Hej! Jag och min sambo tittar just nu på vår första bil, och har fastnat för Hyundai i30. Det vi funderar på är vilket år och hur många mil man ska titta på.
Just nu tittar vi på modeller mellan 2010-12 och 4000-12000 mil. Är det något där man behöver tänka på? Det är dieslar vi tittar på enbart. Kommer det någon stor service efter ett visst antal mil? Är någon årsmodell mycket bättre än någon annan?
Vi är som sagt väldigt nya när det gäller bilar, så alla tips välkomnas.
Kommentarer
Kör ni ofta länge sträckor så kan en diesel vara rätt - kör ni ofta kortare sträckor så välj en bensinare istället. Och kolla hur körställningen fungerar - gamla i30 och Ceed kan vara mindre bra i det avseendet.
Det beror på vad längre är. Jag kommer nog ha 15-30 minuter till jobbet, och annars kommer den gå en del mellan Göteborg och Jönköping.
Vad är det du tänker på angående körställningen?
Byter man inte filter på dieselbilar för ganska mycket pengar?
Är det alltså årsmodell 2013 som är det man ska sikta på, eller ingår även årsmodell 2012 i det lyftet?
Edit: kollade på 2013-modellen nu, och den ser ju helt klart annorlunda ut. Med vår budget så verkar det vara 2012 som gäller.
Körställningen (främst stödet för högerbenet) var väldigt dåligt för förra generationen av Ceed och jag vill minnas att även i30 led av den svagheten så det är bäst att kolla genom en provkörning på några mil. Och 15-minutersturer är nog inte det nyttigaste för dieslarnas partikelfilter. Tänk f ö på att det för det ,mesta tar avsevärt längre tid för en diesel att uppnå arbetstemperaturen än för en bensinare - och det märker man speciellt under vintertiden då det tar sin tid innan kupén blir varm.
leifer - visst kan det vara elektrisk tillsatsvärme men nån "kaminvärme" blir det ju ändå inte av den (s k PTC-element).
Kör som sagt diesel själv men det blir nog bensinare igen vid nästa byte. F ö bör man absolut köpa en bil med automatlåda om man ändå väljer dessa små dieslar (typ 1,6 l) för dom har som dieslar i allmänhet ett "kort" användbart varvtalsområde så trots relativt högt vridmoment så blir det mycket växlande - mycket mera än i en bensinare trots bensinarens lägre max vridmoment.
Ingen liten diesel är så flexibel att man mer eller mindre slipper växla i tätortstrafik. Det säger sig själv när dels det användbara varvtalsområdet är snävt, dels att dom är högt växlade - kanske typ 1700 rpm vid 100 km/t. Och turbon går i vid kanske typ 1200--1300 varv. Nä - dessa smådieslar behöver helt klart en automatlåda om man inte bara skall köra långkörningar på landsväg. Bensinare kan jag fortfarande tänka mig med manuella lådor men smådieslar - nej tack. Gjorde ett misstag när jag köpte Golfen med manuell låda (fast kanske ändå inte eftersom automaten var en DQ200...) Den manuella lådan på Golfen fungerar ju i sig utmärkt men många växlingar blir det...
Har kört min Golf 1,6 TDI BMT under snart 4 år så jag anser nog att jag har hyfsat på fötterna i min åsikt om manuell/automat på smådieslar. Och inte behövs turbo på bensinarna - t ex fungerade min Focus 1,8 alldeles utmärkt och jag brukade skämtsamt säga att jag la i 5:an en gång under dagen och sen körde jag på den - från 30 km/t och uppåt...:)
Sen skulle jag personligen inte kunna köpa vare sig en "gammal" i30 eller Ceed just p g a den för mig bedrövliga körställningen - oavsett hur bra de bilarna är f ö. Frånsett körställningen så är gaspedalen alldeles för lätt att trycka ner (på Ceed i all fall) - jfr t ex Golf som har en sorts tröghet så att man faktiskt kan vila högerfoten på pedalen när man kör på farthållaren - på en Ceed så tvingas man i detta fall att spänna foten så att man inte ger gas. Är tyvärr lika på andra Kia-modeller också (vi har en Kia i hushållet) men med farthållaren aktiv kan man ju lyckligtvis vila foten på annat sätt men när man "gasar" manuellt så blir det för mig en anspänning i högerbenet. Men smaken är som baken så andra kanske upplever det annorlunda men det är i alla fall värt att kolla. F ö tror jag säkert att både i30 och Ceed är helt OK bilar och Kias 7-årsgaranti är ju inte fy skam - i alla fall i jämförelse med t ex VW 2-årsgaranti. Nästa gång blir det en bil med längre garantier helt klart - även om jag hittills inte (peppar, peppar) tvingats betala nån reparation på Golfen.
https://youtu.be/ZrPxXLj_7sI
Köpa denna?
