Funderar på att byta ut Mazda CX-5 an då den tydligen är ganska förhatlig
Kan en Audi A5 SB med 252hk bensinfyra och 4wd vara en acceptabel bil månne?
Är onekligen mycket snyggare, lägre och har bensinmotor. Är även praktisk med rejäl baklucka och duger gott att frakta två personer med behövligt bagage.
Kanske dags att byta den förhatliga diesel SUV:en
Uppdaterat: 2018-04-11 22:33
Guran
Kommentarer
Vilken färg har Mazdan?
Snygg bil med rattvärme på hela ratten:) .
Varför inte en ni miata om ni bara är två.
Inte en chans att få plats, har försökt vika ihop mig. Men troligen den bil med absolut minst plats. Man får nog inte vara speciellt mycket längre än 180 cm. Synd, flr den är onekligen jäkligt snygg
Den är svart metallic, snyggaste färgen på en CX-5, med ljus skinnklädsel.
Personligen inte min favorit på den, men tycker du den är snygg och trevlig och bra så varför byta? =)
Funderingarna börjar oftast efter ett par år och sedan är processen fram till köp ett år :)
Kul att provköra och filosofera om vad man skall ha nästa gång
Låter som mig... förutom att det tar ett bra tag innan funderingen börjar, men sedan kan jag fundera, provköra, testa, undersöka, leta, ... en halv evighet.
...eller tills bilen blir krockad och totalskadad varpå det plötsligt blir väldigt bråttom! :-p
Låter som mig... förutom att det tar ett bra tag innan funderingen börjar, men sedan kan jag fundera, provköra, testa, undersöka, leta, ... en halv evighet.
...eller tills bilen blir krockad och totalskadad varpå det plötsligt blir väldigt bråttom! :-p
Blir förmodligen mer accepterad bland SUV-hatare, men bättre för miljön är den nog inte... Men struntar vi i det så är den garanterat mycket roligare att både titta på och framförallt köra. :-) När man väl knölat sig in... ;-)
Om du gillar att sitta högt, så varför inte en Audi Q5? Går förhållandevis tyst på vägen och har fin komfort. Även relativt låg tyngdpunkt för att vara en SUV. Har man vant sig att sitta högt så är det svårt att gå tillbaka till att krypa ner i en bil. Dock upplevde jag den inte så värst rolig att köra. Lite sega reaktioner och enormt lätt styrning.
Då kan jag lika gärna ha kvar Mazdan som är rolig att köra. Men inte optimal körställning
Lite för långt fram till ratten och skulle vilja ha än bättre och i höjd justerbart svankstöd.
Bmw har dessvärre inga säten som passar mig i X3 eller 4-serien
Guran - Har du kollat alla säten? Det finns ju andra säten som tillval, som tyvärr inte alltid finns som demo eller i hallen...
Har du testat nya XC40 och XC60? Vill minnas att deras svankstöd hade justering även i höjdled.
Har testat det mesta av BMW:s säten
Sen finns aldrig standardsäten att testa på BMW, framförallt inte med Svankstöd då detta är ett tillval som BMW tar närmare 5000kr för.
Xc40 hade helt ok säten med i höjd justerbart nackstöd och svankstöd, men ratten gick inte å få tillräckligt nära. XC60 fann jag ingen höjdjusteringsmöjlighet på nackstödet men letade väl för dåligt. Sen är sätena stenhårda, i alla fall på den jag provkörde som var R utrustad
Jag insåg inte att det fanns två trådar...
Jag hade hellre kört Audin just för att slippa dieselknack och inte sitta som på en mjölkpall, men SB-modellen är inte det vackraste jag vet. Det ser man förstås inte när man kör.
Guran - När du säger det kommer jag ihåg att även jag hade velat få ratten närmare i XC40... Märkligt att Volvo gjort en sån miss. Dom brukar annars ha rejäl justeringsmöjlighet på ratten.
XC60 har dess värre fasta nackstöd... Min fru svor över det eftersom hon med sina 1.60 hamnade med huvudet i skarven mellan ryggstöd o nackstöd. Jävla skitbil var hennes utlåtande. :-D Vad gäller stolarna i den gillade jag standardstolarna bäst. R-stolarna tyckte jag var ruskigt obekväma. Men tyvärr har ju samtliga Volvostolar blivit hårdare än förr...
Ett annat förslag på mera körglad SUV är Ford Kuga. Minns att jag satt bra i den, mjukare stoppning än Volvo, men kommer inte ihåg om svankstödet är justerbar även i höjdled... Sen har vi ju nyligen läst att krockskyddet inte var så bra i den, så...
