Vi Bilägares forum

Hjälp mig välja bland dessa små SUVar (Opel Mokka X, Mazda cx-3 och Qashqai.

Hjälp mig välja bland dessa små SUVar (Opel Mokka X, Mazda cx-3 och Qashqai.

Min Kia Venga börjar bli lite trött och borde bytas ut. Vill gärna igen ha en bil där man sitter högre och är liten sugen på en mindre SUV. (eller kallas de crossovers?)
Skulle nu gärna höra erfarenheter av Qashqai, Mazda cx-3 (2,0) och Opel Mokka X. Har provat dem alla tre, i den enklaste varianten med minsta motor, manualväxel och bensin. Det är vad budgeten tillåter. Man ska ju ha vinterdäcken och få vissa tillbehör och sådant också.
Alla tre är i ca samma prisklass, här iallafall. Vi bor i Finland.
Mazdan var pigg, cool och trevlig men tycker på nåt sätt att den är mindre och sämre utrustad för samma peng som man får mera liksom, av de andra.
Qashqaien var ju häftig, man sitter med mycket plåt omkring, men motorn på den (DIG-T 115) var ganska seg, tyckte jag.
Opel Mokkan (1,4 turbo)var bra utrustad, också i basmodellen, hade en pigg turbo och var verkligen trevlig och pigg att köra.
Nu ska jag välja en av dessa. Jag har tänkt köra många år, och funderar ju förstås på andrahandsvärde och andra kostnader.
Vore väldigt tacksam för tankar!

Uppdaterat: 2017-03-26 18:00
jungfrun

Kommentarer

Du kan nog bara avgöra detta själv men jag hade också CX-3 som ett alternativ när jag skulle byta bil senast med det blev en Golf Sportsvan istället - ännu enklare att ta sig in i än CX-3:an och med mycket bättre utrymme i baksäte och även i bagaget. Räcker inte utrymmet i CX-3:an så kan den ju knappast vara aktuell för dig... Jag hade bl a autobroms, adaptiv farthållare och backkamera som krav och för att få detta i Mazdan vill jag minnas att man fick gå upp till högsta utrustningsnivån. Hur det är i det fallet för dina övriga alternativ har jag ingen aning om. Men vill du absolut ha en liten SUV/CUV så kolla också Suzuki Vitara och Suzuki S-Cross - båda dessa är rymligare än CX-3.

Uppdaterat: 2017-03-26 18:22

Tack snälla för svar. Angående utrymme så kör jag oftast själv men kör ibland omkring på hästprylar, och något/några barnbarn. Så det vore ju trevligt om man åtminstone får in en barnvagn, om än i delar, temporärt :-)
Golfen, är den i samma pris? Har inte kollat dem eftersom de brukar vara dyrare än övriga.

Uppdaterat: 2017-03-26 18:29
jungfrun

Med de krav jag hade så var det ungefär samma prisnivå som CX-3. I Golfen så kan du skjuta baksätet fram och tillbaka och på det sättet öka på bagageutrymmet vid behov. Men en kombi i Golfklassen har ju större bagageutrymme än dessa bilar om det är kritiskt. Men kolla och provkör för det är till slut bara du som kan bedöma vad som passar bäst.

Uppdaterat: 2017-03-26 18:44

Tidningen Teknikens värld testade 10 suvar för några månader sedan. Mokka X med just 140hk hamnade på delad andraplats.

Mazda CX3 2.0 var också med, och precis som du skriver så tyckte dom att den var bra att köra, men att den brister på många andra punkter. Bland annat Mazda-sjukan med hög ljudnivå, klart sämst av alla testade bilar.

Om Mokka X 140hk skriver dom att den övertygar med spänstiga köregenskaper och rakt igenom lockande prestationsnivå.

Qashqai var inte med i det testet.

Uppdaterat: 2017-03-26 18:52

Var det möjligen Suzuki som vann den testen, Highlander ? Har sett att Suzuki "skrutit" om att dom vunnit en sån test...

Uppdaterat: 2017-03-26 19:00

Det var tydligen i en TV-test som Vitara vann men då måste dom gjort flera sådana förra året.
Dock har ju S-Cross kommit i ett faceliftat utförande så den kanske är mest up-to-date av Suzukis modeller idag...

