Hej!
Efter 3 månader av fundering och tanke på att köpa bil har jag/vi äntligen kommit nertill två val.
Saab 9-3.
Volvo V50.
Detta baseras på provkörningar, andra hans värde , tips men framför allt okej med bagage utrymme.
P.p.a vi har hund där av behöver vi större bil, men den ska vara ok att äga och självklart som alla som köper bil vill man gärna inte köpa grisen i säcken!
Tänkte att lika bra att ta tips från er alla! Upskattar allas engagemang här på vibilägare. Har under en lång tid bara suttit och läst alla go konversation / diskussioner. Snälla inget dravel om vilken bil är bäst eller sämst ! Alla råd från er räknas in i mitt bil köp. Så vi kan väl hålla det på en okej nivå?
Jag är inget proffs på bilar! Men jag har en för kärlek för Saab tycker jag får mycket bil för pengarna som inte bara är plast detaljer samt lite farten om det behövs! Min sambo gillar Volvo då det är en stabil bil och hennes familj har alltid haft Volvo.
Bil kommer köpas för ca 40000-90000 självklart vill man ha så lågt mil antal och så ny bil som möjligt.
Största kravet förutom kombi är dragkrok. Har även kollar på Ford, Toyota VW.
tillfället har jag golf 1.6 år 02 halvkombi pärlan min. Så låt diskution och förslag på vad jag kan väga in i mitt bil köp. Som sagt saab fantaster och Volvo älskare får gärna lägga sig i först och främst men allt uppskattas :)
Kommentarer
Nu är det ju förstås inte särskilt lönsamt att köra på E85 eftersom bensinen är så billig, men det ger ju lite mer effekt om man är ute efter det och det är ju en fördel med valfrihet.
Beroende på hur mycket du kör kanske det är värt att välja en diesel och då är ju de flesta utrustade med bränsledriven värmare.
Jag har god erfarenhet av just Saabdieseln och tycker det är fantastiskt bra med en värmare som kan användas överallt.
Kvalitets- och komfortmässigt spelar det nog ingen större roll, båda har sina fel och förtjänster, men jag tycker V50 är lite trång och du får definitivt mer bil för pengarna om du väljer Saab.
Men det finns en bil jag personligen skulle leta lite extra efter om jag var i din situation, nämligen Cadillac BLS.
Samma bil i grunden som 9-3, men lite lyxigare och mer sällsynt, Alltså ingen Svenssonbil!
Jag hade gått på en Saab 9-3 kombi med diesel-motorn. Beror iofs på hur mycket du kör om det lönar sig med med diesel, men du får kolla på hur mycket det skiljer i pris mellan bensin och diesel. Tror att du dock kommer att tjäna på diesel, den går rätt snålt (farsan ligger oftast på 0.5 l/mil med sin) och motorn är pigg. Har heller inte hört att denna skall ha samma problem med turbon som vissa andra Saab-modeller har haft. I 9-3 kombin har även ett lastutrymme som sväljer mer än vad man kan tro, det är bra bredd i bagaget så det är lättlastat. Sen att det är riktigt sköna säten gör inte saken sämre.
Turboproblemen är inte så vanliga på Saab som det påstås, det var främst tidiga generationer av B205 och B235 som hade problem med vevhusventilationen, men den motorn har aldrig suttit i 9-3 gen II, men det kan vara en fördel att kolla serviceboken så att man får en uppfattning om hur bilen skötts med oljebyten.
Sedan är det ju bra om det går att hitta en bil som mest gått långkörningar, korta körningar med mycket kallstarter är alltid en nackdel, oavsett bilmärke.
Turbo problem hänger väl också på vilken motor man väljer. Aero lär ha en betydligt tåligare turbo än lättryckarna. Jag minns inte vilken leverantören var(Mitsubishi??) som var kass. Annars skulla jag välja 9-3. Prisvärda som dom e.
Sen är ju 9-3 en ovanligt trång bil i baksätet relativt bilens storlek så skall det sitta folk bak finns det nog lämpligare bilar att välja - t ex 9-5 om man nu absolut vill åka Saab.
