Hej!
Jag ska köpa min första lite dyrare bil och känner mig helt lost.
Det den måste ha:
Kombimodell under 180k
Automat
Bränslevärmare (om den inte har det, så har jag kollat att man kan sätta in en för ca 35k, så då får ju bilen vara 35k billigare.
Den får gärna vara ganska stor i bagaget då de är en större hundbur jag ska ha där.
Tror jag snart kollat på de flesta bilar och har varje dag tänkt "den blir det!" för att i nästa dag läsa ny artikel om någon annan bil och tänka samma.
Kommentarer
Kom på att jag glömde skriva det.
Att för mig är det viktigare att den är billigare att äga och köra än att den ska ha rolig motor osv.
Men samtidigt får det ju inte vara vilken skit som helst då den helst ska hålla för annars blir de ju inget billigt.
Jag ger aldrig några tips i liknande frågor här men kommer osökt att tänka på en viss modell... :)
Ska det vara med bränslevärmare är väl utbudet ganska begränsat. Volvo VW/Skoda/audi, mercedes eller bmw är väl nästan de enda som är hyfsat vanliga med sådana?
Med budgetbegränsningarna gissar jag att man landar i forumfavoriten skoda octavia eller kanske VW Golf/passat. Men kanske golf går bort pga hundbur?
Har kollat mycket på octavia och passat.
Är passaten mindre i bak än oct?
Har kollat på volvo också men känns som den kostar lite mer att äga och köra?
Audi var billigare att äga än jag hade trott. (Men jag är noob när det kommer till sånt här)
.
84.5cm hög är buren. Känns som det kan bli ett problem på en del bilar?
Hur är Skoda Superb? Är den större eller mindre än oct i bagaget?
Edit. aha fanns en edit knapp. missa den tidigare.
Ja eftersom jag har haft flera problemfria octavia med lilla 1,0tsi som går billigt och låg skatt (380:-) och är både rymlig och relativt tyst.
Det är mitt val och min rekommendation och välj den högre nivån style och 115hk räcker långt, provkör.
Och ska man ha bränslevärmare är alternativen väldigt få i den prisklassen.
Lugn landsvägskörning ligger man under 0,5.
Har du snöat in på VAG så så klart en Superb ett bra val, enormt lastutrymme och ett baksäte som rymmer drasuter.
Själv har jag aldrig ägt en Skoda och vill heller inte ha någon. Men en praktisk rejäl bil. Men inget stort utbud. Du bör absolut välja en diesel, finns knappt annat att tillgå och 2,0 tdi motorn är en pålitlig motor som även är snål på soppan.
https://www.bytbil.com/bil?VehicleType=bil&Makes=Skoda&Models=Superb&FreeText=&PriceRange.From=170000&PriceRange.To=200000&ModelYearRange.From=&ModelYearRange.To=&MilageRange.From=&MilageRange.To=&BodyTypes=Kombi&Gearboxes=Automatisk&EnginePowerRange.From=&EnginePowerRange.To=&ShowLeasingOffers=&SortParams.SortField=relevance&SortParams.IsAscending=False
Jag tror nog att en Octavia är likvärdig i bagaget med Passat.
Men det finns andra fabrikat än VAG och Volvo.
MB E-klass, en helt annan dimension i fråga om komfort och det största bagageutrymmet av alla. Glöms ofta bort då många tror att det är en jättedyr bil att äga. Men onekligen slitstarka maskiner
Rekommenderar verkligen att du tar en provkörning av en sådan.
https://www.bytbil.com/bil?VehicleType=bil&Makes=Mercedes-Benz&Models=E-Klass&FreeText=&PriceRange.From=170000&PriceRange.To=200000&ModelYearRange.From=&ModelYearRange.To=&MilageRange.From=&MilageRange.To=&BodyTypes=Kombi&Gearboxes=Automatisk&EnginePowerRange.From=&EnginePowerRange.To=&ShowLeasingOffers=&SortParams.SortField=relevance&SortParams.IsAscending=False
Tror nog att en Octavia ändå är det bästa valet.
Många är utrustade med dragpaketet och då ingår ju värmaren.
