megaproblem men fsi motorn!

Uppdaterat: 2015-04-25 10:43
trasten skrev:

Ska du inte ha diesel kan du glömma passaten. Du kommer att få megaproblem men fsi motorn!

Precis vad jag läst och vill veta mer om. Är detta alla FSI eller "bara" 1, 4? Finns ju även 1,8 TSI tydligen (tex http://www.blocket.se/vi/60029193.htm).

Uppdaterat: 2015-04-25 10:48

Själv tycker jag att V70 är skön och komfortabel snarare än rolig. Men det är väl sällan 60-milaresor med familjen går i körglädjens tecken på kurviga vägar, där mer körglada bilar kan blomma ut? Men det enda rätta är att själv provköra och bedöma hur bilen lever upp till de krav man har.

Finns betydligt fler bilar som borde kvala in om man ser till kravlistan, så hur kommer det sig att du kommit fram till just dessa tre modeller? Bara att ställa in alla parametrar på t ex Blocket och plöja igenom vad som erbjuds.

Uppdaterat: 2015-04-25 11:06
muskorv skrev:

Själv tycker jag att V70 är skön och komfortabel snarare än rolig. Men det är väl sällan 60-milaresor med familjen går i körglädjens tecken på kurviga vägar, där mer körglada bilar kan blomma ut? Men det enda rätta är att själv provköra och bedöma hur bilen lever upp till de krav man har.
Finns betydligt fler bilar som borde kvala in om man ser till kravlistan, så hur kommer det sig att du kommit fram till just dessa tre modeller? Bara att ställa in alla parametrar på t ex Blocket och plöja igenom vad som erbjuds.

Är inte så många. Kollar enbart närliggande län. Peugeot finns, men har provat och Nej. Audi a6 kommer också men hört mycket om deras spindelleder. Sen detta med ny begränsar också. 2007 och nyare.

Opel vectra finns också men den drar rejält med soppa och kändes inte helt rätt. Sen finns självklart Skoda & Laguna också. Men haft dåliga erfarenheter av Laguna. Skoda har jag ingen preferens egentligen mer än kommentarer som "tänk bullrig budgetbil". Men har inte kunnat provköra för göra egen uppfattning.

I dagsläget är de bilarna som finns med de parametrarna. :)

Uppdaterat: 2015-04-25 11:14

Du kan ju lägga max 15.000:- på en bil, har sett att dom kör väldigt mycket kampanjer just nu på nya Toyota, köp en sådan så kanske du till och med får lite pengar över.

Uppdaterat: 2015-04-25 12:43
Pär

Får nog ge samma tips som Saabnisse, ge dig ut och provkör och bilda dig en egen uppfattning.
Specifikationer på ett papper och forumsök på "problem med rost" kommer garanterat generera mkt träffar vilket bilmärke du än väljer.

Bäst är väl att hitta en bil du trivs med idag och om eller när en ny kotte är på G så tittar du på något nytt.
Och måste säga att bilar i V70 storlek generellt är rätt trista att köra om du jämför med mindre bilar.
Man kan ju självklart köpa en modell i det segmentet där dom skohornat ner en V8 för lite fart men det blir ingen Mazda MX-5 för det i rolighetsmått mätt.

Bäst är ju om då går till en bilhandlare som kör många märken så kanske du hinner att testa lite olika märken på samma dag, det är riktigt bra att kunna jämföra på direkten när man kliver ur en modell och in till en annan.
När det gäller buller så beror det ju lite på var man kommer ifrån också och val av däck och fälg.
Undviker du sportvarianter av modellerna så brukar du få däck och fälg som är mer komfortabla och billigare att byta. Visst greppar det inte lika skönt i kurvorna men frågan är hur mkt grepp du behöver på biltypen du är ute efter.

