Har fått nytt jobb som ligger i centrala Gbg och det kommer bli för dyrt att åka med bil. Jag sålde min BMW i fredags, fick ett väldigt bra pris för den och det känns lite onödigt att ha en bil för 200tkr+ ståendes de flesta dagar. Letar efter en billig bil som jag kan åka till vänner med, köra till träning och ibland på lite längre resor.
Har kollat alla möjliga bilar. Allt ifrån Golf IV 1.6 till den här Saaben som jag fastnade för, tycker att den är riktigt snygg. Den har rullat långt men haft få ägare som oftast ägt den flera år. Så här gamla och billiga bilar är alltid ett lotteri, men är det ett korkat köp så här på förhand? Vad ska jag se upp för förutom det uppenbara som servicehistorik? Förbrukningen bryr jag mig inte om.
https://www.blocket.se/annons/halland/saab_9_5_sportsedan_2_0turbo_nybesiktigad/97975530
Var inne på att köpa en äldre japan, men jag får inget sug alls efter att ha testat några. Får inte till en bra körställning och de bullrar som satan.
Kommentarer
Där ser man ett typexempel på att det finns bilar som kan gå långt utan att se ut som vrak.
Den verkar ju fräsch i lacken och har inte de typiska rostskadorna vid hundbenet och bakskärmens övre, bakre del.
En signal på flera rostpunkter är tanklocket som brukar rosta först, men här verkar det felfritt så rost behöver du inte bekymra dig för.
Vid den här körsträckan är det viktigt att kolla kamkedjan, om bilen körts med rätt olja och oljebyten kan den klara 10000 mil till, men annars är det dags för byte om det inte är gjort och det kostar en del, där är det idé att ta in offert.
Motorn i övrigt brukar det inte vara problem med, det finns de som gått 50000 mil utan att ta mer olja än många andra märken gör vid 10000!
Men mycket beror på oljebyten och om den gått mycket på E85.
Eftersom den är manuell bör du kolla kopplingen, den är ingen svag punkt, men beroende på förare slits den mer eller mindre, men det gäller ju alla bilar.
Sedan den svagaste delen på bilen oavsett vad som N-iklas påstår, bakaxeln som härstammar från Opel.
Ur komfortsynpunkt och väguppträdande är det inget att klaga på, men den kräver att bussningarna byts ca var 10000e mil och det bör kollas för att förhindra allt för stort däckslitage. Kolla om det finns gropar i ytterkant på däcken, då står hjulen toe-in och främre bussningarna är slut.
Det handlar inte om några jättesummor ca 6-8000:-.
Den ser ju snygg ut, men kolla servicebok och försök få tag på tidigare ägare.
Stort tack!
Ja den ser fräsch ut. Har hittat de två föregående ägarna. En tjej som ägde den från Sep 2020 till sep 2021 och en kille som ägde den 2016 till 2020. Ska försöka ta reda på om vad som är gjort på den.
Kan inget om modellen, men har studerat bilderna noga.
För miltalet ser den riktigt välvårdad ut, att växelspaken ser lite vissen ut beror nog på materialet.
Men jag är ändå imponerad över läderklädseln, det visar på en hög kvalite’.
Saab hade högre krav än flera andra märken där klädseln spruckit eller sett väldigt sliten långt tidigare.
Angående växelspaken och damasken är det ju inga stora problem, det är ju lätt att byta ut.
En av finesserna med de här gamla Saabarna är ju tillgången på delar, både nya och begagnade och att det fortfarande finns bilmontörer som vet hur de ska sitta!
Tänkte på det du skrev om att det beror på hur mycket den körts på etanol. Detta är väl ingen biopower? Den är reggad som en bensinare.
Ett tillägg från min sida bara....
Nu har denna firman kanske bytt ägare eller ryckt upp sig men jag var där för nåt år sen och tittade på en bil med en vän som skulle ha en andrabil och vi sa båda att fy fasiken, det kändes väldigt oseriöst och skumraskaktigt hela firman och de som jobbade där. Men självklart kan även en sådan firma ha bra bilar med, men av det vi såg när vi var där så var det väldigt fördelaktigt tagna bilder som absolut inte visade det man såg när man väl var där. Men som jag inledde, kan både vart ägarbyte sen dess eller en rejäl uppryckning kanske.
Suck. Tack Henrik, bra att veta. De har riktigt bra betyg online, men det är ju lätt att fejka. Hade mycket hellre köpt den från en privatperson. Har kontaktat tjejen som ägde bilen innan och hoppas på ett svar innan jag kollar på bilen imorgon.
Ja, den ser helt OK ut, man måste räkna med lite slitage och smuts, och för de pengarna får man ingen ny bil.
Så, om förra ägaren har positiva nyheter kan det vara ett mycket vettigt köp.
Skulle tro att 9-5 blir inte så mycket billigare, snart börjar de istället stiga.
Ursäkta, jag kollade inte på reg.numret.
Jag utgick från att det var en BioPower, det var det vanligaste då, det gav lite lägre skatt och det fanns faktiskt många som körde på E85, Saab lyckades bra med sina motorer för det bränslet och under några år blev det billigare med E85 än med bensin.