Och storleken räcker till det behöver du inte oroa dig för, sedan har den kanske inte de komfortablaste säten som finns, men det måste du kolla själv, åk och prova.
En MB med bränslevärmare som inte gått långt lär du inte få för de pengar du vill satsa om du nu inte anser det är värt en del att få en stjärna i grillen.
Och Volvo är alldeles för övervärderade, men har kanske de bästa stolarna.
Självklart behöver man försaka några årsmodeller om man väljer en MB, men kollade du länken vad du faktiskt får för samma pris, eller uttalar du dig bara av hävd och Jante ?
Jag vill påstå att skillnaden inte är så stor, i kostnad trotts Stjärnan i grillen som tydligen fortfarande sticker i mångas ögon. Nej en stjärna det går inte för sig, det är både helt onödigt och dyrt. Jag vill påstå motsatsen om man ser till vad man får gent emot nypriset för bilen. Vid en sådan jämförelse så blir helt plötsligt en Skoda eller VW omotiverat dyra.
Guran, det är svårt att hitta en MB med de krav TS har. Jag hittade 1 bil på blocket som inte gått över 10000 mil och inte är mer än fem år och den har ändå ingen bränslevärmare.
Man kan ju jämföra med just Skoda Octavia där det finns många.
T.ex. den här: https://www.blocket.se/annons/stockholm/skoda_octavia_kombi_com_ambit_tsi_115_dsg_octa_com_ambit/93006850
2 år, under 5000 mil och med bränslevärmare!
Sedan är det en annan sak om man kan trivas med bilen , men det kan bara TS svara på efter en provkörning.
Jag har också svårt att hitta någon MB i min prisklass.
Aa ska åka en sväng på lördag och testa lite bilar. Dom jag ska testa som det ser ut nu är en Octavia, Superb, passat och en v70
@mso 1000 Hur ställer du dig till Octavia eller Superb?
Sunt förnuft.
En stjärna med 10-14000 mil på mätaren när det börjar bli risk för utbyte på diverse slitdelar och nån framvagnsinställning mm.
Eller en bra octavia för samma pris med bränslevärmare och kanske tillockmed fabriksgaranti kvar.
Nä du får fara och provköra och bilda dig en egen uppfattning.
Och prova fler ändå.
Men som sagt det är nästan bara octavia som till 90% har guldgrejen med fjärrstyrd bränslevärmare installerad från fabrik.
Många hundägare kör också octavia kombi med bur där bak.
Jag ska också klämma dit att många bilar med eftermonterad värmare utan intergrering från fabrik aldrig blir lika bra som när den är fabriksmonterad som ligger i bilens system sedan konstruktion.
Peos. Prova bilarna och känn dig för och den biten med hunden som skall rymmas. .
Köp inte större än du behöver.
En superb eller passat blir lite större men dyrare att köra och äga då dom är tyngre(högre skatt) och ofta diesel.
Bensinarna blir ofta törstig i korta vardagskörningen på dessa bilar då det oftast är 150-200 hk.
Mitt tipps är testa 1,0tsi 115 hk motorn.
Tycker du den räcker fast det låter klent med 115 så då har du en låg förbrukning och låg skatt på en rymlig bil med fjärrstyrd bränslevärmare.
Och den upplevs av många som fullt tillräcklig då den är en av dom bättre trepip motorerna på marknaden i sin karaktär.
Testa
Har du prövat nån gång MSO, eller baserar du ditt sunda förnuft på hörsägen?
Och att bara Octavia skulle ha värmare installerad från fabrik är än mer floskler för att förhärliga ditt favoritmärke. Inget annat.
Enligt hörsägen så är en MB med 10-14000 på mätaren knappt inkörd, det har jag hört i alla fall :)
Guran. Det jag säger om värmarna är inget skitsnack utan jag har erfarenhet.
Jag har sett så många skräckexempel från verkstäder som på grund av deras ovana av denna typ jobb nästan förstört bilen med borrmaskiner och sliparbeten och kvarlämnade rostspån och elende.