Uppdaterat: 2015-04-25 13:02
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Reverend Benny skrev:

Får nog ge samma tips som Saabnisse, ge dig ut och provkör och bilda dig en egen uppfattning.
Specifikationer på ett papper och forumsök på "problem med rost" kommer garanterat generera mkt träffar vilket bilmärke du än väljer.
Bäst är väl att hitta en bil du trivs med idag och om eller när en ny kotte är på G så tittar du på något nytt.
Och måste säga att bilar i V70 storlek generellt är rätt trista att köra om du jämför med mindre bilar.
Man kan ju självklart köpa en modell i det segmentet där dom skohornat ner en V8 för lite fart men det blir ingen Mazda MX-5 för det i rolighetsmått mätt.
Bäst är ju om då går till en bilhandlare som kör många märken så kanske du hinner att testa lite olika märken på samma dag, det är riktigt bra att kunna jämföra på direkten när man kliver ur en modell och in till en annan.
När det gäller buller så beror det ju lite på var man kommer ifrån också och val av däck och fälg.
Undviker du sportvarianter av modellerna så brukar du få däck och fälg som är mer komfortabla och billigare att byta. Visst greppar det inte lika skönt i kurvorna men frågan är hur mkt grepp du behöver på biltypen du är ute efter.

Tack för bra input och perspektiv. Blev lite klokare och tror jag börjar få strategi för hur jag ska vidare i beslutet av vilken bil det blir, först och främst.

Uppdaterat: 2015-04-25 13:05

Skoda Octavia, Toyota Avensis och SAAB 9-3/9-5 har jag mest erfarenhet ifrån. Toyota var nog den billigaste bilen i längden, den bara gick och gick. SAAB är skönast att åka i om man ser till komforten. Skoda är min nuvarande och den funkar till vardags, det är nog den bil som varit mest praktisk då det är en kombi. Hoppas min Skoda skall ge mig låga kostnader, den drar runt 0,65 liter/mil (bensin) och än så länge efter 2500 mil har jag inget att anmärka på. Franska bilar skulle jag nog akta mig för, även om jag varit nyfiken på dem många gånger. Kanske man är lite skadad av allt som skrivs om Franska bilar. Om du skall ha körglädje skulle jag kolla på Honda som märke, många som har en Honda personbil säger att de tycker det är körglada bilar som brukar hålla ihop.

Uppdaterat: 2015-04-25 13:21
hx30 skrev:

Skoda Octavia, Toyota Avensis och SAAB 9-3/9-5 har jag mest erfarenhet ifrån. Toyota var nog den billigaste bilen i längden, den bara gick och gick. SAAB är skönast att åka i om man ser till komforten. Skoda är min nuvarande och den funkar till vardags, det är nog den bil som varit mest praktisk då det är en kombi. Hoppas min Skoda skall ge mig låga kostnader, den drar runt 0,65 liter/mil (bensin) och än så länge efter 2500 mil har jag inget att anmärka på. Franska bilar skulle jag nog akta mig för, även om jag varit nyfiken på dem många gånger. Kanske man är lite skadad av allt som skrivs om Franska bilar. Om du skall ha körglädje skulle jag kolla på Honda som märke, många som har en Honda personbil säger att de tycker det är körglada bilar som brukar hålla ihop.

Bra perspektiv. Nu har två här tipsat om Toyota. Vet du om det finns några "ödesår" eller "mil" att tänka på. Tex mondeo så rostar de före 08, och rem ska bytas vid 16000 mil. Något jag behöver tänka på gällande Toyota? De kanske är så bra att det är värt att lägga lite mer på dem och tänka långsiktigt rejält.
Skoda är ju billiga och nyare verkar inte vara lika "budget bilar" som tidigare (jämför bilder)?
Honda har jag inte ens tänkt på. :)

Uppdaterat: 2015-04-25 13:39

Har man en budget på 50-90 kkr kan det nog vara värt att titta på lite mer budgetbetonade bilar också, typ Skoda Octavia. En billig bil som är billig för att den gått långt (typ V70) riskerar att drabbas av höga driftskostnader. I prisklassen måste man ju göra avkall på något.

Honda Accord, Subaru Legacy och Opel Insignia borde också kollas upp. Den senare känns klart fräschare än Vectra.

Uppdaterat: 2015-04-25 19:04

Jag har mest erfarenhet av 9-5 och V70 och av dem föredrar jag Saaben alla dar i veckan. Men det är när det gäller trivsel, V70 är en diesel och har därför lägre bränslekostnad, som äts upp av högre skatt och dyrare service, men ur komfortsynpunkt är de ganska likvärdiga.
Men V70 är ju klart övervärderad som begagnad, du får helt klart nyare bil för samma pengar med något annat märke.
Prova något mer udda, Skoda Oktavia är inget dumt val eller Seat motsvarande. Toyota Avensis är inte så tokig, kan bli billig i innehav om du klarar körställning och övrigt, den är pålitlig men tråkigare än V70.

