Vi Bilägares forum

Funderar på att byta min Astra 1,4T mot en Alfa Romeo Giulietta 1,4 Multiair Turbo

Funderar på att byta min Astra 1,4T mot en Alfa Romeo Giulietta 1,4 Multiair Turbo

Ja, som rubriken säger så går jag i dessa tankar.

När det gäller funktion och komfort så är jag väldigt nöjd med min Astra. Men den är lite tråkig.. Grejen är också att jag behöver en dragkrok. Verkar som det kostar ca 5-6.000:- att montera i efterhand - så jag började fundera på om det var en god idé att sälja Astran och köpa en annan bil - för typ samma pengar. Det var då Alfan dök upp i min blocketsökning. Jag läste mig till att Alfan med sina 170 hk har i princip exakt samma förbrukningssiffror som min Asta med 140 hk. Alfan ska t.o.m. dra lite mindre på landsväg?! Ja - det var där intresset för Alfan började.

Jag har läst en hel del recensioner. Många hyllar motorn men dissar komfort och funktion (dåligt utrymme i baksätet, lite trångt i bagageluckan. Det finns även klagomål på att interiören ser plastig ut). Jag bryr mig inte så mycket om liite sämre bagageutrymme och att det inte är superhögt till tak i baksätet. Där ska mina barn sitta. När det gäller plastkänslan så håller jag inte med. Det är inte värre än i Astran i alla fall.

Jag vet att det finns _många_ åsikter om Alfa överlag. Jag skulle dock tro att mycket är gammalt groll sedan tidigare modeller. Eller?

Vad jag dock inte lyckats googla mig till än är:
- Hur bra stämmer förbrukningen? Gissar att det är svårt att köra SÅ snålt (0,58 blandad, 0,46 landsväg). Men är det i närheten av vad Astran drar så är jag nöjd (för mitt körsätt landar jag på ca 0,6-0,7 blandad).
- Vad kostar servicear? Jag har tidigare kollat på andra modeller av Alfa och då är det där jag har backat. Typ att kamremmen ska bytas var 5000-mil eller var tredje år osv.. Det har dock varit mer sportiga modeller (t.ex. GT). Jag har frågat ett par Alfa-verkstäder men får väldigt luddiga svar.. typ "mellan 3-6.000 kr). Lyckas dock inte få svar på vilka servicear som kommer när osv..

Jag efterlyser bra och konkreta tips och råd kring ett eventuellt bilbyte. Undanbeder kommentarer som "Alfa suger" osv. Det ger ingenting.

Det jag har idag är alltså en Astra 1,4 Turbo 2013 som precis passerat 5.000 mil. Giuliettorna jag kollat på är samma årsmodell och miltal (pris mellan 105-130.000 kr). Jag kollar på bensin eftersom jag främst kör korta sträckor.

Och anledningen till bytet är alltså inte bara för att få en dragkrok - utan för att få en lite roligare bil för typ samma peng.

Uppdaterat: 2016-09-13 16:17

Kommentarer

Först, har du någon gång kört en Alfa Romeo?

Vilken modell som helst egentligen, men alla har vissa saker gemensamma, konstig sittvinkel, kort avstånd mellan ratt och pedaler, m.m.

Det första du bör göra är att prova den och därefter fundera över dina frågor.

Antingen avskyr du bilen och då behöver du inte fundera längre eller älskar du bilen och då behöver du fundera längre.

Bränsleförbrukningen behöver du dock inte fundera på, den drar mer än vad som uppgivits speciellt om du blir en Alfisti, men det kommer du att strunta i. Du kommer också att få en del märkliga fel mer eller mindre förargliga, du accepterar dem eller byter bil snart.

Kolla några av Alfasidorna, det finns mängder. T ex. http://www.alfaromeo.org/

Uppdaterat: 2016-09-13 17:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ytterligare ett alternativ är att behålla bilen och köpa trim.

http://sv.bsr.se/nyheter/opel-astra-14t-140hp

Uppdaterat: 2016-09-13 19:50
Vidstige skrev:

Ytterligare ett alternativ är att behålla bilen och köpa trim.

http://sv.bsr.se/nyheter/opel-astra-14t-140hp

Det blir ändå inget annat än en Opel!

