Vi Bilägares forum

Gå fossilfritt eller inte, är utvecklingen där eller kommer man ångra sig?

Gå fossilfritt eller inte, är utvecklingen där eller kommer man ångra sig?

Som ni läst i min andra tråd är det dels dags lämna tillbaks min V90, och samtidigt har jag funderat på ett jobberbjudande jag fått. Nu har jag bestämt mig och kommer tacka ja till det erbjudandet då vi förhandlat lite fram och tillbaks. Och då kommer den stora frågan, ett stort I-landsproblem som lösas.....
Kan få en Tesla Model S75D som tjänstebil på det nya företaget, vilket såklart låter otroligt lockande, och har nu denna helgen haft en hemlånad ett dygn från Tesla Malmö. Kört c:a 35 mil i varierad trafik och olika sorters vägar. Bilen i sig är helt underbar att köra och åka i. Men det är inte min undran här......utan är man redo för det? är utvecklingen kring allt detta med laddning m.m redo? Eller kommer man efter första tiden av nyhetens behag ångra sig och önska man tog en fossilbil istället? Några här som åker helelektriskt? Och vad är era erfarenheter? Blir det att man orkar koppla upp sig och ladda där man stannar t.ex?

Uppdaterat: 2019-01-20 21:04

Kommentarer

Du har säkert redan kollat in det om du spanar på Tesla tänker jag, men det skadar nog inte att klura på var man kommer köra och om man har tillgång till Teslas snabbladdare längst vägen.

Jag gjorde samma sak fast när jag valde gasbil.

Sen så är det väl som med det mesta, det finns för och nackdelar.

Jag kan föreställa mig att man uppskattar att aldrig mer behöva besöka en bensinmack och att alltid komma ut till en bil som tankats full under natten.

Samtidigt så kommer man nog vara rätt trött på bångliga och smutsiga laddkablar om man ska koppla upp sig varje gång man ska äta lunch.

Uppdaterat: 2019-01-20 22:31
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Vi vet ju med säkerhet att förbränningsmotorer sjunger på sista versen. Så min känsla just nu är att njuta av dem så länge det är möjligt.

Uppdaterat: 2019-01-20 23:00
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Reverend Benny: Lite så jag med tänker, att det där med att släpa fram sina egna kablar och ladda för en lunch på nån "slöladdare", det tror jag man snabbt skippar, iaf på vintern. Därför det är skönt med lite vettig räckvidd. Teslas Supercharger testade jag nu igårkväll när jag for runt här nere i Skåne med lånebilen. Var ju lika smidigt som en bensinslang, bara ta den från "pumpen" och stoppa in i laddluckan. Vad gäller att kolla upp laddmöjligheterna så har jag såklart kollat det och Testas laddare är ju perfekt utplacerade utmed E6, E4 och E22, så för mig som bor utanför Lund är det smidigt oavsett vart jag ska på de vägarna. Dock kör jag till Växjö väldigt ofta då min familj alla bor ut i skogarna norr om Växjö på lite olika håll, och på det hållet finns inga Superchargers så där får jag finna nå´t bra alternativ när jag ska vara där och köra runt lite.

Uppdaterat: 2019-01-20 23:05

Stoor: Vilken modell har han? Brukar han lida av räckviddsångest? Nej jag tror med det är svårt gå tillbaks.....räckte efter 35 mil nu på ett dygn, min V90 kändes otroligt bullrig och omodern när jag körde hem igen efter att bytt tillbaks idag.

Uppdaterat: 2019-01-20 23:06

Pinjong: Så kan man med såklart se det! Jag hoppas, och tror väl att vi även framåt så kan njuta entusiastbilar iaf, och när fortfarande min dröm om en klassisk Jaguar i garaget så snart jag har ett garage igen.

Uppdaterat: 2019-01-20 23:10

Jag tycker du har skådat ljuset Henrik. ;-)

Själv kör jag en elbil med bra mycket mindre batteri, är inte resande i mitt yrke så jag klarar mig bra med ett mindre batteri.

Du kan säkert snappa upp något tips från Tesla-Björn (Björn Nyland). En sk Chademo-adapter borde vara ett av dessa tips, då kan du koppla in dig på en vanlig snabbladdare med.

