Hej!
Jag tog körkort nyligen i vuxen ålder och vill köpa en begagnad bil.
Just nu så bor jag på olika orter i jobbet och hade tänkt att ta mig till och från städerna med bilen, men även ta bilen på utflykter på helgerna.
De bilar jag har kört (men inte ägt) hittills är VW Golf och nya Volvo V40 så har inte så mkt annat att jmf med.
Mina krav är
Automat med en pålitlig automatlåda, läst så mkt negativt om DSG tex.
Inte dyrare än 150 000 kr
Den ska inte ha gått för många mil, under 10 000 helst
God säkerhet
Hyfsat "snygg" bil
Inte för stor, jag kommer köra den ensam.
Den ska klara av längre roadtrips både i och utanför Sverige
Diesel eller bensin? Med tanke på att många beg dieselbilar är Euro 5 känns det inte smart att köpa en sådan.
Jag kommer inte från en bilintresserad familj så nästan all info har jag läst mig till eller lärt mig från kollegor, vänner, vänners föräldrar och kan ju säga att majoriteten tjatar om fyrhjulsdrift och Volvo, men många av de bor samtidigt på landet så har andra behov än mig.
Tacksam för hjälp!
Kommentarer
Glömde tillägga.
Den ska även ha en hyfsad kraftig motor >100hk för att orka göra omkörningar.
Volvo V40 T3 innefattar nog det mesta du begär. Jag hade kikat på en med minst momentum som utrustningsnivå.
Det finns mkt bra och dåligt att säga om DSG. DSG är ett samlingsnamn eller en förkortning för dubbelkopplingslådor från VW och finns i en mängd modeller. Så uteslut inte DSG, det är för det mesta en bra automatlåda.
FÖr 150.000 så får du mkt bil, kanske t.om en ny.
Det finns väldigt mkt bilar för dom pengarna, men väg in faktorer som närmaste verkstad, försäkringskostnad osv.
Kan du tänka dig att gå ner något i storlek så skulle jag tipsa om t.ex. Seat Ibiza eller VW Polo, då får du en ny bil för dom pengarna med garantier.
Vill du gå upp en storlek till en Golfstorlek så skulle jag tipsa om något sånt här.
https://www.blocket.se/jonkoping/Seat_Leon_Style_TSI_Automat_86299910.htm?ca=12&w=3
GÅr säkert att pruta ner under 150tkr
Har sett att det flesta beg V40 är diesel i modellerna innan Euro 6.
Jag har läst på en hel del på BMW 1-serien och Audi A1 och A3. Vad har ni för åsikter kring dessa?
Ja, jag har funderat på både Seat Leon och Ibizan. Går att få hyfsat billigt i beg men nytt skick!
BMW och Audi där får du betala lite mer.
Just A1 är en trevlig liten bil, men mindre än Polo och Seat Ibiza.
Enda sättet att ta reda på vad du gillar för bil och hur du upplever den är att ut och provköra.
Finns dieslar med euro6 också, tex. denna.
https://www.blocket.se/alvsborg/Volvo_V40_Cross_Country_D3_Summum_BE_PRO_86597805.htm?ca=15&w=3
1-seriens design har diskuterats lite, faceliften är trevligare, men frågan är om 150K räcker isf. Audi får du betala lite extra för ”premium”. Svåra diskussioner dessa då alla (mig själv inkluderad) ofta väljer att framhäva det valet man själv gjorde. Jag tex. bytte min Ibiza ST 2013 mot en V40 mestadels pga. säkerheten. V40 är den i särklass säkraste bilen i sitt segment, att den väger nästan 1600kg kanske spelar in. Min Ibiza vägde 1150kg och var väl i princip lika stor.
Som sagt, ska känslor, vad man anser om design osv. spela in så är det svårt att ge råd, jag kan bara ge mina anledningar till mitt köp av V40 D3 CC-18
Säkerhet,högsta betyg (98%) hos euroncap. Autobroms, pedestrian detection, pedestrian airbag osv.
Komfort, bränslevärmare, adaptiv farthållare, automat, bekväma stolar, bra stereo, bra strålkastare.
Ekonomi, bra andrahandsvärde, ligger på 0,4 på landsväg, överkomlig försäkringspremie.
Prestanda, 0-100 på 8,5s, rejält vrid i motorn, säkra omkörningar utan att ”varva skiten ur motorn”.