Uppdaterat: 2017-03-26 19:16

Pi: Nej, Suzukin var med men hamnade en bit ner i tabellen, så det måste isf ha varit i ett annat test. Den slog iofs bottentrion SsangYong, Ford och Hyundai med marginal, men ändå.

Honda vann, 1 poäng före Mokka X på en 100-gradig skala.

Uppdaterat: 2017-03-26 19:16

Pi: Det var S-Cross som var med i TV-testet med 10 suvar.

Uppdaterat: 2017-03-26 19:19

Frågan är om det var den "faceliftade" versionen eller den tidigare ? Den tidigare saknade väl bl a autobroms och adaptiv farthållare för de funktionerna kom först i o m att Vitara presenterades. Men gissar att dessa finns också i "nya" S-Cross - men jag har inte kollat.

Uppdaterat: 2017-03-26 19:22

Är Qashqai helt out nu för tiden? Funderar lite på andrahandsvärdet. Inbillar mig att den är mera lättsåld i framtiden, eller är det dumt att tänka så?

Uppdaterat: 2017-03-26 19:22
jungfrun

Pi: Det var den faceliftade. "Nygammal blandning" var överskriften för texten om S-crossen. Dom var inte helt sålda på jobbet som gjordes iom faceliften.

Uppdaterat: 2017-03-26 19:24

Ok, jag är som sagt inte uppdaterad på dessa modeller längre. Minns dock att för att få både autobroms och adaptiv farthållare på den då nya Vitaran var man tvungen att välja den högsta utrustningsnivån (vill jag minnas) samt 4WD. Högsta utrustningsnivån med 2WD fanns alltså inte med dessa funktioner - lite märkligt agerande. Sen fanns det helt klart både berg och dalar bland dess egenskaper men det slutade i alla fall med att det inte blev nån Suzuki. Men inget fel på bilarna i sig men vissa egenskaper passade inte mig.

Uppdaterat: 2017-03-26 19:30

Ingen SUV blir lättsåld framöver om skattehöjningar sker. Måste det vara en SUV, vad är anledningen att sitta högt? Det knappast några fördelar med hög bil, tvärtom. Teknikens värld del 3 2017 har de en massa tester av mindre SUV's, där var även S-Cross med. Läsningen av testet var inget upplyftande, överförbrukning och dåliga resultat i älgtestet och som vanligt när det gäller SUV, lastutrymmet är väldigt begränsat. Hade jag varit i dina kläder hade jag sneglat på en vanlig personbil istället för en SUV, då får du bättre med bagageutrymme och en snålare bil som antagligen är lättsåld framöver.

Uppdaterat: 2017-03-26 19:31
Styggavargen

Styggavargen: Det var just det testet vi har haft uppe här. Överförbrukning har man i alla klasser. En SUV har likt alla högre bilar, högre tyngpunkt, men det var bara 2 bilar med riktigt dåligt resultat i älgtestet: SSangYong och Hyundai, annars var det inga katastrofer att tala om.

Uppdaterat: 2017-03-26 19:46

Nu bor TS i Finland, så våra Svenska nya skatteregler är inte aktuella. Vet inte om Finland har något liknande på gång?
Ang. Qashqai så har nyligen en facelift visats. http://www.vibilagare.se/nyheter/nissan-qashqai-siktar-uppat Var DIG-T 115 seg så finns ju DIG-T 163. ;)

Opel Mokka låter väl annars som ett bra alternativ.

Uppdaterat: 2017-03-26 19:57

CX-3 kan ifrågasättas om den är en SUV den har ju vanlig markfrigång... däremot har den ju SUV-attribut i sin styling, men jag tycker den är trång och liten... Då föredrar jag faktiskt Peugeot 2008 som är rymligare inuti och till ett bra pris, den har dessutom högre markfrigång. :) Mokka är stötig med stora hjulen, komforten är inte övertygande totalt sett även om stolarna är helt Ok, jag skulle prova den på långtur om det är möjligt. Qashqai - jag skulle välja Kadjar istället för den är mjukare i både design och körkomfort (samma chassi, samma motorer, liknande utrustning och prisnivåer) dessutom är den ännu lite rymligare (lite större bagageutrymme). Men ingen av dessa imponerar på mig...

