Vi Bilägares forum

Hustrun ska köpa elbil - jobbigt läge

Hustrun ska köpa elbil - jobbigt läge

Ska jobbpendla 8+8mil dagligen på 90-väg så en i3 som var förstavalet har för kort räckvidd.  Kan iof ladda på jobbet men effekten delas mellan flera bilar och hon ska åka runt lite så räknar inte med laddning.
Som rubriken säger...hon gillar Volvo XC40 men vill helst ha en XC30. Jobbigt läge! Har fått bort Polestar 2 från alternativen, phu!  Som tur är gillar hon MB med, så en EQA skulle funka. Andra bilar uteslutet. Aseater och ID.3/4 = fula enl henne.  Hon byter jobb i augusti så kommer avvakta tills en bra deal dyker upp.
Ska lobba för en EQA!  

 

 

 

 

Uppdaterat: 2025-03-11 21:40
Gillar kurvor och rondeller

Kommentarer

Varför skulle inte en i3 med 42kWh batteriet fungera?

Även i en Göteborgs vinter så lär den utan problem klara pendlingen.

Ni får väl ge er ut och provköra en sträckan med en i3 innan det blir för varmt ute.

En släkting privatleasade en sådan i tre år och var jättenöjd med bilen.

EQA är väl inte det minst kul jämfört med en i3. Kan ju bara vara för att du gillar MB som du tycker den kan vara ett alternativ 😉

Men det är väl hon som skall välja och vill hon ha en Kinesisk Volvo så är väl det ok.

Men vill minnas att EQA inte var så pjåkig när jag provkörde den, finns väl även till bra pris nu.

Cupra Born då? Klart snyggare än id3. Men det är så klart vad jag tycker.

Uppdaterat: 2025-03-11 21:58
Mr Snoid skrev:

Varför skulle inte en i3 med 42kWh batteriet fungera?

Även i en Göteborgs vinter så lär den utan problem klara pendlingen.

Ni får väl ge er ut och provköra en sträckan med en i3 innan det blir för varmt ute.

En släkting privatleasade en sådan i tre år och var jättenöjd med bilen.

EQA är väl inte det minst kul jämfört med en i3. Kan ju bara vara för att du gillar MB som du tycker den kan vara ett alternativ 😉

Men det är väl hon som skall välja och vill hon ha en Kinesisk Volvo så är väl det ok.

Men vill minnas att EQA inte var så pjåkig när jag provkörde den, finns väl även till bra pris nu.

Cupra Born då? Klart snyggare än id3. Men det är så klart vad jag tycker.

Är absolut så att jag gillar MB :-)

Man får välja sina strider, tror därför det är bättre att hoppa i3 och stället lägga fokus på att styra bort ifrån Volvo...

Cupra försökte jag med efter i3 (gillar båda på många sätt, pga design o pris mm) med det var samma som för i3 - Blankt NEJ. Jag föredrar premium-tyskar så bättre att gå på Audi Q4 iså fall. Välja striderna som sagt.

Sedan är det skönt att ha en "riktig bil med redig räckvidd" så det bara funkar.

Ska försöka lyfta beggade EQA och Q4 som alternativ. Klart prisvärde för 300-350k

Uppdaterat: 2025-03-12 16:24
Gillar kurvor och rondeller

Skoda Elroq eller Kia EV3

Uppdaterat: 2025-03-12 19:49
motorcykelentusiasten skrev:

Mr Snoid skrev:

Varför skulle inte en i3 med 42kWh batteriet fungera?

Även i en Göteborgs vinter så lär den utan problem klara pendlingen.

Ni får väl ge er ut och provköra en sträckan med en i3 innan det blir för varmt ute.

En släkting privatleasade en sådan i tre år och var jättenöjd med bilen.

EQA är väl inte det minst kul jämfört med en i3. Kan ju bara vara för att du gillar MB som du tycker den kan vara ett alternativ 😉

Men det är väl hon som skall välja och vill hon ha en Kinesisk Volvo så är väl det ok.

Men vill minnas att EQA inte var så pjåkig när jag provkörde den, finns väl även till bra pris nu.