Uppdaterat: 2019-01-21 07:41
Power to the people

Kan man fortfarande köpa S75D? Jag läste tidigare idag att de höjer priserna för laddning vid Supercharger.

Jag tycker Model S är alldeles för stor på utsidan. Den känns inte helt praktisk i alla P-hus.

Förra veckan diskuterade jag nästa tjänstebil med min chef och jag vill helst ha något elektriskt, men för att kunna använda den i tjänsten behöver jag kunna köra åtminstone Stockholm - Göteborg i ett svep. Lyckligtvis är det ett år kvar till byte och framtidsåret 2020 har då anlänt.

Uppdaterat: 2019-01-21 09:17

L.Mäkinen: De har slutat ta nybeställningar på S75D men de har fortfarande en hel del lagerbilar och bilar som är på väg hem europalagret i Holland, och anar de bygger färdigt de som ligger för beställning redan. Sen är det bara S100D som går nybeställa nu.

Ja de har höjt till 2,56 kr vid laddning vid j utöver den pott man får att ladda för.

Jag kör med en hel del långa sträckor ibland, körde bland annat Lund-Göteborg förra veckan i min V90, och tänkte då på detta, men visst fasiken stannar man en gång och sträcker på benen, går på toa och köper en dricka. Jag gjorde detta i Falkenberg, kollade klockan och jag var ur bilen i 17 minuter. På den tiden med Superchargerladdning fyller du lätt på det som behövs för att fortsätta i normalt motorvägstempo. Så jag tror inte du ska se det som ett absolut måste att bilen går Sthlm-Gbg på en laddning.

Model S är nästan på cm lika stor i yttermåtten som min V90. Jag testade både köra i parkeringshus i Malmö i lördagskväll då vi var ute och åt, samt snirklade runt i de trängsta gränderna i gamla Lund. Kändes inte lika stor som den ser ut. Sen smidigt med den höjbara luftfjädringen vid vissa platser, och den kommer ihåg vart man höjt innan och gör det igen själv nästa gång man kommer dit.

Lite kul med när man räknar på TCO, så blir den inte så mycket dyrare än man tror jämfört med en "likvärdig" annan bil.

Uppdaterat: 2019-01-21 09:59

Grosser: Har dränerat you-tube massa senaste veckan :) Tesla-Björn har gett en del aha-upplevelser. Lite intressant hur bra deras fyr-hjulsdrift faktiskt fungerar. den trodde jag inte var så vass som den var i vissa lägen. Sen drar han det till det extrema i vissa lägen, som när han övernattar i sin Tesla i 37 minusgrader och den håller värme hela natten utan att dränera batteriet sådär jättemycket.

Uppdaterat: 2019-01-21 10:01

Låter som du redan har bestämt dig :) det som skulle kunna sätta käppar i hjulet är väl om du kör så pass långa sträckor i jobbet på så pass kort tid att laddstoppen blir ett problem.

Att passa på att njuta av fossilbilar kan också vara en tanke. Men njutning är kanske inte det första du tänker på i dieselkombin? Om du hade möjlighet att köra någon roligare fossilbil hade det varit ett argument tänker jag.

Uppdaterat: 2019-01-21 10:32

Blev tvungen att kolla bredden Model S kontra V90. Skiljer 7 cm och det är en del.

Nog går det att planera in stopp på de längre resorna, men än så länge är det lite klent med snabbladdning bitvis.

Model 3 får CCS-intag så såna kommer rimligen att finnas på Teslas laddställen framöver,

Uppdaterat: 2019-01-21 11:06
Grosser skrev:

Jag är av åsikten att elbilar blir räddningen för alla gamla goa bilar/veteranbilar vi vill spara för framtiden.

Håller med, så blir det säkert. Men det är iaf inget argument om alternativet är en vanlig standardbil. Hade han valt mellan Tesla eller säg bmw M3, Porsche 911 eller värre så hade man ju kunnat tveka av den anledningen.