Uppdaterat: 2017-03-26 20:19

@jungfrun

Jag ser din beskrivning att du tyckte Opel Mokka är pigg motor och trevlig att köra än någon annan seg, sämre utrustad osv.
Tyckte vore bra att köpa Opel Mokka med bra driftsäkerhet, ekonomi, körupplevelse, interiör och exteriör.

Uppdaterat: 2017-03-26 20:19
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

jungfrun: Om ni ska köra den nya bilen många år, så sikta på en bil ni verkligen trivs med.
Om Qashqaien med DIG-T 115 var seg, så är frågan vad t.ex. prisskillnaden blir mot en starkare variant.

Det är inge kul att sitta och irritera sig på saker redan från början om man vet att man ska ha bilen länge.

Om ni inte redan gjort det, hör er för om ni kan få låna dom tilltänkta bilarna över en helg, så att ni hinner känna lite mer på dom.

Uppdaterat: 2017-03-26 20:20

Mazda cx-3 Faller på ditt eget tyckande och vi tycker lika.

Qashqai. Bra bil men sticker inte ut på något sätt. mellanmjölk=tråkig.

Opel Mokka. Den är bekväm, praktisk och underhållande på vägen. Har för mig att EU-Chevrolet och Opel är omtyckta i Finland så att andrahandsvärdet lär inte vara sämre än på de andra två.

Opel Mokka.

Uppdaterat: 2017-03-26 21:18

Utan att ha suttit i Mokkan så måste jag säga att jag är lite smygförälskad i cx-3;an.
Tror det är kombon av ett skönt yttre och trevlig interiör.
Den känns dock lite liten, men räcker det för Er så är det en trevlig bil. Har dock bara kört den på fina vägar en kortare tur och där kändes den ok. Den har dock fått lite kritik för buller.

Ett alternativ är väl det som Raphael är inne på, en högre "vanlig" bil såsom 2008. En Octavia Scout eller den mindre Fabia Scout i kombiformat känns ungefär lika stor som en CX-3. Seat Leon x-perience kanske är ett alternativ, men då är dom ju en storlek större än de bilar du tittar på.

Uppdaterat: 2017-03-26 21:20
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Alltså, Mokka? Hahaha, det är en bil i golf klass som drar 0,65 liter/mil (bensin) .. för övrigt lika mycket som min Octavia. Just "saying", man får en liten trång bil med dåliga vägegenskaper med mycket buller och antagligen stötig då den måste ha hårdare fjädring för att kompensera höjden på bilen. Vad är vitsen? Så många nackdelar med dessa "mini-SUV's". Ha folk glömt hur bra en helt vanlig bil är för att man skall sitta 10-15 cm högre upp? Den gamla Mokka generationen låg på över 1500 kg, törstig som bara den. Den nya är lite bättre, kanske 100-120 kg lättare men nackdelarna med högre bil straffar sig på förbrukningen, helt klart. Jag vet att vi sökte efter en SUV här, köp en begagnad är mitt råd.. för en ny vill vi knappast få upp gatorna om vi skall klara av klimatmålen.

Uppdaterat: 2017-03-26 21:29
Styggavargen
Styggavargen skrev:

Alltså, Mokka? Just "saying", man får en liten trång bil med dåliga vägegenskaper med mycket buller och antagligen stötig då den måste ha hårdare fjädring för att kompensera höjden på bilen. Vad är vitsen?

Varför tar man upp ett biltest om man bevisligen inte läst ett ord om man bilen man diskuterar ?!

TV om Mokka X: Betyg komfort: 8 "Riktigt bra stolar och bra stöt- samt ljudkomfort"
Man skriver också om spänstiga köregenskaper och körglädje.
Den kommer som sagt delad två i testet.

Uppdaterat: 2017-03-26 22:23

Jag vill ha en högre bil helt enkelt för att jag hatar att ta sats för att stiga upp ur bilen. Har haft min Venga i 6 år och har varit utomordentligt nöjd med den saken.

Uppdaterat: 2017-03-26 22:23
jungfrun

Minns någon i vilket nummer av TV som testet fanns i?

Uppdaterat: 2017-03-26 22:25
jungfrun
jungfrun skrev:

Minns någon i vilket nummer av TV som testet fanns i?

