Vi Bilägares forum

Funderingar ang. köp eller privatleasing Seat Ibiza

Funderingar ang. köp eller privatleasing Seat Ibiza

Hej, skapar tråden här och hoppas att den inte ligger fel.

Det är som så att jag, lite senare i livet än de flesta (34) gissar jag på, nyligen tog körkort, och nu vill ha en bil.

Vad jag undrar över är hur jag ska göra, ska jag köpa eller ska jag leasa? Jag har städad ekonomi och jag har inte några lån (utöver CSN).

Konfigurationen jag vill ha kostar c:a 220000:- vid köp, och motsvarande konfiguration kostar c:a 2900:- i månaden vid leasing. Har inte räknat med försäkring i något av prisen.

Det som väger för ett köp är väl främst att det är jag som äger bilen, men det har väl lite nackdelar också, då jag själv får stå för alla kostnader av sådant som ingår vid leasing.

Vad som väger till fördel vid leasing är att service, vinterdäck och annat sånt ingår i priset. Värt att nämna är att jag varken har intresse eller kunskap över det rent praktiska i en bil, jag pendlar inte till jobbet utan det kommer till absolut största del bli "nöjeskörning", köra och handla osv. Jag vill ha en bil som tar mig från punkt A till punkt B, gärna någorlunda bekvämt, vilket leasing löser då jag har en bil två-tre år i taget.

Jag överväger leasing, men vet inte om jag missar något eller går rätt in i någon fälla som jag inte känner till (är medveten om krav vid tillbakalämning, och vad som enligt Seat anses som o/normalt slitage), och tar tacksamt emot svar och invändningar mot det jag skriver.

Uppdaterat: 2020-01-24 17:05

Kommentarer

Det mesta handlar om ekonomi.

Har du pengar du kan avvara, eller om du kan få ett fördelaktigt lån med vettig ränta är det alltid bättre med köp än leasing.

Gäller det en ny bil har du ju garantin och det behöver inte bli några dyra reparationer.

Servicekostnader kan du ju kolla redan före köp så det behöver inte bli någon överraskning.

Vinterhjul behöver inte bli så dyra om du inte vill ha något extremt, till en Ibiza kan du få dem för ca 6000:-.

Leasing är bäst för de som inte vill eller kan pynta upp kontantinsatsen, då kan det vara enda möjligheten att få köra en ny bil.

Uppdaterat: 2020-01-24 17:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hur mycket planerar du att köra per år?

Uppdaterat: 2020-01-24 22:40
*Robban

En sak jag aldrig funderat över tidigare vid nybilsköp (även leasing) men som kan ha en viss påverkan är vilken självrisk det är på Vagnskadegarantin. Den kan tyvärr vara väldigt hög numera vilket innebär att även småskador kostar mycket pengar att åtgärda - kanske speciellt på en leasingbil där man knappast har nåt alternativ till att använda bilens s k Vagnskadegaranti. Parkerar man alltid utomhus och på allmänna parkeringar så ökar ju helt klart risken att får nån form av skador. Och har man skador på olika ställen så åker man på självrisken flera gånger för då har säkert inte skadan uppkommit vid samma tillfälle. Det är många saker man måste överväga vid nybilsköp, tyvärr.

Uppdaterat: 2020-01-25 10:14

Det går att köpa till självriskredusering av vagnskadan till sin trafikförsäkring.

Särbon hade det till Sviften när den blev påbackad, tror hon fick betala 2000 isf 6000.

Uppdaterat: 2020-01-25 10:38

Aj fan - det måste kollas Rikard. Nu när självriskerna på Vagnskadegarantierna ofta rör sig i trakterna 7000--10.000 kr.

Uppdaterat: 2020-01-25 11:10

Stämmer jag har det på Skoda också. Istället för 7800 skulle det hamna på 1000 under bilens första år sedan 2000 om jag inte minns fel. Dock så lämnade motparten in rätta uppgifter och jag slapp självrisken. Endast 232:- för hyrbil i en vecka.

Uppdaterat: 2020-01-26 08:14

Ser inte att man kan få denna självrisk-reduktion hos Länsförsäkringar. Vad har ni för försäkringsbolag ?