Jag brukar börja fundera på vad jag ska köpa nästa gång ungefär 2-3 månader efter att jag bytt bil. :-D Sa det till en bekant i helgen, som visade sig va värre än mig. Redan på väg hem med nya (beg-) bilen började han fundera på vad han skulle byta den mot nästa gång!!! LOL Skönt att jag inte var värst illa däran... ;-)
Vad jag minns av Audi A5 var att den hade en smalt och förmodligen svårlastat bagageutrymme. Vet inte vilket vridmoment Audis bensinfyra på 252 hk har men misstänker att det inte skiljer särskilt mot Mazdas dieselmotor (?). Så körbarheten ökar inte men vill man köra "sportigt" så har förstås bensinmotorn mer att ge.
När det gäller motorkaraktär så minns jag att Mazda CX-5 när jag provade den för mer än fem år sedan, absolut var "knackig" som Mäkinen påpekar. Frågan är väl då om man föredrar en bil som låter som en dammsugare eller med eldrift kanske som en hiss. Jag vet inte.
Finns ju inga roliga hybrider ännu. Skulle vara Lexus i så fall. Men blir inte riktigt vän med sätena. Dom är ju anpassade för icke färdigväxta japaner, med svankstöd, på dyraste utförandena, som hamnar långt under där min rygg vill ha stödet. Men så klart jag tror jag skulle klä fint i en Lexus LC500h, men den är lite väl dyr
Till vettigt pris, menar du, för annars finns det massor.
i8
P1 GTR
918
NSX
;-)
För mer rimliga slantar finns väl XC60 T8 och AMG E53.
Det här med säten är ju väldigt individuellt så det är nog svårt att ge några rekommendationer då. Jag gillar stolarna och körkänslan i Volvo V90 CC, men de har också de där fasta nackstöden du inte gillar. Annars finns ju BMW:s komfortstolar som de flesta gillar, men du har ju redan haft en 5-serie och kanske inte är så pigg på en sådan igen. 6-serie GT kanske skulle vara ett alternativ, har provkört en sådan själv och skulle inte haft något emot en sådan. Man sitter högre och luftigare än i vanliga 5-serie, men bilen har ändå betydligt lägre tyngdpunkt än X-modellerna. Men jag tycker den är på tok för dyr. Kostar nästan 200tkr mer än min X3:a gjorde och jag är inte övertygad om att den är 200tkr bättre.
Bmw bygger fina bilar, men man måste upp i 5-serien. Vill ha en klass mindre bil med skön körkänsla. Inget man blir transporterad i. Mäkinen så klart skulle en I8 vara trevlig, vet dock inte om jag kan vika ihop mig å få plats i den :) och så är det det här med priset oxå.
Men en helt vanlig Golf GTI med skulle funka fint. Golfarna har riktigt bra säten, tycker dom är bättre än passats säten.
Sen finns ju såklart Mercedes C-klass, men blir rätt dyrt då man måste upp i en V6-a för att få bra bensinmotor
Det är ju själva processen fram till bytet som är nöjet. Är inne på bil nr 64 nu - ett snitt på 8 mån/bil.. men nå' t skoj ska man väl unna sig här i livet. Det har förstås blivit några förmånsbilar också men de är inte inräknade i de 64. Har ofta bytt märke och typ av bil, bara för att det ska kännas som ett byte. Skulle aldrig byta till en likadan bil hur bra den än är - förtar ju hela nöjet. Med det sagt - testa något annorlunda, något du inte haft tidigare, något roligt. Kör- och ägarglädje har olika dimensioner, men det är bara du som avgör vad som funkar för dig.
Bara av nyfikenhet, varför måste du upp till 5-serien hos BMW, är det på grund av att du inte gillar stolarna i de övriga modellerna? För jag har då inget ont att säga om körkänslan och komforten i min X3:a. Dock är ju stolarna i 5:an så klar mer påkostade och har mer inställningsmöjligheter.
Stolarna på dom mindre modellerna passar helt enkelt inte. För smala och trycket så jag får ont på höfkulorn. Sen är det högre vägljud i en 3-serie än i min Mazda. Var en lång stund inne på en 4GC men föll på stolarna, trånga och en jäkla valk i överkant som trycker på min ryggrad. Var den, som även finns på 5-serien, som gjorde att 5-touringen byttes ut.
Men är man en dm kortare eller har kortare rygg så märker man inte detta falsarium
Ok, då är jag med. Som sagt sittkomfort är mycket individuellt. Sitter själv mycket bra i sportstolarna på min X3:a, men är dock inte lika lång som du.
Ja det är roligt att provköra bilar.
För min del fattas det i börsen och därför blir det bara provkörningar i budget klassen. :)
Gjorde ett undantag med xc40 t5och d4 och den imponerade på mig.
Dieseln nja men t5 ja rolig men törstig.
