Vi Bilägares forum

Hjälp vilken xc70 jag skall köpa

Hjälp vilken xc70 jag skall köpa

Hej hopp. några frågor

Blev intresserad utav en xc70 d4 2014 och var planerat att åka kolla på den idag men blir imon istället.
Men till fråga kollade upp reg nmr på transportstyrelsen så visade de sig att vara modellår 2013, såklart så var det lite utseende ändringar som instrument blev digital vilken enligt mig är det största ändringen sedan fick den också en facelift som jag helt ärligt inte ser någon skillnad på ?????

Då jag verkligen tycker det digitala är snyggare så kollar jag vidare på något nyare modellår. DÅ undrar jag vad mer är skillnaden mellan årsmodellerna 2012-2016

Uppdaterat: 2019-02-07 13:50

Kommentarer

Ja också har ni argument att 2013 skulle på något sett vara bättre än 2014 får ni komma med det. Dock tvekar jag starkt på de när jag ser att d4 går från 163 hästar till 181....

Uppdaterat: 2019-02-07 13:58

Jag skulle lyfta på huven och kolla att motorn har 5 cylindrar, det är svårt att tyda ut det på modellbeteckning och årsmodell, se länk.

https://fixarfarsan.se/2013/03/volvos-dieselmotorer-d2-d3-d4-och-d5.html

Den nya 4an har en del problem, 5an är väl beprövad under lång tid.

Uppdaterat: 2019-02-07 14:27

Det behöver man inte lyfta på huven för att se, är den AWD är det 5:an, är det FWD är det 4:an. sen tror jag en del tidigare av modellår 2014 kan stå som årsmodell 2013 hos transportstyrelsen.

Men utan tvekan leta efter faceliften iaf, den känns mycket moderna både invändigt och utvändigt. I övrigt troligtvis en av allra bästa all-round familjebilar man kan tänka sig. Körde 12.000 mil med min 2015 på 24 månader, inga problem alls, bara vanlig service. Riktigt bra komfort med den längre fjädringsvägen och sköna stolar, samt såklart säkerhet i världklass. Lycka till när du hittat rätt exemplar kommer du vara riktigt nöjd.

Uppdaterat: 2019-02-07 16:16

Fast lita inte helt på Transportstyrelsens uppgifter om "fordonsår" för de överensstämmer inte jämt med tillverkarens. Jämför också med https://www.car.info/ och se vad dom redovisar. Annars framgår detta ofta av chassinumret men då måste man veta var den kodningen finns. Om tillverkaren byter "fordonsår" i mitten av året (inte alls ovanligt) så brukar Transportstyrelsen redovisa innevarande år om bilen är tillverkad efter brytdatumet men före årsskiftet. Medan tillverkaren då anser att det är påföljande års modell.

Uppdaterat: 2019-02-07 16:41
Shogun skrev:

Skulle inte titta på en XC70 överhuvudtaget, krångelbilar. Finns andra alternativ.

Ja visst finns det många bra alternativ.

Inbillar mig att 95% av xc ägarna är nöjda ägare utan nämnvärda problem och det gäller dom flesta andra likvärdiga fabrikaten också.

Den som googlar runt på problem finner nog snabbt att man bör nog inte köpa någon bil alls då risken för kostnader och problem finns på alla fabrikat oavsett pris och märke. ;)

Google undersökningar kan ge uppslag om vanliga serieförlag som skall undvikas.

Uppdaterat: 2019-02-08 10:12
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

vet ej om jag måste citerar för att svara er, men tack för hjälpen alla diggar detta forumet verkligen !.

Ska iväg imorgon på till 2 affärer. Så kommer skriva imorgon kväll vart det blev eller lutar åt.

MEN här i bilden är den 2014 enligt annonsen men tror är 2013 modellen egentligen. SÅ ser det ut av vara den elektroniska instrument panelen?? eller är jag ute och cyklar den har förövrigt som sakt 163 häster vilket då 2013 ska ha

Bild borttagen.

känner att det är det som avgör mest

Uppdaterat: 2019-02-08 16:33

Är ingen Volvoexpert

Men det där är väl ändå den interiören som kom med facelift modellår 2014.

Sen att bilen är tillverkad 2013 är ju en annan sak.

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45
Guran skrev:

Är ingen Volvoexpert

Men det där är väl ändå den interiören som kom med facelift modellår 2014.

Sen att bilen är tillverkad 2013 är ju en annan sak.