Där håller jag med, man sitter också något högre i 9-5, men nu var det ju mellan 9-3 och V50 det gällde och där tycker jag 9-3 är rymligare.
Håller inte med om att 9-3 är rymligare i baksätet än V50 - men det bör kollas av resp köpare för det är ju lite beroende på behov och hur man själv upplever det. Och är man inne på V50 så kan man lika gärna kolla en Focus kombi (från 2006 och framåt) för dom är ju lite av kusiner med en del gemensamt och den är definitivt rymligare "där bak" än en 9-3.
Men inte lika kul, det vet jag, 9-3ans maskin är överlägsen de flesta Fikusar.!
Fast Focusen har pigga köregenskaper...
Tydligen var det ett brott mot forumreglerna att anmärka på den fasansfulla särskrivningen i huvudinlägget.
Hittar dock inget om det i just forumreglerna, så det kanske är på sin plats att ni lägger in det?
Tycker fortfarande att det är bra att man meddelar tråden när man tagit bort något och varför man gjort det.
Ursäkta att jag inte meddelade i samband med att inlägget togs bort. Jag tyckte att inlägget inte hade något med diskussionsämnet att göra, utan var enbart till för provokation. Försök att ha överseende med varandras stavfel och fokusera istället på vad som diskuteras i tråden.
Tackar för korrigeringen saabnisse, jag har inte jättebra koll på hur hur mycke/lite problem det varit med turbon på motorerna i 9-3:an, men väl insatt i turerna runt motorerna i 9-5:an då jag var själv var väldigt nära att köpa en sådan för några år sedan. Men blev avskräckt från dem. Det var anledningen till att jag lite försiktig i mitt uttalande om motorerna i just 9-3:an. Men dieseln känner jag flera personer som kör och de har inte berättat om några som helst problem med motorn, dock har jag hört om en vars dieselvärmare som gav upp. Men i övrigt en mycket fin bil.
Angående Fokus så har jag själv ägt en sådan och kan säga att min erfarenhet av denna var blandad.
Köpte den beggad och den hade då gått 12000 mil. Motorn började med att rasa, men ford-firman tog denna smäll då det gick under garantin. Därefter gick motor felfritt i ca 6000 mil, rätt snålt dessutom. Det gick att lasta riktigt bra i denna och köregenskaperna var ypperliga sommartid. Enda plumparna i protokollet av rost och att bilen var rent ut sagt vidrig att köra på vinterväg (trots bra vinterdäck). Dock medveten om att det sista är en subjektiv bedömning och beror på referensramar, men en Saab 9-3:a är en bra mycket batter vinterbil. Hur V50 är vet jag inte då jag ej kört så många mil i en sådan, i vart fall av senare årsmodeller.
Då kan jag balansera upp Arlas inlägg med att jag ägt en Focus kombi -07 som kördes ca: 4,5 år och 10.000 mil - utan minsta reparation eller reklamation. Bytte sommardäck inför min sista säsong som ägare samt en halvljuslampa - det var allt vilket för mig var "personligt rekord" i problemfrihet på nån ny bil jag ägt och under såpass många år och mil. Bra köregenskaper sommar som vintertid och tålde last mycket bra i motsats till den Corolla kombi -03 som jag hade före Focusen. Som sagt - bara positiva "funktionserfarenheter" av denna bil. Sen var den väl inte världens tystaste bil "inombords" men det är den ju inte ensam om bland bilar i denna storleks- och prisklass.
Ska kanske balansera mitt inlägg lite jag med, det var en tidigare årsmodell av Fokusen jag ägde. Troligen ligger nyare årsmodeller bätter på vägen, min hade enbart abs och anti-spin, inga andra modernare säkerhetssystem.
Funktionerna i bilen i övrigt fungerade bra under den tid jag ägde den. Motorraset gissar jag beror på hur den tidigare ägern skötte bilen. Efter motorbytet var det inga mekaniska problem med bilen.
