Vi Bilägares forum

Köpa begagnad bil, mil/år/märke viktigast?

Köpa begagnad bil, mil/år/märke viktigast?

Hej!

Har nyligen blivit med barn och ska köpa en familjebil som förhoppningsvis ska hålla de närmaste åren utan större problem. Vi har begränsat vår budget till max 150.000kr och börjat titta lite på vad det finns för alternativ i närheten. Jag är dock osäker på hur man ska värdera mellan olika alternativ då jag själv är väldigt okunnig och hoppas att någon här kanske kan hjälpa till. Kanske är något av mina alternativ ett dumt val på förhand? Eller är det något märke/modell jag borde titta på istället/också?

Till att börja med har jag kollat lite på två Opel Astra Sports Tourer. Verkar vara en stabil säker bil. Den dyrare för 148.900kr har gått färre mil, har automatlåda, större motor och ser bättre utrustad ut, dock verkar den ha stått hos handlaren sedan i mars. Den känns dock mer attraktiv för 20.000kr mer än den ett år äldre som också gått fler mil, eller tänker jag fel? Bör man vara mer rädd för att bilen inte sålts på så länge? Det står bland annat serviceavtal och vagnskadegaranti kvar på den annonsen men dem har gått ut nu medan den stått hos bilhandlaren.

https://www.wayke.se/objekt/b57a4e78-d2a9-4ecc-a025-3ec5ff03b6e2/opel-astra-sports-tourer-1-0-105hk-nyservad-lgmilare-manuell (129.900kr)
https://www.wayke.se/objekt/b88178a2-23d4-4569-87c9-847ceae5fe5d/opel-astra-sports-tourer-sport-150hk-enjoy-v-hjul-automat (148.900kr)

Vi har också kollat på Peugeot 308 SW, trevligt baggageutrymme gav gott intryck. Där hittade jag en för 147.000kr från 2017 som gått 2500 mil samt en för 139.900kr från 2018 som gått 4080mil. Här vet jag inte riktigt hur man ska tänka. Bör man föredra en ett år äldre bil som gått 1500 mil mer eller är det bättre att satsa på den som gått minst?

https://www.appelskogsbil.se/bilar/peugeot-308-sw-style-puretech-110-hk/ (147.000kr)
https://www.wayke.se/objekt/b221e9da-4eb0-4b4f-ab85-29e151bda8aa/peugeot-308-sw-style-puretech-110-manuell (139.900kr)

Jag har även tittat lite på Skoda. Där hittade jag två alternativ, en Octavia och en Fabia. Fabian främst för att det skulle gå att komma undan ganska mycket billigare jämfört med andra bilar jag tittat på, men då hade jag fått offra mycket lastutrymme. Jag har dock ingen erfarenhet alls av Skoda som märke och vet inte om det är jämförbart med de andra (Opel, Peugeot).

https://www.wayke.se/objekt/bc2036c8-7e3c-4f4f-b43b-aaa860a92c0f/skoda-fabia-kombi-tsi-95hk-manuell (119.000kr)
https://www.wayke.se/objekt/0cfa108d-725c-476a-8776-630b9cea05fd/skoda-octavia-kombi-tsi-115hk-manuell (Går just nu att få för 149.000kr)

Mycket information men jag hoppas någon har lust att titta igenom och kanske komma med förslag. För tillfället lutar det mest åt den dyrare Opeln pga. automatlåda och att den verkar välutrustad, men som sagt lite skraj över hur länge den verkar ha stått still.

Tack på förhand!

Uppdaterat: 2020-10-27 16:43

Kommentarer

Du måste först ta reda på om du trivs med en bil av ett visst märke och modell, därför gäller det att prova flera och värdera dem mot varandra.

Du kanske hittar några du tror att du kan trivas med och då kommer nästa sak du måste ha reda på.

Är det en lämplig barnbil? Räcker utrymmen?

När du hittat en bil du tror du trivs med kan du komma tillbaka hit och fråga och då kommer du att få spaltmeter med förslag om att den ena bilen är överlägsen den andra och tvärtom tills du ger upp och köper den du gillar bäst.

Uppdaterat: 2020-10-27 17:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja bör åka och prova några av dom du nämner.

Och prova flera och fall inte för första nasarén med munläder.

Alla tre är bra alternativ.

Octavian är nog rymligast och kanske snålast med 1,0tsi och en läg skatt på 380:-

Fabian stor för att vara liten.

Men prova alla fabrikaten och gör en egen bedömning.

Uppdaterat: 2020-10-27 17:49
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Med begränsad budget så hade jag nog sneglat på privatleasing av en 308SW Allure, för 2899kr/månad inklusive service.

https://media.peugeot.se/file/68/7/pop-308-sw-20200921.pdf?lcdv16=1PT9C5LNNKC0A0E0

Alla begagnade bilar har blivit betydligt dyrare efter semestern. Brist på dom så priserna har stigit rejält och prutmånen är borta.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Guran, det stämmer ju inte riktigt, TS beskrev ju den Opel som han tittat på och som stått sedan i mars!

Nog går det att hitta beg. bilar, men det gäller ju först att veta vad man vill ha.