Ja tycker det ser ut som det men det är en d4 med bara 164 hästar vilket blev 180 2014. och jag ringde och frågade och han sa att det var analog instrument ??

Uppdaterat: 2019-02-08 17:08
Guran skrev:

Är ingen Volvoexpert

Men det där är väl ändå den interiören som kom med facelift modellår 2014.

Sen att bilen är tillverkad 2013 är ju en annan sak.

Ja tycker det ser ut som det men det är en d4 med bara 164 hästar vilket blev 180 2014. och jag ringde och frågade och han sa att det var analog instrument ??

Uppdaterat: 2019-02-08 17:08

Fanns ju fortfarande 163 hk versioner. 2l 4 cylindrig 2l diesel med 163 hk och även 5 cylindrig med samma effekt. Tror det var nån modell som hade lägre CO2 utsläpp

Är det 4wd eller 2wd?

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45

4wd så det är 5 cylindrig ? ;p men må våga nästan säga att han sa fel till mig när jag ringde för den ser ju ej ut som analoga instrument panelen.

Okej du vet inte vad skillnaden mellan 163 och 181 hästan är förutom hästarna då

Uppdaterat: 2019-02-08 17:42

Nä, är troligen en svagare version (annan programvara bara) . I Norge var den fortsatt 163 hk. Pga att den skulle bli billigare.

Du kan se här vilka dieselmotorer som fanns 2014. Där ser du bla att 163 och 181 hk versionen får exakt samma effekt med ”trimprogram”

https://sv.bsr.se/trimsatser

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45

Detr är analoga instrumentet på bilden. Allt är analogt men sen så är det en digital yta inne i hastighetsmätaren.

Att den är tillverkad 2013 men ses som modellår 2014 beror på att Volvo bryter modellår runt V20 varje år.

Uppdaterat: 2019-02-09 09:43
*Robban

Bilden visar modellår 2014. På 2013 satt varvräknare och hastighetsmätare intill varandra, lika stora, med mindre info display mellan. 2014 hamnade hastighetsmätaren i mitten, men detta är en enklare utrustningsnivå eftersom mätaren är analog. På dom högre utrustningsnivåerna var den digital.

Uppdaterat: 2019-02-09 17:39

Se där - då stämde nog mitt inlägg #5 - alltså lite inte på vad Transportstyrelsen säger...:)

Uppdaterat: 2019-02-09 18:54
Pi skrev:

Se där - då stämde nog mitt inlägg #5 - alltså lite inte på vad Transportstyrelsen säger...:)

Det är ju olika info, modellår som handlaren anger och tillverkningsår som Transportstyrelsen anger

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45

Ńja - TS anger både vilken månad och år som fordonet tillverkats och det är relevanta uppgifter. Sen anger dom nåt dom kallar Fordonsår men det stämmer inte jämt enligt tillverkarens uppgifter avseende Modellår- vilket det i de fall jag kollat gör på car.info. Så man bör kolla inte bara på TS hemsida utan även på t ex car.info om man inte känner till hur tillverkaren kodat in sitt modellår i chassinumret.

Uppdaterat: 2019-02-09 19:12
Stoor skrev:

För 17 gubbar hur svårt kan det vara???

- Modellår 2014 och nyare har dels en kromad som löper längs hela bakluckan. Den är ca en cm bred och synstydligt. Utöver detta lyser p ljuset ända från kofångaren upp till taket. Riktigt snyggt! Finns inte detta på Volvon är den äldre än 2014.

- Modell 2014 och nyare har dels den nya två liters VEA men bara i kombination med framhjulsdrift men har den fyrhjulsdrift är det ALLTID den vanliga femcylindriga maskinen.

-Modell 2014 och nyare har alltid samma effekt 181 hästar oavsett om det är två eller fyrhjulsdrift.

- Är motorn på163 hästar är det alltid modell 2013 och äldre som förövrigt alltid var fyrhjulsdrivna.

- Kan tillägga att modellår 2016 och nyare klassas in på Euro 6 medan modellår 2011 - 2015 är Euro 5. De övriga XC70 är Euro 4 klassade. Denna årsmodellindelning gäller inte bara Volvo utan ALLA bilmärken följer samma avgaskrav / klassning.

Om ni frågar mig skulle jag tveklöst välja en fyrhjulsdriven Volvo med den femcylindiga motorn.

Njae, 2013 fanns D4 med framhjulsdrift. En 2-liters femma på 163hk som benämns D5204T3.