Grymt med lite respons här! Jag håller med i diskutionen om att Volvon känns mer plastig. Med tanke på Focus så känns det ännu mer plastig på insidan. Vilket kanske inte väger in mest då det ändå är utrymme och motor som är mer relevant. Men min kära Sambo ogillar plastig där av försvann Fokusen ur bild.
Trolgivs lutar det mot en Saab men där i mot kör vi väldigt korta sträckor i vardagen där av så blir det ingen dissel motor. Har väldigt svårt att uppskatta priset på en Sabb, har kollar på denna: http://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_3_1_8t_Linear_SportCombi_60395694.htm?sa=1
Men är denna verkligen värd så pass mycket, med tanke på åldern?
Kamkedja är väl något man ändå ska väga in i mitt beslut då vi trolgivs kommer ha bilen 4-7 år.
Varför ska du ha en manuell om du bor i Stockholm?
Man kan väl skoja till det lite, och säga att man i Volvon kan välja mellan Ford och Volvomotor, i SAABen kan man välja Opel eller Fiat.
Egentligt bra fråga men Sambon vill inte ha Automat och vi åker inte i köer då vi bor och jobbar utanför stan.
Du har ju glömt rätt många bilar och ogillar du en alltför "plastig" känsla så tycker jag personligen att t ex Golf Variant kan vara ett vettigt alternativ i denna bilklass. Finns ju med diverse olika motorer om nu det är kritiskt. Men har man en begränsad budget så kanske man får vara lite flexibel med sådana saker för de flesta bilar som säljs har ju faktiskt fullt användbara motorer idag.
Beträffande manuell eller automat så låter det som att sambon inte testat automat. Känner igen detta argument men sen hon väl kört en modern automat så gick det inte många minuter innan hon gillade den skarpt...:) Men å andra sidan så blir väl urvalet av bilar bättre om du håller dig till manuell låda.
Håller med Pi budget spelar ju in samt att Golf Variant är ett vettigt alternativ. Finns många bilar där jag kan få mer för pengarna med mera.
Men av slutsatsen bilen måste ha dragkrok samt vi vill ha en kombi, vad får vi för den budgeten vi har. Efter Provkört, Fokus, Toyota, Skoda, Golf med mera så tycker jag om Saaben. Men jag underar om det är verkligen värt 70 tusen för en 06:a
Märkligt nog har Saabarna och speciellt 9-3 stigit i pris, för ett par år sedan var de betydligt billigare.
Du får nog räkna med det priset idag, du kan ju jämföra med övriga bilar på Blocket, men kom ihåg att det är utgångspriser det handlar om.
Det gäller att pruta tufft! Kolla gänget på Antiques roadtrip på TV8, de kan konsten!
Men försök få sambon att prova en automat, det är en utmärkt Aisin som sitter i Saaben.
Med bensinmotor står alltså valet mellan fyrcylindrig turbomotor i Saab eller en V50 med antingen femcylindrig Volvomaskin eller fyrcylindrig Fordmotor. Stod valet enbart mellan detta hade jag valt den goa femman! Men en bil är ju mer än en motor. Jämför vi komforten så har V50 små trånga framstolar och efter 50mil i en V50 hyrbil och rejäl träsmak så går den bort för mig. Turbo fyra är också trevligt, så jag väljer Saaben för komfortens skull!
Jo Volvofemman går fint, men den är ganska törstig.
VARNING: Livsfarlig motor i Volvo: http://teknikensvarld.se/varning-livsfarlig-motor-i-volvo-190642/
Du skriver fel UNO förvirrad. Det här är jag GF! Du får ursäkta ok :)
Vilken tur att jag inte tänkte skaffa dissel då!
Det beror helt på om du är beredd för de "utmaningar" som kan komma med respektive märke. En Volvo är mycket dyrare att äga än en SAAB, både skatte- och bränslemässigt. Men du kan för exakt 90.000 (enligt Blocket) få en Volvo V50 från 2011, men då har bilen gått ca. 18-20.000 mil. Ska man ha en bil som fungerar utmärkt under ett bra tag så ska motorn inte ha gått mer än 15.000 mil, men har du tur så hittar du en som gått under den sträckan för samma pris, men kanske från 2009!