En Alfa är något som väcker känslor, antingen älskar man den eller avskyr den. Man måste prova för att komma underfund med hur man trivs och det räcker verkligen inte med en tur runt kvarteret.

Uppdaterat: 2016-09-13 19:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

I sammanhanget bör man väl fundera igenom vad man tycker är roligt och hur det går ihop med svenska hastighetsgränser.

Roligt kan kosta körkort.

Uppdaterat: 2016-09-13 20:08
Vidstige skrev:

I sammanhanget bör man väl fundera igenom vad man tycker är roligt och hur det går ihop med svenska hastighetsgränser.

Roligt kan kosta körkort.

Har du haft några roliga bilar Vidstige?

Uppdaterat: 2016-09-13 20:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse, hur definierar du rolig bil och varför frågar du mig?

Som jag skrev just, det beror på vad man menar med roligt.

En bil mer lite fler hästar som är "nervös" tenderar man att köra för fort med.

Fick den bilden här när det gäller Alfan.

För många är fler hästar en central del i "roligt".

Därav chiptrim också.

Uppdaterat: 2016-09-13 20:18

Det behöver inte handla enbart om hästkrafter Vidstige.

Det kan vara väguppträdande, kurvtagningsegenskaper och ett allmänt uppträdande som gör att man känner en gemenskap med bilen.

Har du känt det någon gång?

Uppdaterat: 2016-09-13 20:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse, jo jag har hört många Bmw-förare prata om det för att sen köra fort som f-n.

Så frågan kvarstår.

Uppdaterat: 2016-09-13 21:35

Jag förstår vad du menar. När det gäller BMW-förare är det nog det fortaste som gäller!

Så är det inte med Alfa- förare. Det är änglar som njuter av sin färd!:-)

Uppdaterat: 2016-09-13 22:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Personligen så tycker jag att Alfa Romeo Giulietta är lite för mycket av en Fiat-produkt är inget speciellt med den bilen, om man jämför med Alfa 156 och 166 så tycker jag att Giulietta inte har den där Alfa-känslan.

Uppdaterat: 2016-09-13 22:25

saabnisse, bästa bilen för att ha roligt lagligt på svenska vägar är väl en mini.

http://www.mini.se/om-mini/gokartkansla/

Uppdaterat: 2016-09-13 22:47

Intressant inställning denna, jag aldrig kunnat förstå och fortfarande efter 30 år inte begriper detta med att rolig bil enbart och uteslutande handlar om hur den är att köra.

Det har funnits många (Opel) som varit roliga att köra men roliga i bokstavlig mening har de blivit - endast - därför att de också haft ett avvikande utseende.

Jag känner inget speciellt för Alfa, helt neutralt, inte speciellt bra, inte direkt dålig eftersom den vågar vara personlig - en positiv axelryckning...

Uppdaterat: 2016-09-13 22:47

Jag vet att Alfa känslan låter mycket men tyckte att registreringsskylt sitter längst till höger mot främre stötfångare front är fult placering!

Uppdaterat: 2016-09-13 23:08
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Nu var det många år sedan jag senast körde en Alfa, men när jag gjorde det blev jag riktigt förälskad i dom, trots att avståndet ratt och pedaler var långt ifrån perfekt. Svårt att beskriva vad det är, men det är något med känslan i styrningen, väghållningen i kombination med en varvvillig motor med underbart ljud. Det känns som om ens kropp blir ett med bilen, som att ens nerver växer ihop med bilen och får kontakt med hjulupphängning och däck, så man har full kontroll på vad som sker mot vägbanan och känner minsta sten under däcken. Hade gärna köpt en då, på 80-talet, men fegade ur pga. att även flera nya demobilar jag provade redan hade något som var trasigt. Visst är det lätt att råka köra lite för fort med såna bilar... ;-) Men det kändes som ett mindre problem.