Utseende, nu har jag förvisso CC-modellen men i jämförelse med min Golf Alltrack så tilltalar utseendet mig mera, lite rundare former, mjukare linjer, modernare instrument, men som sagt, design är upp till varje enskild individ att avgöra.
Detta var mina anledningar som avgjorde mitt köp. Jag kikade även på Golf innan jag köpte.
Lite synd att Volvos design är allt annat än självklar, att säga att den är "snygg" är knappast möjligt och inredningen är "kontroversiell", själv "kastade" jag mig ut efter 10 sekunder bakom ratten, avskyvärt, att sedan ha en Volvo är lika trist som en VW, signalerar inte personlighet, egen stil och karaktär direkt.
Skyddet mot nackskador är inte så imponerande som PR avdelningen påstår, då den får sämre värde i EuroNcap än Astra på den punkten och att alla sidokrockgardinerna utlöses helt i onödan i frontkrockar är direkt korkat och inte trevligt om man har oturen att sitta i bilen.
Svårt hitta en bil som inte har svagheter och nackdelar och detta är Volvos, fast självklart inte alla håller med om den saken.
Själv har jag inget alternativ att föreslå, då jag bara rekommenderar bilar jag har betydande kunskap om och Opel har inte så mycket att komma med här pga. automatlådan och önskan om omkörningsprestanda, automatlådan håller toppkvalitet och har framstående finesser men erbjuder inte uttalat imponerande prestanda.
Enda Opeln i prisklassen som har tillräckligt staka motorer för att erbjuda prestanda i kombination med automat är Insignia och den går ju bort för att vara för stor.
(Även om den briljerar på alla övriga önskade punkter och jag personligen inte upplever den gamla Insignian som speciellt stor, om man undviker kombimodellen, men det är ju en personlig upplevelse och det har ju värde därefter...)
(I och för sig finns det andra med starka motorer men de finns nästan uteslutande med manuell växellåda.)
Har du oturen att sitta i en Opel Astra och krocka med en V40 så kan skillnaden vara att kliva ut levande eller inte alls. Opel Astra som kom 2015 fick 86% vuxenskydd i euroncap, Volvo V40 som kom 3 år tidigare 98%! Man behöver inte vara medlem i mensa för att se vilken bil som är säkrast:)
Som jag skrev innan, design är upp till var och en att bedöma. Det räcker väl att kika på försäljningsstatistiken för att inse vilken bil som flest svenskar gillar. 2018 såldes 1614st Opel Astra i Sverige, 7151 Volvo V40. Fram tom. Juli i år har det sålts 257 Astra och 3508 V40.
Som tur är finns det så många olika bilar att välja på som passar varje individ. Skönheten ligger som sagt i betraktarens öga, för min del har t ex Audibilar tilltalat mig mer än tex en Opel. Ja det är som du säger, Insignia är alldeles för stor för mig.
Har suttit och jämfört olika bilar på EuroNCAP. Ska ut och provköra nästa vecka, så får jag se hur det känns.
Ja Volvo har ju alltid varit det mest populära bilmärket i Sverige! Svårt för andra märken att toppa år efter år. VW Golf är också en av de mest sålda.
@mandelstam
Vad har du kört för bilar?
Jag gillar verkligen Audi A1, men den är som sagt väldigt liten för mig (som andrabil hade det funkat ypperligt).
När jag insåg att jag behöver fälla sätet på bilen för att få med en normalstor resväska då är det lite för litet för mig.
Påminner lite om Volvo C30's dåliga bagagedesign.
A3 däremot där blir det lite trevligare. Fortfarande ett litet bagage för klassen men betydligt bättre än A1.
Nu har jag breddat mina vyer lite och tänkte höra med er om ni har koll på:
Peugeot 308 (2016)
Renault Clio GT (2016)
Mazda 3 (2014-2016)
Kolla också BMW 3 serie sedan eller kombi. Mycket behagliga bilar att köra långt med.
Provkört nu, Mazda 3 och Audi A3. Mazda var ok, men kändes klumpig på något vis. Den hade dock flera säkerhetsfinesser som döda vinkel-varnare och dylikt.
Audi kändes helt klart bättre, manövrering var smidigt och bilen i helhet likaså. Den var rolig att köra!
Får se om jag testkör Peugeot 308 snart och kan jämföra.