2014 fanns fortfarande D4 med 163hk och awd, den heter D5244T17. Samtidigt fanns samma motor, 2,4-liters D4 på 181hk med awd. Den heter D5244T12.

Och detta året kom VEA-dieseln till framhjulsdrivna XC70 som finns än idag med olika effekter, men här fick den 181hk. Den heter D4204T5.

Uppdaterat: 2019-02-09 22:36

Här kan ni bläddra bland motorer och växellådor.

https://www.media.volvocars.com/se/sv-se/models/xc70-2008-2016/2014/specifications

Uppdaterat: 2019-02-09 22:40

Bilen som bilden föreställer har 2,4-liters motorn på 163hk och AWD.

https://www.wayke.se/objekt/264dcc51-268d-4382-ac7e-0f0fd33f4cc5/volvo-xc70-d4-awd-drag-varmare-manuell

Uppdaterat: 2019-02-09 22:45

Den bilden är från en Kinetic, det är därför TS blir förvirrad angående den digitala panelen....Kinetic har en halvdigital panel med fasta siffror med digital visare i mitten bara tillsammans med lite annan information. Momentum och Summum har heldigital panel.

Sen som vissa redan var inne på finns det 2014 med både 163 samt 181-hästar motorn. där 181-hästarsmotorn är helt klart att föredra, den känns mycket modernare samt går snålare. Och det är en stor tung bil, 163 känns lite trött...

Sen är Kinetic ganska kalla på begagnatmarknaden så jag hade undvikit det exemplaret. Bara halogenljus med på Kinetic.

Uppdaterat: 2019-02-10 10:38
Stoor skrev:

För 17 gubbar hur svårt kan det vara???

- Modellår 2014 och nyare har dels en kromad som löper längs hela bakluckan. Den är ca en cm bred och synstydligt. Utöver detta lyser p ljuset ända från kofångaren upp till taket. Riktigt snyggt! Finns inte detta på Volvon är den äldre än 2014.

- Modell 2014 och nyare har dels den nya två liters VEA men bara i kombination med framhjulsdrift men har den fyrhjulsdrift är det ALLTID den vanliga femcylindriga maskinen.

-Modell 2014 och nyare har alltid samma effekt 181 hästar oavsett om det är två eller fyrhjulsdrift.

- Är motorn på163 hästar är det alltid modell 2013 och äldre som förövrigt alltid var fyrhjulsdrivna.

- Kan tillägga att modellår 2016 och nyare klassas in på Euro 6 medan modellår 2011 - 2015 är Euro 5. De övriga XC70 är Euro 4 klassade. Denna årsmodellindelning gäller inte bara Volvo utan ALLA bilmärken följer samma avgaskrav / klassning.

Om ni frågar mig skulle jag tveklöst välja en fyrhjulsdriven Volvo med den femcylindiga motorn.

Verkade va lite svårare än att 181 hk avgör årsmodell.

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45

Oftast så brukar det heta ju nyare ju bättre, så kanske även i detta fall. Som Henrik skrev, en manuell Kinetic med 163hk är kanske inte förstavalet bland dom flesta. Personligen hade jag nog kikat på minst momentum och fått xenonlamporna iaf. Sedan gör sig nog en stor tung bil som XC70 diesel bäst med automat, det blir ett evigt växlande med dieselns korta register.

Sedan är det lite synd att inte Vea-dieseln finns med awd. Förbrukningen med den gamla femman mot den modernare Vea skiljer väl säkert 3dl/mil. När man kommer upp i såna skillnader på drivsätt i förbrukning mellan två likvärdiga alternativ så kanske man ska överväga nyttan med nöjet. Vi pratar ju 10,000 i skillnad bara på bränslet om året mellan en Vea 2wd och 2,4 awd.

Jag skulle råda ts att googla runt på jagrullar-forumet eller ställa sina frågor där. Ett entusiastforum för enbart Volvo där det finns mängder med folk som haft båda varianterna av motorer/drivlinor och kan svara på hur ägandekostnader ser ut.

Uppdaterat: 2019-02-10 11:08

Det här var en intressant nyhet som kan vara värt att fundera över. Det borde röra sig om den äldre konstruktionen (ej VEA)?

http://www.gp.se/ekonomi/motorm%C3%A4nnen-risk-f%C3%B6r-motorhaveri-i-flera-volvo-modeller-1.13235005

Det spelar å andra sina ingen roll vilken bil man köper, man riskerar alltid reparationer i en eller annan grad... Skulle jag själv välja så rekommenderar jag den nya VEA-motorn med 181 hk, ljusår bättre än den äldre träiga maskinen.

