Jag menar med emfas att ska man köpa en ekonomisk bil ska man absolut se vad företagen / juridiska personer köper.
Varför?
Därför att varje företag AB köper de prylar, bilar som kostar minst att äga över tid därför att varje företag, iaf nästan, har som mål att maximera aktieägarnas satsade kapital. Annorlunda är det med privatköpare som värnar och försvarar ’sitt’ bilmärke in absurdum oavsett hur dålig den än må vara. Ingen eller iaf få privatköpare vill erkänna att hen har satsat på fel häst!
- Har jag missförstått något, isf vad?
Kommentarer
Möjligen - t ex att det inte är företaget som betalar hela bilkostnaden utan även den anställde är med och bidrar på nåt sätt samt att bilarna ofta bara ägs i 3--4 år. Sen gissar jag att bilföretagen gärna vill ha kvar de som köper bilar i stora kvantiteter och därför antagligen är lite frikostigare med ev goodwill-åtaganden - men det är helt klart bara en gissning. Samt inte minst - detta med vad man erbjuder för "tjänstebilar" är säkert en del i konkurrensen om den personal man gärna vill ha så de som erbjuder t ex en BMW 5-serie istället för en Peugeot 308 (bara ett exempel) ligger nog bättre till hos den som jobbar/vill jobba hos företaget. Så frågan är som vanligt säkert inte så enkel att svara på.
Tror inte det är så enkelt.
En del kan ju handla om hur olika biltillverkare "flirtar" med bolag och finansieringsmöjligheter.
Sen är det kanske lite dom det Pi är inne på, en del företag erbjuder "roligare" tjänstebilar för att locka till sig folk.
Är det något som många gillar att gnälla på så är det företagspolicys som tagits fram där man bara får välja vissa modeller.
Sen kanske det ligger lite i vad du säger, vissa ser det som ett misslyckande (att dom gjort fel) om dom köpt en bil privat som går sönder.
Men det senare påståendet är intressant för att det är en kultur som jag anser vi själva skapat och älskar att anamma.
Media och vi människor är älskare att peka på folk som gör fel, oavsett om det är politiker, sin partner, grannen eller vem eller vad det nu må vara.
Vi ser det allt som oftast som något dåligt och älskar att frossa i vilka felaktigheter som görs.
Det får ju till effekt att om någon anser/känner att dom gjort fel genom att välja "fel" bil, så kommer man försöka mörka det.
Jag hoppas att vi försöker lämna "vara rädd att göra fel" kulturen och anamma fel som görs.
Det är ju tack vare alla fel som görs som vi lär oss och utvecklas.
Den som gjort mest fel är sannolikt den man ska lyssna på, för den vet.
Sen måste vi även sluta dra förenklade slutsatser, om en BMW brinner så betyder inte det per default att alla gör det och att BMW är sämst och kommer vara det i 20 år framöver.
I koncernen där jag jobbade tidigare fanns det nån slags symbios mellan bilhandlare och företagsledningen. De fick inte jordens bästa priser, men kunde köpa vita kombibilar av två fabrikat med tillgång till service när så önskades. Där var det många unga säljare som inte hade Passat som drömbil, men fick jobb ändå.
Sen kanske man inte heller skall tro på allt som skrivs i tidningar och på sådana här fora när det gäller vissa märkens fel och förtjänster. Jag har fortfarande svårt att tro att man som privatköpare upprepar dyrbara misstag och köper samma märke trots att nuvarande bil på nåt sätt fungerat dåligt och blivit dyrbar.
Mycket handlar ju också om saker runtomkring.
Ta verkstäder som ett exempel. Har stött på den sämsta verkstaden någonsin när det gäller VW (din bil södertälje) men även den bästa någonsin (K.W Bilservice).
Kan helt förstå om folk aldrig mer kommer köpa en VW om man besökt det första stället jag nämner...MEN.
Det kan ju också vara så att jag haft otur och att dom blivit bättre, men jag kommer instinktivt alltid känna att dom är dåliga och inte åka dit igen....
Så jag vet ju med mig att min erfarenhet kanske är helt fel.
Det stor skillnad på att driva runt en bil under tre år kontra fler år.
Tänkte på frågan som var härom dagen gällande VW och "Aldrig mer en VW" som bara rasar och är dåliga. Det kan vara så att de som har eller har haft en sådan som är 10 år gammal inte alls är nöjd med den, medan jag som har haft ett antal under tre-fyra år inte har haft några problem, vare sig med lack eller DSG-lådor.
