Vi Bilägares forum

Golf GTE

Golf GTE

Börjar bli dags att se sig om efter nåt nytt medan det fortfarande finns ett inbytesvärde i nuvarande bilen.

Pendlar 12 mil om dagen och bor så pass att jag har två mil till närmsta affär och mellan 3,5 och 4,5 mil till de tre närmaste tätorterna.

Kör idag Mercedes c220d 2011 som snittar 0,5.

Att bilen får ha dragkrok är ett krav, minst 1500kg då det är vad det stora släpet jag lånar ofta väger. Går med mindre med men helst inte.

Jag har kollat på och fastnat för Golf GTE. 1500kg dragvikt och runt 40-45km räckvidd på el så jag kan göra i princip alla vardagliga ärenden på eldrift och bara köra på bensin till och från jobb. Har laddare både vid affären, jobbet och på parkeringarna i tätorterna.

En modernare dieselbil går bort då jag inte tänker ha någon bil med ad blue.

Modellåren jag kollat på är den som kallas mk7,5, alltså 2017 och fram.

Har dålig erfarenhet av kvaliteten hos vw, men just golf verkar hålla ihop ganska bra, eller har jag fått nåt om bakfoten? Har haft 4 års problemfritt bilägande så vill inte köpa mig problem. Ägandekostnaderna är lovande, billig skatt, billiga delar och samma försäkringspremie som jag har idag.

Jag var och provkörde vw id.3, vart sugen men den fick tyvärr inte ha någon släpvagn, så den föll på det.

Nån som har nån input på de golfmodellerna?
Kan dom ha 16-tumshjul? Tänkte till vinterdäck.

Uppdaterat: 2020-10-03 11:32
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Kommentarer

Blev lite nyfiken på hur det såg ut och hittade denna sidan där dom går igenom vilka elbilar och laddhybrider som har krok och hur mycket dom får dra:
https://www.eways.se/elbilar-med-dragkrok/
När det kommer till din körprofil och laddmöjligheter så känns det som att du rätt kvickt skulle köra in merpriset för en laddhybrid. Ännu snabbare skulle det gå att köra in priset för en elbil.
Om du kikar efter begagnat så är utbudet inte gigantiskt.. Tesla X, Audi e-tron och Mercedes EQC. Dyra, men som sagt, undrar om du inte skulle köra in merpriset med tanke på hur mycket du kör.
Polestar 2 och Skoda Enyaq finns som alternativ om du vill köpa nytt. Också rätt dyra, men som sagt, räknar du hela kostnaden så tror jag inte det blir så farligt.

Hur ofta du kör långresor spelar ju också in. En lång bilsemester med Polestar 2 är ju inte så kul..

Uppdaterat: 2020-10-03 12:42

Samåkte med en kille som köpte denna bil så lite erfarenhet har jag. Räckvidden på landsväg (70-80) var för samåkaren och hans fru 35km med avstängd klimatanläggning.
Hans fru klarade precis ta sig till jobbet på en laddning, vi hade ca. 12 mil t o r till jobbet samt alla vardagsresor mataffär o dyl inom en stenkast.
Deras snittförbrukning var 0.35 l/mil.
Motorn tappade nog 80hk under leveransen för känslan att det fanns sammanlagt 200hk i bilen märktes aldrig av.
Sen att bilen var bland det obevämaste jag någonsin åkt i gjorde inte saken bättre, men detta får du avgöra själv. Så provkör en ordenligt sträcka innan affär.
Om du tycker MB, Volvo och Saab har bekväma säten behöver du inte ens provköra.

Uppdaterat: 2020-10-03 13:44

Fast återigen - hur man upplever sittkomforten är ytterst personligt och inget nån annan kan avgöra.

Uppdaterat: 2020-10-03 14:19

Min bil räcker troligen inte ens till handpenningen för en t.ex Polestar eller tesla. Har laddare överallt men inga snabbladdare, tror ingen är över 11kW. Finns ionity i stan där jag jobbar men bara där så känner mig inte mogen för ren elbil ännu. Sätena i min kompis GTE är helt ok, men vw-gruppens skinnsäten klarar jag inte av.

Siktar på absolut max 300 för en begagnad bil, även det är för mycket men vill inte köpa en som gått så mycket då milen springer iväg när jsg själv kör 4-5000 mil per år.

Uppdaterat: 2020-10-03 14:47
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?