(beware wall of text)
Hej,
Jag och min sambo är på gång att köpa vår första bil (jag har ägt några riktiga skruttbilar tidigare i livet då jag var fattig och generellt ointresserad). Vi har dock ingen aning om vad vi ska/vill ha, då jag inte ens vet vad jag ska titta efter. Kan verkligen 0 om bilar (är på nivån "däcksparkare"...).
Då detta är vår första ”riktiga” bil är det lite svårt att säga vad vi faktiskt kommer använda den till, men de troligaste användningsområdena är främst shoppingturer och åka på kortare utflykter. Det lär dock bli en och annan lite längre resa i Sverige någon/några gånger per år, och vi vill även ta en roadtrip i Europa någon gång. Vi kommer inte använda bilen dagligdags till arbete eller liknande, utan det blir nog främst på helgerna/semestern.
Här är en krav-/önskelista på det vi söker:
* En bil i B- eller C-klass (typ Golfklass antar jag?). Ingen kombi är aktuell, det är för stort för oss just nu. Dragkrok kan vara trevligt, men absolut inget krav.
* EURO NCAP 5.
* EURO 6.
* Driftsäker och inte behöva stå på verkstaden hela tiden (och inte kosta skjortan när den väl måste in på service).
* Hyfsat billig att äga och köra (bränsleförbrukning, skatt, försäkring, servicekostnader etc.).
* Relativt pigg motor som gör att man inte bara kan köra om i nedförsbackar (har hänt med billiga hyrbilar...) utan att för den delen vara ett törstigt monster (jag ämnar inte köra rally med den ;)).
* Hyfsat dämpning av motor-/vägljud i kupen.
* Hyfsat infotainmentsystem + högtalare (Apple CarPlay är ett stort plus).
* Behöver inte vara något enormt bagageutrymme, men det ska helst rymmas mer än ett Kelloggs-paket.
* Pris upp till cirka 150 000:-, men utrymme för viss "stretch" om vi hittar den "perfekta" bilen (ju lägre pris desto bättre så klart, men utan att behöva tumma för mycket på önskemålen).
* Max cirka 3 år gammal och upp till 5000-6000 mil för att slippa det största värdetappet men ändå få en hyfsat ny bil.
Här är några av de bilar/modeller jag har kikat lite på, men jag har säkert missat massor - tar gärna emot tips. Generellt tittar jag på den senaste generationen, förutsatt att den inte är från 2019/2020 då det blir en för ny bil som snabbt kommer tappa för mycket i värde.
* Ford Focus - riktigt sugen på den här. Troligen 1.0/125 hk med antingen Titanium eller ST-Line. Ligger dock lite över budget, men har ändå i princip allt vi vill ha mig veterligen. Osäker dock om priserna för 1-2 år gamla bilar som rullat runt 1000-2000 mil är rimliga. De verkar ligga runt 160-170 tusen, och jag kan inte hitta vad nypris var när de introducerades (hittar bara nuvarande priserna).
* Ford Fiesta - verkar som att många andrahandspriser är helt uppåt väggarna höga. Såg att Titanium 1.0T/100hk från den nuvarande generationen såldes med en introduktionsrabatt på 30 000:-, vilket tog ner priset till strax över 140 000:-. Ändå säljer många just denna bil till ett pris runt 140 000:-, trots att den är några år gammal och rullat ett antal tusen mil…
* Honda Civic - den enda i listan jag hittills hunnit provköra. Gillade den skarpt, men Honda har dock haft en del problem med sin 1,5 liters turbomotor där bensin läcker ner i motoroljan - sen hur vanligt förekommande och allvarligt detta är har jag ingen aning om.
* Honda Jazz - verkar praktisk, men känns lite utdaterad av någon anledning.
* Kia Ceed
* Kia Rio (har förstått att instegsmotorn på 1.2/84 hk inte är något att hurra för, och detsamma gäller för automatlådan 1.4/100 hk).
* Mazda 3
* Mazda CX-3 (ej NCAP 5 dock, och verkar tämligen törstig med höga utsläpp)
* Suzuki Swift (ej NCAP 5 dock)
* Toyota Auris (ev. hybrid?)
* Toyota Yaris (hybrid)
Problemet nu blir att dels välja bilmärke/modell, och när jag väl gjort det behöver jag även veta vilken motor och andra tillvalspaket jag bör ha. Hur fan ska man komma fram till vad man vill ha egentligen?
