Hej!
Söker lite råd från mer kunniga/erfarna!
Är inne på att köpa bil till våren, kommer inte använda den så flitigt, mer till aktiviteter på helgerna och handla. Behöver inte vara kombi men heller ingen småbil, så halvkombi eller större småbil.
Har kollat på olika halvkombi-modeller på blocket och har tittar på lite äldre lågmilare. Men osäker på om det är smartast, ska man tänka äldre årsmodell och lågmil eller lite nyare men med fler mil på nacken?
Vill inte lägga mer än 50k, köper in mig på att man alltid kan få ett måndagsex. Men tänker mig att jag köper nånting med bytt kamrem eller med kamkedja (som inte behöver bytas utan endast servas som jag förstår det) och helst med komplett servicebok. Undrar mest om det är några modeller man absolut ska akta sig för och om det finns några säkrare kort?
Har kollat runt på blocket på dessa modeller. Några specifika årsmodeller man ska passa sig för eller andra förslag?
Renault Megane 2009-2011 3500-7500 mil (Har de förtjänat sitt dåliga rykte?)
Suzuki SX4 2007-2009 6000-8500 mil
Opel Astra 2006-2009 5000-9999 mil
Stort tack för svar!
Kommentarer
VW golf är väl kanske den vanligaste bilen i klassen du tänker på, men på de årsmodellerna får man se upp så man inte får någon av problemmotorerna.
Kan annars tipsa om Ford Focus, har själv kört en 2009. Kolla efter rost, annars är de bra och prisvärda. Kör du inte mycket så köp en med 1.8 bensin/etanol. Den har kamkedja och ingen turbo etc. som kan rasa.
Ok, tack! Ska kolla upp Focus också! Några specifika årsmodeller/motorer man ska passa sig för gällande Golf? Kommentarer kring de nämnda modellerna?
Man skall passa sig för Golf då dom är överprissatta.
Du får en betydligt fräschare och nyare Astra för samma pris
Om du kan tänka dig en lite större bil så är Saab 9-5 ruskigt prisvärda och mycket bil för pengarna. För 50k kan du nog hitta en 2010, sista årsmodellen, där de flesta barnsjukdomar är åtgärdade. En säker och rejäl bil.
Om du tänker på Saab eller Focus, försök hitta Biopower, halva fordonsskatten!
Kolla även Seat Leon ungefär samma bil som Golf och Oktavia, men trevligare pris.
Tack för alla förslag! Är det någon som har erfarenhet eller kunskap om Megane runt de årsmodellerna? Har de förtjänat sitt dåliga rykte? Det är ju väldigt mycket bil för pengarna annars, känns lite för bra för att vara sant?
Köp den som är mest bil för pengarna.
I den prisklassen så kan du nog varken basera det på rykten eller vad andra har för erfarenheter eller preferenser. Du är ju ute efter en bil i en prisnivå där en dyrare reparation överstiger bilens värde.
Begagnatpriset styrs mer av efterfrågan än hållbarheten på bilen skulle jag vilja påstå.
Varför inte en Citroen C4 gen II som kom 2011? De går att köpa under 50.000.
Frugan är väldigt nöjd med sin, och med diesel går den otroligt snålt och har låg skatt. Bekväm, bra utrustad, rymlig med rejält bagage, och trevlig att köra.
Finns med manuell, automat och EGS (robotlåda)
Exempel:
https://www.blocket.se/annons/vastmanland/citro_n_c4_1_6_hdi_92hk/92508082
Jag har själv en Megane CC, men från 2005. Tycker den rullar bra, och rost är absolut inget problem på dem (eller C4), till skillnad mot Focus. Föredrar dock Citroen när det gäller reglage och förarmiljö.
När det gäller Megane så är det främst kostnader för kamremsbyte som är negativt, det är ganska arbetsintensivt, men hittar du en som nyligen fått det gjort är det en ok bil.
Citroen C4 är en trevlig bil men som kroniskt lite smårädd för franska bilar så har det aldrig blivit nån sån - men troligen en obefogad rädsla numera.
Det är ingen tvekan om att Astra är den bästa bilen baserat på utformning och funktion, bra krocksäkerhet och rostskyddet är 98 % felfritt, en enda punkt finns vanligtvis som kan rosta, en skarv mellan framskärm och tröskel som syns utifrån.
Materialkvaliten är mycket hög, utseendemässigt åldras denna bil vanligtvis nästa inte alls vare sig på insidan eller utsidan oavsett körsträcka.
