Vi Bilägares forum

Köpa Audi R8?

Köpa Audi R8?

Hejsan!

Jag har under en tid funderat på att köpa en begagnad Audi R8 och prisklassen jag kollar på ligger runt 500k eller strax under. Jag är inte särskilt kunnig när det kommer till bilar och har ett par frågor.
- Vad är värdeminskningen på en -08 Audi R8 som köps idag på säg 4 år?
- Hur mycket kan man räkna på service, försäkring, slitage (däck) och annat som tillkommer per år?

mvh Jaxxe

Uppdaterat: 2015-09-16 15:18

Kommentarer

Kanske inte många R8 ägare här så du får nog kolla med en verkstad och försäkringsbolag.

Uppdaterat: 2014-10-21 06:28

Du kan ju kolla här http://bilweb.se/sok/audi/r8

Uppdaterat: 2014-10-21 08:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Audi är ju inte direkt billiga i service ens på sina vanliga modeller så denna har nog servicekostnad som andra högpresterande prestandavagnar. Det sägs att reservdelar och service till R8 är dyrare än till Porsche. Försäkringen beror ju mycket på ålder, var man bor och om man har garage.
Enklaste är att se ut en R8, kolla bilnumret och knacka in detta och sitt personnummer på en hemsida för försäkringar och få ett svar på ett par sekunder. (Nej det funkade inte)
Jag letade rätt på ett R8 nummer och provade sedan på flera försäkringssidor att fått ett förslag men det stod att jag skulle ringa upp istället. Förmodligen ruskigt dyrt då.

Uppdaterat: 2014-10-21 13:45
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Ni har nog rätt. Luktar sjukt mycket pengar. Är medveten om att det är en dålig affär men tycker att bilens värde borda hålla sig hyfsat still efter 6 år på en ganska exklusiv modell. Å andra sidan är det väl ägandet som kan skena iväg med reparationer etc. Får ta en funderare till men blir kanske att avstå i slutändan. Hade varit skoj att äga en sådan bil nån gång dock...
Tack för alla svar förresten!

Uppdaterat: 2014-10-22 00:54

Som trasten är inne på är detta inte riktigt rätt sida att fråga om sportbilar, på zatzy.com finns det förhoppningsvis lite mer kunskap.

Värdetapp kan du kanske räkna med 20-30 000 om året (grov gissning), service 5-10000, enklast dock att bara besöka en verkstad och fråga. Å andra sidan tror jag att bilen är riktigt trevlig. Har du råd och vill ha, köp! Imorgon kan det vara för sent.

Själv kommer jag strax att få ärva en slant, spanar Porsche Cayman för fullt, sportbilar är kul!

Uppdaterat: 2014-10-22 09:36

Det viktigaste att ta i beaktande (som alltid när man köper begagnade lyxbilar och sportbilar) är att det inte är en 500,000-kronors bil du köper utan en 1,5 Mkr bil. Allt som rör bilen är dimensionerat för en 1,5 Mkr bil och inte en bil för 500,000:-.
Försäkringar, skatter, service, reservdelar osv är betydligt dyrare än normalt.

Uppdaterat: 2014-10-22 12:37

Köper du en R8 med keramiska bromsar ķostar det ca 80000-100000 för ett kloss och skivbyte,på en axel.

Uppdaterat: 2014-10-22 15:45
simon_d skrev:

Sen kan man ju fråga sig hur kul det är med en högprestandabil på svenska vägar...

Det kanske mest är nån form av skimrande drömmar som ligger bakom och inte så mycket tankar på varken behov, möjlighet att nyttja den och driftkostnaderna. Bromsklossbytena var ju en riktig rysare kostnadsmässigt...

Uppdaterat: 2014-10-22 16:48

Tänk att vi tycker precis likadant, leifer...:)

Uppdaterat: 2014-10-22 18:32

Audi R8 på sommaren, Audi S8 Q på vinten, två bilar i var sitt element!