Uppdaterat: 2019-01-21 14:27
L. Mäkinen skrev:

Blev tvungen att kolla bredden Model S kontra V90. Skiljer 7 cm och det är en del.

Nog går det att planera in stopp på de längre resorna, men än så länge är det lite klent med snabbladdning bitvis.

Model 3 får CCS-intag så såna kommer rimligen att finnas på Teslas laddställen framöver,

7 cm är väl inte mycket i sammanhanget på en så stor bil, längden däremot är istort sett på cm samma som V90. Sen var min uppfattning att vändradie m.m kändes tajtare på Teslan än Volvon.

Du har 3 Superchargers mellan Sthlm och Göteborg, oavsett om du gör över Jönköping eller över Örebro, så speciellt mycket planering behöver du nog inte ha mer än att du tar en bensträckarpaus och nån kopp. Anar du redan idag stannar till lite på den resan, hoppas det iaf för dina medtrafikanters skull.

Uppdaterat: 2019-01-21 14:44
K_Klabbe skrev:

Låter som du redan har bestämt dig :) det som skulle kunna sätta käppar i hjulet är väl om du kör så pass långa sträckor i jobbet på så pass kort tid att laddstoppen blir ett problem.

Att passa på att njuta av fossilbilar kan också vara en tanke. Men njutning är kanske inte det första du tänker på i dieselkombin? Om du hade möjlighet att köra någon roligare fossilbil hade det varit ett argument tänker jag.

Jo, det är nog lite så att jag redan bestämt mig, funderat och läst på ännu mera idag. Som jag skrev innan här i tråden och svarade Mäkinen med, att stanna till 15-20 minuter när jag kör mer än 25-30 mil enkel resa ser jag verkligen inte som ett hinder. Det har jag konstaterat att jag redan gör idag när jag kör fossilt med. Enda är som sagt att jag gärna sett en supercharger utmed Rv23 med, men jag får finna nån annan lösning när jag snurrar i Växjötrakten. Alternativt får jag övertala min nya chef att lägga till för en S100D genom ett bruttolöneavdrag. Kan vara värt det kanske.....Då är absolut räckvidsångesten borta.

Uppdaterat: 2019-01-21 14:48

Dubbelpost

Uppdaterat: 2019-01-21 14:49
Grosser skrev:

Kul! :-) Tipsar dig om att använda www.abetterroutplanner.com som komplement vid långresor.

K_Klabbe wrote:Att passa på att njuta av fossilbilar kan också vara en tanke. Men njutning är kanske inte det första du tänker på i dieselkombin? Om du hade möjlighet att köra någon roligare fossilbil hade det varit ett argument tänker jag. Jag är av åsikten att elbilar blir räddningen för alla gamla goa bilar/veteranbilar vi vill spara för framtiden.

Ja den ska vara riktigt bra att använda vad jag förstått! :)

Jag tror som dig med, att ju fler som går över till fossilfritt desto mer får de entusiastbilar som blir sparade för framtiden vara ifred.....

Uppdaterat: 2019-01-21 14:54

Kul! :-) Tipsar dig om att använda https://abetterrouteplanner.com/ [redigerat länk] som komplement vid långresor.

K_Klabbe skrev:

Att passa på att njuta av fossilbilar kan också vara en tanke. Men njutning är kanske inte det första du tänker på i dieselkombin? Om du hade möjlighet att köra någon roligare fossilbil hade det varit ett argument tänker jag.

Jag är av åsikten att elbilar blir räddningen för alla gamla goa bilar/veteranbilar vi vill spara för framtiden.

Uppdaterat: 2019-01-21 15:31
Power to the people

Tror alla här skulle tacka ja till en Tesla om det var ett överkomligt pris, oavsett vad man ser för nackdelar med elbilar eller inte. Problemet är ju bara att dom är så väldans dyra och i min mening finns inget bra elbilsalternativ till Tesla idag.