Uppdaterat: 2015-04-25 19:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Mikael Andersso... skrev:

hx30 wrote:Skoda Octavia, Toyota Avensis och SAAB 9-3/9-5 har jag mest erfarenhet ifrån. Toyota var nog den billigaste bilen i längden, den bara gick och gick. SAAB är skönast att åka i om man ser till komforten. Skoda är min nuvarande och den funkar till vardags, det är nog den bil som varit mest praktisk då det är en kombi. Hoppas min Skoda skall ge mig låga kostnader, den drar runt 0,65 liter/mil (bensin) och än så länge efter 2500 mil har jag inget att anmärka på. Franska bilar skulle jag nog akta mig för, även om jag varit nyfiken på dem många gånger. Kanske man är lite skadad av allt som skrivs om Franska bilar. Om du skall ha körglädje skulle jag kolla på Honda som märke, många som har en Honda personbil säger att de tycker det är körglada bilar som brukar hålla ihop.
Bra perspektiv. Nu har två här tipsat om Toyota. Vet du om det finns några "ödesår" eller "mil" att tänka på. Tex mondeo så rostar de före 08, och rem ska bytas vid 16000 mil. Något jag behöver tänka på gällande Toyota? De kanske är så bra att det är värt att lägga lite mer på dem och tänka långsiktigt rejält.
Skoda är ju billiga och nyare verkar inte vara lika "budget bilar" som tidigare (jämför bilder)?
Honda har jag inte ens tänkt på. :)

Jag hade en generation 2 av Avensis (06:a), den körde jag ifrån 7500 mil - 19500 utan något problem utom slitdelar. Men om jag varit dig hade jag skaffat en generation 3, dvs 2009 eller nyare. Dessa drar mindre och har bättre automatlåda om du vill ha sådan. På min 06:a var det knappt någon rost, bara lite anmärkning på länkarmarna fram vid besiktning. Jag tror att Avensis håller en hög kvalitet och gör man bara service enligt serviceboken så har du säkert en väldigt pålitlig bil i alla väder.

Uppdaterat: 2015-04-25 19:51

Kommer du överens med den lite udda designen kan jag tipsa om Honda Accord Tourer.

Driftsäker som få och med för klassen ovanligt mycket körglädje.

http://www.blocket.se/kronoberg/Honda_Accord_2_4_Tourer_59312080.htm?ca=11&w=3

Uppdaterat: 2015-04-25 21:27
Mikael Andersso... skrev:

Grejen med C-klass och mindre kombi är att när grabbens bilbarnstol sitter på sin plats försvinner ofta möjligheten att sitta i passagerarstolen fram vilket känns onödigt.

Är detta vad du vet eller vad du tror ? Vi har haft C-klasskombis under hela resan för våra 2 grabbar från nyfödda till relativt vuxna (runt 1,85 i längd idag) utan att ha drabbats av några utrymmesproblem av den art du nämner. Många tror att t ex en V70 är mycket större inombords än vad den faktiskt är - och vice versa att en C-klasskombi är betydligt mindre inombords än en V70. Sanningen är inte riktigt så utom för bredden inne i kupén - det är nog det mått där man främst kan se skillnad. Sen kan det som sagt finnas andra orsaker att välja en bil som är större utanpå men det är som man brukar säga en helt annan sak.

Uppdaterat: 2015-04-26 00:57
hx30 skrev:

Mikael Andersso... wrote:hx30 wrote:Skoda Octavia, Toyota Avensis och SAAB 9-3/9-5 har jag mest erfarenhet ifrån. Toyota var nog den billigaste bilen i längden, den bara gick och gick. SAAB är skönast att åka i om man ser till komforten. Skoda är min nuvarande och den funkar till vardags, det är nog den bil som varit mest praktisk då det är en kombi. Hoppas min Skoda skall ge mig låga kostnader, den drar runt 0,65 liter/mil (bensin) och än så länge efter 2500 mil har jag inget att anmärka på. Franska bilar skulle jag nog akta mig för, även om jag varit nyfiken på dem många gånger. Kanske man är lite skadad av allt som skrivs om Franska bilar. Om du skall ha körglädje skulle jag kolla på Honda som märke, många som har en Honda personbil säger att de tycker det är körglada bilar som brukar hålla ihop.
Bra perspektiv. Nu har två här tipsat om Toyota. Vet du om det finns några "ödesår" eller "mil" att tänka på. Tex mondeo så rostar de före 08, och rem ska bytas vid 16000 mil. Något jag behöver tänka på gällande Toyota? De kanske är så bra att det är värt att lägga lite mer på dem och tänka långsiktigt rejält.
Skoda är ju billiga och nyare verkar inte vara lika "budget bilar" som tidigare (jämför bilder)?
Honda har jag inte ens tänkt på. :)
Jag hade en generation 2 av Avensis (06:a), den körde jag ifrån 7500 mil - 19500 utan något problem utom slitdelar. Men om jag varit dig hade jag skaffat en generation 3, dvs 2009 eller nyare. Dessa drar mindre och har bättre automatlåda om du vill ha sådan. På min 06:a var det knappt någon rost, bara lite anmärkning på länkarmarna fram vid besiktning. Jag tror att Avensis håller en hög kvalitet och gör man bara service enligt serviceboken så har du säkert en väldigt pålitlig bil i alla väder.

