Jag står i valet & kvalet mellan dessa två bilar. Båda köps privat av mig som studerar & främst ska ha bilen till jobb samt långa resor längs E4an hem till familjen.
Golfen är en Golf 1.6 TDI dark label som är årsmodell 13, gått 8000 mil & har dragkrok samt motorvärmare. Pris 80 000.
V40 är en momentum d2 årsmodell 13, som gått 14000 mil. Bromsklossar & kamremsbyte är gjort redan. Har dieselvärmare & motorvärmare. Pris 100 000
Det som är viktigast för mig är en säker bil som håller. Sen vill jag självklart förlora så lite som möjligt när jag säljer bilen om 3 år.
Så skulle behöva lite hjälp av er som är kunnig, vilken kommer man förlora mest på om man säljer om 3 år?
Sen några andra för- & nackdelar med specifikt dessa modeller?
Tacksam för hjälp!! Måste bestämma mig idag
Kommentarer
Prova vilken av dem du trivs bäst med, har du långa resor blir det ju lång tid i bilen och då gäller det att sitta bra och bilen ska gå så tyst som möjligt.
När det gäller kostnader blir säkert Volvon dyrare, den har ju redan 20000:- högre pris och om tre år närmar den dig 20000 mil och det är en spärr för många.
Men i ett sådant här fall tycker jag kostnaderna kommer i andra hand, trivseln är viktigast.
Ja det är svårt att säga men få mil är alltid bra och lågt pris om man vill hålla igen utgifterna.
Båda är bra bilar och bra på långvägen med diesel.
På 1,6 tdi är det kamremsbyte vid 20000 mil, bra att veta.
Kolla så det inte är yt rost tendens på golfen vilket vissa har haft.
Bränslevärmaren på Volvon , 13000 mil och den går som stödvärme hela vintrarna.
Man brukar få byta glödstifft när dom gått långt, ibland 13000 mil ibland 20000 mil och händer det på vintern blir det långsam värme.
Bara att beakta.
Hade utan att tveka valt V40:n, milsvidd skillnad i komfort och utan tvekan är Volvon säkrare med. Och den D2:an går att åka nästan skrattretande snålt.
Hmm, håller verkligen inte med om att det är milsvidd skillnad i komfort. V40 är en sminkad Ford Focus. Den har bekvämare säten än golfen men sämre fjädringskomfort.
Golfen har en mycket trevligare motor och är rymligare. Volvon är snyggare, roligare att köra och har ofta p-värmare vilket är ett stort plus. Den är förmodligen säkrare också.
Jag hade tittat på en V40 fr. 2014 med VEA-motor. Gärna en D3.
Apex: Nu vet jag inte vad för V40 du kört men om du anser att den har sämre fjädringskomfort än en Golf så var det nog nåt fel eller så jämför du inte med liknande däcks och chassiutrustning.
Eller så var det något fel på den Golfen du körde. Den är som sagt baserad på Ford Focus, en bil är inte automatiskt bekväm för att det är en Volvo. Golfen har bekvämare fjädring.
Det var för övrigt en splitt ny V40 D4 Summum med 17” som min kompis än idag äger. Jag ägde då en Golf 6 som även den hade 17”.
Volvon ger väl en lyxigare och mer ombonad förarmiljö men krast är det nog marginell komfort höjning om man ser det så.
Mer tycke o smak skulle jag säga som kört båda.
Apex: Vi hade massa Golfar på förra jobbet så nej, inte bara en jag kört/åkt som råkat vara trasig. Men självklart får du tycka att Golfen har bättre fjädring enligt din smak. Ska jag inte säga emot. Men för mig som är van vid bekväma lite större bilar så är det en betydligt bättre fjädringskomfort i V40:n. Den har enligt mig en fjädringskomfort som påminner mer om större bilar än vad Golfen har. Jag tycker inte om bilar som är för stumma.
Sen det som enligt mig är den största skillnaden är stolarna, VAG har ju tyvärr väldigt snikna stolar om man inte går upp i extrastolar, medan Volvon redan från start har en bättre stol enligt mig.
Om du inte tror mig så kan du ju läsa senaste testet i Vib där Golf 8 klår bilar som MB A-klass på fingrarna vad gäller komfort(både ljud och fjädring).
Mqb-plattformen är givetvis bekvämare än den föregående arkitekturen, men det har även konkurrenterna blivit. Den är trots det den bekvämaste bilen i testet. Den har dock tyvärr blivit för dyr för sitt eget bästa.
V40 är inte obekväm, men inte speciellt bekväm heller. Jag kör ofta stora bilar som finns i familjen(Cayenne, XC70) och tycker att Golfen påminner om dom betydligt mer än V40:in gör.
Edit: Stolarna är dock väldigt bekväma i V40, som i alla Volvos bilar. Ger en viss lyxkänsla som är svår att få till i C-segmentet. Sen är den mycket snyggare än Golfen.
Att dra in Golf 8 i diskussionen huruvida 2 bilar av betydligt äldre årsmodell och konstruktionsdatum vet jag inte vad det kan ge?! Men ja, jag tror med att en ny Golf är bättre än föregående generation, vore ganska illa annars kan jag tycka....
Men som jag skrev ovan med, du har full rätt till din åsikt och alla har vi olika åsikt om vad som är bekvämt. Jag föredrar det mjukare hållet före det stumma som sagt som tar ojämnheter sämre.
Hmm, vad det kan ge? Det ger ju en indikation om vart erfarenheten och kunskapen kommer ifrån. VW har ju tillverkat Golfen ganska länge och för varje ny modell så är det en evolution snarare än en revolution. Det är inga stora skillnader mellan 6:an och 7:an i upplevelse, än mindre mellan 7:an och 8:an. Störst skillnad upplevde jag i ljudkomforten och väghållningen(6/7). I övrigt är 6 & 7 väldigt lika körmässigt.
Men bäst är ju om TS testar båda två och bildar sin egna uppfattning. Mycket möjligt att hen föredrar V40.
Rätt stor skillnad på Golf med multilänk och fast bakaxel. Dom klenare 1.0 TSI 1.6D (utan AWD) har stel bak. Dom är betydligt sämre än tex 1.4 TSI med tex r design som både är roligare, skönare och mjukare konstigt nog.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.