Uppdaterat: 2019-01-22 19:51
- Peugeot e-208 GT 2022

Det pris- och utrymmesmässigt rimligaste elbils-alternativet för oss som inte har förmånen att ha en arbetsgivare som tillåter dyra elbilar som anställningsförmån är nog Kia e-Niro. Den räcker nog storleksmässigt och räckviddsmässigt för väldigt många men priset är ju tyvärr fortfarande lite högt för många av oss privatköpare. Tydligen så rullar det redan rätt många sådana i trafik, min närmaste Kia-nasare hade levererat ca: 10 st för en vecka sen, och jag såg faktiskt en sån på laddplatsen vid Willys-butiken i närheten förra veckan.

Uppdaterat: 2019-01-22 20:00

Tydligen har de första demobilarna av Tesla Model 3 kommit ut nu här i Sverige, ska bli intressant att se hur den förändrar försäljningen. Tror att nu när den går att provköra med kommer fler sätta upp sig på de varianter som kommer med en lägre prislapp.

Jag håller nog med dig där Pi, tror att e-Niro är den av de elbilar som säljs nu som kommer sälja bäst till privatpersoner närmsta tiden.

Kollade på ett intressant men dock inte helt exakt vetenskapligt test där de testade elförbrukningen i lite olika elbilar i verklig motorvägskörning i 120 km/h. Det förvånade mig att i det testet var Tesla Model 3 snålare än både Chevrolet Bolt och Hyundai Ioniq.

Uppdaterat: 2019-01-22 20:14

Den dag man kan få en tesla 3 på privatleasing utan kontantinsats, då börjar det hända saker.

Uppdaterat: 2019-01-22 20:48
- Peugeot e-208 GT 2022

Bejje: Det tror jag med, när även privatpersoner lite lättare kan få en överblick över sin verkliga TCO och inte bara tittar på inköpspriset, då tror jag med elbilarna sticker iväg mer.....

Uppdaterat: 2019-01-22 20:51
Henrik M skrev:

Bejje: Det tror jag med, när även privatpersoner lite lättare kan få en överblick över sin verkliga TCO och inte bara tittar på inköpspriset, då tror jag med elbilarna sticker iväg mer.....

Ja alltså folk är ju olika. Jag är uppvuxen med att lära mig att klara av mina månatliga kostnad, det är så jag lever. Så om jag ska köpa en bil för 400 000 med lån så blir det krångligare för mig då man måste tänka på restvärde osv än vad det är att privatleasa där jag vet exakt vad min månadskonstnad är varje månad.

Vissa kanske säger att du kastar bort dina pengar eftersom du inte äger något, men måste man äga bilen? Är inte vitsen att köra och utnyttja den? Sen om jag äger den eller inte skiter jag i egentligen.

På samma sätt går IT världen. Förr i tiden köpte alla företag licenser för Officepaket som Word, Excel, Outlook etc. Nu för tiden kör många företag inklusive mitt eget en prenumerationstjänst som heter Office 365 där alla Officeprogrammen ingår, men då till en månadskostnad istället för engångskostnad. Man får då alla uppdateringar till den nyaste versionen samt fixar inbakad jämförbart med bilar med att du får all service och reparationer priset.

Fördelen är att du får en mer jämn kostnad per månad samt en säkerhet du annars inte har.

Uppdaterat: 2019-01-22 21:54
- Peugeot e-208 GT 2022

Vilken jäkla arbetsgivare du har då. Kan de ta över världen lite snabbt så vi blir av med gamla betongfossiler med huvudet uppkört på fel ställe?

I övrigt så måste det ju vara alldeles för spännande för att säga nej till en Tesla.

Uppdaterat: 2019-01-26 09:16

Shogun: Så det är ingen bil för mig då menar du? Skumt att jag kan köra en snart då om det inte är en bil för folk med normala inkomster?! En tesla Model 3 får inte högre TCO än vad alla får som köper en ny 3-serie, C-klass, A4 m.fl. med lite utrustning och sådana säljs det ju massor av, menar du att alla de som köper dem inte heller har normala inkomster då? Då är ju frågan vad du anser är en normal inkomst?

Sen nej, Tesla är inte gud, som jag skrivit innan med, jag tycker det ska bli intressant se hur de faktiskt fungerar i vardagligt användande som både familjebil och arbetsbil. Kommer rapportera både positivt och negativt. Precis som jag även gjorde i slutrapport av min V90 jag snart lämnar tillbaks. Jag är inte sämre än jag kan erkänna mitt bilmärkes fel och brister med. Vet vissa andra här har svårt för det.