Ett annat bilmärke som jag tycker har körglädje är Ford och där är det chassit och styrningen som skapar rätt känsla. En säljare på en mässa tyckte jag skulle prova en Focus 1,0 så jag gjorde det och trots liten motor så var det riktigt skoj att köra den. Så körglädje handlar definitivt inte enbart om stark motor. Men med en större motor i den bilen så blir den garanterat riktigt trevlig! ;-) Av tester jag läst så förefaller även övriga Fordar ha samma känsla.

Uppdaterat: 2016-09-13 23:35

För mig spelar antalet hästar ingen roll ärligt talat och trots att jag är BMW förare så kör jag inte speciellt fort. För mig är väghållning och körkänsla parat med komfort det viktigaste. 190 hästars dieseln i min X3 är alldeles fullt tillräcklig och jag kände aldrig att jag behövde mer motor när jag körde på Autobahn i somras.

Uppdaterat: 2016-09-14 09:06

Jo som sagt, hört många BMW-förare prata i termer av att effekt inte spelar nån roll, så är det förstås inte och Bmw är ju en tillverkare som verkligen är mån om att bilarna man gör ska ha många hästar. Det är uppenbarligen viktigt då för köparna. Och fart är givetvis en central faktor när det gäller körglädje. Poängen med mini är just att man upplever farten som högre än i andra större bilar.

TS började f.ö. tråden med att bilen som var intressant att byta till hade just fler hästar som ett viktigt argument.

Uppdaterat: 2016-09-14 09:19

Riktigt Vidstige, det var därför jag skrev som jag gjorde i #2.

En Alfa skiljer sig från många andra bilar även om det gäller mer eller mindre mellan olika modeller.

Uppdaterat: 2016-09-14 09:38
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Oj, här har det hänt grejer :)

Någon jämförde Alfan med andra Alfa-modeller och det är inget jag kan göra i det här läget. Nu handlar det om att ev byta från den bil jag har idag - och vad jag får för typ samma pengar som jag säljer min Astra för. Då är det bara Giulietta som är ett alternativ bland Alforna (Mito är för liten).

Det finns massa andra alternativ också - och jag är öppen för förslag - men som sagt, ska jag byta öht så är det till något roligare. Funktion och komfort har jag redan :) Och med roligt menar jag hela upplevelsen. Jo visst, snabb acceleration är en del av det. Köra för snabbt är inte bra, men det är ändå skönt när det händer grejer direkt när man trycker ner pedalen. Jämför jag med Astran så måste jag växla ner två växlar (från 6an till 4an) när jag ska köra om. Men det är alltså inte bara hästkrafter som gör att det blir roligt. Som redan nämnts så spela själva väghållningen roll. Jag har inte provkört jättemånga Alfor, men det där med att känna sig ett med bilen är en skön grej. Jag trivdes verkligen bakom ratten på Alfa GT. Andra saker som förhöjer körupplevelsen är t.ex. att interiören är snygg, trevliga funktioner, hela känslan i kupén. Det kan antingen vara att den är väldigt ljus med stort panoramatak - eller att det är lite som att mysa in sig i en grotta :) Utseendet på bilen spelar också stor roll så klart.

Om vi vänder på det - vad saknar jag med Astran? Jo: Ful interiör - jättemånga knappar och en liten gul/röd display. Stor bred silvrig list runt hela mittpanelen som känns superplastig. Dåligt ljudsystem. Lite för snälla köregenskaper (ja, accelererar för långsamt). Bilen är ganska snygg, men sjukt vanlig - och därför blir den lite tråkig ändå. Och ja - dragkrok då.

En bil är ett transportmedel - ja. Men jag tycker det är roligt att köra bil. Då spelar lull lullet större roll.

Uppdaterat: 2016-09-14 10:08
Vidstige skrev:

Jo som sagt, hört många BMW-förare prata i termer av att effekt inte spelar nån roll, så är det förstås inte och Bmw är ju en tillverkare som verkligen är mån om att bilarna man gör ska ha många hästar. Det är uppenbarligen viktigt då för köparna. Och fart är givetvis en central faktor när det gäller körglädje. Poängen med mini är just att man upplever farten som högre än i andra större bilar.

TS började f.ö. tråden med att bilen som var intressant att byta till hade just fler hästar som ett viktigt argument.