Den har dessutom en instrumentpanel som är extra lätt att montera ner i delar om det skulle uppstå något elektriskt fel där, vilket det inte gör så ofta så det har man tyvärr lite mindre glädje av kanske, men exempelvis hela ljuspanelen med alla reglage till vänster om ratten hålls med låskolvar, man vrider ljusratten till ett extra läge och trycker på den så kan man dra ut hela panelen.
Men den vanligaste motorn 1.6 har visat sig kunna drabbas av några mindre fel, påstås det i varje fall, flera mindre fel som packningar och gummidetaljer inuti motorn och någon sensor, kostar inte mycket i material men arbetskostnaden för att åtgärda det kan bli dyrare, det dyraste felet kan drabba de variabla kamaxlarna där mekanismen som justerar det kan behöva bytas, 2015 låg den kostanden på 3000-5000 beroende på verkstad, det hörs och märks tydligt eftersom den tappar effekt och låter som en dieselmotor.
Fel på ett tändstift i tändspolekassetten, i princip samma typ som Saab blivit kända för, kan också inträffa men det felet drabbar vanligtvis bara bilar där man låtit bli att byta tändstift långt över servicetiden.
EGR ventilen kan också krångla enligt uppgift.
Speciellt många i antal tycks inte drabbas av detta, men att det alls förekommer innebär att det inte är en helt skottsäker motor där man kan garantera att det inte kan uppstå något fel.
En del av dessa fel sägs också kunna drabba 1.8.
Och synd är det, för annars är det en mycket väl fungerande motor med flera tekniska finesser, bland annat en värmeväxlare som snabbt värmer upp motorn vid kallstart på vinter och håller ner värmen vid belastningar på sommaren.
Den finns med 105 hk en äldre version och 115 hk en nyare, det är den med 115 hk som har de variabla kamaxlarna, just det möjliga felet som nämndes saknas alltså på den äldre.
Kamaxelremmen skall bytas vid 15 000 mil, för den nya, jag är osäker på vad som gäller för den äldre om det var 12 000 för den?
Sedan ska man undvika den halvautomatiska växellådan som ofta kallas "automatlåda", av de som inte förstår så bra vad det är, Easytronic, den riktiga automatlådan däremot är en av de bästa som finns och är nästan ensam på marknaden om att ha ett läge för körning på vintern och start på halt underlag.
Astra ser ut att kosta oftast något på 25-45 000, så svårt att hitta en som gått mindre än 10 000 ser det inte ut.
Megane av de modellerna har jag lite erfarenhet av, har haft en 2007 som hyrbil och en bekant har haft en och jag har åkt i den nya modellen en hel del, den nya avskydde jag helt och hållet, en direkt obehaglig bil och enormt slarvigt hopmonterad kaross, men som diesel hade den oerhört låga elektromagnetiska fällt om man ser ett värde i det.
Den gamla modellen var mycket trevligare på alla sätt, helt överlägsen den nya, bara växelspaken var obehaglig, kändes som den skulle lossna varje gång man växlade, men hade enastående strålkastare, körde den på natten och det enbart positivt - fast detta var då en sex månader gammal bil...
Enligt den bekant som haft den många år har den haft lite allmänna ströfel i största allmänhet, en gång fick han ett dörrhandtag i handen.
"är nästan ensam på marknaden om att ha ett läge för körning på vintern och start på halt underlag."
Men, det är väl inget ovanligt? Det har jag haft på flera bilar, årsmodell 1999 och framåt.
I övrigt håller jag med om att Astra också är ett vettigt alternativ, ger mer för pengarna än Golf.
I slutänden är det förstås ändå den personliga upplevelsen av de olika bilarna som avgör.
Titta på flera olika, provkör, känn och kläm!
Jo det är väldigt ovanligt, det jag menar är att den startar och kör på tredje växeln, Vectra startade på fjärde växeln, har funnits på Opel sedan 1988, den enda som möjligen antytt något ditåt men inte sagt det rent ut är Peugeot 308, men instruktionsboken är väldigt luddig så det är osäkert vad som menas.
På den V70 -97 jag hade fanns det vinterstartläge, minns dock inte vilken växel den startade på.
Som flera vart inne på, inte ett dugg ovanligt med vinterläge på automaten, jag har haft flertalet bilar med detta, från 80-talare och framåt! Och tänka sig, inte en enda av dem har varit Opel......
Faktiskt bara ägt två Oplar, båda byttes ut fortare än vad det var tänkt.
N-iklas
Hur många växlar och motor hade den Vectra?
Låter väldigt högt att starta med fyrans växel... tveksamt...
Som alltid i den prisklassen finns inga säkra alternativ, man köper en bil på vinst och förlust och hoppas naturligtvis på jackpott.
Man får åka och titta och göra en bedömning, sen får man prioritera vilka parametrar man värdesätter högst.