Suvtestet med 10 bilar var i nummer 3 - 2017. Kom ut den 19 januari.

Som jag skrev tidigare, har ni inte gjort något längre test med dom tilltänkta bilarna, så hör om ni får låna dom över en helg så ni verkligen får känna på dom i olika situationer.

Uppdaterat: 2017-03-26 22:29

Med tanke på att Opel nu ägs av europas störste biltillvärkare/bolag så är nog det skäl nog tror jag beroende på vart dom är byggda.varför importera frå japan?mazda har alltid varit "klen" och quasqai är stor och tråkig på utsidan men inte så kul på innsidan och sikten bakåt är dårlig.nu når opel är peugeout's nya partner blir dom det bästa derifrån

Uppdaterat: 2017-03-27 12:40

Jag kör Venga och ska inte byta än på ett tag. Har tittat litet på (men inte provkört) Suzuki S-Cross eftersom den ligger bra till prismässigt. Den har bättre benutrymme än Venga men troligen inte större bagagerum. I tester har den fått kritik för resonansbrum i kraftöverföringen vid vissa hastigheter. Är dock osäker på om det gäller både 2WD och 4WD och om det gäller den senaste modellen.

Uppdaterat: 2017-03-30 19:41

Jungfrun, Jag har ingen erfarenhet från de andra två bilmärken du anger men har ägt och kört en Mokka 136 hk diesel 4x4 i 5000 mil.
Har ägt flera opelmodeller men kan säga att Mokkan är en pigg bil, utrymmesmässigt i kupén helt ok om du i de flesta fall åker ensam. Inget problem att åka 3-4 personer. Värre är det med bagageutrymmet, det är litet. Rymmer iofs några resväskor av mellanstorlek men det är inget bagageutrymme som rymmer 4 personers packning och en lång bilsemester. Komfortsmässigt är bilen kvick i sitt uppförande. Årsmodellen som jag hade, en 2012(bland de första i Sverige) var högt vägljud, satt 18 tums hjul som standard. Det som du tar upp att bilen skall vara en basmodell, sitter det säkert 16 tums fälgar, vilket ger en helt annan ljudupplevelse(lägre vägljud i kupén). Styggavargen vet inte vad han pratar om när det gäller förbrukning, på vår diesel låg förbrukningen mellan 0,56-0,63. Den lägre vid mycket landsvägskörning, högre siffran mycket blandad körning. Den nya modellen av Mokka som kallas för Mokka X är ett strå vassare, den är moderniserad i kupén och bättre isolerad. Kan du så välj Mokka X framför vanliga Mokka.

Uppdaterat: 2017-03-30 21:38

Föreslår Seat Ateca. Möller bil har kampanj på 189 000 nedsatt från 209 000. Även om det är lilla bensinmotorn på 115hk så är det väldigt mycket bil för pengarna. Riktig suv ist för upp-plastad crossover. Säkerhet och komfort är på en helt annan nivå. Titta på vad kusinerna Tiguan och Kodiaq kostar....

Uppdaterat: 2017-03-31 16:33

Fast man skall nog akta sig för att jämföra Ateca med i vart fall Kodiaq för den senare upplevs som en klart större bil.

Uppdaterat: 2017-03-31 16:34

Förvisso sant. Och Tiguanen är snofsigare och har 4wd som standard. Till helt andra prislappar. Men likväl delar de teknik med Ateca under skalet.

Uppdaterat: 2017-03-31 16:50

Mokka X har mer ljudisolering ja, ljudet förefaller inte längre vara ett så stort problem.
Annars är det också en synnerligen krocksäker bil, ingen svaghet på någon punkt i en olycka.

Uppdaterat: 2017-03-31 18:20

Förra versionen av Mokka var sannerligen ingen tyst bil att åka i. Men det är möjligt att "X-et" inneburit en förbättring.

Uppdaterat: 2017-03-31 19:47

Pi, Mokka X är förbättrad på ett antal punkter gentemot den vanliga Mokka, bl.a bättre ljudisolering.

Uppdaterat: 2017-04-01 09:13

Så är det säkert Optimus men erfarenhetsmässigt så brukar det vara svårt att göra några märkbara förbättringar just avseende "oljudet" inne i bilen när man fortfarande använder samma plattform för bilen. Men visst kan det ha blivit lite bättre - frågan är bara hur mycket. När jag provkörde en vanlig Mokka för ett par år sen så skrev jag i mina minnesanteckningar just "högljudd" - och det var relativt andra i klassen och få andra bilar fick det omdömet.