Kan också nämna att poängen med dragkroken är att jag skaffat båt. Gissar att det är lite skönt med stark motor när man ska dra en sådan. Även bra när man ska backa ner i vattnet med släpet och dra upp igen med en nära 1 ton tung båt på. Jag kan inte jättemycket om motorer. Kanske inte hästarna som spelar roll. Men bra om den är stark - i långsam hastighet också.

Mini är inte ett alternativ. Dels för att den är för liten för mina behov.

Uppdaterat: 2016-09-14 10:13

Skodaägare - nog vore det väl lite märkligt om inte en 190 hk diesel borde räcka i en X3 så den jämförelsen tycker jag är lite irrelevant. Hade du t ex haft en liten 1,6 l diesel på typ 110--120 hk så hade det varit en annan sak om du tyckt samma sak.

Uppdaterat: 2016-09-14 10:17

Den enda möjlighet du har för att ta reda på om Giuliettan känns rätt är ju att provköra en något längre sträcka. Det räcker inte med några hundra meter.

När det gäller bränsleförbrukning är det som jag skrev i #2, den drar mer än vad som angivits, speciellt i början om du gillar bilen. Servicekostnader skiljer sig inte så mycket från andra märken, det finns små specialiserade Alfaverkstäder och det finns många entusiaster som hjälps åt.

När det gäller reparationer är det lite speciellt, vissa har aldrig några fel (tur?), vissa skakar på axlarna och accepterar, men det finns de som aldrig kan tänka sig en Alfa igen, alltså ungefär som andra märken.

Uppdaterat: 2016-09-14 11:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Första förslaget är (som Rutger J nämnde) Ford Focus, är relativt körglad, dock med plottrig och "plastig" interiör.

Andra förslaget är Mazda 3 årsmodell 2013 och framåt, körglad och trevlig, dock bullrig enligt vissa.

Uppdaterat: 2016-09-14 11:33
Power to the people
saabnisse skrev:

Den enda möjlighet du har för att ta reda på om Giuliettan känns rätt är ju att provköra en något längre sträcka. Det räcker inte med några hundra meter.

När det gäller bränsleförbrukning är det som jag skrev i #2, den drar mer än vad som angivits, speciellt i början om du gillar bilen. Servicekostnader skiljer sig inte så mycket från andra märken, det finns små specialiserade Alfaverkstäder och det finns många entusiaster som hjälps åt.

När det gäller reparationer är det lite speciellt, vissa har aldrig några fel (tur?), vissa skakar på axlarna och accepterar, men det finns de som aldrig kan tänka sig en Alfa igen, alltså ungefär som andra märken.

Japp - självklart måste jag provköra. Just nu finns ingen med den motorn i närheten av där jag bor. Men jag får hålla utkik. Kan ju även testa en annan motor just för att känna på interiören och sittkomfort osv.

Uppdaterat: 2016-09-14 11:40
Grosser skrev:

Första förslaget är (som Rutger J nämnde) Ford Focus, är relativt körglad, dock med plottrig och "plastig" interiör.

Andra förslaget är Mazda 3 årsmodell 2013 och framåt, körglad och trevlig, dock bullrig enligt vissa.

Focus testade jag ett par gånger inför mitt förra bilköp, men upplevde inte alls den körglädje det snackas om för Fordar. Tycker den var väldigt lik Astran när det gäller just det. Mazda har jag dock inte testat. Det borde jag kanske göra.

Uppdaterat: 2016-09-14 11:43

Att fundera på just en Alfa Giulietta är väldigt begripligt då den uppvisar märkbara likheter med Astra både på in och utsidan, (vilket i varje fall jag kan se) instrumenten är t.ex snarlika så det är något välbekant samtidigt som det finns en förhoppning om en mer känslomässig upplevelse.

Att byta till annat märke, modell än just Giulietta innebär att ta farväl av Astra stilen helt och hållet.

Själv skulle jag välja en roligare Astra istället, men det är kanske ingen överraskning.

Jag skulle inte köpa en standard Astra 2010-12 alls, eftersom jag alltid vill ha något unikt.