Cupra Born då? Klart snyggare än id3. Men det är så klart vad jag tycker.

Är absolut så att jag gillar MB :-)

Man får välja sina strider, tror därför det är bättre att hoppa i3 och stället lägga fokus på att styra bort ifrån Volvo...

Cupra försökte jag med efter i3 (gillar båda på många sätt, pga design o pris mm) med det var samma som för i3 - Blankt NEJ. Jag föredrar premium-tyskar så bättre att gå på Audi Q4 iså fall. Välja striderna som sagt.

Sedan är det skönt att ha en "riktig bil med redig räckvidd" så det bara funkar.

Ska försöka lyfta beggade EQA och Q4 som alternativ. Klart prisvärde för 300-350k

Läs på lite om fel och brister på Q4. Förövrigt tycker jag inte den på något vis når upp till traditionell Audikvalitet. Ta mig tusan om inte Enyaq känns mer ”premium” än Q4.

Då är det väl bättre att locka med en BMW i4 eller iX1.

iX1 känns klart bättre än Q4, enligt vad jag vill minnas och så tycker jag den är betydligt snyggare.

Uppdaterat: 2025-03-12 20:01

IX1 kostar ju under 500000:- just nu med drag.

Uppdaterat: 2025-03-12 21:31

Intressant att höra varför du styr bort från Volvo/Polestar?

Uppdaterat: 2025-03-15 22:44
Mr Snoid skrev:

Läs på lite om fel och brister på Q4. Förövrigt tycker jag inte den på något vis når upp till traditionell Audikvalitet. Ta mig tusan om inte Enyaq känns mer ”premium” än Q4.

Då är det väl bättre att locka med en BMW i4 eller iX1.

iX1 känns klart bättre än Q4, enligt vad jag vill minnas och så tycker jag den är betydligt snyggare.

Fast om Q4 har problem torde även Enyaq och ID.4 då de har samma plattform elle hur?

Uppdaterat: 2025-03-16 12:04
Gillar kurvor och rondeller
Optimus skrev:

Intressant att höra varför du styr bort från Volvo/Polestar?

Det vet du redan tror jag. Undviker kina/ryska företags produkter om det är möjligt

Uppdaterat: 2025-03-16 12:06
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Mr Snoid skrev:

Läs på lite om fel och brister på Q4. Förövrigt tycker jag inte den på något vis når upp till traditionell Audikvalitet. Ta mig tusan om inte Enyaq känns mer ”premium” än Q4.

Då är det väl bättre att locka med en BMW i4 eller iX1.

iX1 känns klart bättre än Q4, enligt vad jag vill minnas och så tycker jag den är betydligt snyggare.

Fast om Q4 har problem torde även Enyaq och ID.4 då de har samma plattform elle hur?

Inte alls säkert. T.ex Ioniq 5 och EV6 har lite olika ”standardproblem”

Men VAG kan så klart även fått ordning på Q4:ans barnsjukdomar.

Uppdaterat: 2025-03-16 12:53
motorcykelentusiasten skrev:

Mr Snoid skrev:

Läs på lite om fel och brister på Q4. Förövrigt tycker jag inte den på något vis når upp till traditionell Audikvalitet. Ta mig tusan om inte Enyaq känns mer ”premium” än Q4.

Då är det väl bättre att locka med en BMW i4 eller iX1.

iX1 känns klart bättre än Q4, enligt vad jag vill minnas och så tycker jag den är betydligt snyggare.

Fast om Q4 har problem torde även Enyaq och ID.4 då de har samma plattform elle hur?

Q4 är en helt annan bil i mycket, betydligt bättre på vägen bl.a. men det skiljer kanske inte så mycket på årets modeller.

Det var dock en del trassel med framvagnen på Enyaq, men det kanske är fixat nu på senare modeller.

Personligen tyckte jag interiören var trevligare på Enyaq än den mörka i Q4

Uppdaterat: 2025-03-16 12:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Q4 är en helt annan bil i mycket, betydligt bättre på vägen bl.a. men det skiljer kanske inte så mycket på årets modeller.