Uppdaterat: 2019-02-01 19:04

Henrik - som vi redan avklarat så är TCO-kostnader för privatköpta bilar närmast omöjliga att beräkna. Men jag håller nog ändå med Shogun i stort för en bil som den din arbetsgivare tillhandahåller är det nog inte många privatpersoner som prioriterar att köpa just p g a den initiala kostnaden. TCO är som vi redan talat om mera intressant för tjänstebilar som hyrs men även i det fallet så är det nog i väldigt många fall en omöjlig uppgift att övertyga arbetsgivaren att en bil som din Tesla inte är dyrare för arbetsgivaren än t ex en A4. Var glad att du lyckades...:)

Uppdaterat: 2019-02-01 19:14

Pi: Shogun sa inget om enbart privatköpt bil. Med tanke på att tjänstebilsmarknaden är så stor som den är och de flesta tjänstebilar körs av folk med normala inkomster tycker jag det var ett väldigt skumt inlägg från hans sida. Så blev nyfiken på vad han menar med normal inkomst. Och ser man nu till Model 3, så blir det troligtvis inte dyrare för en privatperson heller än de bilar jag nämnde som helt klart även köps ganska flitigt av privatköpare. Jag förstår att för de som köper Golf och Octavia så blir det självklart dyrare TCO med en Tesla med, men alla köper ju inte bil i den prisklassen. Sen som du skriver är det självklart svårt räkna TCO på en privatköpt bil förrän den dagen man säljer den. Fram till den dagen är det ju bara en uppskattning. Och ingen av oss vet vad som händer på begagnatmarknaden framåt. Det beror nog helt på olika statliga beslut m.m. vad som är mest eftertraktat om 3 år. Hade jag varit privatköpare idag hade jag privatleasat med garanterat restvärde just nu tills man sett vart trenden blåser.

Rena elbilar ökade 500% tydligen i Januari månads statistik enligt Teknikens Värld. Inte själv satt mig in i det om det var massa demobilar hos Kia t.ex eller om det var till slutkund. Ska bli lite kul se boosten som blir nu när Model 3 börjar registreras i februari och mars, tror de kommer högt upp på listan över sålda bilar, men att det sen avmattas framåt våren när alla som stått i kö fått sina bilar...

Uppdaterat: 2019-02-01 19:28
Henrik M skrev:

Shogun: Så det är ingen bil för mig då menar du? Skumt att jag kan köra en snart då om det inte är en bil för folk med normala inkomster?! En tesla Model 3 får inte högre TCO än vad alla får som köper en ny 3-serie, C-klass, A4 m.fl. med lite utrustning och sådana säljs det ju massor av, menar du att alla de som köper dem inte heller har normala inkomster då? Då är ju frågan vad du anser är en normal inkomst?

Sen nej, Tesla är inte gud, som jag skrivit innan med, jag tycker det ska bli intressant se hur de faktiskt fungerar i vardagligt användande som både familjebil och arbetsbil. Kommer rapportera både positivt och negativt. Precis som jag även gjorde i slutrapport av min V90 jag snart lämnar tillbaks. Jag är inte sämre än jag kan erkänna mitt bilmärkes fel och brister med. Vet vissa andra här har svårt för det.

Jag vet inte vad du tjänar men jag tjänade ca 430 000 förra året. Det anser jag vara en normal inkomst. Börjar man komma upp i 500 000 eller mer så ser jag det som en hög inkomst.

Uppdaterat: 2019-02-01 22:31
- Peugeot e-208 GT 2022

Bejje: Du anser 500.000 vare höginkomst? Det motsvarar 42.000 kr i månaden, den är ingen direkt hög inkomst längre. Sjuksköterskor inom specialistområden ligger där, har en vän som är betonghåltagare, han ligger där uppe med, min bror är distrubitionselektriker, tjänar med över det. Inte vad jag anser är höga avancerade jobb. Nej jag anser nog det får gå uppåt 7-800.000 kr för att räknas som lite mer höginkomsttagare. och där är jag inte än.