Uppdaterat: 2020-10-27 18:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Guran, det stämmer ju inte riktigt, TS beskrev ju den Opel som han tittat på och som stått sedan i mars!

Nog går det att hitta beg. bilar, men det gäller ju först att veta vad man vill ha.

Det kan kanske på att det dels är en Opel Astra, den är ganska död på Svenska marknaden trotts att det är en helt ok bil, och att den har den dåliga automatlådan som både gör den tråkig och framförallt törstig.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Trådskaparen kan gott unna sig en Mercedes kombi, bra och säkra bilar med gott om utrymmen. För att komma inom budget så blir det såklart en lite äldre modell från början på 2010-talet men 10000 mil på mätaren räknas i Mercedeskretsar knappt som inkört.

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/mercedes_benz_c_220_cdi_amg__9822mil_/87943258

Uppdaterat: 2020-10-27 19:31

Ok, men jag tycker TS bör skaffa sig en uppfattning om vilken bil som passar bäst och käns trevligast.

Uppdaterat: 2020-10-27 19:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Ok, men jag tycker TS bör skaffa sig en uppfattning om vilken bil som passar bäst och käns trevligast.

Absolut skall man väl göra så, jag bara redovisade varför jag tror Astran stått som en hallvärmare.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Guran skrev:

saabnisse wrote:Guran, det stämmer ju inte riktigt, TS beskrev ju den Opel som han tittat på och som stått sedan i mars!

Nog går det att hitta beg. bilar, men det gäller ju först att veta vad man vill ha.

Det kan kanske på att det dels är en Opel Astra, den är ganska död på Svenska marknaden trotts att det är en helt ok bil, och att den har den dåliga automatlådan som både gör den tråkig och framförallt törstig.

Vad menar du med? "Har den dåliga automatlådan"?

Uppdaterat: 2020-10-27 20:05
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Du kommer inte att bli besviken på Opel Astran även om den vilat i bilhallen sedan mars.

Uppdaterat: 2020-10-28 15:01
christer_1 skrev:

Guran wrote:saabnisse wrote:Guran, det stämmer ju inte riktigt, TS beskrev ju den Opel som han tittat på och som stått sedan i mars!

Nog går det att hitta beg. bilar, men det gäller ju först att veta vad man vill ha.

Det kan kanske på att det dels är en Opel Astra, den är ganska död på Svenska marknaden trotts att det är en helt ok bil, och att den har den dåliga automatlådan som både gör den tråkig och framförallt törstig.

Vad menar du med? "Har den dåliga automatlådan"?

En gammal relik som är bränsletörstande.

Ny bättre automatlåda kom väl med 2020 års modell av Astran, om jag inte missminner mig.

Men i övrigt tycker jag Opel Astra är en klart undervärderad bil. Men man bör köpa en med Ledmatrix lysen och dom betydligt bättre sportsätena.

Men varför köpa en begagnad? Dom har löjligt stora rabatter på en ny. 120.000kr i rabatt på en från början billig bil. Men så klart dom är väl desperata då dom knappt sålt någon bil i Sverige i år.

https://www.opel.se/media/11596/pop_astrast_20201008.pdf

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Guran skrev:

christer_1 wrote:Guran wrote:saabnisse wrote:Guran, det stämmer ju inte riktigt, TS beskrev ju den Opel som han tittat på och som stått sedan i mars!

Nog går det att hitta beg. bilar, men det gäller ju först att veta vad man vill ha.

Det kan kanske på att det dels är en Opel Astra, den är ganska död på Svenska marknaden trotts att det är en helt ok bil, och att den har den dåliga automatlådan som både gör den tråkig och framförallt törstig.

Vad menar du med? "Har den dåliga automatlådan"?

En gammal relik som är bränsletörstande.

Ny bättre automatlåda kom väl med 2020 års modell av Astran, om jag inte missminner mig.

Men i övrigt tycker jag Opel Astra är en klart undervärderad bil. Men man bör köpa en med Ledmatrix lysen och dom betydligt bättre sportsätena.

Men varför köpa en begagnad? Dom har löjligt stora rabatter på en ny. 120.000kr i rabatt på en från början billig bil. Men så klart dom är väl desperata då dom knappt sålt någon bil i Sverige i år.

https://www.opel.se/media/11596/pop_astrast_20201008.pdf

"En gammal relik som är bränsletörstande." Vad snackar vi om då i skillnad 1 dl/mil eller 1 cl/mil i skillnad?

Jag tycker oftast att skillnaden i liter/mil eller fordonskatt är så överdriven jämfört med värdeminskningen på bilen, vad gäller kostnad i kronor/år, så det är rent ut sagt löjligt i jämförelse när man ger råd åt bilspekulanter.

Uppdaterat: 2020-10-28 19:05
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Med nuvarande men främst med kommande malus på förbränningsmotorbilar så blir dock fordonsskatten även en faktor att räkna med - nåt som för bara nåt enstaka år sen var en obetydlig utgift jämfört med alla övriga.

Uppdaterat: 2020-10-28 19:16

Helt riktigt, skatt och inte minst försäkringskostnader är något som är betydligt viktigare att tänka på, det går ju inte att göra något åt,

Jämfört med det spelar det inte så stor roll med någon dl mer i förbrukning.

Just nu!