Det var dock en del trassel med framvagnen på Enyaq, men det kanske är fixat nu på senare modeller.

Personligen tyckte jag interiören var trevligare på Enyaq än den mörka i Q4

Kollade på ID.4 och Q4 i helgen - båda har rost på krockbalkarna (de svarta som går i längsled fram mot fronten), värst på högra sidan. Var likadant på flera bilar! Noterbart att Q4 hade mer omfattande lack på balkarna men grundproblemet kvarstår. På ÅM2023 är lackeringen på ID.4 förbättrad men som på Q4 kvarstår problemet.

På både ID.4 och Q4 är det påtaglig rost, som kryper i flera svetsskarvar. Uselt.

EX30 provkörd. Lilla motorn räcker. Fint chassi som sväljer vägskador bra, dämpat o fint isolerat från vindbrus men däcksbullret?

Man blir galen på körhjälpen som vinglar och pinglar. Display i mitten är liten och svårläst under färd. Än värre är att den inte förstod röstkommando "kör till Berlin" fixde den inte "navigera till Berlin" funkade men jag fick tryck OK 2ggr...vad är då vitsen med röststyrning? Inte Volvoklass på stolarna. Budget. Skittrevlig bil annars. Prisvärd för 350k som de finns för nu!

Provade Polestar, gillade stolar, körställing och display framför ratten!!! Bullrigare än EX30 och satans högt däcksbuller.

EX30 är helt klart mer modern och klart bättre ihopskruvade nu och har bättre SW nu, än de första bilarna som kom till sverige (som jag då testade) . Ska testa en XC40 som nästa. Sedan EQA

Uppdaterat: 2025-03-18 11:43
Gillar kurvor och rondeller

Vilken Polestar testades? Var det P4 så blir jag förvånad om du fann den bullrig.... Vill iofs inte minnas att jag upplevde P2 heller speciellt bullrig.

Uppdaterat: 2025-03-18 13:15

P2.

Långlunch o körde 2024 C40 och 2025 EQA. Förjäkla sköna stolar i Volvon! Chassit upplevdes lika bullrigt som Polestar 2. Och snygg är den. EQA upplevs klart mer premium men ligger inte lika bra på vägen, upplevs SUV’ig som jag inte gillar. Av dessa är ES30 solklart mest modern, med bästa chassit att ta upp vägskador o brunslock. Bästa körställning C40. EQA är en gammal premium tråkMerca. Känns föråldrad men otrolig tight och välbyggd!

Uppdaterat: 2025-03-18 16:29
Gillar kurvor och rondeller

Jag tycker du skall ta och testa Lexus RZ 300E. Om inte annat bara för sakens skull, men du får ganska mycket komfort för pengen.

Kanske till och med lika komfortabel som EX30😉

Uppdaterat: 2025-03-18 20:20

Mr:

Precis i din propaganda.

Uppdaterat: 2025-03-18 20:54
Swenssons skrev:

Mr:

Precis i din propaganda.

Ja du törs ju inte ens närma dig en sådan, så du kanske skulle behöva gå på lite KBT-terapi för att bota din fobi 😉

Uppdaterat: 2025-03-18 20:57

MC, du som jobbar i Göteborg borde så klart provköra Zeekr X. Skulle vara kul att se hur du upplever Zeekrs version av EX30.

Börjar dyka upp lite Zeekr i trafiken nu, flest är det 001 som jag sett.

Uppdaterat: 2025-03-18 21:11

Mr:

Ja eller din Europabils och Volvofobi kanske går att bota med KBT. Förresten det tror jag inte när allt kommer omkring så är det nog bäst för dig att inte krångla till livet med andra ting än det från ”tjing-tjong” ;0 )

Uppdaterat: 2025-03-18 21:38
Swenssons skrev:

Mr:

Ja eller din Europabils och Volvofobi kanske går att bota med KBT. Förresten det tror jag inte när allt kommer omkring så är det nog bäst för dig att inte krångla till livet med andra ting än det från ”tjing-tjong” ;0 )

Jag har mig veterligen ingen fobi mot europeiska bilar, har ägt och trivts med ett stort antal sådana.