Uppdaterat: 2014-10-22 20:56
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

En lottovinst ifrån! =)

Uppdaterat: 2014-10-22 20:59

Märks rätt tydligt att det är Vi Bilägare-folk som skriver här :) Inget för vintern, inget att handla med.... Räcker inte pengarna lär jag ha en Mazda RX-8 till salu för dryga tiondelen av priset för en R8:a till våren. Heter nästan samma sak, fin att köra om man kan leva med att den inte är supersnabb rakt fram, törstig motor. Att det dessutom är en japanare retar hälften av alla skribenter här, andra hälften kommer att heja på dig :)

Uppdaterat: 2014-10-23 09:09

lillstefan - men om man som 25-åring funderar på en R8 så kan man i alla fall tvivla en aning på om han har en annan bil för vinterbruket... Och även OM det går att använda bilen under vintern så kanske man inte vill ha sin ögonsten ute i snö och slask - det skulle i alla fall inte jag vilja.

Uppdaterat: 2014-10-23 10:45

Visst kan det vara så, PI. Ursäkta om du tog illa upp. Men man borde vara införstådd med att det inte är så mycket för vintern, och det var inget trådskaparen frågade om. Det är billigare/bättre att köpa en billig bil till vintern, bara vinterdäck till sådana bilar kostar mer en en vettig vinterbil.

Uppdaterat: 2014-10-23 10:55

lillstefan - kan inte påstå att jag på nåt sätt tog illa upp utan jag förklarade bara lite runt mina egna tankar om TS bilköp. Och absolut att det blir både bättre och inte minst billigare med en vinterbil om man bara har plats och möjlighet att äga 2 bilar. Och det kanske dessutom kan vara ett bra tips till TS att inte ens tänka på att använda den under vintern utan istället köpa en vinterbil.

Uppdaterat: 2014-10-23 11:30

Visst kan jag ha varit optimistisk i kostnadsförslagen jag gav, men även med dessa kostnader blir milkostnaden hög eftersom man i regel inte kör så långt med dessa bilar. Porsches servicepriser ligger där jag angav, men som jag skrev är det enklast att kolla upp själv. Killens ekonomiska situation kan jag inte veta, han skrev inget om den. Sedan kan jag hålla med om att många köper bil utan att tänka på kostnader och ska låna så mycket man bara kan. Och det är ju många gånger vansinnigt.

Alternativet är ju att gå på billigare saker, och det finns ju ganska mycket kul för betydligt mindre pengar. Som jag skrev jagar jag just nu en Porsche Cayman, men då har jag ett arv på ingång och lånar inte en krona för den. Står ut med lite billigare bruksbil (Mini) och lägger hellre pengarna på kul bilar, även om man bara använder den sommartid.

Uppdaterat: 2014-10-23 12:27

Precis Simon, BMW har länge varit eftertraktade som begagnatbilar, mest de motorstarka versionerna 540i, M3 och M5 som kan köpas för ganska humana pengar som begagnade, vad man inte tänker på är att dessa kostar en hel del i underhåll och service och eftersom många inte har råd till det så blir dessa bilar med tiden ganska sönderkörda utslitna vrak. Att köpa en hyfsat billig prestandavagn är lätt, att underhålla den är en helt annan sak.

Uppdaterat: 2014-10-23 12:37
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hej
Jag hör att de är många som gissar om div kostnader och liknande som skrämselpropaganda. Jag har själv en R8 V10 och de är en fantastisk bil. Reparationer och service är inte alls så dyra och betydligt billigare än ex porsche.

Uppdaterat: 2014-10-23 12:43

Märkligt för jag läste en insändare av en ägare som sade att service och underhåll är dyrare än till porsche. Alltså står ord emot ord.

Uppdaterat: 2014-10-23 12:49
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Frågan är om inte Catjing är lite mysko, skapar ett användarnamn bara för inlägget ovan. Är nog inget att bry sig om.

Uppdaterat: 2014-10-23 13:15

Ja e4:an är ju bred och i högsta grad lämplig för ett sånt åk! Sen har vi ju fina banor i detta landet.

Uppdaterat: 2014-10-23 18:16
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Jag såg ämnet av en slump så jag tänkte bidraga med lite erfarenheter så jag reggade mig. Jag har haft min bil R8 i dryga året nu och har rullat drygt 600 mil i min ägo tot 2300mil. Måste säga att jag är supernöjd så långt. Hunnit serva den en gång och de kostade 2200kr och var en mellan service med olja bla. Inte så farligt tycker jag. Och så är beläggen bytta fram 1600kr. Försäkringen hel kostar mig 13200kr som är 41år i medelstor ort på Folksam.
I fjol skaffade jag Nya Hakka 8 vinterdäck och körde kanske 100 mil med den och måste säga att den funkade precis så bra en 4 hjulsdriven bil gör på vintern. Kan ge dig rådet att ska du köpa en R8 så köp en med V10. De är minst sagt ljusår i prestanda och känsla. Sen att de lätt och billigt går att mappa den till 600hk gör inte saken sämre. Dom har även magnetic ride fjädringen som standard om jag tycker är ett MÅSTE HA på en R8 för att få komfort.