Sedan kan man härleda många driftsstörningar till dåligt montage och inklämt med skohorn i minsta utrymmet under motorn.
Guran du har inget att komma med när det gäller detta.
Det finns bättre och sämre montage i eftrrmarknaden men det går inte att jämföra med ett fabriksmontage det kan en lekman se.
Och alla som har varit tvungna att köpa begbil oavsett märke med 10-15000 mil på mätaren vet av erfarenhet att det är efter dom milen risken för utbyte av slitdelar som framvagn etc mm ökar.
Inget konstigt alls även på en MB eller toyota.
Bilar under 8000 mil skulle jag kunna köpa utan garanti då det oftast aldrig händer någonting dramatiskt oavsett fabrikat.
Underligt att du har sådan kontroll på alla nyare beg bilar. Utan att ha ägt någon själv.
Och det var inte eftarmarknadsmonterade värmare jag skrev om utan att du så kategoriskt påstår att det bara är Skoda som har detta och till 90% på alla Octavior.
Trams och rena lögner. Speciellt som du gör dig till talesperson för alla begagnitbilsköpare och deras erfarenheter.
Men nog om det, det gör inte Octavians till en sämre bil. En förnuft bil som är hyfsat billig att äga och fraktar både dig, din familj och massa prylar i bagaget.
Suck. Guran alla tyska bilar och Volvo har nog möjlighet till fabriksmonterad bränslevärmare som tillval men skoda och Octavian är nog den som har sålt flest bilar med värmare på grund av ett bra pris under sista 5 åren.
Inget konstigt och jag skulle uppskatta att 80% är såld med värmare.
Konstigt, Nää
Mso: Var inte så jädra tvärsäker om saker.......jag vågar nästan ta gift på att det sålts procentuellt fler Volvobilar med värmare än Skodor de sista 5 åren. Tror minst 90% av alla nya Volvo sålts med värmare och de allra flesta tillsammans med on-call.
Oavsett vad du tror så är inte Skoda nån gudagåva som är bättre än allt annat.
Ja, det är en bil man kan få för en låg peng om man väljer bort en hel del man kanske vill ha och nöjer sig med liten motor. Men som vi visat flera gånger här, rustar man upp en Skoda med motsvarande utrustning och motor som betydligt bättre konkurrenter så är de inte ens mycket lägre prissatta.
Det är definitivt Volvo som säljer flest bilar med värmare.
Ja det finns inte en Volvo diesel utan värmare då det inte skulle funka utan i den i övre halvan av Sverige.
Och Henrik som sitter i sin Tesla och har synpunkter......
Vad jag sagt är eller menar är att typ 80%av alla octavia i Sverige har bränslevärmare med dragpaketet.
Men nu handlade väl tråden om en beg bil under 180000:- och den får gärna vara billig i drift och underhåll och rymma en lite större hundbur och ha bränslevärmare och då är det tveksamt om det ens är lönt att titta på en Volvo.
Vad trådstartaren inte nämnt är om han pendlar och var han kör och om diesel är ett alternativ.
mso1000 wrote : Och Henrik som sitter i sin Tesla och har synpunkter......
Glöm då inte att han körde Volvo V90 innan Teslan så nog har han rätt att ha synpunkter.
Mso: Ja, när du skriver dumheter så har jag synpunkter. Och självklart så kan jag ha kunskaper om fler bilar än den jag själv kör för tillfället, har trots allt ägt/brukat runt 70 olika bilar av säkert 20 olika fabrikat. Alla är inte så fyrkantiga som du. Och nej, du skrev rakt ut att Skoda säljer flest bilar med bränslevärmare fabriksmonterat vilket jag vände mig emot då jag är övertygad om att det är en lögn.
Men ja, har man en begränsad budget och är beredd att göra avkall på vissa saker så kan en Skoda vara prisvärd. Som jag skrev i förra inlägget med.......och jo, du kan få en bra begagnad Volvo med för under 180.000 kr. Visst den blir nåt år äldre än Skodan eller har gått lite mer mil, men den är både säkrare och komfortablare. Sen är det ju upp till var och en vad man prioriterar.