Uppskattar all hjälp jag kan få. Ingen aning om vad jag ska, eller ens vill/bör, köpa. Får hål i huvudet av allt googlande.
Med vänlig hälsning
Adam
Kommentarer
Köp en VW Golf 1,0tsi
Är du ointresserad och vill ha en bil som fraktar dig från A till B med hyfsad komfort och till en rimlig penning så är det ett säkert kort.
Motorn är tillräckligt stark för att orka köra om i uppförsbacke med bara två personer i bilen.
Stabilt andrahandsvärde vid kommande byte och låg skatt.
https://www.bytbil.com/bil?Page=1&Makes%5B0%5D=Volkswagen&Models%5B0%5D=Golf&BodyTypes%5B0%5D=Halvkombi&PriceRange.From=140000&PriceRange.To=160000&ModelYearRange.From=2018&Fuels%5B0%5D=Bensin&MilageRange.To=4000&OnlyNew=False&OnlyWarrantyProgram=False&OnlyEnvironmentFriendly=False&OnlyFourWheelDrive=False&OnlyReducedPrice=False&OnlyDeductibleVAT=False&OnlyIsAuction=False&OnlyAuthorizedDealers=False&OnlyHasImage=False&OnlyHasVideo=False&OnlyHasCarfaxReport=False&OnlyNoBonusMalus=False&IgnoreSortFiltering=False
Tack för tipset! Jag kikade lite på Golf (och VW överlag) tidigare, men har blivit avskräckt av alltför många som hatar VW av någon anledning (det är alltifrån dyr service till att de går sönder hela tiden, och att deras DSG-lådor är sämre än en påse skridskor etc.). Men det kanske är tämligen ogrundade/ytterst subjektiva åsikter?
Vore dom så dåliga så skulle det inte vara en av de mest sålda bilarna.
Men då de är en av de mest sålda så ökar så klart sannolikheten att någon går sönder.
Och visst har dom haft problem med DSG-lådorna.
Men lämna googlandet, du klarar alltid att hitta något negativt, oavsett bilmärke.
Ge dig ut och provkör massa bilar och köp den bil du tycker bäst om.
Det är bara du som skall ha bilen, ingen annan. Sedan får ”dom andra” tycka vad fasen dom vill.
Den perfekta bilen som aldrig går sönder finns inte.
Kört och åkt Mazda 3 här om veckan, jäklar vilken trevlig bil, tyvärr faller den på vägljudet.
Ägaren av bilen har inga problem men ljudet, och hade åkt i en Mazda 323 i 20 år utan problem innan, därav valet av en ny Mazda.
Men både Volvo och VW säljer bra och får samtidigt mycket ris av de som använder bilarna. Kanske beror det på att företag får bra villkor i form av pris, garanti, lånebilar och goodwill till skillnad från privatköpare som inte alltid ses som lika viktiga?
Kört VW ett antal år utan speciellt stora problem - inga allvarliga och som kostat pengar i alla fall. Sen kan man ha otur med alla märken.
Jo, du har helt klart rätt i att googlande innebär att man hittar fel på alla bilar.
Jag kommer så klart köpa en bil jag tycker om, men jag anser att driftsäkerhet (bland annat) är en mycket viktig faktor. Så om det står och väger mellan en bil som är superhärlig att köra men som har erkänt mycket problem, och en annan som inte är lika rolig att köra men som är driftsäker så kommer jag nog välja den senare. Körglädje är absolut viktigt, men det är inte allt för mig. Sen är jag medveten om att alla bilar kan/kommer ha problem, men jag anser att man kan göra olika bra val - sen beror det på vad man värdesätter så klart.
Jag har som sagt kikat på VW innan, men många tyska märken förekommer mycket mer frekvent i negativa sammanhang än exempelvis asiatiska. Det måste ändå tyda på något.
Ah, trist att det är så bullrigt. Annars ser den klart trevlig ut. Kanske ska försöka hitta en sådan också att provköra. :)
C-HR har jag kikat på tidigare, och även kört som hyrbil. Den var najs, och ser fräsig ut (subjektivt, jag vet - jag gillar ju till och med Civic som de flesta hatar :D). Men jävlar vilken seg motor det var i den. Fick ju gunga igång den på motorvägen. Säkert snikvarianten då det som sagt var en hyrbil, så om jag ska kika på en sådan får det nog bli med lite hetare motor.