Får se vart kommande byte bär kosan nån stans i världen. En bil jag gillar inom avsatt budget, det duger för mig. Vart den kommer ifrån är mindre viktigt, men mest troligt Europa så som min nuvarande bil gör. Förvisso Västasien men Turkiet räknar sig tillhöra Europa.

Då den även är utvecklad i Europa för, framförallt europeiska marknaden, så vill jag påstå att den är betydligt mer europeisk än en Volvo EX30.

Däremot var min förra bil en tvättäkta Asiat bygd och utvecklad i Sydkorea. Men vet inte om dom säger tjintjong där? Men det kanske du har koll på.

Uppdaterat: 2025-03-18 22:20
Mr Snoid skrev:

Jag tycker du skall ta och testa Lexus RZ 300E. Om inte annat bara för sakens skull, men du får ganska mycket komfort för pengen.

Kanske till och med lika komfortabel som EX30😉

Är det en helt egen Lexus-konstruktion eller byggd ihop med någon annan?

Uppdaterat: 2025-03-18 22:28
Gillar kurvor och rondeller
Swenssons skrev:

Mr:

Ja eller din Europabils och Volvofobi kanske går att bota med KBT. Förresten det tror jag inte när allt kommer omkring så är det nog bäst för dig att inte krångla till livet med andra ting än det från ”tjing-tjong” ;0 )

Lägg ned nu! Pinsamt hur du försöker hacka på Mr Snoid.

Uppdaterat: 2025-03-18 22:32
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Mr Snoid skrev:

Jag tycker du skall ta och testa Lexus RZ 300E. Om inte annat bara för sakens skull, men du får ganska mycket komfort för pengen.

Kanske till och med lika komfortabel som EX30😉

Är det en helt egen Lexus-konstruktion eller byggd ihop med någon annan?

Det är en Lexus byggd på samma plattform som Toyota BZ4X. Så klart bättre komfort och kvalitet på alla plan.

Men med designen på den faller den så klart inte alla i smaken. Men det har börjat rulla ganska många som taxibilar i Oslo.

https://www.motor.no/tester/motor-har-testet-lexus-rz-300e/289391

Får se om jag kan provköra en då jag skall serva bilen på torsdag. Har bara provkört 450e versionen när den lanserades.

Uppdaterat: 2025-03-18 22:41
Mr Snoid skrev:

Det är en Lexus byggd på samma plattform som Toyota BZ4X. Så klart bättre komfort och kvalitet på alla plan.

Men med designen på den faller den så klart inte alla i smaken. Men det har börjat rulla ganska många som taxibilar i Oslo.

https://www.motor.no/tester/motor-har-testet-lexus-rz-300e/289391

Får se om jag kan provköra en då jag skall serva bilen på torsdag. Har bara provkört 450e versionen när den lanserades.

Samma plattform som Toyota BZ4X låter inte lovande...men ska ge den en chans! Vad skiljer 300e och 450e? Ser bara 450e till salu nämligen...

Uppdaterat: 2025-03-19 07:56
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Mr Snoid skrev:

Det är en Lexus byggd på samma plattform som Toyota BZ4X. Så klart bättre komfort och kvalitet på alla plan.

Men med designen på den faller den så klart inte alla i smaken. Men det har börjat rulla ganska många som taxibilar i Oslo.

https://www.motor.no/tester/motor-har-testet-lexus-rz-300e/289391

Får se om jag kan provköra en då jag skall serva bilen på torsdag. Har bara provkört 450e versionen när den lanserades.

Samma plattform som Toyota BZ4X låter inte lovande...men ska ge den en chans! Vad skiljer 300e och 450e? Ser bara 450e till salu nämligen...

Enda felet med plattformen är att den saknar förvärmning av batteriet inför laddning och laddar med relativt låg effekt. De är snål på strömmen och har ungefär samma räckvidd som den Ioniq5 jag hade tidigare 42/32 mil sommar/vinter (450E)

450e har AWD och >300hk

300e är FWD är väl enda stora skillnaden, samt att den kostar 550kkr inkl metallic.