Uppdaterat: 2020-10-28 19:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
christer_1 skrev:

Guran wrote:christer_1 wrote:Guran wrote:saabnisse wrote:Guran, det stämmer ju inte riktigt, TS beskrev ju den Opel som han tittat på och som stått sedan i mars!

Nog går det att hitta beg. bilar, men det gäller ju först att veta vad man vill ha.

Det kan kanske på att det dels är en Opel Astra, den är ganska död på Svenska marknaden trotts att det är en helt ok bil, och att den har den dåliga automatlådan som både gör den tråkig och framförallt törstig.

Vad menar du med? "Har den dåliga automatlådan"?

En gammal relik som är bränsletörstande.

Ny bättre automatlåda kom väl med 2020 års modell av Astran, om jag inte missminner mig.

Men i övrigt tycker jag Opel Astra är en klart undervärderad bil. Men man bör köpa en med Ledmatrix lysen och dom betydligt bättre sportsätena.

Men varför köpa en begagnad? Dom har löjligt stora rabatter på en ny. 120.000kr i rabatt på en från början billig bil. Men så klart dom är väl desperata då dom knappt sålt någon bil i Sverige i år.

https://www.opel.se/media/11596/pop_astrast_20201008.pdf

"En gammal relik som är bränsletörstande." Vad snackar vi om då i skillnad 1 dl/mil eller 1 cl/mil i skillnad?

Jag tycker oftast att skillnaden i liter/mil eller fordonskatt är så överdriven jämfört med värdeminskningen på bilen, vad gäller kostnad i kronor/år, så det är rent ut sagt löjligt i jämförelse när man ger råd åt bilspekulanter.

Jag ger väl dom råd jag vill? Och jag rekommenderar inte att köpa en Astra enjoy med automat.

Däremot en Astra Dynamic med manuell låda. Skiljer åtminstone 1dl. Visserligen ganska oviktigt, men Dynamic paketet ger så mycket mer och en mer lättsåld bil den dag man ämnar byta bil.

Som exempel en sådan här

https://www.wayke.se/objekt/fb4b161d-0f58-48d6-b9c9-eacb239fd4db/opel-astra-sports-tourer-14-edit-manuell

Det finns en anledning till att den bilen TS länkade har blivit en hallvärmare.

Men som jag skrev tidigare så är Astra en helt ok bil som är rejält underskattad i Sverige. Och ja, jag har ägt och kört Astra, visserligen en J, i ett par år, 3000mil. Och har provkört Astra K åtskilliga gånger då jag var sugen på en sådan som pendlingsbil. Så råden är inte tagna rakt ur luften.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Pi skrev:

Med nuvarande men främst med kommande malus på förbränningsmotorbilar så blir dock fordonsskatten även en faktor att räkna med - nåt som för bara nåt enstaka år sen var en obetydlig utgift jämfört med alla övriga.

Guran wrote : "En gammal relik som är bränsletörstande."

Crister_1 wrote : "Vad snackar vi om då i skillnad 1 dl/mil eller 1 cl/mil i skillnad?

Jag tycker oftast att skillnaden i liter/mil eller fordonskatt är så överdriven jämfört med värdeminskningen på bilen, vad gäller kostnad i kronor/år, så det är rent ut sagt löjligt i jämförelse när man ger råd åt bilspekulanter.

Min nuvarande bil har en fordonsskatt på 7638 kr (bonus/malus) mot 3049 kr för den förra per år. Däremot drar den nuvarande 0,04 l/mil diesel mindre än den förra bilen . Värdeminskningen torde vara runt 100 000 kr per år på båda bilarna, så gissa vilken faktor jag lägger störst vikt vid?

Uppdaterat: 2020-10-28 20:49
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
christer_1 skrev:

Pi wrote:Med nuvarande men främst med kommande malus på förbränningsmotorbilar så blir dock fordonsskatten även en faktor att räkna med - nåt som för bara nåt enstaka år sen var en obetydlig utgift jämfört med alla övriga.

Guran wrote : "En gammal relik som är bränsletörstande."

Crister_1 wrote : "Vad snackar vi om då i skillnad 1 dl/mil eller 1 cl/mil i skillnad?

Jag tycker oftast att skillnaden i liter/mil eller fordonskatt är så överdriven jämfört med värdeminskningen på bilen, vad gäller kostnad i kronor/år, så det är rent ut sagt löjligt i jämförelse när man ger råd åt bilspekulanter.

Min nuvarande bil har en fordonsskatt på 7638 kr (bonus/malus) mot 3049 kr för den förra per år. Däremot drar den nuvarande 0,04 l/mil diesel mindre än den förra bilen . Värdeminskningen torde vara runt 100 000 kr per år på båda bilarna, så gissa vilken faktor jag lägger störst vikt vid?

Den nya bilens komfort, diverse praktiska trafiksäkerhetshöjande tillbehör, audiofil stereo, bättre ljus och betydligt högre prestanda. Och så klart den röda färgen :)

Därav min rekommendation av att inte köpa den Astran, med medioker utrustning och gammal automatlåda. Som grädde på moset kommer ca.1,5kr/mil i högre bränslekostnad gent emot en manuellt växlad, om man som TS har begränsad budget. Skatten är inte relevant på en 2017 års modell då alla har låg skatt jämfört med en nyare Malus beskattad bil.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Tack för alla svar! Mercedesen som nämdes blir det nog inte, vi vill nog ha en nyare bill som åkt färre mil. Det känns tryggare för en okunnig som jag, men jag förstår att det inte nödvändigtvis innebär att det är ett bättre val.