Av begagnade så finns bara en motor och den är så seeeeeg. Nu till 2020 kom en starkare version
Du får naturligtvis dela antalet träffar på problem med antalet registrerade bilar som är i trafik om du skall få en korrekt bild.
Synd att motormännens bilenkät inte finns längre, där kunde man tydligt utläsa vilka bilar som hade problem, och vilka som inte hade några problem alls.
Det kan väl du räkna ut Shogun.
Jag funderar inte på det inte bekymrar mig nått nämnvärt. Turligt nog har jag aldrig ägt en bil som varit behäftad med några problem som inneburit dyra reparationer.
Då har jag ägt tre bilar från VAG, 7 Saabar, Mazda, Toyota, Hyundai Peugeot, MB och 2 BMW.
Men söker jag på fel och problem så skulle jag behövt gått och gruvat mig för att något skulle gå sönder. Men många ägde jag så klart innan internets tid, det var mycket enklare på den tiden :)
En av dom bästa c klass kombi familjebilarna.
Snål, tyst och stor invändigt
195000 med bränslevärmare och fabrikskula.
Svårslaget för en ny bil i dsg med 3års garanti.
https://www.skoda.se/erbjudande/detaljer/octavia-erbjudande
Bara 45.000kr över TS budget samt att TS skriver INGEN KOMBI ÄR AKTUELL.
Men visst är det ett bra pris, du för slå till vet ja. Men det är ändå bara en spartanskt utrustad Style. Verkar snarare kosta 225.000kr innan den är utrustad till vettig nivå. Men du fick i alla fall med lite reklam för din favoritbil :)
Är inte Style den högsta "grund-utrustningsnivån" på Skoda - givetvis exkl tilläggspaket.
Octavia är inte aktuellt, just på grund av att den är en kombi. Budgeten är inte HELT huggen i sten, vi kan stretcha lite - och jag tänker mig att bilar för runt 170 000:- kan prutas på lite grann, även begagnade.
Provkörde faktiskt en Golf -18 1.5/130 hk nu i eftermiddags. Helt okej, men den kändes lite... tråkig? Kostade runt 155 000:- (gått cirka 1500 mil, så det var förvisso bra), men den hade inte ens parkeringssensorer (och i princip inga andra finesser heller för den delen). Det tycker jag känns rätt illa, särskilt med tanke på att jag kan få en Ford Focus Titanium 1.0/125 hk med i princip "allt" man behöver för 165 000:-. Säljaren sa att VW generellt inte säljer "tilläggspaket", utan att man får köpa till saker enskilt - något som i alla fall i mina ögon gör det lite svårare att jämföra två Golf (Golfar? :D) med varandra.
Tyckte Honda Civic var roligare att köra än Golf. Civic kände sportig. Golf kändes mer som.. Angela Merkel (tyskt pålitlig och lite trist).
Ska försöka provköra en Ford Focus snarast också. Har hittat en Ford Focus Titanium med automat för 2495:-/månad (leasing). Tyckte att det kändes rätt bra ändå. Men ingen aning om hur många mil som ingår.
Sen har jag börjat få ågren över det här med alla förbannade alternativ gällande finansiering också... Ska man köpa bilen kontant (oavsett om den är ny eller begagnad), köpa med billån (och då försöka få med lite extrasaker), köpa med höjning av bolån, eller rentav leasa bilen? Finns ju för- och nackdelar med alla varianter.
Min bil är inne på service och har fått nya Fiesta med 1.0t som lånebil för andra gången. Hemsk drivlina, VAGs trepip i kombination med manuell låda är ljusår bättre. Jag trodde att det var något fel på den första bilen eller att den var extremt sliten trots att den bara rullat 2000 mil. Men den jag fick idag var precis lika dålig.
Hmm... vet du om det var den senaste generationen eller inte? Den är från 2018, men generationen innan såldes faktiskt fram till 2019 mig veterligen.
Senaste generationen, 1000% säker.
Märkligt. Både fiesta och focus har ju fått bra betyg för bland annat sin körglädje.