Uppdaterat: 2019-02-02 08:24

Vad som räknas som hög inkomst eller normal inkomst beror nog på vart i landet man bor. Levnadskostnaden för att bo i storstadsområdena är ju betydligt högre än på landsbygden, så därför följer ju inkomsterna med upp om man bor i eller nära storstan.

40,000 har ju en sopåkare i storstan väl? På landsbygden ligger väl samma yrke på runt 25 gissar jag utan att veta.

Uppdaterat: 2019-02-02 08:53

För att ha nåt statistiskt verifierat att utgå ifrån och inte bara egna tyckanden så säger SCB att medelinkomsten i Sverige 2017 var 33.700 kr/mån - alltså ca: 405.000 kr/år. Och det är som sagt medelinkomst så det finns väldigt många med avsevärt lägre inkomst vilket vi lätt glömmer - gissar att t ex sjukvårdsbiträden och många andra omvårdnadsjobb (och servicejobb - t ex i affärer) tyvärr ligger på den lägre skalan. Sen finns det ju också hela pensionärskollektivet där en stor del lever på betydligt lägre inkomstnivåer. Har många kompisar som bara har den allmänna pensionen kvar efter att ha tagit ut all ITP under de första 5 åren och den pensionsdelen är inte mycket att skryta med - ligger väl på sin höjd på ca: 20.000 kr/mån brutto (obeskattat) för den med bra inkomster under arbetslivet.

Sen är det nog som FXX säger att för många yrkesområden är lönen klart lägre på landsbygden eller i alla våra mindre städer än vad den är i storstäderna.

Uppdaterat: 2019-02-02 09:54

Jo men lika långt från medelinkomsten som de lägsta ligger, lika högt över medelinkomsten kan du ju komma i stort sett utan behöva ses som höginkomsttagare.....som du själv skriver, det var medelinkomsten. Jag ska sen vara helt ärlig att jag inte räknade in pensionärerna då jag tänkte att vi pratade lön.....jag tror att medel-lönen är annorlunda än medelinkomsten.....

Sen oavsett, jag anser fortfarande inte att 500.000 är höginkomst, dit når väldigt många "vanliga" jobb. Det jag som sagt från början reagerade på var att Shogun vräkte ur sig att Tesla inte är för folk med vanliga inkomster vilket jag tycker var konstigt sagt då jag vet att Model 3 beställts av många som idag kör 3-serie, C-klass, A4 m.fl och som ser att den kommer kosta lika mycket för dem.

Uppdaterat: 2019-02-02 10:05

Sen hade kanske medianinkomsten varit ännu intressantare i denna diskussion men vi behöver ju inte dra denna diskussion alltför långt. Helt klart är att många inkomsttagare vi möter i det dagliga livet i olika serviceyrken har klart lägre inkomster än den redovisade medelinkomsten liksom den större delen av pensionärs-kollektivet - och inte minst alla arbetslösa. Ett tips till er som jobbar är att redan tidigt se över era olika pensionssparanden via t ex ITP och försöka se till att få så stor "nytta" som möjligt av pensionsinsättningar och inte välja bolag med höga avgifter för det blir många sköna kronor som kan gå förlorade. Sen skadar ju inte heller eget pensionssparande om ni har den möjligheten. Det gäller att vara lite om sig och kring sig för att få lite större ekonomiskt svängrum den dag man går i pension...:)

Uppdaterat: 2019-02-02 10:15

Nejdå, denna diskussionen kan avstanna här, helt klart. Som sagt reagerade på Shoguns kommentar som jag tyckte var lite konstig......men troligtvis ett inslag av Jante.

Jo det med pensionen är lurigt, och jag som passerat 40 har helt klart börjat fundera över det med och tagit tag lite i det med eget sparande med.

Uppdaterat: 2019-02-02 10:54

Jag tjänar 25.000 kr brutto som jobbar fastighetsskötaren och är inte stressjobb utan även lugn tillfälle.

Uppdaterat: 2019-02-02 12:13
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Har aldrig haft tjänstebil, men om arbetsgivaren betalar för bilen kan väl det ses som något man får istället för lön?