Leasing känns inte riktigt aktuellt då vi har hund. Att vi inte väljer att köpa en nyare bil handlar helt enkelt om att vi anser att det blir för mycket pengar. Men jag ska ge mig ut och testköra alternativen och skaffa mig en bättre uppfattning. Ska se till att testa Astran med automat lite extra. Är det något speciellt man bör tänka på när man testar en bil med automat? Jag har själv nästan enbart kört med manuell tidigare och där är det ju ganska enkelt att kontroller koppling och så vidare, finns det något man bör tänka på när det istället är en automatlåda?

Uppdaterat: 2020-10-29 11:06

Det tar säkert en viss tid innan hjärnan tänkt om, det är ju en pedal mindre att trampa på. Kan bli en och annan oplanerad inbromsing i början... Första gången jag skulle köra en kompis automatväxlade bil fick jag rådet att placera vänsterfoten på fotstödet och låta den stanna kvar där. Men man vänjer sig med allt.

Uppdaterat: 2020-10-29 11:14

Läs. https://www.vibilagare.se/test/begbil/storande-elektronik-i-opel-astra

Problem, dyr service, och svinigt dyra reservdelar.

Har man en mindre verkstad som är duktiga och kan ta hem reservdelar från Tyskland kanske det funkar.

Men är man hänvisad till märkesverkstad, är det inte kul.

Uppdaterat: 2020-10-29 12:39

Varför skulle man vara hänvisad till märkesverkstad på en beg. bil?

Uppdaterat: 2020-10-29 12:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Rikard

Artikeln du hänvisar till va första årsmodellen av Astra J. De betyder ju inte att alla efter de hade dom problemen som vib hade, jag har själv kört Astra J Bensin årsmod -14 ca 12000 mil med endast byte av bromsskivor bak, snittförbrukning 0,63 Satt mycket bra i sportstolarna, mycket nöjd med den bilen.

Uppdaterat: 2020-10-29 13:42

Största problemet med att få provköra en fräsch Astra automat är nog att hitta den bilen inom rimligt avstånd för det har inte sålts speciellt många de senaste åren - och Opel-handlare "växer numera inte på träd".

Uppdaterat: 2020-10-29 16:58
Pi skrev:

Största problemet med att få provköra en fräsch Astra automat är nog att hitta den bilen inom rimligt avstånd för det har inte sålts speciellt många de senaste åren - och Opel-handlare "växer numera inte på träd".

Ännu en anledning att inte behöva anlita en märkesverkstad!

Uppdaterat: 2020-10-29 17:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Glöm inte att kolla på de asiatiska bilarna

T.ex Hyundai I30. Fördelen är att dom har 5 års obegränsad nybilsgaranti, under förutsättning att du sköter service.

Brukar vara ganska mycket bil för pengarna.

https://www.bytbil.com/stockholms-lan/personbil-i30-wagon-1-0-t-gdi-blue-120hk-apple-car-play-7153-14925704

https://www.bytbil.com/vastra-gotalands-lan/personbil-i30-wagon-1-4-t-gdi-euro-6-140hk-8402-14941640

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Givetvis bör de asiatiska kollas, sedan får man ju tänka efter noga om man står ut med bullret på de vägar man normalt kör på.

Och tänka efter lika noga om det är vägar med korsande älgar.

Det är inte så vanligt med älg där de bilarna är skapta, så skyddet kanske inte är det bästa.

Uppdaterat: 2020-10-29 18:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Givetvis bör de asiatiska kollas, sedan får man ju tänka efter noga om man står ut med bullret på de vägar man normalt kör på.

Och tänka efter lika noga om det är vägar med korsande älgar.

Det är inte så vanligt med älg där de bilarna är skapta, så skyddet kanske inte är det bästa.

Det bästa fabrikatet på älgskydd är dessvärre saligen insomnad sedan många år.

Men jag vill minnas att Opel har tagit med sig delar av det arvet.

Jag hade tidigare en kollega som inte kunde tänka sig att byta bort sin 9-5 bland annat baserat på den aspekten.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Pi skrev:

Största problemet med att få provköra en fräsch Astra automat är nog att hitta den bilen inom rimligt avstånd för det har inte sålts speciellt många de senaste åren - och Opel-handlare "växer numera inte på träd".

Beror väl var TS bor för båda Opel Astrorna som TS kollat på hos Wayke, fanns ju i Östergötland. Skall man gissa på signaturen och vad TS sökt på så bor han väl i Linköping.

Jag skulle definitivt välja : https://www.wayke.se/objekt/b88178a2-23d4-4569-87c9-847ceae5fe5d/opel-astra-sports-tourer-sport-150hk-enjoy-v-hjul-automat (148.900kr)

Så jäkla dålig automatlåda är det inte på denna även om den inte är som på en 2020 årsmodell. Några cl mer eller mindre spelar mindre roll om man får 150 hk motorn och den utrustningen, även om det inte är dynamicutrustning som på 2020 år modell.