Uppdaterat: 2017-04-01 09:48

Pi, håller med dig om att det var så. Som sagt jag har kört en Mokka under 5000 mil så jag vet, det är inte bara en lite provkörningssträcka jag snackar om. Jag sålde min Mokka just därför det var för högt ljud. Mokka X däremot, är uppdaterad jämfört med Mokka. Så du kan inte leva på gamla meriter och bläddra i dina gamla anteckningar och tro att saker och ting är likadana fortfarande. Du får nog ta med ett nytt anteckningsblock och åka iväg till en Opelhandlare och ta en ny provkörning. Kom gärna tillbaka när du har gjort det så kan vi ta upp snacket igenom om hur det egentligen står till. Annars kommer du bara med gamla spekulationer. Som så många andra gör när det bl.a gäller Opel. Vissa i dessa trådar drar upp över 30 år gamla grejer, rent av horribelt om vi skall utgöra något vettigt diskussionsforum.

Uppdaterat: 2017-04-01 10:28

Optimus - jag har redan sagt att jag inte kört Mokka X utan min uppfattning kommer ifrån en provkörning för snart 2 år sedan men vi har genom åren sett många exempel på bilar som ansetts högljudda och som senare "faceliftats" och av tillverkaren påståtts blivit avsevärt tystare men där verkligheten inte varit riktigt så. Inte minst har Golf t o m Golf 6 ansetts ljudlig och VW kom inte över denna brist förrän plattforms-bytet till Golf 7 så det är nog inte så enkelt att åstadkomma en större förbättring på en befintlig bilmodell med samma plattform. Men därmed inte sagt att Opel inte lyckats utan mera att det nog är väldigt svårt. Får väl testa vid tillfälle även om en Mokka X inte på nåt sätt är aktuell idag för mig personligen. Sen var inte detta nån 30 år gammal erfarenhet utan en erfarenhet av dagens modell men före faceliften.

Uppdaterat: 2017-04-01 10:44
Pi skrev:

Optimus - jag har redan sagt att jag inte kört Mokka X utan min uppfattning kommer ifrån en provkörning för snart 2 år sedan men vi har genom åren sett många exempel på bilar som ansetts högljudda och som senare "faceliftats" och av tillverkaren påståtts blivit avsevärt tystare men där verkligheten inte varit riktigt så. Inte minst har Golf t o m Golf 6 ansetts ljudlig och VW kom inte över denna brist förrän plattforms-bytet till Golf 7 så det är nog inte så enkelt att åstadkomma en större förbättring på en befintlig bilmodell med samma plattform. Men därmed inte sagt att Opel inte lyckats utan mera att det nog är väldigt svårt. Får väl testa vid tillfälle även om en Mokka X inte på nåt sätt är aktuell idag för mig personligen. Sen var inte detta nån 30 år gammal erfarenhet utan en erfarenhet av dagens modell men före faceliften.

Pi, jag vet inte vad jag skall svara på detta mer än.......jaha.
Ta en ny provkörning är också ett svar jag kan skriva.
Däremot var inte det där med 30 år riktat mot dig, det ber jag i så fall om ursäkt för om du upplevde. Jag är allergisk mot sådan individer som i bl.a dessa forum lever på gamla meriter. De har egentligen ingen koll alls på bilmodellen de uttalar sig om, mer än att de har ägt någon modell från biltillverkaren för 30 år sedan. Utifrån det så uttalar de sig mer eller mindre tvärsäkert om hur det föreligger idag. Minst sagt beklagligt.

Uppdaterat: 2017-04-01 11:00

Gamla Opel gubbil, klumpig och trist bil för modellår 2015 eller äldre. Några Biljournalist skriver negativ: "anonym" med nya modellår 2016 till nu, därför är den förändring hel ny med exteriör, interiör och körkänsla är ännu mycket bättre blir borta gubbil och klumpig :-)

Uppdaterat: 2017-04-01 11:49
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

N-iklas, ljudnivån säger inte allt om buller, till det krävs en frekvensanalys.