450e kostade åtminstone 800kkr när den lanserades

Men som en bekväm pendlarbil som laddas hemma så lär den funka ypperligt. Lägg på 27kkr för Executive utrustning så får du allt du behöver av utrustning, inkl bla active souncontrol som via högtalarna i bilen dämpar bullernivån.

Uppdaterat: 2025-03-19 08:14

Provkörde en RZ300 i går när jag servade bilen.

Man får helt klart en välutrustad komfortabel bil för pengen.

Men inget för mig då sätets ryggstöd, likt så många andra bilar, har en utbuktning i överkant som trycker på min långa rygg. Men i övrigt mjukt stoppade komfortabla säten.

Hade glömt denna detalj sedan jag körde RZ när den lanserades.

Uppdaterat: 2025-03-21 08:17

Märkligt, syns detta på bilder? Ska kolla bytbil...

Uppdaterat: 2025-03-21 08:20
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Märkligt, syns detta på bilder? Ska kolla bytbil...

Nej du ser inte, det är min rygg som det är fel på 😉

Både för lång och känslig för statiskt tryck.

Var så illa att jag sålde en av mina BMW520 i förtid pga av detta. Efter den fadäsen så är jag extra vaksam på detta.

Volvos rosade stolar är som sagt inget för mig.

Känner av det efter en kvart i bilen.

För en normal bygd så märks det nog aldrig då ”bulan” hamnar längre upp och följer ryggens normala ”krökning”

Så det som skall göra det bekvämt för den stora merparten av populationen är av ondo för mig.

PS

Kolla gärna på LBX när ni är hos Lexushandlaren. Förvisso ingen elbil, men jäkligt fin liten småbil som tar väldigt lite soppa och erbjuder fin komfort

Uppdaterat: 2025-03-21 08:36

Jag o hustrun lade 4h att kolla på bil, hon körde 30min/bil på olika vägar och i stan, med mig bredvid. Dissade EX30 efter 5min körning. ”Känns billig och budget, småbilskänsla” var omdömet.

Nästa bil…EX40 ”en riktig bil, bättre än 30’an, underbara stolar, känns stabilare på vägen”

Sedan EQA ”Merca är Merca men känns gammal inuti”. Sedan satte hon sig i en EQE SUV, ”såhär ska det vara, snyggt och välordnat, modernare och sköna stolar. Känns som att sitta i vår E-klass”. Är inte aktuellt pga kostnaden.

Ska leta upp en EQC så hon får testa den. Tror det kan vara en bra kompromiss.

40’an o EQA såhär långt var OK båda enl henne, men ingen kändes helt rätt.

Uppdaterat: 2025-03-22 15:22
Gillar kurvor och rondeller

Så klart skall hon ha en gammal EQC. Om inte annat är dom billiga men har väl dragits med en hel del problem med bla. motorer och luftfjädring.

Så du kan gott slå till på en ny EQE SUV. Lite får det väl kosta att ha en nöjd och glad fru 🤣

EQC är för övrigt en gammal flodhäst i samma anda som gamla e-tron.

Uppdaterat: 2025-03-22 15:35

Nu körde jag ingen av bilarna idag med den C40 var gen1 2023 som jag körde vs den jag åkte med idag var gen2 2024.

Stor förbättring i gen2! Bättre chassi och tystare. I klass med EQA nu. Inte lika bra körhjälpmedel, displayer och backkamera/hjälpmedel dock

Uppdaterat: 2025-03-22 15:51
Gillar kurvor och rondeller

Har ni provat BMW iX1 ännu?

Eller varför inte i4 som är både låg och mer ”premiumkänsla” än 1:an.

Mercedes har då inget motsvarande till någon av de modellerna.

Uppdaterat: 2025-03-22 16:03

Jag har då de kom ut, testade även 3’an och andra elbilar från BMW.

Inte hustrun.

Har du?

Uppdaterat: 2025-03-22 16:05
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Jag har då de kom ut, testade även 3’an och andra elbilar från BMW.

Inte hustrun.

Har du?

Jepp, båda två.

iX1 var ett alternativ som var högt på listan då jag bytte senast.