Funderar på den här:
https://www.blocket.se/stockholm/Peugeot_308_1_2_130hk_Panorama_Navi_86709068.htm?ca=11&w=1
Gått få mil!
Men kollade igenom Carfax-rapporten och den hade varit på flertalet verkstadsuppdrag, bör man oroa sig?
Det är säkert inget att bry sig om, verkstadsuppdragen är nog bara garantiåtgärder.
Det är inte många bilar som är färdigskruvade när de lämnar fabriken, det brukar alltid fattas något här eller där.
Men försök att hitta föregående ägare för en intervju.
Det är fel därför att du kan inte jämföra ett test från 2012 med ett från 2015 eftersom EuroNcap med jämna mellanrum ändrar mätningen.
Den måste jämföras med en som mäts med samma metod och det är den gamla Astran från 10 som fick 95 %.
Lite bättre, men inte så dramatisk skillnad.
Nackskador, passagerarens vänsterben, karossens styrka i krock bakifrån och älgkrock med styrkan i A-stolparna är okända frågetecken för V40 och även om Volvo får lägre påkänning på passagerarna i sidokrock deformeras karossen i stolpkrocken mer, vilket antyder en vekare kaross och det är inte bra i en krock i ännu högre hastigheter än i testet.
Dessutom är V40 tre år nyare än Astran som testades 2009, någon sådan självklar promenadseger i säkerhet som det påstås är det inte frågan om.
Och hur vore det att titta på Volvo XC60 från samma år som Astra, 2009?
94%, sämre än Astra alltså.
Framsätespassagerarnas ben för båda och stolpkrocken är tydligt sämre och inte heller här får nackskyddet lika hög poäng som Astra.
Trots att en SUV som XC vanligen har en grundläggande fördel i krockar, men den naturliga fördelen hjälper inte mycket här.
Ska du en mindre Audi med automat så är det väl samma låda som i Golf. Även om Audi är trevlig så hade jag personligen valt Golf. För lika budget kan med Golf gå upp motorstorlek eller få en något nyare årsmodell.
Annars är väl V40 ett bra val. Iallafall om du mestadels åker själv. V40 är väl en av de trängre i klassen.
Har tidigare haft Peugeot 307 och då var det riktigt kort mellan kamremsbyten, kanske är så även på 308?
Det är inte lätt i den prisklassen då det finns en hel del att välja mellan. I slutändan skulle jag försökt att hålla mig till ”säkra kort”, Audi, BMW, Volvo, Golf.
Vet inte hur de ligger i pris men kolla även Merca A-klass.
Tack för era tips!
Ok så nu har jag nästa fundering. Jag är ju rel oerfaren vad gäller att veta om bilen man köper verkligen funkar som den ska. Det är nog knappast något jag märker under en provkörning av bilen? Såvida den inte är ett vrak då men hittills har de bilar jag provkört funkat fint.
Är det värt att köpa en bildiagnostik på tex Bilprovningen när man köpt en beg bil? Alternativt, att man föreslår till bilhandlaren att de gör en? Ska höra med bilhandlaren hur lång garantitid de kan ge mig.
Om jag minns rätt så brukar de flesta ha 3 mån garanti, vissa 6 mån. Men då handlar det oftast om att handlaren ska garantera körduglighet.
Generellt litar jag inte på bilhandlare så jag skulle nog låta någon oberoende testa. Motormännen, Bilprovningen eller liknande.
Axa: En garanti kan vara bättre än lagen men en garanti är helt och hållet frivillig från säljarens sida och kan därför vara värd noll och ingenting. Det som gäller är Svea rikes lag: https://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/kopa-och-hyra-produkter/bil-och-andra-fordon/fel-pa-bilen-efter-kop-av-bilhandlare/
Jo, jag vet att det är skillnad på frivillig garanti och konsumentköplagen.
När jag har handlat beg bilar så har det vanligtvis varit en garanti om 3 mån. Men det är ju som du säger oftast inte värd något.
Det blev en Audi A1, passade mig prima. Allt verkar funka, förutom att det är "hög oljeförbrukning", serviceboken var väl ifylld och ska försöka boka in en bildiagnostik via Bilprovningen men verkar vara fullbokat överallt här i området. Kan ni tipsa om någon annan liknande bildiagnostik? Motormännens M-test finns inte längre vad jag förstått. Jag fick 1 månads garanti av säljaren.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.