Testa nya Rio. Snygg, välutrustad, 7 år nybilsgaranti, pigg motor och trevlig att köra.
https://www.blocket.se/vi/91918960.htm
Körglädjen har nog dämpats lite för var ny generation av Focus om man skall tro en del biljournalister. Och den Focus som ViB körde som långtestbil förra året (?) var inte speciellt snål och automatlådan gillades inte heller. Sen är ju dagens hastighetsbegränsade vägar inget som gör att just körglädjen ligger allra högst upp på önskelistan - inte för mig i alla fall och speciellt inte för en vardagsbil. Lite annat om man håller sig med en "sommar-bil"...:)
Motorn - Vibrerar som ett diesellokomotiv. Låter som att den ska rasa ihop i dragläget. Samma under gaspådrag på varvtal lägre än ca 2000 rpm. 6:ans växel blir användbar först vid 100-110 km/h.
Kopplingen - stenhård/trög pedal. Duktig på att fortplanta vibrationerna från motorn. Omöjligt att växla mjukt mellan 1:an och 2:an.
Bromspedal - är som en on/off knapp.
Några plus är att den kändes rymlig samt att växellådan var trevlig.
Klasskillnad på den Seat Leon jag fick som lånebil för något år sedan.
Ja, Rio var den jag först snöade in på. Sen hittade jag i princip bara begagnade bilar med 1,2-motorn eller 1,4 med deras fyrväxlade automat som man verkar sky som pesten (om jag inte missuppfattat något). Men den du länkade såg trevlig ut. Synd bara att det är på fel kust. :)
Har även snöat in lite på den här (och motsvarande varianter) https://www.blocket.se/vi/91591724.htm
Läs på om Ford trepip.
En törstig och ociviliserad vibrerande Ford trepipsmotor som under 1500-1600 varv låter som traktorn.
Har kört focus och fiestan många gånger och blir lika förvånad varje gång hur dåligt Ford lyckats med den motorn.
Törstig med vibrationer som inte finns på vag trean.
Vag 1,0 tsi i golf och octavian är enormt mycket trevligare utan vibrationer och dessutom markant mycket snålare.
Ford trean var ju törstigare än vag 1,5tsi i många tester.
Läs tester och prova så förstår du.
Frän i gul färg. Det är ju värt att åka en sväng om du vill köpa bilen. Då får man testa den ordentligt på vägen hem :)
Civic, en annan klass. Har bara kört en med 1.5t och det är en riktigt bra C-klassare. Gillar du utseendet så bör du definitivt testa en.
mso 1000
Tror inte du har kört nån 1.5:a med automat då...
Min motor har iallafall inga som helst vibrationer och automatlådan är inget fel på ....har hellre en sådan än nån av dom med dag jag kört....
Sen skulle jag inte kalla min för törstig vid normal körning...drar ej mer än min förra Mondeo diesel...
Ja, gillade den färgen faktiskt! Behöver nog prova en hemma i Stockholm först för att se vad jag tycker om själva bilen. :)
Har provat en Civic med 1.5T och gillade den klart mer än Golfen av någon anledning. Baksätet sög dock, men där ska jag ju inte sitta. ;) Sen verkar Honda hamna bättre än VW gällande driftsäkerhet samt kostnad vid service.
Pi
Den Focus du hänvisar till är Active-modellen,alltså den högre varianten typ Skoda Scout....
Den Focusen som hyllats för sin körglädje är den med sportchassie alltså St-,Line...
Du vet väl att MSO bara har provkört de sämsta versionerna, som alla är sämre än en Octavia 1,0tsi, av de bilar han provat.
Blir troligen lite penibelt att konstatera att det faktiskt finns bättre bilar :)
Faktiskt inte läst ViBs test (helgerån). Får ta och göra det. Och nej, du har helt rätt i att körglädje kanske inte riktigt är det viktigaste. Jag är en tämligen försiktig förare och huvudsyftet är att ta oss från A till B.
Låter hemskt. Inte provkört den än själv, men det där lät inget vidare.
Ja, får ta och provköra Focus. Golf upplevde jag som trygg men tråkig att köra.
Har precis klivit ur bilen. Ok, jag var lite hård och överdrev lite. Men jag tycker fortfarande att det är en usel drivlina, annars är det en rätt trevlig liten bil.
Tack, nu dog inte mitt hopp helt iaf. :P
Skoda alltså. Inte varit på min radar faktiskt. Vet inte vad jag tycker om dem spontant, men alltid värt att provköra så klart. Funderar om den där är lite onödigt stor för oss. Hur är Fabia och Scala? Några andra Skoda som är något mindre än den där?
Nu för du tänka på att MSO är en härförare för Octavia:)
Vill du ha en mindre trevlig bil, om än lite bullrig i mina öron (men det avgör bara du och jag har en MB GLC som jämförelseobjekt) så pröva även en Hyundai I30.