Tack för tipset, kollar det och Då 2009 års modell eller nyare

Uppdaterat: 2015-04-26 08:21
Pi skrev:

Mikael Andersso... wrote:Grejen med C-klass och mindre kombi är att när grabbens bilbarnstol sitter på sin plats försvinner ofta möjligheten att sitta i passagerarstolen fram vilket känns onödigt.

Är detta vad du vet eller vad du tror ? Vi har haft C-klasskombis under hela resan för våra 2 grabbar från nyfödda till relativt vuxna (runt 1,85 i längd idag) utan att ha drabbats av några utrymmesproblem av den art du nämner. Många tror att t ex en V70 är mycket större inombords än vad den faktiskt är - och vice versa att en C-klasskombi är betydligt mindre inombords än en V70. Sanningen är inte riktigt så utom för bredden inne i kupén - det är nog det mått där man främst kan se skillnad. Sen kan det som sagt finnas andra orsaker att välja en bil som är större utanpå men det är som man brukar säga en helt annan sak.

Fick tips att kolla bilar i cklass (opel Astra och ford focus). Testade Astra och den gick inte alls. Sen läst test om focus som Jag tror Vi bilägare gjorde som totalt sågade bilen ur barnsäkerhet för det gick inte få in bilbarnstol någonstans. Med min bristande kunskap om bilar och modeller valde jag då titta på större för slippa det problemet. Men vet du om bra kombi i cklass så är det naturligtvis inget uteslutet. Hade en Volvo v60 som lånebil då gamla bil pajade och den kändes som perfekt storlek. Bra med plats barnstol och familj. Bagage likaså.

Uppdaterat: 2015-04-26 08:25

Det här med storleksklasser är rätt flytande. Volvo V60 är ju t ex inte större än många kombibilar i "Golf-klassen". Finns en hel del kombis i Golf-klass där man får in en barnstol, vissa modeller är dock för trånga.

När det gäller Vi Bilägares barnsäkerhetstest ska du nog ta det med en nypa salt och testa själv innan du utesluter någon modell. Den bil jag har (Honda Civic Tourer) fick också kritik av Vi Bilägare, då de hävdar att det på platsen bakom passagerarsätet inte går att fästa remmarna till en bakåtvänd barnstol. Men det går utmärkt. Tyvärr har i alla fall jag fått känslan av att testerna i tidningen inte är helt tillförlitliga, vet inte om det beror på inkompetens, slarv eller att man inte är tillräckligt objektiv.

Uppdaterat: 2015-04-26 09:08
muskorv skrev:

Det här med storleksklasser är rätt flytande. Volvo V60 är ju t ex inte större än många kombibilar i "Golf-klassen". Finns en hel del kombis i Golf-klass där man får in en barnstol, vissa modeller är dock för trånga.
När det gäller Vi Bilägares barnsäkerhetstest ska du nog ta det med en nypa salt och testa själv innan du utesluter någon modell. Den bil jag har (Honda Civic Tourer) fick också kritik av Vi Bilägare, då de hävdar att det på platsen bakom passagerarsätet inte går att fästa remmarna till en bakåtvänd barnstol. Men det går utmärkt. Tyvärr har i alla fall jag fått känslan av att testerna i tidningen inte är helt tillförlitliga, vet inte om det beror på inkompetens, slarv eller att man inte är tillräckligt objektiv.

Kan du ge exempel på några kombis i Golfklassen som du tror kan vara klokt att kolla på?