En SAAB 9-3 är billigare att äga, både bränsle- och skattemässigt, och har dessutom en mycket mer hållbar motor, men som någon nämnde så är inte baksätet det allra bästa stället att sitta i om det sitter en som kanske är 180cm framför. Eftersom att SAAB inte har haft det så bra de senaste åren, så är det svårt att hitta reservdelar om man skulle råka fronta med en älg eller något mindre allvarligt. Växellådan på en SAAB är mer hållbar än en Volvos av okänd anledning, särskilt om du funderar på en automatisk. Specifikt SAAB 9-3 är större, men lättare, än en Volvo V50.
Vill du leka lastbilschaffis så är V50:n att rekommendera eftersom de nedfällda baksäterna bildar en helt plan yta medans 9-3:an bildar en ramp mot framsätet. Reservdelar till V50:n är dyrare, men lättare att hitta, och om du har tänkt att serva bilen själv, så märker du att det är lite mer pillegöra när man måste ta bort en hel del saker bara för att komma åt den eventuella slang som har hoppat ur AC:n eller nåt annat som kan lätt hända.
En SAAB som har gått bara 10.000 mil från 06-07 är ganska lätt att hitta, och du lär bli chockad över att den kan komma att kosta bara c.a 60-70.000 om du har turen med dig!
Har man själv kört, eller åkt med någon i en Volvo under en lång tid, så är det klart att man blir van vid just det märket, men vill man ha en mer prisvärd bil så är det klart en SAAB som man ska ha.
Du ska veta att det inte är hela världen om någon av bilarna har gått 19-20.00 mil! 15.000 mils gränsen är bara en rekommendation om du vill ha så få problem med bilen som möjligt. En bil från 2014 får inte flera problem efter varandra på kort tid, men felen kan fortfarande förekomma!
Det var allt jag hade att komma med för tillfället! Och innan du väljer att köpa din eventuella bil, kräv att man gör en grundlig titt på den och fixar allt som de kan komma att upptäcka. Kräv dessutom att någon som har tittat på bilen har skrivit på att allt på den är åtgärdat. Du har laglig rätt till detta!
För att dessutom hjälpa dig lite på traven så har jag tagit fram en Volvo & en SAAB, båda med dragkrok (avtagbara), Volvon från 2004 & SAAB:en från 2006, 14.500 mil på båda, olika växellådor och finns i Stockholm! Du behöver inte köpa någon av just dessa, men det kan hjälpa dig att jämföra dessa två eftersom de fungerar som bra motsvarigheter. Båda säljes dessutom av en butik, vilket är en stor rekommendation eftersom du inte kan ångra ditt köp eller få någon försäkring av en privatperson.
Jag vet att du har en budget på 90.000, men jag tänkte att du kunde få se på en SAAB 9-3 (2009) från samma bilhandlare som Volvon står i eftersom dom alltid har uppemot 20 bilder på varje bil! Den kostar 130.000 och har gått 5.000 mil men du får se mer av den än vad SAAB:en för 55.000 visar.
Volvon: http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V50_2_4_Automat_61828388.htm?ca=12&w=2
SAAB:en: http://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_3_2_0t_210hk___Vector_SC_61765166.htm?ca=12&w=3
130K SAAB:en http://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_3_1_8t_BioPower_Vector_SportCombi_60854571.htm?ca=12&w=3&last=1
Undvik diesel om du har tankat vanlig bensin under dina år som bilägare eftersom minsta mängd bensin i en dieselmotor kommer att spränga motorblocket i luften efter några sekunder efter uppstart! Motorn går bara mycket trögare i en bensinbil om du på något sett lyckats tanka diesel i en. Diesel är dock billigare att köra med, så om du har något som påminner dig om att tanka diesel och inte bensin i en dieselbil, så lär det gå utmärkt!