Men föll på framförallt priset. >700kkr kostade en vettigt utrustad bil då. Dom är som alla andra ”Premiumtyskar” spartanskt utrustade så lägger man på paket så man får all körhjälp så drar priset iväg rejält.

Den var till o h med godkänd av frugan, lätt att ta sig i och ur och bekväma stolar.

Men bekväma stolar tyckte inte jag då M-stolarana tryckte för mycket på sidan av höfter och lår. Får ont även där av statiskt tryck.

Uppdaterat: 2025-03-22 16:34

Frugan lånade hem en EQA för provning under ett dygn. Hon gillade den. Jag tycker den var trevlig även om det var en del plastiga detaljer. Jag fick dock inte chans att åka med i den.

Får se ifall hon väljer EQA.

Uppdaterat: 2025-03-24 20:54

Mr S och Axa, iX1 (och de andra elbimmers) är fina helt klart och enl mig känns de klart mer premium än el-Mercorna inuti. De har inte anamat det plastiga i lika hög utsträckning. Testade en ID.4 på samma vägsträcka idag och EQA står sig bra i förhållande till de andra jag testat på samma väg (Polestar, XC40 2024/C40 2023, EX30 och ID.4) Har problem med det märkliga blinkersljudet i ID-bilarna (förutom displayen). Mer vindbrus än EQA.

Men gen 2 av XC40 är på samma nivå komfortmässigt som EQA. Gen 1 av Volvon är bullrig som Polestar. EX30 och ID.4 mitt emellan. OBS gäller mina öron och på den vägen. Frugan ska prova alla el-BMW hade vi tänkt. i4 M40 var väldigt trevlig då jag testade den för 1-2 år sedan. (2ggr på olika vägar) Är den och iX jag gillar mest av dom. Ja förutom i3 då...som är favoriten som spricker på körsträckan. Trist!

Uppdaterat: 2025-03-26 19:27
Gillar kurvor och rondeller

MC, jepp. Merca har inte alls den kvalitet man förväntar av märket på elbilarna, förutom de svindyra då.

Enda jag hade att anmärka på iX1 var den lite plastiga växelväljaren på mittkonsolen.

Något sådant finns inte på i4.

Men kolla på Mazda MX30, kom på det nu.

Förvisso kort räckvidd men billig och snygg. Fräck interiör med korkinlägg och om jag inte missminner mig ullklädsel i sätena. Även adaptiva lysen.

Väldigt mycket bil för pengen, om räckvidden är tillräcklig.

Uppdaterat: 2025-03-26 19:35

Spricker på räckvidden, kortare än i3

Uppdaterat: 2025-03-26 20:32
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Spricker på räckvidden, kortare än i3

Räckvidden har jag inte koll på. Men var det inte 6+6 mil den skulle fixa? Eller hur många mil skall bilen fixa?

Uppdaterat: 2025-03-26 21:03

8+8 var det. Sedan kanske handling o hämta någon på väg till/från så 20mil/dag

Uppdaterat: 2025-03-27 19:09
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

8+8 var det. Sedan kanske handling o hämta någon på väg till/från så 20mil/dag

Ja då blir det tufft för Mazdan då den enligt Motors test bara klarar 16 mil vintertid.

Men du får väl ta med henne på en tur till VW och överbevisa henne om en iD3:s förträfflighet.

Är en europeisk bil och troligen optimal till hennes körning. Faceliften gjorde bilen gott.

Uppdaterat: 2025-03-27 19:23

Som jag skrev ovan… Testade tidigare en ID.4 på samma vägsträcka och vägbullret var för högt. Annars är den tystare än ID.3.

Ska testa EV6 på samma sträcka, gillar den

Uppdaterat: 2025-03-27 20:11
Gillar kurvor och rondeller

Cupra Born fick goda omdömen för lågt vägbuller. Men då hade de tidigare 18-tums hjul.

Uppdaterat: 2025-03-27 20:17
motorcykelentusiasten skrev:

Som jag skrev ovan… Testade tidigare en ID.4 på samma vägsträcka och vägbullret var för högt. Annars är den tystare än ID.3.