Jag prövade senast för ett par timmar sedan en sådan 2017 120hk trepip. Trevlig bil som fungerar och har fem års obegränsad nybilsgaranti. Lite rappare motor än VAG:s men tar några cl mer bensin.
Men glöm inte bort de ”lite dyrare” Audi A3, BMW 1-serie och Mercedes A klass. Det kan vara värt att testa dessa så märker du skillnaden och kanske tycker det är värt att betala 20.000kr extra för det. För skillnad är det.
Även Volvo V40 kan vara värd en provkörning.
Alla dessa är ett snäpp upp i material i interiören, chassi och körkänsla.
Föreslår en kik på Hyundai Ioniq, hybrid eller plug-in om du har möjlighet att ladda hemma. Finns från omkring 150 kkr. Ligger i övre C-klassen, men går snålt och är hyfsat snygg.
Exempelvis
https://www.blocket.se/annons/uppsala/hyundai_ioniq_hybrid_premium_eco/90594546
Här har du nog en av dom bättre c klassarna.
En tyst fin men lite tråkig och oöm.
Hartzback/halvkombi och svår att få tag i.
En tyst och bekväm bensin bil som eftersom du inte har kortkörning kommer att kunna köra på under halvlitern.
Inbyggd bränslevärmare och drag från fabrik.
En pärla mot en focus.
Ingen slår den helheten.
Testa om du hittar nån.
Dom i anonsen har tyvärr gått lite långt men förhandlingsbart pris.
https://www.blocket.se/vi/92198800.htm
https://www.blocket.se/vi/92223501.htm
Ja jag har kört 125 hk med manuell i focus.
Och 100 hk i fiestan.
Här märker man hur fin och vibrationsfri 1,0tsi är.
Och det konstiga är att 115 hk tsi känns piggare än 125 hk Ford.
Och framförallt snålare.
Ja dom där hästkrafterna märker man ingen skillnad på vilket det är det 110 eller140.
Det är vridmomentskurvan som avgör hur ”pigg” bilen känns. VAG:s 1,0tsi motor är som en diesel, stark från 1500-3000 rpm sedan för den. Skulle tro att du måste varva Forden lite mer. Så handlar mer om vad man prioritera och hur man kör än maxeffekt.
Man märker väl bara skillnaden då bilen är tungt lastad eller vid full acceleration upp genom växlarna. Men den svagare motorn kan självklart kännas starkare vid normal körning.
Skulle nog inte kalla den för törstig i Fiestan. Har kört ca 3 mil eländig stadskörning i rusningstrafik i Gbg och 2 mil stadskörning med väldigt lite trafik. Står på 0,61 nu, har inte kört den speciellt snällt, växlar typ aldrig under 3000rpm pga motorn.
.
Okej, om vi för en stund bortser ifrån att 1.0T Focus kanske inte är den roligaste bilen enligt alla (jag själv har inte provkört än, så vi får se vad jag tycker om den). Jag har hittat privatleasing på 1.0T Titanium Focus för 2495:- med automatlåda. Vad tror ni om den dealen - hiss eller diss? Titanium säljs inte längre, men enligt Fords egna prislista (https://www.ford.se/content/dam/guxeu/se/sv_se/documents/pricelists/cars/PL-ford-new-focus.pdf) kostar den runt 270 000:- (exkl. kampanjer så klart).
Det intressanta är att den motor MSO dömmer ut har vunnit Engine of the year tio gånger.
Senast nu i år, med 145 poäng jämfört med VAG:s som fick 81 i klassen under 150hk.
Så så erbarmligt dålig som vissa vill göra gällande tror jag nog inte den är.
Är helt övertygad om att du också hade föredragit VAGs trea om du hade testat Fords motsvarighet.
Vet jag inte, jag föredrar både PSA:s 130 hk och Hyundais 120 hk trepip framför VAG.
Vill jag ha en sådan karaktär den har så kan jag lika gärna köpa en diesel.
Jag gillar bensinmotorer med lite mer karaktär än VAG:s. Inte för att den är dålig på något vis, men bara lite tråkig då den fullständigt tappar orken då varvtalet passerar 4000rpm
Men vissa föredrar så klart det, och snål på soppan är den också.
Tänkte inte på karaktären utan vibrationerna och det konstanta brummandet från den. Som en gammal dieselmotor fast utan vridet.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.