Uppdaterat: 2015-04-26 09:38

V60 är för bilklassen riktigt trång. Snygg bil som är kul att köra men som packåsna så finns det bättre i klassen.
Jämför du den med Nya octavia, Golf, Peugeot 308 osv så är alla större än V60.
Men nu pratar vi ju nya bilar.

Octavia från 2010 och framåt (kom med facelift då) sväljer en hel del och är rätt ok att ratta med hyffsad komfort.
Tyvärr så tycker jag ibland att Octavia är lite överprisad ibland då den är poppis som laståsna.

Uppdaterat: 2015-04-26 09:44
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

http://www.vibilagare.se/nyheter/kamkedja-oroar-volkswagenagare-28962

Artiklar som ovan är det som gör en lite orolig att gå på VW, och eftersom Skoda är VW Light så är det troligen samma där. Har läst på lite om mellanklass vilket jag gissar c-klass är. (tex http://www.di.se/artiklar/2014/5/26/har-ar-basta-kombibilarna/) överallt ges VW gott omdöme - om det nu inte var för motor som verkar ge strul.

Känsla och sådant kan jag testa på bilhandlare och det ska jag göra. Däremot kan jag ju inte testa sådant som sker efter 5000 mil.

Lutar oavsett åt att ta bort mondeo från ursprunglig idé då det grundade sig på en bild att enda sätt få bil som tillät barnstol och familjen i bil plus ok bagageutrymme var storkombi. Men känslan i dem är att de är väldigt stora och så stor behövs inte.

Har massa bilar att läsa på om och prova nu. Tack jättemycket so far till er alla

Uppdaterat: 2015-04-26 09:47
Reverend Benny skrev:

V60 är för bilklassen riktigt trång. Snygg bil som är kul att köra men som packåsna så finns det bättre i klassen.
Jämför du den med Nya octavia, Golf, Peugeot 308 osv så är alla större än V60.
Men nu pratar vi ju nya bilar.
Octavia från 2010 och framåt (kom med facelift då) sväljer en hel del och är rätt ok att ratta med hyffsad komfort.
Tyvärr så tycker jag ibland att Octavia är lite överprisad ibland då den är poppis som laståsna.

Med den budget som finns och som förvisso kan gå lite över så är nog modeller nyare än 2010 ganska uteslutet (tak på 90 k egentligen)...

Uppdaterat: 2015-04-26 09:49

Har väl inga jättebra tips som passar alla dina krav, det är väl framförallt olika VAG-produkter som borde vara aktuella. Sen har du nämnda Focus, Kia Ceed och Hyundai i30. De japanska tillverkarna har inte mycket att erbjuda i klassen, under de modellår som är aktuella i prisklassen. Kan även vara värt att titta på bilar som ligger lite över 90 kkr, brukar alltid finnas lite prutmån.

När det gäller VAG är väl problemet främst med något äldre motorer (typ äldre än 2010) och även där tror jag att välservade motorer (i synnerhet om de inte är Longlife-servade), trots problemen har relativt låg risk att rasa.

Opel känns annars rätt vettigt då det inte är ett varumärke som har någon status att tala om – i alla fall inte i Sverige. Det gör ju att man inte behöver betala extra för emblemet i fronten. Lite prut på den här lågmilaren, te x?
http://www.blocket.se/vastmanland/Opel_Insignia_1_6_Turbo_Sports_Tourer__180hk__60039080.htm?ca=7&w=3

Uppdaterat: 2015-04-26 10:51

Kolla Focus av föregående generation (t o m 2010 ungefär), Octavia, Golf Variant generation 5/6 - finns t ex med en kanske inte så inspirerande men ofta funktionell 1,6 l bensinare, Corolla (senaste generationen - t o m 06/07) - ja, det finns ett och annat att kolla. Länge sen vi hade bakåtvänd barnstol i baksätet så just den konfigurationen är svår att säga nåt om med dagens bilar men å andra sidan - har man barn i en barnstol bak så torde väl i de flesta fall inte båda föräldrarna sitta fram... Men bra plats i baksätet har vi alltid prioriterat men hur det fungerar beror givetvis också på hur långa föräldrarna är om t ex båda skall sitta bakom varandra. Endera öppnar man stora plånboken eller så får man kompromissa en aning - så enkelt är det nog. Och att köpa en sliten storbil istället för en fräsch c-segmentskombi har aldrig legat för mig i alla fall. Astra har dock vi också valt bort bl a beroende på baksätet.

