Hej!
Är i valet och kvalet att köpa en 6 månader gammal Superb från handlare, bilen är uttagen av en anställd på bilfirma som kört den ett halvår = rätt standard på firmor om jag fattat det rätt.
Den är verkligen välutrustad med tillval för ca 110k och nypriset landade på 410k efter vissa rabatter. Nu har jag blivit erbjuden att köpa den för 365k utan vinterdäck och med 1100 mil. Kan inte göra något på priset men kan få med 18" vinterdäck på org fälg till beg pris, ca 10k
Samtidigt så kan jag känna att man vill göra någon slags prutning eller få någon rabatt. Hur enkelt är det att pruta på ränta tex?
Kommentarer
Dyraste helt nya fullutrustad L&K versionen, på Bilweb, antingen 270 hk bensinaren eller 190hk dieseln kan du ju köpa för 350.000kr.
Undrar om någon någon gång betalat över 400k för en ny Superb?
410tkr för en Skoda? 365tkr för en begagnad Skoda? Har ingen koll på vad Superb kostar men det låter helt galet.
Kanske helt fel ute men det är inte en provkörningsbil?
Begär offerter på en motsvarande ny bil från ett par andra Skoda säljare. Man ska alltid kolla flera handlare när det gäller stora affärer.
Dom dyraste fullutrustade skoda med största däck och annat ligger på över 400k
Då pratar vi DSG och 4WD också som är på dom med största motorn.
Finns ett stort urval av helt nya sådana för 350kkr. Jag tror aldrig någon betalat listpris för en Skoda, oavsett modell.
Att inte betala fullt listpris gäller nog de flesta bilmärkena....
Det är därför man bör begära offert från flera handlare,
Offerter från flera handlare har jag aldrig bemödat mig till.
Då har man antingen väldigt gott om pengar eller är fullständigt omedveten om vad man har dem till!
Men nu gällde det en begagnad bil, då behöver man väl inte nån offert?
Ref. #2 och förslaget i #5, det gäller att få en prisjämförelse.
Jag har köpt fyra nya bilar i modern tid, dvs 2000-talet,
Saab 9-3 kombi 1,9 tdi fick 10% rabatt på en helt ny modell som jag inte ens hade sett annat än i Broschyr
Bmw 520xd, facelift första årgången som fyran fanns med x-drive. Där hade jag Bmw klubbens rabatt. + lite till, totalt 10%. Inga avdrag på inbytet trotts mindre krockskada.
En Mazda CX-5, visade på rabatterade bilar på nätet och ok inbytespris, 9,34% rabatt
Senaste var GLC:n, lagerbil med 19% rabatt.
Så har nog ganska god kontroll på vad jag skall ha pengarna till.
Kanske hade varit några kronor att spara, men enklare att ha ett par mil till lokala handlarn.
När jag bestämt mig att byta efter våndor och läsande i lång tid, oftast börjar den processen ganska snart efter bilbytet, så bara byter jag om jag tycker att mellanpriset känns ok.
Och då har man inte ens Led-strålkastare som är standard tom. på näst billigaste Corollan idag:(
Jo men det är ju en gammal utgående modell så dom vill väl inte anpassa
Jag bara tänker i banor som ”lite halvlyxig bil, ganska snäv kundkrets, vem i denna krets vill ha en bil utan Led som tom. småbilarna har idag”. Jag hade nog köpt en begagnad A6 med lägre skatt och Led eller väntat på nästa generation istället.
Faceliftade Superb har LED medan förra utförandet hade rätt hyggliga Xenon.
Skall vi tala om LED som standard så är nya Mazda 3 och Skoda Scala ännu "värre" än nya Corolla för där är LED standard från lägsta utrustningsnivån.
Sen är det inte så förtvivlat lätt att få LED på bilar ens i C-segmentet och ännu svårare i A- och B-segmenten. Visst finns det för vissa modeller men inte allmänt och i många fall blir det dyrt genom att man t ex måste välja högsta utrustningsnivån.
Jag hyrde en superb 18 med bixenon och det var bland det bästa ljus jag testat.
Jag har flera kompisar med sista v60 clasik som såldes som ångrar sig bittert med 70 tals H4 på en ny Volvo.