Och innan dess XC70, V70, XC60, S80, V50.......alla med bränslevärmare fabriksmonterat.....men vad vet jag, allt den erfarenheten är såklart helt bortblåst då jag kört Tesla nu i knappt 2 år....;)
Det finns gott om Teslor med inbyggd värme med. Typ 100%.. :-)
haha, det har du sant i Grosser! ;) 100 procent av Teslorna har värmare som drivs av samma bränsle som resten av bilen.....
För 18000:-?
Jag tror TS vill ha seriösa förslag!
Jag skulle kunna föreslå Mondeo, den sopar mattan med MB och Volvo och givetvis även Skoda, för de här pengarna när det gäller komfort.
De har också varit väl utrustade med bl.a. mobilstyrd bränsledriven värmare.
Den hänger nog bra med i andra delar också, utrymmet är helt ok och bränsleförbrukningen ligger runt 0,5 på landsväg för dieseln.
Som företagsbilar har de varit väldigt bra med suverän service, som tyvärr verkar vara väldigt platsberoende.
Som privatbil vet jag inte riktigt, köper man den till bra pris och ser upp med rosten som ViB anmärker på (ingen av våra bilar hade någon märkbar rost), kanske det kan bli en bra affär.
Jag tror ändå att en Octavia blir billigare när man kan få en som bara är två år med garanti kvar och bara 4000 mil på mätaren.
Nästan nya bilen!
Ska åka och kolla på två bilar på lördag. Octavia och Passat.
Det är dom jag hittat som känns mest prisvärda för mig just nu. Det lutar lite mer åt passaten nu innan iaf då jag tycker den är snyggare.
Och framförallt är det skillnad på säten och körställning. Det är en storleksklass större bil D-klass medans Octavian är en maximerad C-klass bil med gigantisk överhäng bak då den är så uttänjd för att få dom stora lastutrymmena.
Men oavsett köp en bil bara du själv trivs med, skit i vad andra tyckare tycker. Visst kan man lyssna på råd men det är du som i slutänden skall trivas med bilen.
Jag gillar Passat, den förra modellen var ju en av få som hade en riktig klocka med visare!
Om det bara inte vore för träbänkarna som den vanligtvis är utrustad med, men en del vill ju ha det så.
Men det är ju likadant med Oktavia förstås.
Kan rekommendera att du testar en lite längre sträcka, både jag och min dåvarande sambo fick ont som fasiken av vår Passat som vi tyvärr inte testade ordentligt innan köp. Nu var det en -13 så kan ju hänt en del men jag har personligen väldigt svårt för VAG-gruppens säten. Vi avyttrade den Passaten efter bara ett par månader, vi stod inte ut. Så prova ordentligt, själv ska jag inte göra om misstaget igen att inte prova ordentligt, gjorde samma misstag med Insignian som var lika kass för oss i stolarna. Låna helst hem ett dygn om det går. Lycka till!
Jag kan få "analog" klocka i det digitala instrumenthuset på bilen Nisse, det kanske vore en kompromiss för dig i den oundvikliga framtiden med enbart digitala skärmar.......
Henrik, nej du kan inte få en analog klocka i det digitala instrumenthuset, men du kan få en bild av en klocka, det är inte samma sak, men surrogatet kan naturligtvis fungera lika bra.
Men jag gillar inredningen i Passat med den mekaniska klockan smakfullt integrerad, jag gillar bilen i övrigt också om det bara inte var för sätena.
En bekant sa: "Det är för att feta tyskar har inbyggt sittfläsk och behöver hårda stolar!"
Men jag tvivlar, det finns ju tyska bilar med bekväma säten.
Nisse: Därav mitt "analog" med "-tecken.....
Själv tycker jag bara det tar onödig plats och en digital visning av klockan är enligt mig snabbare att tolka med.
Men köp en Bentley, så får du en Breitling på köpet integrerad i panelen.
Eller Lexus som också har en snygg analog klocka.
Men dom har inga kombibilar för 180kkr
Inte Bentley heller!
Ja som sagts så är ju bedömningen av stolar och sittkomfort en individuell historia och bör ju testas i minst 10 mil om man är känslig.
