Som rubriken lyder, så letar jag efter en fyrhjulsdriven bil med automatlåda. Det ska vara en kombi eller suv. Då jag inte har jättekoll, så vill jag veta vilken som kan vara bäst för mig. Jag tänker ekonomi, kvalitet och komfort som grundstenarna i mitt bilägande. Maxpriset ligger runt 80 000 att den ser bra ut är ingen nackdel. Någon med bra tips om vilka bilar jag bör kolla närmare på?
Fyrhjulsdriven automatare.
Uppdaterat: 2015-09-16 16:30
Kommentarer
Ekonomi får du helt enkelt kasta i soptunnan. Inte applicerbart den klassen av bilar. 80 000 spänn ger en begagnad version av en bil som kostat i närheten av 400 000 kr och uppåt som ny. Välanvända kärror från premiumsegmentet alltså.
XC70, XC90, Audi Allroad och BMW X3/X5. Det är diesel-femmor och bensin-sexor hela vägen som närmar sig 20 000 mil och säkert över. Det generella skicket är helt avgörande oavsett modell; utöver att historiken är korrekt med alla stora servicear gjorda. Dyra slitage-delar börjar också dyka upp kring miltalen och åldern, vilket ger ett trist vakuum i plånboken för sådana bilar.
Kan endast tala för XC70 II och otrolig komfort (120 mil non-stop och inte ens trött). Modellen kräver kvalitativa däck i runda slängar om 10 000 kr för 4x4 och rätt belastningsindex och allt vad det är. Första generationen XC70 kräver exceptionell däck-disciplin annars pajar fyrhjulsdriften.
Hittar du en XC90 V8 - köp inte den!
Oljan till Volvo är A5/B5 i de flesta fall. Kostar 200 kronor litern, möjligen hälften om du hittar ett ställe på nätet. Så 800-1600 kr för bara olja om du byter själv.
Spelar dock ingen roll alls eftersom bränslekontot riskerar att bli hälften av vad du tänker köpa bil för. Men det beroende ju på hur och vart man kör nånstans.
Plus att AC-kompressorn framstår att ha en livstid på 10 000 mil och inte en sekund mer. Möjligen allmänt Volvo-problem.
Men eh, lycka till ;)
Åter en "bilköpar-tråd" med en nyreggad användare som "inte har jättekoll"....
4wd och automatlåde-suv för 80000:- är ingen bra kombination. Kollar runt på ALLA bilmodeller och välj den som verkar vara i bäst skick och låga miltal så blir ditt bilägande mindre kostsamt.
Så, det är alltså något man ska kritiseras för? Trodde verkligen att vi bilägare hade rätt forum för det. "negativa gnällspikar" brukar vara på andra forum tänkte jag.
Jag har kollat och provkört bilar runt 40-50 000, och därför valt att kliva upp ett par steg. Men vad kan man säga om Subaru, och andra asiatiska märken? Vet att legacy/outback bara har fyrpetad automat om man inte väljer 3.0 motorn. Och det känns ju inte så logiskt. Ägde tidigare en passat tdi 4motion -07(manuell). Men efter drygt 25000 i allmänna reparationer så for även motorn. Så åt det hållet är jag inte så sugen att titta.
... Och nu fattar jag att det verkar vara lite troll som startat några trådar här. Men så är det inte i mitt fall. Ska separera, och då den mindre av våra gemensamma bilar tillfaller mig, så behöver jag byta till större. Passar på att köpa något som ska fungera året runt i Norrbottens inland. Så seriösa tips är väl på sin plats.
Volvo XC70 är min rekommendation. Bra bil med hög säkerhet och svårslagen komfort.
Dock vet jag inte vad man får för 80,000 ...
Tittar du på en Subaru med automat så blir det dessvärre till att gå upp ett snäpp i pris, om du inte kan tänka dig en 4-växlad automat. Kör själv en Forester, dock en manuell från 2009, men det har gått som en klocka i ca 16500 mil. Har talat med andra Subaru-ägare som kör med linetronic och de verkar nöjda. Men som sagt, de med Linetronic är i regel svårare att hitta i den prisklass du tänkt dig, i vart fall i skrivande stund. Subaru är rätt snälla på däcken och är mekaniskt robusta. Speciellt de med automat, som slipper kopplingen som är den svagaste länken i deras manuellt växlade bilar.
Men jag råder dig att följa Hackenbush råd, kolla mer på miltal och skicket på bilen än på att jaga en specifik modell eller märke. Det finns en hel del intressanta bilmodeller på marknaden och alla har sina fördelar och brister, men viktigaste är att hitta ett bra exemplar.
Skall du köpa 4wd som norrlänning så får du även vara beredd på att begpriserna är generellt högre norrut. Det kan därför vara en god idé att titta på bilar som ligger ute på orter söder om dalälven. Det kan vara värt resan. Lycka till!!
Man betalar mindre söder om kalixälven för att det är mindre plåt kvar på bilen. ;-)
Skämt åsido. Jag vet att jag måste neråt i landet för att priset ska bli bättre. Men jag är inte rädd för en roadtrip. Det är väl så att man få ha ett gäng objekt att välja på så man inte satsar allt på en kärra och sen är den inte alls bra har provat båda varianter. Den gången jag hade flera objekt hittade jag en vettig.
Helt sant! Dock verkar vägverket bli mer och mer positivt inställd till saltet även på nordligare breddgrader, men man kan ju hoppas att de besparar inlandet ett tag till :)
Saltet håller ju bilverkstäderna igång på sikt när rosten börjar gnaga.