Tjänar man t ex 50 000 kr/mån och arbetsgivaren tillhandahåller en bil som kostar 15 000 kr/mån borde man ju kunna få högre lön om man avstår bil eller väljer en billigare bil. Eller har jag missförstått?

Uppdaterat: 2019-02-02 12:17

muskorv: Precis, visst är det så, och det är det många glömmer när de bara pekar på att alla som har tjänstebil åker runt så otroligt billigt....

Uppdaterat: 2019-02-02 12:27

Då kan man ju se den som får en dyr bil tillhandahållen av arbetsgivaren som höginkomsttagare tidigare än den som inte får en sådan bil. Dvs en sjuksköterska eller hantverkare som tjänar 40 000 kr i månaden är inte det, men den som tjänar lika mycket och får en bil i miljonklassen betald av sin arbetsgivare nog kan räknas som det.

Iofs vet jag inte vad definitionen av höginkomsttagare har med bilar att göra. :)

Uppdaterat: 2019-02-02 13:08

Fråga Shogun som drog in det......;) Ditt sätt att se det på där har jag inte tänkt på men visst blir man det skattemässigt iaf då förmånsvärdet läggs på den vanliga lönen och du sen skattar för hela summan så visst kan man se det lite så.

Sen OT så är det lite skumt hur en del kan tycka man tjänar massa pengar, men det de inte ser är att jag som ensamstående med barn har alla utgifter på en inkomst, de flesta andra har samma utgifter vad gäller boende m.m på 2 inkomster. Så jag har nog mindre kvar i fickan efter allt är betalt än 2 som tjänar "lågt" enligt SCB.

Uppdaterat: 2019-02-02 14:14

En annan aspekt som många inte tänker på är vilka tider man jobbar. Har inga fakta på detta men vill minnas att typ 1/3-del eller så jobbar faktist udda tider. Inräknas deras OB osv. i SCB’s statistik över medelinkomst? Jag jobbar 7-16 vardag, väldigt sällan jag jobbar övertid, kanske 10t snitt per år. Det blir ju väldigt skevt om jag skulle jämföra min lön med säg en sjuksköterska som jobbar 40t per vecka men har ett schema där man jobbar dag/kväll/natt om vartannat.

Men det var kanske alldeles för mycket OT:)

Jag kan absolut nada om leasingbilar men jag har fått uppfattningen om att det väl egentligen är en form av förmån som både anställd och arbetsgivare tjänar på? Alltså om man jämför vad det skulle kosta arbetsgivaren att erbjuda bruttolön motsvarande vad en ny bil kostar för den anställde att betala med nettolön så blir det en winwin med tjänstebil?

På våran firma har vi också, genom eget val, några tusenlappar mer i månaden om man gått med i ett optionsprogram. Misstänker att detta också är en form av förtäckt lön där både den anställde och arbetsgivaren tjänar på detta skattemässigt istället för att betala ut lön rakt av med arbetsgivaravgifter osv. Nu blir det bara en förmån som jag betalar 30% skatt på.

Uppdaterat: 2019-02-02 16:08

Jag skulle egentligen bara postat en länk men det blev ett helt inlägg istället:(

Länken jag tänkte posta handlar om en kommande km-skatt på elbilar.

https://teknikensvarld.se/kilometerskatt-i-sverige-hogst-sannolik/?fbclid=IwAR0-1_IPrJHJtTkXZGJKvyl_362iY4p066SSEUPxwPJvp8_bawUbTPI-ejo

Uppdaterat: 2019-02-02 16:10

Gissar att en kommande kilometerskatt rimligen inte bara kommer att omfatta elbilar utan även bilar drivna av andra bränslen och kanske ersätta hela eller delar av nuvarande vägtrafik-skatt. Men det lär väl framtiden utvisa...

Uppdaterat: 2019-02-02 16:15

Ja en stark gissning är att det inte kommer att vara lika låg milkostnad för ”bränslet” att köra elbil i framtiden som idag. Sedan vilken väg man väljer att gå får vi helt enkelt se. Staten har ju redan tappat miljarder i minskade intäkter på elen när det kommer till uppvärmningen av våra hem i och med alla värmepumpar i olika former. Så man kanske gör en rövare och drar allt över en kam, ett elpris på 3-4kr/kwh istället.