Uppdaterat: 2020-01-26 09:31

Jag fick mindre än halva årspremien på Länsförsäkringar mot Skodas egen försäkring som kunde täcknas vid nybils köp.

Och när jag la ett rådjur på huven kostade det 1000:-

Jag tror jag hellre tar risken och lägger hellre slanten på ett par tusenlappar i sparande.

Uppdaterat: 2020-01-26 11:17
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Men Länsförsäkringar är luriga, det skiljer avsevärt mellan olika kontor.

Jag blev påkörd av en isig snödriva och det kostade mig självrisk på 3000:- trots att väghållaren medgav slarv, men handläggaren orkade aldrig kontakta honom trots upprepad påstötning! :-)

Uppdaterat: 2020-01-26 11:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Pi skrev:

Ser inte att man kan få denna självrisk-reduktion hos Länsförsäkringar. Vad har ni för försäkringsbolag ?

Jag har den, tillägget heter Maximera.

Uppdaterat: 2020-01-26 11:36

Har vi kommit på vad den för all del frånvarande TS skall välja för bil och lösning?

Uppdaterat: 2020-01-26 11:44
*Robban

Eftersom TS inte svarat på några frågor så var väl intresset inte så stort...

Länsförsäkringar verkar ha plockat bort Maximera som försäkring.

Hoppas jag får behålla min, jag fick utnyttjja den förra året när jag gjorde en dum grej. 2000 blev det istället för 7000:-

Uppdaterat: 2020-01-26 11:51

Då är det väl kanske bättre att starta en ny tråd om försäkringar så att andra kan hitta lite tips och råd om det?

Uppdaterat: 2020-01-26 12:27
*Robban

Fast min tanke med att ta upp detta med höga självrisker på den s k Vagnskade-garantin hade definitivt en koppling till denna tråd.

Uppdaterat: 2020-01-26 12:30

Sorry för uteblivet svar, min miss.

Jag vet inte hur mycket jag planerar att köra per år, men det blir absolut mest nöjeskörning. Jag kommer inte att pendla med bil till jobbet, dit har jag promenadavstånd.

Pengar till kontantinsats har jag även det om det skulle bli ett köp.

Missade jag någon fråga?

Sorry igen

Uppdaterat: 2020-01-27 06:34

Ok yelo, då står jag fast vid mitt förslag i #2!

Absolut bäst med köp.

Uppdaterat: 2020-01-27 09:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om du vill byta efter tre år skulle jag överväga leasing eftersom 220000:- är ganska mycket för en så liten bil som ibiza. Risken är att andrahandsvärdet blir så lågt att enbart värdeminskningen är vad kostnaden för leasing är.

Hade det varit en välutrustad prutad till 180000:- hade jag nog övervägt köp däremot.

Uppdaterat: 2020-01-27 17:29

junkers, det går att pruta på priset eller få en del godis vid nyköp.

Det är svårare vid leasing.

Uppdaterat: 2020-01-27 17:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Leasingavgiften är sådan att du måste få minst 120000:- efter tre år om du köper den och då har jag inte räknat med att du även får avkastning eller utebliven ränta på de 220000:- utan endast tagit med fri service.

Tror du att du får 120000:- för en tre år gammal ibiza saabnisse?

Egentligen behöver du få närmare 130000:- för att gå jämt upp mot leasing.

Sedan kan jag tycka att det finns mycket bättre erbjudanden såsom en Skoda Scala för 2195:-

https://www.blocket.se/annons/skaraborg/skoda_scala_style_tsi_115__nyarskampanj_/87705548

Uppdaterat: 2020-01-27 20:05

Nej, du kanske har rätt, jag har ingen personlig erfarenhet av leasing.

Jag tänkte på min granne som gjorde ett liknande leasingavtal som slutade med att han fick pynta 60000:- extra för att lämna sin pedantskötta Mokka.

Nästa bil blev inte heller någon höjdare.

Nu, tredje bilen och efter sex år, har han istället tagit bilen på avbetalning.

Han hade fått ihop till kontantinsatsen för första gången!

Uppdaterat: 2020-01-27 20:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tyvärr har ju en del råkat riktigt illa ut som Nissan-kunder så man får se upp med vem som står bakom leasingkontrakten. VAG verkar generellt fungera bra i det fallet.

Uppdaterat: 2020-01-27 20:18