Sedan att företagen bara köper det som kostar minst... host host... Bullshit.
Om du har 100 bilar och skall flytta hemtjänsten i, då är det lägsta offert som vinner, annars så är det ofta fria val upp till 7,5 pbb och långt där över, åtminstone på privata företag, kan finnas vissa undantag så klart, ex. fick vi inte välja Alfa för leasingbolaget...
Är det verkligen så vanligt med fria val? Jag tycker oftast jag hör att folk har max två-tre modeller att välja mellan. På ett företag i området jag jobbar får folket välja vilken Hyundai de vill inom budgeten. Det kan inte ha varit skoj för fyra-fem år sen.
Nej jag tror inte fria val är speciellt vanligt. Jag tror inte jag vet någon som har det. På mitt förra var det bara Volvo som gällde. På slutet tog de in Kia Optima laddhybrid med.
Alla jag känner som har tjänstebil har begränsat till ett eller ett par märken. Sen kan ju budgeten skilja på företag och tjänstegrad från 6,5 pbb som är det lägsta jag vet till 10 pbb, som högsta jag vet, sen en del som har TCO att förhålla sig till och inte pbb. Sen kan man ju göra som jag gjorde att i samband med headhunting kunna förhandla till sig nåt utöver policyn. Samtidigt landande det ju inom en TCO som de redan hade på en befintlig bil.
Vi har 8,5 pbb för "max 120 grams"-bilar eller maximalt 20% löneväxling för laddhybrider/elbilar. Jag kan ju tycka enbart styra mot inköpspriset är lite stelbent.
Sen kan vi välja bland ett femtontal bilmärken.
Grosser: Håller helt med om att bara låsa fast sig vid inköpspris blir helfel i dagens utbud med moderna elbilar. Det visade jag ju tydligt mitt företag när en Tesla för dubbla inköpspriset får samma TCO för företaget som en XC60 med de mil jag kör.
Men 15-talet märken var ju ovanligt generöst :)
Som förtagsrattare under snart 20 år, så blir det TCO som gäller. Därav följer att man idag inte kan välja t.ex. en PSA-modell. Jag tröttnade på dessa bilars höga TCO i början/mitten på 2000-talet. Så det Stoor skriver är i alla fall applicerbart på vår bilpark. Däremot är jag synnerligen generös (tycker i alla fall jag) när det gäller bilval. Vi har VAG, MB och Volvo som fria val och det funkar bra för alla.
Japaner och amerikanare är antingen bannade eller i det första fallet helt oönskade. Mitsubishi gav en besk bismak när det begav sig i början av 2000-talet. PSA gav oönskade övernattningar, hyrbilar, och en oändlig mängd problem. Toyota har inte någon ö.h.t. ens efterfrågat.
Nej så funkar det inte.
Bilar är viktiga för människor och vill man vara en attraktiv arbetsplats där folk vill arbeta så får man också se till att erbjuda bra bilförmåner.
Vi har relativt enkla regler, bilen får kosta företaget max 9000:- per månad inkl allt utom bränsle, tvätt och liknande.
Bruttolöneavdraget är 30% av denna kostnad för miljöbilar och 40% för icke miljöbilar.
För de flesta hos oss blir då totala nettokostnaden för en Kia Optima PHEV ca 2300:- per månad som exempel.
Gissar att en Kia elbil e-niro hamnar på runt 1900:- per månad.
Sedan finns det några spm kör Audi A6, några Mercedes SUV och några Mercedes E-klass.
Löneavdraget blir lågt för Mercedes pga att de har väldigt låga priser mot företag!
Toyota är ganska ointressant eftersom de saknar vettig elbil eller plug-in för oss.
Av våra bilar på företaget är 90% plug-in sedan finns det en elbil och några vanliga dieslar.
Det känns lite konstigt att man får betala samma belopp för en 130 hk Peugeot 508 som för en MB E-klass på 160 hk där den senare är bättre utrustad.
Fransosen är dock snyggare på parkeringen.
Ja lite knepigt det där.
Har funderat på om man inte skall starta en firma som heter Gurans bil, enkom för att kunna handla sig en premiumbil med 100.000kr i rabatt som dom bara ger till företagskunder.
Något är jäkligt snett i hur prissättningen är för privat kontra företagskunder.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.