Bra bil,käbbel,käbbel,käbbel.
http://www.hyundai-forums.com/i20-forum/133772-electric-power-steering-problems-i20.html#/forumsite/20503/topics/133772
När barnet o bollen kommer kanske den accepterade defekten känns lite underlig.
Inom ett par år kommer de att få krypa till korset och erkänna,likt Toyota.
Garanterat då detta är ett återkommande problem ända fram till åtminstonde 2013.
Precis,leifer.
Hade jag ägt en sådan hade jag kört lite manövertester för att se funktionaliteten.
Varför Hyundai? Vad jag förstår så är det en bil för max kanske 120 tkr? Du får en Toyota Avensis/Auris, eller Skoda Fabia/Octavia/Yeti eller Opel Astra/Insignia eller varför inte kanske SAAB 9-3? Eller om man väljer VW kan de flesta modeller fås. Kör man mindre än 2500 mil/år hade jag köpt bensin. Mazda 3/6 är kanske också ett alternativ? Kia eller Hyundai hade nog varit det sista jag skulle köpt i det prisintervallet och med de årtalen du tagit upp.
Ja med 1,8 TSI i en Octavia får man en rapp bil med bra utrymmen och låga ägarkostnader,går dessutom att fultrimma lätt och skiten håller ändå ihop väl,med hyfsad förbrukning om man vill.
Om man redan bestämt sig för en modell, vad spelar det då för roll att veta vad man ska tänka på gällande den modellen? Eller menade TS att man inte bestämt sig redan?
muskorv,visst är det så.
Men köpt har väl ts ändå inte gjort,fick en diskussion häromveckan där det skulle köpas en Ceed,blev en RS Octavia -13 igår så visst kan folk ändra sig fort.
Ts. Jag har en I30 1.6 blue efficency 115 hkr 2010 som jag köpte ny och har nu kört ca 12000 mil. Obs att det är föregående I30. Nuvarande generation har jag inte koll på. Hittills inga större problem men finns några saker jag retar mig på men börjar med det positiva. Tänk på att bilar sålda efter mars 2010 omfattas av 5 årsgarantin. Du kanske bör sikta in dig på en 2011 därför?
+ Fantastiskt bra väghållning. Snudd på gocartkänsla när man pressar den i kurvor och det är ingen överdrift. Jag har kört ifrån många med 100hkr övertag på slingriga vägar just tack vare superb väghållning. Jag är förvånad att I30 inte fått mer cred i motorpressen för detta?? Motorn låter som en diesel (!) men är stark och pigg så länge man håller sig inom 1500-4000 rpm (270 Nm från 2000 varv). Baksätet är stort, mkt bättre benutrymmen än man kan tro. En bilbarnstol funkar bakom mig med 185 cm. Ljudanläggning i standard är riktigt bra med aux,usb ingång och helt ok ljud. Bränsleförbrukningen ligger stadig på 0,55 med en relativt tung högerdojja. Man sitter högt och har bra runtomsikt över trafiken. Bra ägandekostnader,billig service och reparationer har jag inte gjort en enda hittills.
- Bilen äter halvljuslampor. Den bullrar en del på sämre asfalt. Lite plastig inuti och jag gillar personligen inte det ishavsblåa instrumenteringen. Jag har haft strul med igentäppt bränslefilter pga ok/q8 har använt för mkt rme i sin diesel. Seg kupevärme vinter men lätt ordnat med mvärmare och kupevärmare. Längre landsvägsettapper görs med fördel i min andra bil då sätena ger lite träsmak efter 2-3 timmar.
Det är en suveränt bra bruksbil om jag jämför med alla mina andra bilar jag haft. En förnuftig bil helt enkelt som dessutom verkar ha ett bra rostskydd och dugligt med säkerhetsutrustning. Använder den som pendlarbil ca 10 mil/dag. Funkar att göra långturer i också men inte en bil man helst sitter i en hel dag och plöjer massa mil i.. I golfklassen så är det en förbannat bra bil för ett mycket bättre pris och underhållskostnader jämfört med exvis just en golf som är på tok för kostsamma i jämförelse.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.