Uppdaterat: 2014-10-23 18:24

Länk från en kul körning i somras :)
https://www.youtube.com/watch?v=Bup4yWTSvcg

Uppdaterat: 2014-10-23 18:31
leifer skrev:

2200 kr för en mellanservice i en supersportbil med Audis högsta timpris, inkl oljebyte i en V10?

Endast oljebyte och allmän översyn. Dom har 3000mila intervall. Vart annat år ska dock oljan bytas om inte miltalen nåtts

Uppdaterat: 2014-10-23 18:34
leifer skrev:

Catjing, vad är det för olja man använder och hur många liter krävs för ett oljebyte? Vilken märkesverkstad tar 2200 kr för mellanservice på R8?

Mobil 1 har jag för mig de var finns många godkända välja på och 7.8 liter om jag inte missminner mig. Om man sen vill betala ett par tusen extra för bara ett oljebyte så kan man åka till Audi. I annat fall kan vilken verkstad som helst i skruva ut oljepluggarna (5st) och byta ett filter. Ordinarie 3000mila service planeras däremot hos Audi.

Uppdaterat: 2014-10-23 18:52

Intressanta priser på bromsarna. Vi tar 5000kr bara för klossarna .Var har du servat bilen, Estland?

Uppdaterat: 2014-10-23 19:16

Inlägg nr 36; "Länk från en kul körning i somras :)" Länken är från 2011.

Lämna Onu därhän.

Uppdaterat: 2014-10-23 19:46
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Jes_ skrev:

Går alltid att googla lite bättre pris på grejor .. Så gör min hovmekaniker :-) Jag fick alla åtta belägg fram för ca tusingen ..
Superolja till nettopris är faktiskt överkomligt .. Själv behöver jag 10 liter per blöjbyte ..
Visst går det att pressa priserna .. Fast man måste nog ha känningar i branschen ..
För ts del .. som skriver att hen inte kan mycket om bilar ... lär den nog bli en kostsam historia. .. Men smakar det .. så kostar det :-)

Googla delar till en R8, jag tror inte det. Jag tror inte Unos lillebror har någon R8 utom möjligen som poster på väggen.

Uppdaterat: 2014-10-23 19:54
Audi A5 SB skrev:

Inlägg nr 36; "Länk från en kul körning i somras :)" Länken är från 2011.
Lämna Onu därhän.

Haha... bra koll! Nu var ju Mustangen från 2011

Uppdaterat: 2014-10-23 21:52

Nja Audi - klippet laddades i alla fall upp den 7 juni 2014 så det kan nog vara äkta... Sen är frågan om resten är det eller om det är typ "Unos lillebror"...:)

Uppdaterat: 2014-10-23 22:34

Kul med lite diskussion! Även om priserna för service, rep. etc pendlar mycket. Jag har cirka 28-29k ut i månaden. Fasta utgifter på cirka 8k. I regel så brukar jag kunna lägga undan 15 k i månaden, men varierar ju lite. Som sagt, pengar att köpa bilen är inget problem men har man råd att äga den...?. Prioriteringar givetvis men vill inte hamna på en årskostnad med värdeminskning etc på 100k. Då är det inte värt det.

Sen har det varit lite snack om V10 men är inte det nyare modeller som kostar ett par 100k över 500k?

Uppdaterat: 2014-10-24 00:36

I dag har jag en Scriocco och märkesverkstädernas service är svindyr. Känner dock en snubbe som gör det åt mig ibland. Äger för övrigt en R8. Han kanske kan lösa reparationer slog mig nu. Men var som någon sa. Bilen är ju i 1,5-milj-klassen. Reservdelar är väl avsedda för den summan och inte 500k... Sen undrar man lite hur mkt reparationer det kan bli tal om när de har gått 7-8k mil.