Uppdaterat: 2019-02-11 08:57
Power to the people

Och på VEA har man istället problem med balansaxlarna... Bara att välja vilket problem man tror det är minst risk att råka ut för. ;)

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&t=139403

Uppdaterat: 2019-02-11 12:37

Som sagt tidigare i tråden, den nyare motorn (VEA) är betydligt snålare och trevligare att köra. Men vilken som har störst risk för att råka ut för kostsamt fel går inte att säga (med de data vi utomstående har jag tillgång till, Volvo själva kanske kan).

Uppdaterat: 2019-02-11 17:12

Då köper man en D3 VEA utan balansaxlar:)

Uppdaterat: 2019-02-11 17:48

Oj ni hörrni trevligt med alla kommentarer. Kan uppgradera att ja såklart så stämmer det ni säger men "halv digital" instrumentpanel på den. Men hur som helst så har jag hittat en annan bil jag ska åka och kolla på en xc70 2016 d4 vilken är riktigt lockande nu.

Då kan jag passa på att fråga vad "Ti står för ? kanske har med teknikpaketet att göra ?.

För övrigt var jag och provkörde en xc70 2016 automat vilket var första automat bilen jag har kört och tyckte redan då att de ej sålde in mig då körde jag i stan också.

tack alla !

Uppdaterat: 2019-02-11 18:01
FXX skrev:

Då köper man en D3 VEA utan balansaxlar:)

Var det alla D3 VEA som saknade balansaxlar? Den är kanske sweetspot på flera sätt i Volvos motorutbud, och särskilt då om man slipper fundera på iaf just det här problemet.

Uppdaterat: 2019-02-11 21:54

Bästa är väl att låta bli att läsa om alla problem. Man blir bara orolig att ens bil skall gå sönder på nått vis, men det är väl bara undantagsvis det blir nått allvarligare fel som inte går på garanti. I alla fall på nyare bilar.

Sen finns det ju mindre lyckade konstruktioner som ger sig till känna när bilen blivit till åren. Eller måndagsexemplar som drabbas av alla upptänkliga fel. Och sådan får man snabbt träff på när man söker på nätet.

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45

Vet inte hur det var med XC70, om den ens gjordes med D3 VEA, tror inte det.

För att göra det komplicerat så, nä, inte alla D3 VEA saknar balansaxlar... De som har 350nm och 8-stegade automaten är en D4 som är "nedskruvad"

Uppdaterat: 2019-02-11 22:10
*Robban
K_Klabbe skrev:

Var det alla D3 VEA som saknade balansaxlar? Den är kanske sweetspot på flera sätt i Volvos motorutbud, och särskilt då om man slipper fundera på iaf just det här problemet.

Bara bilar med motorn D4204T9, 150hk/320Nm.

Uppdaterat: 2019-02-12 05:58

Ok! Men som sagt så finns nog inte xc70 med d3 VEA motorn, men v70 verkar göra om det är ett alternativ för TS. Är ju nästan samma bil.

Uppdaterat: 2019-02-12 09:52

Enligt Wikipedia sitter D3 i :

https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Engine_Architecture#D4204T9

Samtidigt så är nog inte D4-181/190hk en motor som kommer falla i bitar. Det är bara en knivsudd som fått problem med att balansaxlarna har börjat låta. Tycker det är samma ca. 10 pers på jagrullar-forumet som gnäller högljutt över sina motorer i tråden med flera 100 inlägg. Hade det varit ett stort problem så hade nog Volvo löst det vid det här laget. Det är ju inte ett dussin VEA-motorer som tillverkats om man säger så. Den sitter ju i princip alla Volvos bilar, förutom nån trecylindrig och nämnda D3 som saknar axlarna.

Uppdaterat: 2019-02-12 10:39

Jag gjorde såhär: Sökte på en brukare , full servicebok . Hittade en XC70 2015 på Riddermarks Bil AB som de hade sänkt priset på med 11 tkr för att få plats för inkommande bilar. Det visade sig vara en mycket bra affär. En 2015 i grymt bra skick. Den hade gått 18400 mil , och då förstod jag att den som hade brukat bilen inte hade gjort annat än att ha kört bil (landsväg), vilket innebär extremt lite slitage på motorn. Så....var inte rädd för höga miltal om det är en diesel. De går i snitt 25-30% längre än en bensinare.

Uppdaterat: 2020-07-09 21:55