Personligen sträckkör jag ofta 40-50 mil och har aldrig haft träsmak eller känt något obehag med min octavia.
Men vi är ju alla olika :)
Ja det där hur man bra och skönt man sitter i en bil är ju så satans individuellt. Själv satt jag som en Gud i Opel Insignian från 2009 med elstolar. Den bästa jag haft på 40 år och bara slagen av den nuvarande XC60n från 2019.
Skönt att du sitter bra i XC60, som så många andra. För mig är dom erbarmliga att sitta i. Jag har gett dom chansen flera gånger, senast vid en provkörning av V60 (Volvo har tre olika avancerade stolar på V60-90) ingen passar dessvärre mig. Endast stolen i XC40 som jag kan stå ut i längre än en halvtimma.
Bäst hittills i mitt bilägande är Saab:s stolar i 95 efter modifiering av nackstödet (gjorde ett eget hack så det gick att höja lite mer) Men då man blivit äldre så vet jag inte hur dom skulle kännas i dag.
Många av mig provkörda bilar som förpassats i papperskorgen för förkastade alternativ de senaste åren. Nu har jag MB E-klass, icke helektriska, sportstolar som favorit efter flera torrkörningar, tror knappt dom klassas som sportiga hos många leverantörer.
Men det är ju också långt utanför ämnet för tråden.
Ja vår Insignia hade med elstolar, tror det var värstingstolarna då de även hade ventilation etc. och satt i en Cosmo. Nu hade vi den som andrabil så det gick rätt bra ändå då vi sällan körde långt med den men vi hade inte den bilen speciellt länge heller.
Javisst är det individuellt. Fakta ? NOT! Bara tyckande och smak och det finns inget rätt eller fel. Such is life!
Visst är det så Christer, det är enbart tycke och smak, eller rättare sagt hur det passar till just ens kropp. Precis som Guran säger Volvos erkänt riktigt bra stolar är helt fel för honom så passar den typen som Opel och VAG har inte mig alls.
Gillar t.ex. inte BMW:s stolar heller förutom deras löjligt dyra komfortstolar. Men finns tyskar med bra stolar med, en av de skönare får jag erkänna att jag tyckte Fords stolar var i Mondeo Vignale med både massage och ventilation. Sen har Mercedes med väldigt högt och lågt, från riktigt usla stolar för min kropp till riktigt bra i vissa modeller utan att för den delen vara nån superdyr tillvalsstol.
Körde Talisman nån gång när jag hade V90:n på service, den hade med förvånansvärt sköna stolar med tanke på prislappen på bilen. Var med massage och allt möjligt i en bil som låg på runt 350 kkr om jag inte minns fel. Jag tycker generellt det är svårare hitta bra stolar i mindre och lägre prissatta bilar vilket såklart inte är nåt konstigt då det måste sparas nånstans.
Jag håller med om att Mondeo har riktigt bekväma stolar, men den är ju inte tysk. Samma gäller Superb som jag tycker har betydligt bättre stolar än Passat, men den är ju inte heller tysk. Egentligen är det lite konstigt, de verkar lika hårda i stoppningen och jag föredrar mjuka stolar, men Superbs stolar känns bekvämare.
Tur att man är såpass okänslig för olika stolars egenskaper som man är nr man ser vilka problem vissa har..:)
Det vore naturligtvis en väldig fördel när man kör olika bilar och när man får en bil där man tvingas stanna efter tio mil och gå ut och sprattla runt för att få tillbaka känseln i röven och rörelseförmågan i benen, vet man att man inte är okänslig.
Jag är väldigt kräsen när det gäller stolar och när det gäller nyare bilar i överkomliga prislägen har Saab och Volvo varit i särklass.
Men jag har åkt i MB med suveräna stolar, men då var det i fläskklassen.
Passat 2015 o nyare kör jag och tycker den funkar bra. Uppfyller alla kraven du har, men ska du ha den under 180 så får du antingen ta mil över 10,000 eller välja en som inte har tjänstebilsspec.
Jag har en 150hk TDI som går snålt och har en stabil värmare.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.