Detta är t.ex. inredningen i dubbelturbodieseln på 190 hk, den skulle jag välja om jag skulle köpa en sådan Astra.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-09-14 12:02

Visst är en Giulietta kul att köra. Speciellt med sportläget i. Å andra sidan är många bilar kul att köra. Vår Giulietta har gått drygt sextusen mil, utan några problem. Faktiskt en del personer som berömt designen på bilen.

Uppdaterat: 2016-09-14 15:05
Lås inga trådar.
N-iklas skrev:

Att fundera på just en Alfa Giulietta är väldigt begripligt då den uppvisar märkbara likheter med Astra både på in och utsidan, (vilket i varje fall jag kan se) instrumenten är t.ex snarlika så det är något välbekant samtidigt som det finns en förhoppning om en mer känslomässig upplevelse.

Att byta till annat märke, modell än just Giulietta innebär att ta farväl av Astra stilen helt och hållet.

Själv skulle jag välja en roligare Astra istället, men det är kanske ingen överraskning.

Jag skulle inte köpa en standard Astra 2010-12 alls, eftersom jag alltid vill ha något unikt.

Detta är t.ex. inredningen i dubbelturbodieseln på 190 hk, den skulle jag välja om jag skulle köpa en sådan Astra.

Men får du det där för ca 115.000 kr? Och kan man få den starkare motorn med 5 dörrar? Min förra bil var en cupé med 3 dörrar - det vill jag inte ha igen :)

Jag är inte fast i Astra-/Giulietta-modellen. Bara den är rolig - har ok bagageutrymme och ligger i rätt pris. Jag har faktiskt kikat lite på Volvo v50 också. Men den känns ju verkligen mellanmjölk ;) Har även kollat på Audi A1 - just för att den är lite "rolig" - men den är verkligen på gränsen till för liten. Dessutom finns det inte många med dragkrok..

Uppdaterat: 2016-09-14 16:13

Astran på bilden finns enbart med 5-d och som kombi Sport Tourer, men det är inget seriöst förslag från min sida, inte minst därför att den nog aldrig har sålts i Sverige.

JAG skulle få fram en sådan bil, men jag är "speciell".

Nej själv så bryr jag mig ju inte om hur gammal en bil är så länge jag vill ha den, så den roligaste bilen jag vet av nyare är Astra TwinTop med 1.6 Turbon på 180 hk och elektroniska fjädringen, det är värsta leksaken för mig, med en Vectra GTS OPC på andra plats.

MEN det är knappast alternativ för någon annan.

Utöver Ford Focus ST kan jag inte direkt komma på någon rolig och sportig bil i prisklassen av nyare om man bortser från Golf som jag aldrig ser som en rolig bil under några omständigheter.

Jag har gått igenom bilkatalogen med alla världens bilar men kan inte peka ut någon jag skulle uppleva som uttalat rolig av 2011-2013 års modeller i denna pris och storleksklass, en eller två med 160-180 hk men inte med något speciellt underhållande utseende.

Focus ST är den enda och den är säkert svår att hitta.

Uppdaterat: 2016-09-14 19:37

Sen finns det ju en relativt populär bil som heter Golf och som finns i massor av utföranden - och med roliga motorer och utrustningsnivåer om man så vill..:) Liksom "syskonen" Skoda Octavia och Seat Leon.

Uppdaterat: 2016-09-14 19:51

Octavia RS kan vara riktigt rolig att köra.

Uppdaterat: 2016-09-14 20:11

Du har helt fel AL, visst sjutton har bilarna själ!

Jag har haft flera som haft för vana att djävlas med mig, men nu är jag snäll och timid och då fungerar de bättre också.

Börjar man skälla på bilen, sparka på däcken och hantera den allmänt vårdslöst, ja då dröjer det inte förrän den ger tillbaka.

Det blir soppatorsk, punktering, parkeringsskada och den drar till sig stenskott som spräcker rutan!

Ger man sig inte nu och ber om ursäkt blir det grövre artilleri. Avgassystemet pajar, drivknutar knakar, hjullager mullrar osv.

Nej, enklare att acceptera att det är likadant som med katter. De tror att det är de som bestämmer för att de befinner sig på toppen av utvecklingen.

