Hej!
Jag går i tankarna att skaffa mig en tjänstebil och har egentligen två funderingar; (1) Klokt med tjänstebil i mitt läge (2) Vettig bil att välja som tjänstebil?
Jag har en lön som ligger på brytgränsen till statlig skatt och har fått trixa lite för att hålla mig under gränsen.
Idag har jag en 2013 VW som jag själv anser är hyfsat ekonomisk (om nu en bil kan vara det), jag räknar med att den har haft en värdeminskning på ca 25 kkr/år dom senaste två åren och med service, skatt, försäkring etc. (exkl. bränsle) så har den kostat mig 5-6 kkr/mån (inkl. värdeminskningen). Jag kör totalt ca 3-4000 mil/år och då är det privat och i tjänst (mest privat).
När jag räknar lite löst på det så blir en tjänstebil förmodligen lite billigare än att äga den privat men här är första frågan, någon som skulle opponera sig helt på min inställning när det gäller detta utifrån informationen ovan?
Andra frågan är val av tjänstebil. Tycker om bilar och har gärna lite extrautrustning men det får inte kosta hur mycket som helst. Har haft mycket VW och tycker man får mycket bil för pengen. Nu tittar jag på en VW sedan GTS (biturbo, 240hk) den är två år gammal (2015), gått 4000 mil och är inte momssmittad, fått ett kreditbelopp på 220 kkr. Summa summarum så är det en utrustad bil med stor motor samtidigt så räknas den knappast som en premiumbil (BMW Audi ect.) Det känns som att det är ett "vettigt" alternativ om man nu är ute efter en bil med lite extra. Vad tror ni om detta, är det helt fel tänkt? Vet att det kan blir billigare om jag väljer mindre motor, mindre bil m.m. men det skulle även kunna blir väldigt mycket dyrare.
Förstår om det inte är en glasklar fråga jag ställer men jag tar tacksamt emot alla kommentarer, tips och idéer när det gäller både val av finansieringen och val av bil.
//W
Kommentarer
Godkänner företaget begagnad bil som tjänstebil(förmånsbil)?
Får du någon ekonomisk kompensation ifall du inte tar ut någon tjänstebil?
Jag fick välja mellan några tusenlappar och tjänstebil. Att jag valde bilen är främst för att slippa ansvara för att jag ska kunna sköta mitt jobb om bilen havererar på fel ställe. Jag hade möjlighet att ta en praktisk bil med låg vardagsförbrukning och lågt förmånsvärde (laddhybrid).
En gammal bil som kostade mycket från början har fortfarande högt förmånsvärde att skatta för.
Tänk på att du får betala förmånsvärde på bilens nypris enligt tabell från 2015, trots att den är begagnad
Tack för snabb input! =)
Ja, det är inga problem. Det är ett litet företag där det mesta är förhandlingsbart!
Ja, jag har varit inne på att gå på en laddhybrid men det blir mycket pengar i inköpskostnad så därför tittar jag på en begagnad bil där den största värdeminskningen förmodligen redan är gjord!
Min bil var också begagnad. Den hade gått 110 mil och gick att få för 7,5 PBB.
Jag hade dock inte varit så sugen på att betala skatt för fullt förmånsvärde för en två år gammal bil.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.