En mycket bra familjebil helt klart för dom pengarna.

Uppdaterat: 2020-10-29 19:18
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
christer_1 skrev:

Pi wrote:Största problemet med att få provköra en fräsch Astra automat är nog att hitta den bilen inom rimligt avstånd för det har inte sålts speciellt många de senaste åren - och Opel-handlare "växer numera inte på träd".

Beror väl var TS bor för båda Opel Astrorna som TS kollat på hos Wayke, fanns ju i Östergötland. Skall man gissa på signaturen och vad TS sökt på så bor han väl i Linköping.

Jag skulle definitivt välja : https://www.wayke.se/objekt/b88178a2-23d4-4569-87c9-847ceae5fe5d/opel-astra-sports-tourer-sport-150hk-enjoy-v-hjul-automat (148.900kr)

Så jäkla dålig automatlåda är det inte på denna även om den inte är som på en 2020 årsmodell. Några cl mer eller mindre spelar mindre roll om man får 150 hk motorn och den utrustningen, även om det inte är dynamicutrustning som på 2020 år modell.

En mycket bra familjebil helt klart för dom pengarna.

Där är jag faktisk helt enig med dig Christer. Utbudet i den prisnivån är ganska begränsat och jag håller Astra som en prisvärd trevlig bil. Sen kan man så klart önska sig mer utrustning men då ökar så klart prisnivån. Så utifrån budget och behovet så kan det troligen bli en bil som uppfyller TS önskan. Och det borde gå att pruta något på en bil som stått och mognat hos en handlare.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

En bil som är svårsåld en gång lär inte ha fler intresserade nästa gång den ska säljas. Det avspeglas i värdet när man själv vill byta.

Uppdaterat: 2020-10-29 20:59

Mäkinen,

Den dagen den sorgen, de gäller att leva nu. Va får jag för pengarna ! vem vet hur de ser ut om 5 år i bilvärlden.

Uppdaterat: 2020-10-30 07:31

Beträffande märkesverkstad eller allbilsverkstad så tycker jag det är hugget som stucket. För våran Mazda har jag väldigt bra erfarenheter av märkesverkstaden här i Linköping p.g.a. en mycket kompetent ( och prismedveten) verkare. För våran konstant trasiga Skoda så verkar WV-verkstaden förvisso ha OK kunskaper men prisbilden är ungefär 50% över det det borde kosta. Där lämnar jag hos en allbilsverkstad som är helt underbart trygg. Kunniga och man får alltid reda på vad saker ska kosta innan men lämnar in bilen och de ringer direkt och frågar om något skulle kunna tillkomma.

Uppdaterat: 2020-10-31 08:10

Det är inget fel på den automaten om man inte har något problem med att det ger sämre acceleration än manuell, förbrukning säger jag inget om.

Det är en GM Hydramatic som kan starta på treans växel på halt underlag, det är det inte många andra som kan erbjuda, trots att det tekniskt inte är svårt. Antispinnsystemet och denna funktion i kombination ger bättre framkomlighet på halt underlag än andra vanliga bilar utan denna kombination sedan, 1988.

Astran är trevlig genom att ha en mycket hög sittposition och mycket bra takhöjd, på detta är den närmast i topp i storleksklassen, rymlig i största allmänhet.

Mycket seriös, funktionell och vardagsvänlig utformning av inredningen, mycket bra stolar med oklanderligt enkel justering.

Har HUD varning med 6 blinkande lampor i vindrutan vid automatbromsning och kollisionsvarning, mycket ovanlig funktion.

Oerhört bra bromsar och vägegenskaper (fast det kan påverkas av däcksvalet) när den kom 2016 hade den kortast bromssträcka av de flesta normala bilar.

Har en del praktiska finesser man kan ställa in själv, bland annat får man en varningssignal om man lägger ifrån sig nyckeln någonstans i bilen så den inte ska bli inlåst, händ en Golf här förra året, glömdes på baksätet och bilen automatlåstes, väldigt förargligt.

På vinter kan defroster på vindrutan, el-bakruta och värmestolar ställas in för att fungera automatiskt.

Bilen med automatlåda uppges ha 2 klimatzoner vilket i så fall innebär den automatiska klimatanläggningen, extrautrustning på den och rätt lyxig funktion.

Den är försedd med GM:s OnStar knappar i taket men eftersom PSA inaktiverat den funktionen fungerar de inte längre.

En annan detalj som är unik är att säkringarna i kupen sitter bakom mobilfacket framför växelspaken, som alltså är en lucka, det är annars något man kan missa eftersom ingen annan bil har det. (Anledningen är att elsystemet skall fungera för både höger och vänsterstyrda bilar utan praktiska nackdelar som säkringarna i handskfacket på högerstyrda bilar.)

Uppdaterat: 2020-11-02 06:19

Underbart att läsa att N-iklas anser 2-zons klimatanläggning är en rätt lyxig funktion....

Det visar ju bara än en gång hur dålig koll han har på moderna bilar. Det ses ju mer eller mindre som standard idag i bilar över B-klass, tvärtom ses bilar utan det som påvert utrustade.