Och det gör de....

Bestämmer alltså.

Uppdaterat: 2016-09-14 21:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ännu ett inte seriöst menat förslag -

Är att det faktiskt finns Astra Sport 2012 med 1.6 turbon på 180 hk, den motorn är något extra och ändrar upplevelsen en hel del, sportstolarna är mycket bra och även den något tråkiga mittkonsolen är något snyggare med imiterad ebenholts i sidorna.

Tyvärr är FlexRide mycket ovanligt i vanliga karossen.

Den röda bilen är maxutrustad med allt inklusive AFL strålkastare och har OPC line.

https://www.autouncle.se/se/begagnade-bilar/4745859-opel-astra-1-6-turbo-ecotec-sport-2012-halvkombi

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiquYeqv4_PAhVGCCwKHUkFD4QQFggnMAA&url=https%3A%2F%2Fwww.hedinbil.se%2Finformation-om-fordon%2Fopel-astra-1-6-turbo-180hk-5d-MEE472&usg=AFQjCNG1TAGGQsVy6lhTK1RhB0DAdlkP_g&sig2=1vyEJbrsnbdolTZbugVozQ&bvm=bv.132479545,d.bGg

Uppdaterat: 2016-09-14 21:39

Ursäkta N-iklas, men jag vill återvända till vad jag skrev i #4.

Uppdaterat: 2016-09-14 22:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Vidstige skrev:

Jo som sagt, hört många BMW-förare prata i termer av att effekt inte spelar nån roll, så är det förstås inte och Bmw är ju en tillverkare som verkligen är mån om att bilarna man gör ska ha många hästar.t.

Men är det verkligen så? Visst har BMW ett flertal effektstarka modeller, men de flesta BMW jag ser ute på vägarna är någon form av 20d, alltså 320d, 520d m.fl. Alltså 2-liters diesel på 190 hästar. Så jag tror fortfarande att det är annat än motorn som får folk att välja BMW numera. En Passat går ju också få med 190 hästars diesel och är sannolikt minst lika snabb som en 520d. Jag upplever inte att jag kör aggressivare i min X3:a än vad jag gjorde i min förra Skoda.

Uppdaterat: 2016-09-14 23:08

Tja inte blir det dåligt bara för att den är en Opel, vad är det för märkligt argument?

Det är väl om man inte kan få tag i rätt modell som är problemet.

Opel är inte precis Sveriges vanligaste bil just...

Uppdaterat: 2016-09-14 23:23

N-iklas, jag tycker absolut inte Opel är några dåliga bilar även om det är få modeller som passar mig.

Men du måste hålla med om att Alfa-Romeo har en högre status vilket absolut inte behöver betyda att de är bättre!

Många Alfamodeller har t.ex. en körställning som många nordbor har svårt för medan andra tycker den passar perfekt.

Jag kollade för några år sedan avståndet mellan ratt och pedaler på en Alfetta och jämförde med en 940. Det var 12cm kortare på Alfan!

Uppdaterat: 2016-09-15 12:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

(Svårt att säga vilket statusvärde Alfa har i dag, mycket beror på modellen och ser bilen inte ut att var märkvärdig är det svårt att få in en statuskänsla.

Status är inget jag förknippar med dagens Alfa Romeo då måste vi tillbaka till 60- 70-talet.

Det är mer samma position som Citroen DS.)

Uppdaterat: 2016-09-15 12:33

N-iklas, har du inte märkt uppmärksamheten Giulia har åstadkommit?

Alfa på 70-talet var enorma rostburkar med väldigt konstiga och komplicerade hjulupphängningar, men de var kul med trevliga grusvägsegenskaper och en varvvillig lättrimmad motor.

Mycket svets av plåt blev det emellertid!

Uppdaterat: 2016-09-15 12:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu har jag inte provat nya Alfa, men nog har de väl ändrat placeringen av ratt - pedaler?

Jag minns hur det var i Alfa 75 (knäna under hakan) , men redan i 156 satt man betydligt bättre. Giulia har jag inte kört.

