Jag har funderat på det här med kampanjpriser. Att köpa ny bil, samt hur det fungerar med kampanjer är nytt för mig.
Som exempel säljs nya Hyundai Tucson nu i grundutförande för 279 900 kr, enligt Hyundai nedsatt från 304 900 kr. Om det är en "riktig" kampanj, så borde de 25 000 (9 % i rabatt) göra att värdeminskingen blir relativt blygsam för att vara nybil.
Dock har jag svårt att tro att så skulle vara fallet. Jag tänker att jag isåfall i teorin skulle kunna sälja bilen efter 1 år för kanske 260, alltså med väldigt liten värdeminskning (knappt 7 % ned från vad jag gav), eller knappt 15 % från ordinarie pris.
När jag klickar runt hos olika bilmärken verkar alla ha några kampanjer igång. Min känsla att denna bransch kör mycket falska reor, där det nedsatta priset egentligen är marknadspriset.
Tankar? Erfarenheter? Anekdoter?
Kommentarer
Inga problem alls med dessa kampanjer. Bilar säljs mindre just nu och verkar förbli så. Skatterna dyrare och mindre folk som vill binda kapital i bilarna.
Sedan om kampanjpriset är 5k eller 50k är svårt att avgöra. Kolla runt på lagerbilar som runt. Samt kolla på begagnade bilar. Att kolla lagerbilar runt om i Sverige och hitta en dyrare likadan på hemmaort kan löna sig. Går att pruta ner till samma pris.
Apropå Hyundai så har dom ett rabatterat pris nu på nya modellen. Då min son säljer Hyundai så vet jag att nya Tuscon har blivit en enorm succé. Även förra modellen är väldigt lättsåld, dom begagnade kommer knappt in i bilhallen innan dom säljs.
Kampanjpriserna speglas inte i begagnatpriserna som i dag är väldigt höga.
Så med tanke på hur mycket bilar tenderar gå ned i värde skulle man kunna köpa en Tucson idag, och sälja den om ett år med mycket låg värdeminskning (för att vara nybil), för att 2022 års bil inte längre säljs till samma kampanjpris som ges just nu?
Det känns för mig osannolikt. Vad tror ni?
På just Hyundai är det lätt att avgöra eftersom enligt dem är det 25k under listpriset. Därav min undran om det verkligen är ett listpris, eller ett pris som det alltid finns kampanj på, d v s falsk rea.
Hur menar du att kampanjpriserna inte speglas i begagnatpriserna?
Kolla begagnatpriset på en äldre Tuscon. Min son jobbar som säljare och säljer bla. Hyundai, jäkligt bra andrahandspriser på bensin Tuscon, dom är inne i bilhallen och vänder med god förtjänst för handlaren och ett hyfsat inbytespris för säljaren. Peugeot däremot har länge haft ett sk. introduktionspris, det är generalagenten som sätter dessa priser och pressar sina handlare med låga marginaler.
Ok, då är jag med. Jag har kollat lite och som du säger verkar värdeminskningen vara tämligen låg på Tucson. Så i det fallet verkar faktiskt inte nybil vara en så stor ekonomisk härdsmälta som man ibland hör.
Det är nybilspriset som gäller just då som du säljer din som speglar ditt andrahandsvärde lite. Skulle nybilspris gå upp 100k så ökar andrahandsvärdet också så klart lite.
Skulle något hända och bilens nypris sjunker 100k så blir det pris lägre också.
Rea pris jämfört med listpris... Det är bara att lita på sig själv när det gäller detta. Black friday rea... Hur mycket rea är det på varan du köper egentligen...
Nu har du turen och Gurans son säljer Hyundai därav så får du verkligen veta att det just är kampanjpris just nu.
Är du rädd för värdeminskning så avstå. Bil är förlust affär. Minst värdeminskning är väl elbilar antar jag.
Minst värdeminskning är det nog som vanligt på billiga bilar - om man med värdeminskning räknar kronor och inte procent. Sen känner jag personligen att andrahandsvärdet på de nya elbilar som säljs idag och som man som köpare kanske skall byta in om 3--5 år antagligen är lite svajigt och oförutsägbart eftersom det pågår en stor utveckling inom just detta område av bilmarknaden. Då tror jag faktiskt att de fossilbränsledrivna bilar som säljs idag har ett mera förutsägbart värde om några år eftersom det säkert kommer att finnas väldigt många som av olika orsaker är intresserade av den typen av bilar även om 5 år. Men som sagt - det är bara mina personliga reflektioner.
Nej, det är det resonemanget jag är inne på. Om det är en ständigt återkommande rea i form av nylanseringskampanj, sommarkampanj, vårkampanj, etc. etc., med korta pauser med ordinarie priser, som få betalar, så blir ju reapriset de facto listpris, som andrahandsvärdet baseras på.
Det verkar alltså variera från märke till märke, just Hyundai är i detta fall en riktig rea.
Jag är övertygad om att du får räkna med 50% värdeminskning på tre år. I alla fall om du räknar med att byta in bilen mot ny hos en handlare. Du kanske kan pressa upp priset genom att sälja privat. Allt annat är bara bonus efter tre år.
Jag är också övertygad om att man får räkna med 45-50% värdeminskning efter tre år. Det går att få mer om man köper en väldigt dyr bil.
Personligen har jag slutat att räkna "pocenten" när det gäller förväntad värdeminskning. Dels har jag alltid fått lön o lik i kronor och inte procent men framförallt är det så svårt att avgöra inbytespriset 3--5 år innan man skall sälja eller byta in bilen så istället köper jag den bil som tycker är trivsammast av de jag funderar på och som passar min kravbild.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.