Uppdaterat: 2020-11-02 06:22

...och detta med "mycket hög sittposition" - när jag provsatt och kört Astra var min åsikt snarare tvärtom. Men vi tycker alla olika... Och hur han lyckades få en Golf att automatlåsa dörrarna när nyckeln var i bilen och han utanför låter också lite konstigt - inget som jag nånsin råkat ut för.

Uppdaterat: 2020-11-02 11:12

Den fantastiska tvåzons klimatanläggningen är så fantastisk, i alla fall på Astra J, att man måste manövrera dom var för sig. Fina ingen funktion för att som skall vara synkade, så som många andra bilar har.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Pi skrev:

...och detta med "mycket hög sittposition" - när jag provsatt och kört Astra var min åsikt snarare tvärtom. Men vi tycker alla olika... Och hur han lyckades få en Golf att automatlåsa dörrarna när nyckeln var i bilen och han utanför låter också lite konstigt - inget som jag nånsin råkat ut för.

Nästan så jag funderar på om N-iklas över huvud taget har provkört någon nyare Opel, eller om det endast är akademiska studier i ämnet.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Här var det en bunt dåliga kunskaper som vanligt, den lyxiga funktionen avser just precis det, hur inställningar och funktioner fungerar i specifikt denna Astra, det har ingenting att göra med klimatanläggningens vara eller inte.

Den höga sittpositionen är mätning från Teknikens Värld, vilket jag håller som mer pålitlig uppgift är Pi:s "personlig upplevelse".

Och att det kan hända i en VW är förstås omöjligt att tro på för en VW entusiast, men jag har faktiskt bildbevis, tog kort på nyckeln genom rutan när den låg i baksätet, fast det ska inte behövas att ta till sådana ytterligheter.

Uppdaterat: 2020-11-02 13:01

Niclas - de VW-bilar jag haft har inte haft nån funktion för att låsa dörrarna automatiskt annat än när man kör och hastigheten överskrider runt 15 km/t. Och definitivt inte när nyckeln är kvar i bilen så beskriv gärna hur du bar dig åt - det kan vara av värde för andra VW-ägare. F ö föredrar jag att själv bedöma bl a sitthöjd genom att provsitta eller provköra istället för att förlita mig på någon tidnings uppmätta siffror. Det är trots allt min "personliga upplevelse" som ligger till grund för mina bilköp men har man inte köpt några nya bilar sen 90-talet så kanske inte de personliga erfarenheterna är så stora av nyare bilar och av olika fabrikat.

Uppdaterat: 2020-11-02 13:26
N-iklas skrev:

Här var det en bunt dåliga kunskaper som vanligt, den lyxiga funktionen avser just precis det, hur inställningar och funktioner fungerar i specifikt denna Astra, det har ingenting att göra med klimatanläggningens vara eller inte.

Den höga sittpositionen är mätning från Teknikens Värld, vilket jag håller som mer pålitlig uppgift är Pi:s "personlig upplevelse".

Och att det kan hända i en VW är förstås omöjligt att tro på för en VW entusiast, men jag har faktiskt bildbevis, tog kort på nyckeln genom rutan när den låg i baksätet, fast det ska inte behövas att ta till sådana ytterligheter.

Så dina kunskaper immunare Oplar är alltså baserade på akademiska studier snarare än egna erfarenheter från att ha provkört bilen i fråga?

Jag kan heller inte påminna mig att jag satt högt i Astra K, jag satt däremot bra och för att jag skall kunna göra det så behöver jag kunna sitt lågt i en C-klassare.

Men så klart det var säkert möjligt att kunna höja stolen, men det är ingen finess jag utnyttjar på någon bil.

Så funktionen med tvåzons klimatanläggning blir extra lyxig då den är tillgänglig i en Opel?

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

En taxichaufför jag pratade med för många år sen berättade att han blivit utelåst ur sin Zafira när den stod på tomgång (med nyckeln i strömlåset förstås) på en sjukhusparkering. Jag har inget fotobevis tyvärr så det räknas väl inte...

Uppdaterat: 2020-11-02 17:17
Guran skrev:

Den fantastiska tvåzons klimatanläggningen är så fantastisk, i alla fall på Astra J, att man måste manövrera dom var för sig. Fina ingen funktion för att som skall vara synkade, så som många andra bilar har.

På min Vectra 2004 synkade man 2zons klimatanläggningen genom att trycka in förarreglaget och vrida till annan temp, då blev dom synkade. Testade du det någon gång Guran? Stod i bruksanvisningen. När så någon (frun) vred på passagerarreglaget så försvann synkningen igen.

Tacka vet jag XC60n där säger man bara synkronisera temperaturen, så är det fixat.

Uppdaterat: 2020-11-02 21:31
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Vi har blivit utelåsta 2 ggr från Zafiran. Första gången kom Falks och bröt upp den, andra gången bröt jag upp den själv.

Efter detta lämnade vi aldrig bilen utan att ta ur nyckeln.