Uppdaterat: 2016-09-15 13:11
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Tråkigt att så många hänger kvar på 70-80-tallet. Ja de rostade, men det gjorde min BMW med och nästan lika fort.

Men för att svara på trådskaparens fråga som ingen av er gjort ännu, mest spekulationer som vanligt.

1. Nej den bränsleförbrukningen kommer du inte ner i. Mer likt din ASTRA, fast med fler hästar under huven.

2. Kamremsbytet du refererar till är de gamla motorerna som satt i 156/166. Har inget med dagens motor att göra.

3. Nej, den är inte plastigare en din ASTRA.

4. Kör själv en Giulietta , men bara 120 Hk bensin, inga elfel en så länge. (bara 2000 mil en så länge) O andra sidan har jag ågt Alfa sen -89.

5. Servixen är varken dyrare eller billigare en andra nya bilar. Serviceintervall 3000 mil. MEN och det är ett stort MEN...Kör du MultiAir så bör man göra ett extra oljebyte 1500 mil.

Sen får du väldigt mycket bil för pengarna när man köper beg, tack vara lite sämre andrahandsvärde.

Uppdaterat: 2016-09-15 14:13

Henrik, läste du inte att det var 70-tal jag beskrev, då rostade de flesta bilar enormt, men Alfa var lite värre genom att det var mer komplicerade konstruktioner och vissa lösningar var inte bra för nordiska förhållanden.

Ett typiskt problem var infästningen till övre stabiliseringsstaget i framvagnen på Alfetta där man förstärkt genom en mängd kupor i karosseriplåt, staplade på varandra till erforderlig tjocklek. En dröm för spaltkorrosion!

Det var endast riktiga Alfisti som stod ut, de klippte plåt,de svetsade, ändrade konstruktioner osv.

Många gav upp, men de rättrogna kämpade vidare och många kör Alfa än idag och känner inte alls igen sig!

hultarn, jo visst är de ändrade och det skiljer väldigt lite jämfört med andra fabrikat, men det har inte gått hem hos biltestarna, de anser fortfarande ofta att det är konstig körställning.

Uppdaterat: 2016-09-15 14:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Henrik_gbg skrev:

Tråkigt att så många hänger kvar på 70-80-tallet. Ja de rostade, men det gjorde min BMW med och nästan lika fort.

Men för att svara på trådskaparens fråga som ingen av er gjort ännu, mest spekulationer som vanligt.

1. Nej den bränsleförbrukningen kommer du inte ner i. Mer likt din ASTRA, fast med fler hästar under huven.

2. Kamremsbytet du refererar till är de gamla motorerna som satt i 156/166. Har inget med dagens motor att göra.

3. Nej, den är inte plastigare en din ASTRA.

4. Kör själv en Giulietta , men bara 120 Hk bensin, inga elfel en så länge. (bara 2000 mil en så länge) O andra sidan har jag ågt Alfa sen -89.

5. Servixen är varken dyrare eller billigare en andra nya bilar. Serviceintervall 3000 mil. MEN och det är ett stort MEN...Kör du MultiAir så bör man göra ett extra oljebyte 1500 mil.

Sen får du väldigt mycket bil för pengarna när man köper beg, tack vara lite sämre andrahandsvärde.

Det där låter ju trevligt. Jag har bara ägt min Astra i 1,5 år och har därför bara hunnit serva den en gång. Det gick på 2200 kr. Dom bytte olja då - och verkar som det är något jag måste göra varje år. Jag tycker dock 2200 var ett bra pris. Matchar Alfan det alltså?

Uppdaterat: 2016-09-15 14:40
Lakritsglass skrev:

Henrik_gbg wrote:Tråkigt att så många hänger kvar på 70-80-tallet. Ja de rostade, men det gjorde min BMW med och nästan lika fort.

Men för att svara på trådskaparens fråga som ingen av er gjort ännu, mest spekulationer som vanligt.

1. Nej den bränsleförbrukningen kommer du inte ner i. Mer likt din ASTRA, fast med fler hästar under huven.

2. Kamremsbytet du refererar till är de gamla motorerna som satt i 156/166. Har inget med dagens motor att göra.

3. Nej, den är inte plastigare en din ASTRA.

4. Kör själv en Giulietta , men bara 120 Hk bensin, inga elfel en så länge. (bara 2000 mil en så länge) O andra sidan har jag ågt Alfa sen -89.