Ja och eftersom Led har tagit vid där xenon slutade så kommer även denna Superb kännas föråldrad med xenon när faceliftade har Led. Konstigare är det inte.
Helt otroligt att Volvo väljer att sälja en classic-version utan momentum-paketet. Jag hade tom. Xenon i min V40-2001, 18 år sedan!
H4?! Nja, H7 är det ju åtminstone.
Javisst är det så men det andas på nåt sett 70tal och dumsnålt.
Många har fått sätta på extraljus för 7000:- per omg.
Finns väl knappt någon ny modell i C segmentet som inte har LED i mer eller mindre avancerad form.
Vill minnas att jag tyckte nya Kian var snygg när den kom för några månader sedan, kan den hetat Ceed? Då kunde jag inte hitta Led-strålkastare hos nån av varianterna. Men det kanske finns?
Ja, men inte i lägsta utrustningsnivån.
Tror man får leta länge för att hitta en modell som inte erbjuder LED lysen.
Opel kom ju som första tillverkare med Led Matrix på Astra K 2015. Golf fick väl LED som valbart med senaste Faceliften. Octavia har LED i högre utrustningsnivå Hyundai I30 likaså. Börjar ju även bli vanligt i högsta utrustningsnivå även i B segmentet.
Men gäller att hänga med vad som sker, på 5 år har det skett mycket. Inte för att LED garanterar så mycket mer än ett väsentligt bättre halvljus, så skulle jag aldrig köpa en bil utan. Helljuset går ju enkelt att få fason på, om man har det behovet, med en ljusramp.
När jag kikade på Ceed så fanns det inte ens i högsta utrustningsnivån, men som sagt, det kanske har kommit på senare tid?
Guran -grejen är den att det är väldigt få C-segmentare som har LED som standard eller till låga tillvalspriser. Och i t ex fallet Ceed så kostar t ex kombinationen LED och adaptiv farthållare en smärre förmögenhet - alltså mera än vad man vill lägga på en sån bil. Och motsvarande gäller på många andra C-segmentare. De allra nyaste, Skoda Scala och Mazda 3, har det som standard och Corolla i en högre utrustningsnivå. Är relativt påläst om möjligheterna i den bilklassen eftersom jag kollar på en ersättare till Golfen. Och LED, automatlåda, backkamera och adaptiv farthållare är mer eller mindre måsten för mitt vidkommande.
Kia Ceed Advance Plus är väl den vassaste nivån. Men det står halogenstrålkastare.
https://www.kia.com/se/nya-bilar/ceed-cd/versioner/
Är helt klart fel i den, ”bygger” du bilen är det LED halvljus och halogenhelljus från näst högsta versionen och bi LED på högsta. Precis som på Syskonet I30 har den fullLED på högsta utrustningsnivå.
Jag tyckte också det var märkligt att lansera en helt ny modell och ha halogen i alla versioner. Men vart hittar man Led-strålkastarna då? Måste man besöka en Kia-handlare för att se vad som erbjuds? Verkar ju katastrofalt dåligt PR-maskineri.
Enklast är väl att gå in i bilbyggarfunktionen och läsa. Sonen hade en I30 med BiLED, riktigt bra halvljus men bara hyfsat helljus med två smala strålar från helljuset.
Det har jag gjort. Det enda jag kan välja är takräcken och andra ”tillbehör”. Annars är det bara bas, advance och advance plus, och motorer och låda såklart.
Ja men du måste ju läsa på detaljerna på varje utrustningsnivå, första valet. Finns aldrig som tillval då det är en del av ”paketet”
Finns förövrigt aldrig knappt några tillval då allt är inbakat i paketet. Typiskt asiatiskt då en bil utanför ”paketen” brukar ta ett halvår att få levererad. Inte samma filosofi som hos européerna där du kan välja om du vill ha pungläder på den trekantiga ratten
Du får gärna ta en printscreen på det Guran för jag hittar det då inte!
Detta får jag upp, dyraste versionen advance plus.
Jag sa i första steget, inte sista
Du kan väl se på denna test av lysena
https://youtu.be/ZSvqfqSmIJs
Samma ljusbild som sonens I30 hade.
Hittar det inte i nått steg på den svenska Kia-hemsidan.
Blev väldigt OT detta så jag startade en separat tråd istället.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.