Uppdaterat: 2020-11-02 21:41
Pi skrev:

Niclas - de VW-bilar jag haft har inte haft nån funktion för att låsa dörrarna automatiskt annat än när man kör och hastigheten överskrider runt 15 km/t. Och definitivt inte när nyckeln är kvar i bilen så beskriv gärna hur du bar dig åt - det kan vara av värde för andra VW-ägare. F ö föredrar jag att själv bedöma bl a sitthöjd genom att provsitta eller provköra istället för att förlita mig på någon tidnings uppmätta siffror. Det är trots allt min "personliga upplevelse" som ligger till grund för mina bilköp men har man inte köpt några nya bilar sen 90-talet så kanske inte de personliga erfarenheterna är så stora av nyare bilar och av olika fabrikat.

Det där är ju en väldigt märklig inställning att den personlig upplevelsen är mer rätt än ett matematiskt faktum i siffror.

Och att någon sedan säger att "jag satt inte högt, visserligen försökte jag inte höja stolen "men det gör man ju aldrig", helt fantastiskt, gapskratt, vilka lustiga figurer det finns...

Det är förvånande att den som tänker på detta sätt är fräck nog att överhuvudtaget säga någonting, man häpnar.

Grejen är ju att takhöjden och den stora justeringsmöjligheten gör det möjligt att sitta högt, den nya Astran har förlorat höjdjusteringen av bältet för att spara pengar, det kompenseras med ökad takhöjd och större höjdjustering av stolen så resultatet bli det samma.

Exempelvis går det inte i Golf där man sitter betydligt lägre och takhöjden är mycket sämre, jag har alltid sätet i topphöjd i Golf och det är lite på gränsen för komforten.

Bilarna Golf 2015 två stycken tillhör kommunen och de låser sig hela tiden efter ett par minuter när man låst upp den men inte öppnat dörrarna eller när man lämnat bilen och inte låst den utan står kvar utanför, ett evigt klickande i låset.

Det var någon från kommunen som körde bilen och kom till mig och berättade att nyckeln blivit inlåst, tog ur nyckeln, öppnade bakdörren för att hämta något i baksätet, la nyckeln på sätet, tog det som skulle hämtas och slog sedan igen bakdörren och glömde nyckeln, enligt beskrivningen jag fick höra så låstes bilen omedelbart efter att dörren slog igen, bang, klick, omedelbart försök att öppna dörren visade att den var låst.

Så enkelt var det med det.

Uppdaterat: 2020-11-03 22:04

Niclas - att dörrarna låser sig när man låst upp med fjärren men inte öppnat nån av dörrarna är en säkerhetsfunktion - om man av misstag råkat komma åt upplåsningsknappen på fjärren.

Din förklaring på den andra låsningen tror jag helt enkelt inte på - antagligen har du själv blivit förd bakom ljuset.

F ö är jag själv kort så jag höjer nästan undantagslöst stolarna till högsta läget när jag provsitter/provkör.

Känns som att du har väldigt begränsad erfarenhet av moderna bilar.

Uppdaterat: 2020-11-03 22:15
N-iklas skrev:

Pi wrote:Niclas - de VW-bilar jag haft har inte haft nån funktion för att låsa dörrarna automatiskt annat än när man kör och hastigheten överskrider runt 15 km/t. Och definitivt inte när nyckeln är kvar i bilen så beskriv gärna hur du bar dig åt - det kan vara av värde för andra VW-ägare. F ö föredrar jag att själv bedöma bl a sitthöjd genom att provsitta eller provköra istället för att förlita mig på någon tidnings uppmätta siffror. Det är trots allt min "personliga upplevelse" som ligger till grund för mina bilköp men har man inte köpt några nya bilar sen 90-talet så kanske inte de personliga erfarenheterna är så stora av nyare bilar och av olika fabrikat.

Det där är ju en väldigt märklig inställning att den personlig upplevelsen är mer rätt än ett matematiskt faktum i siffror.

Och att någon sedan säger att "jag satt inte högt, visserligen försökte jag inte höja stolen "men det gör man ju aldrig", helt fantastiskt, gapskratt, vilka lustiga figurer det finns...

Det är förvånande att den som tänker på detta sätt är fräck nog att överhuvudtaget säga någonting, man häpnar.

Grejen är ju att takhöjden och den stora justeringsmöjligheten gör det möjligt att sitta högt, den nya Astran har förlorat höjdjusteringen av bältet för att spara pengar, det kompenseras med ökad takhöjd och större höjdjustering av stolen så resultatet bli det samma.

Exempelvis går det inte i Golf där man sitter betydligt lägre och takhöjden är mycket sämre, jag har alltid sätet i topphöjd i Golf och det är lite på gränsen för komforten.

Bilarna Golf 2015 två stycken tillhör kommunen och de låser sig hela tiden efter ett par minuter när man låst upp den men inte öppnat dörrarna eller när man lämnat bilen och inte låst den utan står kvar utanför, ett evigt klickande i låset.

Det var någon från kommunen som körde bilen och kom till mig och berättade att nyckeln blivit inlåst, tog ur nyckeln, öppnade bakdörren för att hämta något i baksätet, la nyckeln på sätet, tog det som skulle hämtas och slog sedan igen bakdörren och glömde nyckeln, enligt beskrivningen jag fick höra så låstes bilen omedelbart efter att dörren slog igen, bang, klick, omedelbart försök att öppna dörren visade att den var låst.

Så enkelt var det med det.