5. Servixen är varken dyrare eller billigare en andra nya bilar. Serviceintervall 3000 mil. MEN och det är ett stort MEN...Kör du MultiAir så bör man göra ett extra oljebyte 1500 mil.

Sen får du väldigt mycket bil för pengarna när man köper beg, tack vara lite sämre andrahandsvärde.

Det där låter ju trevligt. Jag har bara ägt min Astra i 1,5 år och har därför bara hunnit serva den en gång. Det gick på 2200 kr. Dom bytte olja då - och verkar som det är något jag måste göra varje år. Jag tycker dock 2200 var ett bra pris. Matchar Alfan det alltså?

Jag har inte gjort någon service ännu, men du är inte tvingad att göra den hos märkesverkstad. Hade den diskussionen med FCA för några år sen när jag hade en Fiat Bravo. Fick då OK att serva hos andra, OM det inte rörde sig om ett garanti ärende. Då var jag tvungen att köra till auktoriserad verkstad. Så oljeservice kan du göra hos Mekonomen eller liknande.

Uppdaterat: 2016-09-16 09:18
saabnisse skrev:

N-iklas, har du inte märkt uppmärksamheten Giulia har åstadkommit?!

Njo, Nja EN svala gör ingen sommar...

Man får nog komma med fler modeller än så...

Uppdaterat: 2016-09-16 11:59
Henrik_gbg skrev:

Lakritsglass wrote:Henrik_gbg wrote:Tråkigt att så många hänger kvar på 70-80-tallet. Ja de rostade, men det gjorde min BMW med och nästan lika fort.

Men för att svara på trådskaparens fråga som ingen av er gjort ännu, mest spekulationer som vanligt.

1. Nej den bränsleförbrukningen kommer du inte ner i. Mer likt din ASTRA, fast med fler hästar under huven.

2. Kamremsbytet du refererar till är de gamla motorerna som satt i 156/166. Har inget med dagens motor att göra.

3. Nej, den är inte plastigare en din ASTRA.

4. Kör själv en Giulietta , men bara 120 Hk bensin, inga elfel en så länge. (bara 2000 mil en så länge) O andra sidan har jag ågt Alfa sen -89.

5. Servixen är varken dyrare eller billigare en andra nya bilar. Serviceintervall 3000 mil. MEN och det är ett stort MEN...Kör du MultiAir så bör man göra ett extra oljebyte 1500 mil.

Sen får du väldigt mycket bil för pengarna när man köper beg, tack vara lite sämre andrahandsvärde.

Det där låter ju trevligt. Jag har bara ägt min Astra i 1,5 år och har därför bara hunnit serva den en gång. Det gick på 2200 kr. Dom bytte olja då - och verkar som det är något jag måste göra varje år. Jag tycker dock 2200 var ett bra pris. Matchar Alfan det alltså?

Jag har inte gjort någon service ännu, men du är inte tvingad att göra den hos märkesverkstad. Hade den diskussionen med FCA för några år sen när jag hade en Fiat Bravo. Fick då OK att serva hos andra, OM det inte rörde sig om ett garanti ärende. Då var jag tvungen att köra till auktoriserad verkstad. Så oljeservice kan du göra hos Mekonomen eller liknande.

Ok. Har inte stenkoll på det där. Gick i tankar att det kanske påverkade garantin om man inte servade hos auktoriserad verkstad.

I helgen ska jag provköra en 2,0 JTDM (170 hk) diesel -13 samt en 1,4 (120 hk) bensin -15. Det är vad som finns att provköra i närheten där jag bor.

Vad var anledningen till att du valde 120 hk framför 170 hk? Pris? Förbrukning? Service? Eller något helt annat?

Uppdaterat: 2016-09-16 15:18

Eventuella goodwill-åtaganden relaterade till garantianspråk är jag rätt övertygad om att de påverkas om servicen inte gjorts på märkesverkstad.

Uppdaterat: 2016-09-16 18:26