Uppdaterat: 2014-10-24 00:41

Jag kan bara tala för V10an och visst är den minst ett par 100 dyrare men då också nyare och som regel med mindre mil än äldre med V8. För att inte säga minst ett par strå vassare på alla sätt så de ska kanske inte ens jämföras. Om du snackar kostnader så är värdeminskningen givetvis den största utgiften. Service och slit delar är småpengar i jämförelse som för alla bilar i den prisklassen. Ang slitdelar så finns de mesta köpa på tillbehörs firmor och måste inte köpas av Audi Sverige dyrt. Mina bromsbelägg fab Bosch som jag köpte beställde jag från Tyskland

Uppdaterat: 2014-10-24 02:07

Det är långt ifrån säkert att klossarna från Bosch har samma specifikationer som orginal. Jag skulle inte chansa på en R8.

Uppdaterat: 2014-10-24 10:03
trasten skrev:

Det är långt ifrån säkert att klossarna från Bosch har samma specifikationer som orginal. Jag skulle inte chansa på en R8.

Jag känner ingen skillnad så jag anser dom inte vara sämre. Upplever att dom dammar mindre än original klossarna. Tror du Audi tillverkar beläggen själv? Nä precis. De är ju någon underleverantör givetvis.

Uppdaterat: 2014-10-24 10:32

Det är säkert Bosch som tillverkar orginalklossarna också. Men det är vattentäta skott mellan avdelningarna som jobbar mot biltillverkarna och de som gör allmäna eftermarknadsdelar. Alltså kan det skilja i specifikationerna.

Uppdaterat: 2014-10-24 11:02

Jaxxe: Det låter inte precis som om du är en fattiglapp, behöver du inte låna varenda krona tycker jag att du ska slå till. Jag tror inte att det behöver bli så mycket reparationer, men du bör nog ha 50000 som buffert.

Såg att du skapade en tråd på Zatzy, och deras kostnadsbedömningar var ungefär som mina. V10:an kom väl 2009, de kostade ett antal hundringar mer som nya och det är nog så nu också. Fast det är ju snabbt kontrollerat.

Uppdaterat: 2014-10-24 19:17

Catjing; jag ber om ursäkt för min fadäs. Men det är ju inte alla som registrerar sig här och påstår att man kör en R8, om du förstår. Så återigen, ber om ursäkt.

Precis som du säger, så är priset på bromsklossar helt underordnat prisfallet på bilen. Lösningen på det är att köpa den kontant och sedan blunda/glömma;-)

I övrigt en fantastisk bil! Har kört V10 några gånger på bana, dock inte V8. Att V10 är mer "spännande" står väl klart, men V8 kanske inte står så långt efter när man jämför priset?

Uppdaterat: 2014-10-24 19:44
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jag har också kört R8V10 på bana och det är riktigt underhållande. Jag har även kört R8V10 på svenska vägar och det är inte lika underhållande.
I mitt tycke är det snudd på plågsamt även med alla settings i komfortläge och då anser jag ändå R8 vara mer komfortabel än syskonbilen Gallardo ...
Den enda sportbil som enligt mig verkligen fungerar till vardags är Porsche 911.

Uppdaterat: 2014-10-25 10:43

Ja du simon, du kan ju tycka, men faktum är att du förmodligen inte har en aning om TSs möjligheter att köpa en sådan här bil.

Uppdaterat: 2014-11-11 12:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det ständiga dilemmat, leva livet eller planera för framtiden! =)

Uppdaterat: 2014-11-11 22:12

Tycker också att har man råd med underhållet på bilen så köp bara. Man måste få lov att ha lite roligt med.

Uppdaterat: 2014-11-12 11:23
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Ska jag vara helt ärlig har jag inte bestämt mig riktigt. Det blir ingen nu innan våren i alla fall, känns väl inte sådär jättekul att ha en supersportbil och inte kunna köra som man vill, eller hur jag ska uttrycka det.
Det är å ena sidan otroligt lockande men det kostar ju en hel del… Som sagt kan jag lägga undan cirka 15k en vanlig månad, blir 180 på ett år. Äger en bostadsrätt och sciroccon, inga skulder. Så sett borde det väl inte vara några problem. Funderar mest på hur dyra rep. blir. Borde väl finnas risk för det om man köper en bil som gått 6-7k mil kanske. Vad tror ni skatt hamnar på förresten?

Uppdaterat: 2014-11-13 23:43