Man lyfter ju sällan plasten under bilen bör man ju vara bekant med om man läser tidningen detta forum tillhör. Så det kan ju se precis hursomhelst ut. Om man ska ha v/xc70, så är det ju 05 eller 06 och senare som jag förstått. För att få haldex fyrhjulsdrift. Ska man ha diesel så är det 06 eller senare annars är ju skatten runt 8000. Och då brukar ju milen dragit iväg om det är rätt pris. Så det är ju en djungel...
Någon som har koll på Volvo v50? Men det är väl i princip samma som V70 antar jag.
V50 är trevlig att köra, men mycket mindre än V70. Kolla så den verkligen räcker till! Komforten är inte heller densamma som i V70. Stolarna är mycket mindre än i V70. Var själv spekulant på en V50 för många år sedan, men efter att ha hyrt en över en helg och gjort en längre resa, där både jag och frugan fick träsmak, så lade vi den åt sidan. Så ta en rejäl provtur innan du bestämmer dig för en sån, är mitt tips! Fördelen är ju att den är billigare än V70.
Vad tror du annars om en Octavia? Hittade denna i Östersund: http://www.bytbil.com/bilar/skoda/octavia/wvfq8jvg/R0QBUDIAAY3xfdQs0d2SGjOIAAOAAA__! Bara en tanke... Ungefär samma storlek som V50 men rymligare. Komfort möjligen ett frågetecken... Lite hårda säten är min enda erfarenhet av denna bil.
Hade en kompis med en V50 som tjänstebil men han körde mycket hellre hustruns Focus av samma årsmodell eftersom han satt mycket bättre i den. Men detta är ju personliga preferenser.... Sen finns det som sagt andra märken och modeller än V50 om du skall ha en kombi i C-segmentet. Det är bara att åka ut och provköra.
Då låter det som att jag skippar v50. Octavia är inte heller komfortabelt. De senaste jag provkörde var Lexus rx300-01, xc70-03 och jag har tittat lite på en ml320-01. Den sista har jag inte prprovkört, men den står på mitt kvarter och är till salu. Volvon verkade ha tjall med sin fyrhjulsdrift och Lexusen kändes rent slö jämfört med min s40 2.0t-01 Alla dessa låg mellan 45-60000. Därför kändes det som att jag ville ha lite nyare. Någon med erfarenhet av Hyundai och Kia?
Denna Kia kan man få för din budget. Men jag vet inte om den är något bra köp. Kan vara sliten med sina 20000mil!
http://www.blocket.se/orebro/Kia_Sorento_2_5CRDI_Automat_4x4_59330031.htm?ca=11&w=3
De därsåg inte så värst spännande ut... Synd att A6 inte är någon vidare kvalitetsbil när de rullat en bit. Allroad från 04-05 hade annars varit trevlig
Du inleder tråden med att be om hjälp för att du inte "har någon jättekoll".
Men i princip alla tips du får bemöter du med tvärsäkra uttalanden om både kvalitet, pris och andra egenskaper.
Antingen har du björnkoll (enligt dig själv) på i princip alla bilmärken som finns, eller så trollar du ...
Ja och inledningen gäller "Fyrhjulsdrven automatare!" och något senare V50!
Ursäkta men här föreligger kanske någon form av personlighetsklyvning?
Han lyckas inte med pajkastning nuförtiden.
Så V50 finns inte med fyrhjulsdrift och automatlåda? Tänker ni ge seriösa tips eller fortsätta vara pretentiösa skitstövlar? Trolla kan ni göra på flashback...
Jag skulle vilja påstå att jag försökt läsa mig till och prova mig fram. Men det finns ju folk med mer kunskap och erfarenhet. Så jag tänkte kolla om det fanns här. Men det verkar vara lättare att få tips om fiskevatten i tidningen "garn och stickningar" än biltips här.nåväl, ett par försökte ju, och det är ju gott nog.
Fjompas - att V50 inte finns med 4-hjulsdrift är ju rätt enkelt att konstatera men däremot finns den givetvis med automatlåda. Men jag måste hålla med om att du i vissa avseenden verkar tämligen insatt medan du i andra avseenden i alla fall vill ge ett intryck av att vara helt oinsatt så det är lite svårt att bedöma seriositeten i din fråga, tyvärr. Det finns nämligen en historia här med, som det så småningom visat sig, oseriösa frågor om bilköp så vi som lägger ner tid att svara vill gärna att frågorna skall vara reellt seriösa och inte bara skapade av andra orsaker.
Men är din fråga seriös så finns ju t ex både Golf och Octavia med 4WD och automat om du nu letat dig ner till C-segmentet. Liksom mindre SUV:ar a'la Toyota RAV4 men då brukar bagaget vara mindre än t ex en Octavia med 4WD. Så leta efter 4WD med automat på Blocket så hittar du säkert att antal tänkbara kandidater,
Att V50 FINNS med 4-hjulsdrift (AWD) och automat kan man ju rätt enkelt konstatera.
Svensksåldhttp://www.blocket.se/vi/58625062.htm
Tack för tipsen. Anar att kunskaperna här inte var som jag hoppats på. Men tack iallafall. Bjuder på bilen som enligt kunnandet här inte finns.
Då får jag be om ursäkt för okunskapen för jag har aldrig sett eller tidigare läst om en 4WD V50 men se vad man kan bedra sig.
Ja du verkar ju själv veta vad som gäller fjompas.
Det är bara att köpa en Toyota RAV4
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.