Jag vet inte hur länge du haft mazdan men jag tycker att har man ingen panik att byta så kan man vänta ett år eller två och då välja en hybrid eller laddhybrid.
Jag är nog av den åsikten att det är framtiden för många och det lär nog alla tillverkare ha inom kort och då förhoppningsvis med bättre och mer utväcklad elstyrningsteknik och effektivare batteriteknik.
Har en kompis som är 203 lång och åker hybrid, en Yaris !!!
Sportstolarna i min 3 och tidigare 5 serie är till synes samma stolar, men dom i 5an var mycket skönare.
Prioritering handlar det om. =)
Där får jag nog hålla med dig MSO, körde upp till husvagnen nu i kväll och kan konstatera att en låg bil hade skrapat i underredet flera gånger på dem guppiga vägen. Men när vårkänslorna sätter in så.,,,,
Blir fint att ta av den bullrande takboxen. Å blir faktiskt lite imponerad över vilken omkörningsprestanda det finns i oljebrännaren.
Värsta suget går över om en månad
En jäkligt stor skillnad på BMWs stolar i 3 och 5 serien. Om inte annat är stolarna i 5:an betydligt större på alla ledder
.
Ja måste kommentera fast du inte är mottaglig Guran. ;)
För att slippa takboxen hela vintern så finns det en bil med skidlucka värd namnet och som kan fås med skidväska för familjens skidor som enkelt styrs in och man rymmer ändå fjällresans tillbehör i skuffen.
Och man kan sälja buller skidboxen.
Hihi. Bara retas lite.
Har ett tredelat fällbart ryggstöd, men mina utförsåkningsskidor är längre än vad som ryms. Då blir det att fälla även en sida och lägga laggen diagonalt. Har faktiskt ägt bil med skidlucka. Men det ryms ju bara några par smala fjuttiga slalomskidor
Men skulle absolut gå fint utan takboxen, som jag till och med når upp i :)
Följer du mso1000:s råd får även du skrapa i underredet. :-)
Apropå din nuvarande Mazda, är det senaste generationen? Tänker annars att det kan vara idé att testa den. Kanske går det få ratten närmare i den? Den är ju förbättrad på en mängd punkter, så gillar du din nuvarande kanske det känns som bästa köpet. ;-)
100.000 dör i världen av mässlingen varje år.
Mässlingen är jätteenkelt att vaccinera bort.
26.000 dör i EU-trafiken varje år. Antalet skadade är mångfalt högre.
Sluta kör bil.
70.000 dör av dieselutsläpp.
Påstås det... men, hur vet vi? Kan det vara rökning, dålig inomhusluft (som matlagning), levande ljus, bensinutsläpp, matvanor (och -ovanor), bekämpningsmedel, tungmetaller, ... Är det orenad diesel (utan filter)? Är det ens dieselbilar vi pratar om eller oljepannor? Vedeldning? Förbränning i kraftvärmeverk? ...
Med andra ord Japsen:
Lägg energin på det som faktiskt BETYDER något, som att se till att alla vaccinerar sig mot mässling (vilket inte alla ens i sverige gör!), se till att minska ditt eget bilåkande och hjälp andra att minska sitt, och framförallt: Kom med fakta i stället för kvällsrubriker. Det ger liksom mer.
Bilåkande är ett problem. Oavsett förbränningsmetod och bränsle. Vissa bränslen är lite bättre och vissa är lite sämre.
Men bilåkandet i sig genererar massor av partiklar från gator och däck samt bromsar. Det leder till att farliga kemikalier används (vätskor, oljor, fetter, ...). Det leder till att energi förslösas. Det leder till farliga situationer där folk blir dödade eller skadade. Det leder till buller vilket inverkar menligt på hälsan hos de som utsätts. Det leder till försämrad fysik jämfört med att gå, cykla eller annat mänskligt framdrivet transportmedel. Och så vidare.
Har testat den nya, den är bättre på alla punkter. Men ingen större justermån på ratten
.
Bara ett betänkande på att Mazda bara har värme på halva ratten vilket inte är helt skönt i stans korsningar.
Och många bilars skidlucka rymmer tre par löparskodor medans min rymmer hela familjens slalomskidor.
Bättre med värme i halva ratten än ingen värme alls...:)
mso: Nu är det ju inte alla som behöver transportera skidor så för en del kanske lastluckan inte används alls eller enbart för att få hem ett par långa lister från bygghandeln. =)
Har provkört rattvärmen på nya Mazdan var då inget jag hakade upp mig på och som avgör ett ev. Bilval
Och det går precis lika bra att fälla ned mittendelen av baksätet som att öppna en lucka bakom armstödet. Inte ens Octavian rymmer de skidor jag vill ha med på en längre skidtur
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.