Ja du Niclas. Du behöver onekligen ta en provtur i nya Astra. Jag har provkört den ett flertal gånger. Och jag får plats i den, men behöver som vanligt ha stolen inlästa läge för att inte ha huvudet i taket. Att det skulle vara så mycket generösare takhöjd, ja kanske någon cm. Men jag ser i alla fall ut genom framrutan och backspegeln som är justerbar i höjd är en bra funktion som tar bort den ur synfältet.

Men en Octavia däremot ä, den sitter man högt i och stolen går inte att sänka tillräckligt.

Men jag lägger ner här då du ändå vet att du har rätt genom dina akademiska studier av Astrans förträfflighet.

Konstigt bara att du verkar vara i stort sett ensam i Sverige som ser denna enorma storhet i märket.

Själv tycket jag Astra är som alla andra C-klass bilar i lägre prisklass.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Av alla de bilar jag ägt på senare år iaf så har det vart omöjligt låsa bilen med en nyckel inne i bilen. Så det där tror jag med är en skröna eller så handlade det om en äldre bil än det gör gällandes här.....

Sen är det ju vansinne som Opel verkar ha gjort att tagit bort bältesinfästningens höjdjustering och påstår man ska kompensera med stolshöjden....inte alla kortare vill sitta högt. Jag är av strax under medellängd men har alltid stolen i absolut lägsta läge, hatar känslan av att sitta på en pall och köra. Men där sa väl N-iklas en av få vettiga saker han sagt, att det var av kostnadsskäl, inte att det var ytterligare en av Opels missuppfattade storheter......

Uppdaterat: 2020-11-03 23:22

Ingenting är det minsta märkligt med detta eller att jag ensam anser att Opel är av mycket hög klass, då ni, låt oss säga 7,7 av 7,8 miljarder människor låter sig styras helt av känslor, övertygelser, tro, vidskeplighet, fantasier, ideologier, religioner, fanatism och helt enkelt ren dumhet.

Självklart blir resultaten därefter, helt och hållet logiskt.

Det handlar helt om att man vägrar erkänna eller acceptera att den övertygelse och tro man själv har skulle kunna var felaktig, och för att försvara denna övertygelse så avvisar man allt som säger annat oavsett vad det är eller hur det ser ut.

Om man går utanför dörren och ser sig omkring och konstaterar att marken är platt så är det baserat på detta oerhört självklart att en sådan person med stor övertygelse helt avvisar påståendet att jorden är rund och lägger till några, som man tycker, träffande nedsättande kommentarer om den som är så helt bortkommen och kort om huvudet att man försöker påstå att jorden är rund baserat på att man läst den uppgiften, "jag har minsann varit ute och sett att jorden är platt, så det så!".

Och eftersom många andra tycker att det låter ju som en väldigt klok och fin metod att se efter själv utanför dörren och inte lita på text och siffror, så är det många som håller med om att jorden är så platt den kan bli.

Ja vad gör man med sådant folk?

Tar av sig sandalerna och skakar av dammet i vittnesbörd emot dem, som Jesus föreslog, tja det ser inte ut att finnas så mycket annat att göra.

När jag plockade fram bilderna så fanns där också en jag tog på spaken för längdjusteringen på stolarna på Astra, Golf har en spak jag svär över varenda gång den ska användas för den är liten och sitter inne under stolen och är bökig att få tag i medan Astrans är en fröjd att använda som man kan se på bilden.

Detta faktumet förnekas kategoriskt av de som anser att jorden är platt och menar att det bilden visar är en ren fantasi som inte existerar alls.

Jaja...

Efter den bilden följer de på den inlåsta nyckeln, och på bilen i fråga med något mörkat nummer eftersom jag är tveksam till integritetsfrågan i detta fall.

Den har haft lite kufiska saker för sig under åren, el-fönsterhissen på förarsidan fungerade inte en hel dag för att sedan fungera igen, en gång ville dörrarna inte öppna sig när man drog i inre öppningshandtaget fören vid tredje försöket, så den lider uppenbarligen av ett elektroniskt spöke, en s.k. "bugg" varför en inlåst nyckel som gick till på exakt det beskrivna sätet, inte alls är något oväntat.

Att detta helt anses som en omöjlighet så till den grad att man hävdar att det är en vandringsmyt är häpnadsväckande, trots att fel på VW bilar är flitigt rapporterade i alla sammanhang, men där kommer övertygelsen om den platta jorden in igen vilket resulterar i det konsekventa fördömandet av dårar som hävdar att det kan vara fel på en VW.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2020-11-04 06:14

Vi kanske skulle återvända till trådskaparens frågor? (som inte innefattade inlåsta nycklar i Golf)

Jag kan bara instämma i vad andra sagt: prova och känn! Inte bara runt hörnet, låna hem bilen, åk och handla och kanske andra ärenden som brukar göras.

Bry dig inte om märkesfantaster, utan bedöm själv.

Visst är Fabia en vettig bil,men också betydligt mindre än Octavia, inte bara när det gäller utrymmen. Mindre bilar brukar också medföra sämre komfort.

Uppdaterat: 2020-11-04 09:14
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Niclas - jag kan också ta en oskarp bild genom rutan av en nyckel som ligger inne i en Opel-bil. Ja - du är rolig du.

Uppdaterat: 2020-11-04 10:27