Ska testa EV6 på samma sträcka, gillar den

Men det är väl frugan som skall ha bilen ?

Verkar mer som om du skall köpa dig en ny bil och skyller på frugan 😉

Uppdaterat: 2025-03-27 20:30

Var ID4:an du testade utrustad med 21”?

Annars med 3 år på 19” så var det den minst bullriga bil jag haft, bara slagen av ID7:an…

Uppdaterat: 2025-03-27 22:11
*Robban
Mr Snoid skrev:

motorcykelentusiasten skrev:

Som jag skrev ovan… Testade tidigare en ID.4 på samma vägsträcka och vägbullret var för högt. Annars är den tystare än ID.3.

Ska testa EV6 på samma sträcka, gillar den

Men det är väl frugan som skall ha bilen ?

Verkar mer som om du skall köpa dig en ny bil och skyller på frugan 😉

Jag sätter inte min hustru sedan 25+år i vad som helst, "happy wife, happy life". Hon ska nu pendla 2h/dag så en tyst bil är viktigt. Man ska komma ihåg att även hon är kräsen och vill att de bilar jag ber henne testköra...verkligen ÄR bra. Vill inte ha diskussioner om "trivs inte med den, kass bil"

Då vi bodde i södra Frankrike där de kör som idioter, köpte jag tex en (då nya modell med alla säkerhetsfinesser) en sprillans V50 T5. Inom ett halvår blev hon påkörd i sidan (då gravid)...utan skador på henne eller fostret.

Så JA! Väljer bil noga för det fordon hustrun o barnen åker i. Är rätt kul att testa bilar med ;-)

Uppdaterat: 2025-03-28 06:48
Gillar kurvor och rondeller

Ja något skall man ju göra 😉

EV6 är i alla fall en bra elbil, men Asiatisk.

skippa helel och köp en sådan här snygg skapelse till henne

https://www.wayke.se/objekt/7fccadda-b3f6-40ca-be6b-00ef43c89d26/mercedes-benz-c-400-e-4matic-4m-amg-381-hk-drag-pano-360-kamera-automat

Eller en BMW i4, den är faktiskt riktigt trevlig och har sjunkit rejält i pris. Förvisso har jag bara provkört 50M versionen.

Uppdaterat: 2025-03-28 07:45

Lite OT.

Vi skulle åka en sväng på helgen "Ska vi ta min bil" sa käresta, hennes tanke var att hennes bil stod ute och min i garaget.

Nä, sa jag, vill åka lite bekvämt efter en vecka i firmabilen.

"Vad är det för fel på min bil" fick jag tillbaka.

Nja sa jag, det är inget större fel på den, kul o kvick att åka till affären med, men för bullrig att åka motorväg med.

"Är den ??"

Uppdaterat: 2025-03-28 07:52
Rikard skrev:

Lite OT.

Vi skulle åka en sväng på helgen "Ska vi ta min bil" sa käresta, hennes tanke var att hennes bil stod ute och min i garaget.

Nä, sa jag, vill åka lite bekvämt efter en vecka i firmabilen.

"Vad är det för fel på min bil" fick jag tillbaka.

Nja sa jag, det är inget större fel på den, kul o kvick att åka till affären med, men för bullrig att åka motorväg med.

"Är den ??"

Buller påverkar mer negativt än man tror. 2h/dag är mycket. Jag vill ha en glad hustru ;-) Krävande roll med samtal från bilen. Dåligt med buller!

Uppdaterat: 2025-03-28 12:15
Gillar kurvor och rondeller
Mr Snoid skrev:

Eller en BMW i4, den är faktiskt riktigt trevlig och har sjunkit rejält i pris. Förvisso har jag bara provkört 50M versionen.

Hon gillar inte BMW, oklart varför...tills man ser NJUUUURARNA ;-) Men hon får testa, så ser vi. i4 har jag kört, både M40 och M50, gillar 40'an bäst. Lättare och har trevligare styrning. Skitfin att ratta och som i alla el-Bimmers, skitbra infotainment.

Uppdaterat: 2025-03-28 12:19
Gillar kurvor och rondeller