Lycka till med ditt bilköp! :)
Den senaste dieseln (en golf)jag såg som tankats med 45l bensin flög inte i luften, den gick tom att köra.....
Inte så bra, rök som f-n, men efter tanktömning och filterbyte gick den bra igen.....
Tvärtom blir svårt, munstycket går inte ner i röret......
Visst, alla motorer smäller inte i luften på en gång utan kan, som du säger, ryka som f-n. Man måste ha redig tur om varje cylinder samt motorblock klarade sig utan skada, så att man kan tömma tanken, fylla på och köra vidare. Har läst om en liknande situation med en Skoda då liknande situation skedde. Men oftast så behöver man en ny motor, och då kan man lika gärna köpa ny bil ;)
Om man undviker att köpa diesel p.g.a. feltankningsrisk är det ju idé att investera i ett sådant här tillbehör:
http://www.if-sakerhet.se/feltankningssskydd-for-dieselbilar-solodiesel.html?gclid=CMXSvdi1kccCFWHbcgod35QOtw
Småpengar i förhållande till följdrisker.
Nordic Animation Tack för ditt inlägg! Vi kika hellre på en bil i prisklassen mellan 60-90. Då vi känner att man får mer bil för pengarna. Vi letar inte efter en dissel bil då detta ej gynnar oss. Samt att jag är lite halv skeptisk mot alla dessa flexifule bilar nu. ( Även om jag inte ägt någon ). Vi har varit och kollar på en del bilar. Känns som att bilarna går väldigt fort man hinner knappt tänka innan den är såld!
Folk ränner väl runt och shoppar bilar denna sommar med helkasst semesterväder....
Kan informerar om att jag blev med en Saab 9-3 2,0T Bensin. 12000 Mil 58 tusen!
Känner mig otroligt nöjd! Tack för all hjälp!
Grattis till ett gott val, jag tror inte du kommer att ångra dig och välkommen i klubben! :o)
Tack Saabnisse! Det tror jag också. Sambon och jag slås om att få köra så tror vi kommer vara nöjda i flera år. Lite tråkigt att bromsarna gnisslar lite ( vid bromsning ) Vet inte om det är värt att ta upp det med bilfirman eller om kan ska börja pilla lite själv.
Ta upp det med bilfirman. Du har väl tremånadersgarantin?
Bromsarna ska inte gnissla på en Saab!
Som Saabägare har du en väldigt bra möjlighet att få hjälp här: http://www.saabturboclub.com
1 Månad fick jag... Läste dock at man bör få 3.... Men kollade upp bilen och det var nya bromsar både fram och bak.
Rekommenderad att tvätta av ordentligt var nog lite saltig och skitiga. Efter en ordentligt tvätt gjorde nästan susen :)
På såpass gamla bilar och med relativt många mil så är det nog 1 månads s k trafiksäkerhetsgaranti som gäller.
Så här skriver MRF:
MRF-Garanti i sex månader, dock högst 10 000 km, rekommenderas för bilar som vid leveransen är högst tre år (36 månader) gamla och gått högst 50 000 km.
MRF-Garanti i tre månader, dock högst 5 000 km, rekommenderas för bilar som vid leveransen är mer än tre år (36 månader), dock högst sex år (72 månader) gamla och gått högst 100 000 km.
För övriga bilar rekommenderas Trafiksäkerhetsgaranti.
Årsmodell?
Från 2007. 1 ägare demonterar kula. Tänkte du på något speciellt trasten?
Trasten tänkte nog på det Pi skrev om gammal bil med många mil, men den här är ju så gott som ny och inte mer än inkörd! :o)
Nej jag undrade bara. Letar själv efter en men vill nog ha en med nya faceliften! Helst en -12 men den blir nog dyr!
Jo det känns som då får du nog lägga på lite! Men ibland ska man ha lite tur också!
Ja precis! Den har många år till att rulla hoppas jag. Håller på med projekt rengöring nu! Puuh det är en helt ny värld för mig.
Btw vet vad du tycker Saabnisse yes yes yes... Du och ditt yes
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.