Vi Bilägares forum

Kombi för 40-49.000 SEK billig i drift

Kombi för 40-49.000 SEK billig i drift

Hej jag är ut efter en kombi som har utrymme för ett barnvagn och är relativt billigt att köra, försäkra, skatta och underhålla. Kemkedja är ett plus. Kollar mycket på Ford focus, Volvo V40, V50, Skoda och Toyota. Har haft v40 och var nöjd men rädd för rost! Vilka missar jag? Ska man köpa Classic? DRIVe? Flexifuel? Ghia?Vill bara få så mycket bil som möjligt för pengarna, utsende mindre viktigt. Tack för era förslag, allt är välkommen!!

Mvh,
Carson

Uppdaterat: 2015-09-16 16:29

Kommentarer

För de pengarna så får du bedöma det enskilda exemplaret - det är i alla fall min erfarenhet. Du får ju bara en tämligen begagnad bil för de pengarna så det gäller nog att vara vidsynt och inte bara söka en specifik modell utan att ha ögonen öppna för det mesta i storleksklassen. Sen verkar alla trådskapare ha fastnat i "kamrems-fällan" men det finns ju andra klart väsentligare egenskaper att ta hänsyn till. Är det dags att byta kamrem så är det ju läge att pruta - är den relativt nybytt så är det ju inte nåt att oroa sig för.

Uppdaterat: 2015-04-04 14:46

Kolla servicebok antalet ägare osv är också ett tips. Skadar inte att ha en buffert på 10 000 för oförutsedda händelser heller, man vet ju aldrig vad som kan gå sönder på en bil.
Senare Focus och V50 bygger ju på samma platta och delar mkt komponenter, så när du väl hittat en modell så är det bara att googla lite på kända problem.
Skulle nog addera VW Golf kombi, Peugeot 307 kombi och kanske Saab 9-3 kombi, men tror den senare är svår att få för ett sådant lågt pris.
Skoda Octavia MK2 sväljer en hel del baggage, men kan nog även den vara svår att hitta nere i dom prisklasserna.

Uppdaterat: 2015-04-04 15:05
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

EN eller kanske TVÅ Fiat Uno är bra och mycket bil/bilar för pengarna.

Uppdaterat: 2015-04-04 17:52
Pär

Jag skulle satsa på en trampbil.

Uppdaterat: 2015-04-05 07:48
Lås inga trådar.

Skoda eller Toyota och bensinare utan turbo. Dieseln blir dyr i fordonsskatt om du inte kör långt, kör du 5000 mil om året eller mer så diesel.

Uppdaterat: 2015-04-07 12:39

5000 mil, nu snackar du i nattmössan Blixtfoto... Nog är brytpunkten mycket tidigare än det.

Uppdaterat: 2015-04-07 20:21
Pär

Kanske Opel Astra?

Uppdaterat: 2015-04-07 23:03
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Focus II är löjligt prisvärda numer säkert beroende på att folk felaktigt är rädda för etanolbilar. Är man räddhågsen av sig så går den ju på vanlig bensin också. Trevliga och bra bilar med hygglig kvalla och låga ägandekostnader:

http://www.bytbil.com/bilar/ford/focus/tvtfejsg/a0ABUDIAAYti8OhUNHW2CE4gIYagAAA_!

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Håller nog med Rålle för en sån har jag haft och som jag nu tjatat om många gånger så är det den mest bekymmersfria bil jag nånsin haft - inte en enda reparation utöver normal service (och ett glödlampsbyte) på 10.000 mil och 4,5 år. Visst - jag kanske hade tur med det kan också vara så att den modellen är helt fel värderad av marknaden - kanske för att den kan köras på 2 bränslen vilket enligt all logik borde uppskattas och inte tvärtom. Som Rålle säger så går den ju att köra på bensin för den som är skeptisk till E85.

Uppdaterat: 2015-04-08 11:18

@ Pi:

Ja det gäller ju alla beggade etanolbilar nu att de är lågt värderade. Som sagt så man kan ju köra på bensin om man tror att motorerna av någon underlig anledning inte skulle klara av etanolen så jag fattar inte varför, t om etanol-Golfar står ju mycket lägre än bensin-diton. Så även om man kör över 1000 mil per år så är ju kostnaden för ett extra olje-byte för att ha kvar ev. maskinskade-garanti ingenting jämfört med hur mycket mindre man behöver betala för dessa flexi-fuel modeller.

Men det är väl nån form av kollektiv "hjärn-smälta" efter att ha gått på media-drevet...

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Man får till synes mycket bil för de pengarna i årgångarna -04 till -06 utav i princip valfritt fabrikat men då man adderar kravet med "låga omkostnader",...så är det inte så lätt längre.
Finns det inte planerat för att bilen snabbt kan kosta halva sitt värde i rep, så bör man tänka om. Måste man vända och vrida på kronorna är dessutom driftskostnaderna så som bränsleförbrukning,skatt,försäkring m.m viktiga.

En Toyota,Nissan eller Mazda är svårare att gå vilse med men de har ofta rullat långt.
Undvik de Tyska premiumfabrikaten.
Var inte rädd för de Franska bilarna,då de erbjuder mycket bil för pengarna.
Köp t.e.x inte en Audi -04 med 27000 mil på mätaren före en Renault -09 med 7000 mil på mätaren för samma pengar.

Uppdaterat: 2015-04-08 12:50

Nåja - accepterar man franska bilar under dessa premisser så bör man rimligen också kunna acceptera en Focus a'la den Rålle länkade till. Men även de franska finns ju med E85-motorer - t ex Renault Megane om man tror mera på en sån än en Focus av motsvarande årgång.

Uppdaterat: 2015-04-08 12:58