Vi har varit och provkört nya Hyundai i 20 och vi gillar bilen,Någon som har erfarenhet av bilen för och nackdelar?
Bilen kommer främst att gå i byn där vi bor inga långa sträckor på 10 mil och däröver.
Hyundai i 20.
Uppdaterat: 2017-06-05 06:35
Kommentarer
Kia Rio är väl en "tvilling" till i20 så den kan ni ju också testa om ni gillar i20. Tror att Deeds här på forumet har en Rio av den utgående generationen så han har säkert nåt att berätta. Det jag personligen tycker är tråkigast med dessa mindre Kia/Hyundai-bilar är deras sug-motorer som varken är pigga eller speciellt bränslesnåla jämfört med t ex VWs motsvarande små turbo-snurror. Fördelen med främst Kia är ju den långa garanti-tiden vilket inte är fy skam. Och för den utgående Rio-modellen så gillade jag dess 5-växlade manuella låda skarpt - det var nog den mest lättväxlade och exakta låda jag kört på länge. Tyvärr är inte deras automatlådor på de mindre modellerna lika attraktiva för om jag inte missminner mig så är det fortfarande 4-stegade momentomvandlar-lådor vilket knappast borgar för speciellt bra bränsleekonomi eller prestanda.
Sitter det inte samma motorer i kia som hyundai?
Vi har provkört en ny rio också,gillade inte den ryckiga motorn vid start,kanske var just på den bilen men den var ingen höjdare,men bilen i sig var fin att köra.
Generellt så är det nog likadana motorer i de båda bilarna. Sen har dom väl kommit med en ny motorgeneration med 3-cylindriga turbomotorer men jag är osäker om dessa ännu finns till just dessa bilmodeller.
Nya i20 med nya tre trecylindriga motorn fick ju inte den bästa kritiken i körbarhet, förbrukningen och vibrationer men förmodligen inget gemene man reagerar på men en ny bil är ju en ny och 7 års garanti.
Man kan ju prova annat också..! är lite av den åsikten att man skall aldrig köpa utan att ha provat några andra likvärdiga och bilda sig en egen uppfattning då det många ggr blir aha upplevelser när man testat några andra modeller. Ta er lite extra tid och testa.
Håller med dig mso 1000 att man skall prova lite av varje innan man handlar. Sen är nog inte trepipen med turbo nån standardmotor på vanliga i20 utan kostar typ 25.000 kr extra - och Hyundai har 5 års garanti i motsats till Kias 7-åriga. Hyundai har dock ingen milbegränsning såvitt jag kommer ihåg och det kan ju vara fördelaktigt för de som kör långt.
I dag så blir det provkörning av skoda fabia både 89 och 110 hästars motorn finns.
Är de så bensinsnåla som sägs? 110 hästarsmotorn är den törstigare än 89 motorn?
Bull. Antar att det är fjolårs modeller. Den nya årets modell har den nya 1.0 Tsi trecylindriga motorn som är riktigt snål och trevlig. Jag antar att det är bra pris på på dessa bilar. Jag har kört en del med 110 hk och tror att man kan ligga på runt 0,6-065l/m men det är ju körstilen som avgör. Trevlig bil iaf. Berätta gärna vad du kom fram till och vad det blev för bil. Jag har nya octavian med tre cylindriga motorn och du kan man ligga under 0,6 om man vill.
Tror att man kan köra snålare med 1,2l-motorn än vad du tror, mso 1000. Har en sån i min betydligt mycket tyngre/högre Golf SV och mitt långtidssnitt enligt färddatorn ligger på rätt exakt 0,60 l/mil och då kör jag mest i stan med dess omgivningar. Men visst - körmönstret är ju helt avgörande.
Tyvärr så kom det annat i vägen så det blev ingen körning av Fabian. Intressant att det finns nya 3 cylindrar motorer, det säger inte säljarna något om. Vi har i vår tiguan 1,4 tsi motorn och den vill vi ju helst slippa pga av kamkedja.
Tyvärr så kom det annat i vägen så det blev ingen körning av Fabian. Intressant att det finns nya 3 cylindrar motorer, det säger inte säljarna något om. Vi har i vår tiguan 1,4 tsi motorn och den vill vi ju helst slippa pga av kamkedja.
Vi vill gärna ha så bensinsnål som möjligt med tanke på vad bensinen kostar.
Men numera är det inte den beryktade kamkedjan i nya VW/Skoda/Seat/Audi med 1,2 /1,4 utan istället de nya 1,2/1,4 med kamrem. Gäller Golf fr o m Golf 7 (MQB-plattformen) och lite senare för andra modeller.
Gällande bensinförbrukningen så är det nog det egna körmönstret och "körstilen" som avgör mest om vi t ex ser på skillnaderna mellan 1,0/1,2.
Tack för infon.
bull. Provkört än. Om du funderar så är VWs 1,0 absolut snålare än den gamla 1,2an. Jag kör min octavia 1,0 tsi tre cylindriga bil på mellan 0,5-0,6 i alla lägen och har varit så lågt som 0,41 på nån enskild lugn resa. Beakta då att Fabian är en mindre bil.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.