Uppdaterat: 2019-02-02 16:59

Jag ser Kia e-Niro kostar från 429.900 kr minus 60.000 kr klimatbonus = 369.900 kr är för dyrt.

Uppdaterat: 2019-02-02 17:40
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Alltså jag förstår inte riktigt alla som tycker elbilar är för dyra så länge de kostar mer än motsvarande fossilbil. Ser inte folk längre än till prislappen??! Nu har jag ingen kalkyl framför mig men en e-Niro för 369.900 är troligtvis billigare totalt sett att äga under en 3-årsperiod än motsvarande fossilbil som är 100.000 billigare. Man måste se totalen, inte bara prislappen som är hyfsat ointressant för alla som inte slantar bilen kontant vilket inte många gör idag. Men även för dem som gör det blir ju elbilen billigare i drift så nej, jag fattar inte resonemanget att elbilar måste kosta samma som motsvarande fossilbil, annars är de för dyra.....

Uppdaterat: 2019-02-02 18:18

Shogun: För privatköp just nu i dessa mellantider hade jag nog helt ärligt satsat på en privatleasing med garanterat restvärde. Om 3 år tror jag vi vet mer vart vindarna blåser och det då är dags för nästa bilbyte.

Uppdaterat: 2019-02-02 18:20

Pi: Jag tror som dig där, att ev kilometerskatt kommer gå över alla bilar oavsett drivmedel så skillnaden ändå i kost mellan de olika drivmedlen ändå till viss del håller i sig...men inget man vet, bara gissning såklart.....

Uppdaterat: 2019-02-02 18:21

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-hur-mycket-kostar-laddningen

Elbil laddning som kostar 5 kr per mil för el driftkostnad och min Skoda Fabia som kostar 7 kr per mil för bensin driftkostnad.

Kör 2000 mil om året blir 4000 kr vinst på el och räknar till 5 år blir 20.000 kr att spara el än bensin.

Min bil värd under 167.000 kr plus 20.000 kr = 187.000 kr och fordonsskatt ca 1000 kr mer per år än el räknas ungefär 5000 kr spara på 5 år. Om jag skulle exempel en Skoda Fabia elbil kostar 192.000 kr är samma ägandekostnad som bensin Skoda Fabia 167.000 kr.

Uppdaterat: 2019-02-02 18:56
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Så mycket fel du tänker där GF.......till att börja med, det kostar inte alls 5kr per mil i elkostnad i snitt. Ja det kan man få betala om man tankar el dyrt utmed vägen. Men de som köper elbil än så länge bor troligtvis så de kan ladda hemma och då är det helt andra pengar. Sen får du räkna in alla andra kostnader, skatten är lägre, servicekostnader lägre för de flesta. Sen den största biten som vi inte alls vet något om en, andrahandsvärdet! Ser vi än så länge så har elbilar uppvisat ett riktigt bra andrahandsvärde. Bensin och diesel vet vi inte alls hur det ser ut om ett par år. Men du gör helt fel GF i att bara räkna förbrukningen. Som jag svarade på Shoguns kommentar med, skulle jag skaffa bil privat idag skulle jag privatleasa nu i denna period av osäkerhet vart vindarna kommer blåsa.

Uppdaterat: 2019-02-02 19:05

Henrik, man gjorde faktist en jämförelse i senaste AMS med Kia Niros tre olika varianter.

Kostnaden var följande:

Kia Niro 1,6 : 36,08kr/mil

Kia Niro Plugin : 39,10kr/mil

Kia e-niro : 39,29kr/mil

Det som ligger plugin och elbilen i fatet är precis som GF skriver det höga priset. Hur man än vänder på det så faller en bil 13-15% per år i värdeminskning. Så även om vanliga Niron med fossilmotor tappar 15% i värde och e-niro 13% så skiljer det ändå 13,000kr/år då inköpspriset är 100,000kr högre för e-niro än niro.

Uppdaterat: 2019-02-02 19:26