Uppdaterat: 2015-04-26 11:01
muskorv skrev:

Har väl inga jättebra tips som passar alla dina krav, det är väl framförallt olika VAG-produkter som borde vara aktuella. Sen har du nämnda Focus, Kia Ceed och Hyundai i30. De japanska tillverkarna har inte mycket att erbjuda i klassen, under de modellår som är aktuella i prisklassen. Kan även vara värt att titta på bilar som ligger lite över 90 kkr, brukar alltid finnas lite prutmån.
När det gäller VAG är väl problemet främst med något äldre motorer (typ äldre än 2010) och även där tror jag att välservade motorer (i synnerhet om de inte är Longlife-servade), trots problemen har relativt låg risk att rasa.
Opel känns annars rätt vettigt då det inte är ett varumärke som har någon status att tala om – i alla fall inte i Sverige. Det gör ju att man inte behöver betala extra för emblemet i fronten. Lite prut på den här lågmilaren, te x?
http://www.blocket.se/vastmanland/Opel_Insignia_1_6_Turbo_Sports_Tourer__180hk__60039080.htm?ca=7&w=3

Tack för bra tips, och annonsen där ska definitivt kolla upp.

VAG gissar jag är det problemet passat och då troligen även Skoda har. Låter positivt det du skriver isåfall.

Uppdaterat: 2015-04-26 15:19
Pi skrev:

Kolla Focus av föregående generation (t o m 2010 ungefär), Octavia, Golf Variant generation 5/6 - finns t ex med en kanske inte så inspirerande men ofta funktionell 1,6 l bensinare, Corolla (senaste generationen - t o m 06/07) - ja, det finns ett och annat att kolla. Länge sen vi hade bakåtvänd barnstol i baksätet så just den konfigurationen är svår att säga nåt om med dagens bilar men å andra sidan - har man barn i en barnstol bak så torde väl i de flesta fall inte båda föräldrarna sitta fram... Men bra plats i baksätet har vi alltid prioriterat men hur det fungerar beror givetvis också på hur långa föräldrarna är om t ex båda skall sitta bakom varandra. Endera öppnar man stora plånboken eller så får man kompromissa en aning - så enkelt är det nog. Och att köpa en sliten storbil istället för en fräsch c-segmentskombi har aldrig legat för mig i alla fall. Astra har dock vi också valt bort bl a beroende på baksätet.

Vi är båda ganska långa. Jag 1,93 och hon 1,70 så bekvämlighet med benutrymme är ju att föredra om möjligt. Vi hade som du skriver i vår gamla Saab 9-3 med att man fick dra fram stol och framsätet var då obrukbar. Förvånansvärt bra bagageutrymme i den märkte vi då vi lastade över allt till en V60.

Man vill ju känna att man uppgraderar sig lite och frun är stenhård på punkten årsmodell (inte äldre än 2008) och ingen bil vara märke inte finns (saab). Försöker föra fram att milen är lite viktigare än modell ofta. Så det blir kompromisser både gällande bil, preferenser och oss emellan. Och olika saker är väll viktiga. För mig är det körglädje ska vara i någon grad kvar, och ganska driftsäker då jag själv kan inget om bilar ur reperationsynpunkt. För henne är driftsäkerhet, ny bil och bra utrymme för familjen. (självklar viktigt för mig också men jag har mer förarperspektivet).

Så massa tankar nu. Kollar efter bilhandlare jag kan ta mig kollektivt nu för att titta och provkör alla som det tipsats om :)

Uppdaterat: 2015-04-26 15:29

Liten undran efter blocketsök. Passat 1,4 TSI ecofuel variant. Är det en dålig bil? Verkar få ganska ny bil för liten peng och VW brukar ju vara dyra är min bild efter kollat blocket förut..

Uppdaterat: 2015-04-26 15:38

Den erfarenhet jag har av Saab 9-3 (som passagerare) var att den var avsevärt trängre i baksätet är de flesta lite modernare C-segmentkombisar så jämför du med just 9-3 så bör många C-segmentare vara rymligare i baksätet.
Sen skall du nog inte trots allt förvänta dig underverk i "uppgraderingskänsla" med den budget ni har för bilbytet. Men en nyare bil kan ni helt klart få - och en som är rymligare i baksätet även om ni väljer kombibil i Golf-klassen.

Uppdaterat: 2015-04-26 15:45