Du kan inte få allt, alltså en billig välskött fullservad nyare rostfri bil med få mil på mätaren, någonstans måste man kompromissa.
Och vad som är viktigast för dig kan bara du avgöra, ett tips är att tänka utanför de vanliga tipsen (VW, Opel, Toyota) och titta på lite mer udda märken och modeller.
Honda Civic 1.8 fr. 2006 och framåt. Roliga(bland de bästa manuella lådorna som går att köpa), praktiska, välutrustade och driftsäkra.
Håller med Apex, Honda civic 2006- är en betydligt roligare bil om du inte behöver kombi jmf. focus/golf/astra. Haft en själv och gillade den verkligen. Dock är de nog lite dyrare än motsv. Focus. För 50k verkar man kunna få en relativt lågmilad facelift (kom 2009)
Hade en Focus av utförandet före faceliften som nämns ovan och den var synnerligen problemfri under de nästan 10.000 mil under drygt 4 år som den var i min ägo. Och de lär väl vara betydligt enklare att få tag i än en Civic.
Sen håller jag som sagt med hultarn om att Citroen C4 är en trevlig bil - om den bara är tillförlitlig så skulle jag nog fundera på en sån.
Stämmer men jag har inte tänkt på Volvo av en viss orsak... det kom när 760 bytte namn till 960 och fick den raka sexan, det är nämligen samma växellåda som Opels minus att den endast fungerar som starthjälp och kopplas ur redan i låg hastighet, men eftersom det är samma växellåda och tekniken utvecklades av Opel och Aisin under 80-talet så räknar jag inte Volvos som en självständig funktion.
Den automaten var 6-stegad och fanns väl till alla motorer utom OPC och den allra svagaste.
Att den klarade det visar bara på att den var avancerad, det kan i varje fall ingen hitta någon annan som har haft den funktionen.
Att en automatlåda startar på 4:e växel och ”slirar” i konvertern har väl inget att göra med hur avancerad den är. Kan lika gärna starta på 6:e växel. Snare hur man valt att programmera den. Konverter och planteväxellådan är ju två olika delar. Konvertern är ju endast en ”slirkoppling” som inte bryr sig det minsta om vilken växellåda som sitter monterad i andra ändan efter motorn.
Så det är endast ett val Opel gjort, inte på något vis något revolutionerande.
Guran, du missar helt det väsentliga.
Allt vad Opel gjort är revolutionerande.
Det är väl därför de hamnat under fransk förmyndare?
Ja så är det naturligtvis, tänkte inte på det :)
Förövrigt valde väl Saab att 3:e växel skulle användas vid start när vinterläget hade aktiverats, vad jag kan minnas.
Min nuvarande bil med 9-växlar i växellådan är så enormt revolutionerande så där behövs inte ens en knapp. Bilen åker lugnt och fint iväg oavsett väglag. Plogade/packade 30cm blötsnö med bilen senast i kväll. Inte tusan vill jag skotta snö :)
Med en konventionell låda från före datoriseringen som inte är digitalt styrd är det inte så enkelt att få det att fungera som vissa tycks tro, och det saknar betydelse att vem som helst kan göra det i dag, faktum kvarstår att ingen annan gjorde det då, att jämföra med moderna växellådor är rent fusk i ett försök att vinna någon slags poäng eftersom vi här talar om en teknik som kom 1988.
Och dessutom har dagens bilar olika antispinnsystem, vanligtvis flera och motorstyrning, det hänger inte alls enbart på växellådan, istället för att se hur din bil uppträder och baserat på det spekulera och gissa borde du läsa på hur tekniken faktiskt fungerar om du ska uttala dig om det.
Om man sedan också som det brukar bli, påstår att bara för att ingen annan startade på fyran så är det bevis för hur värdelöst det är, så är det en åsikt baserad på ett ideologiskt tänkande, "jag har alltid rätt och du har alltid fel, för så trivs jag med att det är" denna inställning är underlig.
Men Niklas. Vad är det som är så revolutionerande att växellådan har fyrans växel i och konvertern fixar momentomvandlingen.
Det är bara löjligt att påstå att detta skulle vara något enormt revolutionerande.
Opel valde fjärde växeln, Saab valde tredje.
Ja, som sagt, vinterstartläge är inget unikt. Vet inte när det kom på PSA:s lådor, men det fanns på min Xantia från 99. Om bilen sen startar på 3 eller 4 växeln är ointressant.
Civic är en intressant bil, tekniskt avancerad. Kanske lite ovanlig. Jag hittar 2 Civic från 2009 under 50.000, den som rullat minst har gått knappt 15.000 mil.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.