Uppdaterat: 2017-04-02 20:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Men det resonemanget innebär automatiskt att hela ämnet överhuvudtaget inte kan beröras.
Eftersom den typen av fakta inte finns tillgängliga.

Det är alltså en väldigt artificiell, teoretisk och opraktisk ståndpunkt.

På samma sätt om man inte utgår från några siffror eller mätningar därför att man inte godkänner dem, öppnar man upp för en snöstorm av åsikter som kastas fram och tillbaka utan minsta ordning och det är i högsta grad meningslöst - utom för den som vill framlägga sin personliga åsikt.

Några siffror och mätningar är alltid bättre än inga alls - så är det.

Uppdaterat: 2017-04-02 20:20

N-iklas, inte alls, det är bara en provkörning som kan visa om man störs av bullret, alla reagerar olika över buller, det som en klarar utan problem kan vara outhärdligt för en annan.

Uppdaterat: 2017-04-02 20:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Men det innebär att kommentera ämnet är uteslutet om inte en grupp personer samlas och turas om att köra samma bil och sedan redovisa sina respektive intryck.

Det är helt praktiskt ogenomförbart.
Och dessutom kan en annan grupp komma fram till något helt annat...

Något fast måste man ha att utgå från.

Uppdaterat: 2017-04-02 20:33

Inte alls, det räcker med att man själv kör bilen, hur andra upplever bullret är faktiskt helt ointressant!

Uppdaterat: 2017-04-02 20:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är okunnigt att generalisera om ljud, orsaken till varför det finns för mycket ljud är avgörande för vilken åtgärd som måste sättas in.

Har man lagt ner mycket arbete och det ändå bullrar, då går det inte att göra så mycket utan en ny bil.
Men har man istället slarvat och inte lagt mycket arbete på det så går det att göra märkbara förbättringar.
T.ex så har ju flertalet VW plastsköldar under, filtmattor i skärmarna och fuktsugande saker i A-stolparna, det saknas vanligen i Opel.
Tog man bort dessa dämpningar så skulle det nog påverka ljudet en hel del trots att man inte ändrat något på "bottenplattan".

Om det bara var teknik och mekanik som påverkade ljudet så skulle självklart inte VW ha dessa dämpningsdetaljer, nu finns de och det bevisar att åsikten att allt handlar om bottenplattan är fel.

I det här fallet ska man inte begå misstaget att som vanligt polarisera frågan så att det blir en fråga om två ytterligheter, makalöst bullrig eller makalöst tyst.

Det handlar i stället om att ljudet inte längre är ett så stort problem att det är orsak att undvika bilen.
I senaste testet av Vi bilägare klagade man inte över oljud i Mokka, som bekant brukar vi bilägare inte missa att klaga på det om det finns orsak.

I detta test ligger den antingen lika med eller bara 1 db sämre än Audi Q2 på grov asfalt, utom i 50 km/t då Mokka faktiskt går 2 db tystare än Q2.

I övrigt presterar Mokka sensationellt bra i detta test för att vara en så gammal bil, de övriga är alla nya modeller, helt oväntat blir den trea, får toppbetyg på flertalet områden, bäst i undanmanöver och lika med Audi i körglädje ex. inte minst slår den nya Peugeot 3008 och Audi Q2 som hamnar sist.
Mokka får slutkommentaren "testets mest gedigna bil", knappast ett underbetyg när en Audi är med.

Dessutom i en jämförelse med ett äldre test av en Mokka från 2013 kan följande skillnad utläsas vid ljudmätning:

Fin respektive grov asfalt.

2013 50 km/t 61/69
Mokka X 50 km/t 59/65
2013 70 km/t 63/72
Mokka X 70 km/t 64/67
2013 90 km/t 64/74
Mokka X 90 km/t 67/70
2013 110 km/t 67/76
Mokka X 110 km/t 70/73

Man kan konstatera det märkliga att ljudnivån på fin asfalt har ökat märkbart, medan det är nivån på grov asfalt som minskat lika mycket.

Faktum är att gamla Mokka från 2013 på fin asfalt presterar 67 db i 110 km/t, vilket är samma som detta tests tystaste bilar på fin asfalt, Peugeot 3008 och Seat Ateca.

Uppdaterat: 2017-04-03 14:56