Problemet låg i att Saab rekommenderade oljebyte var 3000 mil vid körning på bensin men 1500 mil vid etanoldrift och det var det vissa som inte brydde sig om.
Vill man ha ut många mil ur en bilmotor ska man köra på bästa oljan och aldrig mer än 1500 mil mellan byten och det gäller oavsett märke.
Informera gärna om vad förra ägaren har att säga!
Det blev tyvärr ingen affär. Bilen var fin, inte lika fin som på bilderna, men den var ändå fin med tanke på ålder/mil.
Den fick regelbunden service fram till 2016 vid 20k mil. Nästa service var gjord 2019 vid 24k mil, lite konstigt. Ingen stämpel och inga kvitton för den. Samma med den senaste servicen vid 27k mil.
Stolarna var underbara, chassit var tight och komfortabelt. Hade inga anmärkningar vad gäller väguppträdande eller bromsar och hörde inga missljud. Styrningen kändes dock otroligt trög, nästan som om den inte hade servostyrning. Men kanske ska vara så?
Koppling, växellåda och motor lirade inte alls. Den var klumpig, ryckig och inte alls smidig att köra vilket jag tror att den ska vara. Kraften var inte linjär heller utan det kom dippar ibland under gaspådrag.
Tidigare under dagen körde jag en golf från 2003 som hade rullat 25k mil. Hur lättkörd som helst. Mycket bättre samspel mellan motor, växellåda och koppling. Men även här kändes det som att servon hade gett upp, kanske bara jag som vant mig vid en BMW från 2019? Bilen i övrigt lämnade också en del att önska med tanke på priset han begärde.
Jag får leta vidare.
Hej, har missat denna tråd.
Angående modellen bör man kolla turbon på bilar som gått så långt. Saab med lågtryck har haft en del strul med dem.
Angående kraften som kommer och går låter det som spjällhuset. En klassisk sjuka på 9-5 men väldigt lätt att byta ( eller göra rent)själv hemma i garaget.
Sedan håller jag med Nisse om bussningarna. De går dock att byta till sådana med bättre kvalitet och hållfasthet.
En annan sak som kan vara bra att kolla är tändkassett och bränslepump. Den senare är ganska dyr att byta.
MVH AL
Synd, snygg i den blodröda färgen i kombon med det ljusa skinnet.
Körde en 9 5 för några år sen som gått 18" mil, och just det här med motor/låda/koppling förvånade mig, bilen kändes slut o sliten i den avdelningen fast bilen var hur fin som helst för övrigt.
Min dåvarande BMW 325 som gått 30" mil var nått helt annat, men fel bil att jämföra med kanske.
Apex, det var nog tur att du hoppade den, det hade absolut gått att fixa den och om den var så fin kan det ha varit värt det.
Emotionellt!
Men absolut inte ekonomiskt, det visar att det inte går att fuska med oljebyten och olja som den här motorn är känslig för.
Turbon är en av de delar som tar stryk men den brukar vara bytt vid det här miltalet. Tändmodulen är inte dyr och den ger indikering på OBDn, bränslepumpen är lite värre, men överkomlig, det som verkar märkligt är servon, den brukar inte krångla.
Men lycka till, du hittar säkert något annat som passar.
Ja det var synd! Gav iaf ett försök till att hitta en vettig men rolig bil. Nu siktar jag in mig på världens tråkigaste bil istället:
https://www.blocket.se/annons/halland/volkswagen_golf_5_dorrar_1_6_multifuel/98728621
2 ägare, den förre ägde den 10 år.
Bytt kamrem, nya skivor och klossar bak.
Lite rost på ena skärmen som jag kommer få göra något åt.
Kolla noga under Golfen, sparklådornas bakre del är felkonstruerad och samlar vatten och röstar sönder.
Ta med nått att knacka med på de o lyssna, man brukar höra om plåten börjar bli tunn. På grannens bil knackade bilprovningen hål i en 3e del av lådan på båda sidorna.
Tror det finns nån artikel om det här på ViB, sök o kolla.
Rosten på skärmarna är ju bara kosmetika.
Vad tror ni om denna?
https://www.blocket.se/annons/goteborg/volvo_s60_2_4_kinetic/98439962
Äldre herre som ägt den 3,5 år, innan dess ägdes den av en kvinna i ca 3,5 år. Bra tecken när en bil inte byter ägare 4 gånger per år.
Ska kanske kolla på den ikväll. Om ett andra kamremsbyte inte är gjort så är det snart dags för ett.
Aa vet, det är väl något som även Golf 6 led av.
Testade S60n idag och det kändes bra. Den var riktigt bekväm på 15” som sitter på den, den var lättkörd och den gamla bensinfemman är en mysig motor. Allt fungerade och interiören var relativt fräsch, hittade ingen rost heller. Det är möjligtvis så att servopumpen låter lite mer än den borde.
Den behöver ett kamremsbyte under året som kommer, en gammal vän som är volvo-mekaniker fixar det för 4500 inkl arbetet. Fick ner priset till 18000 för bilen, blir nog en affär imorgon.
Ja, S60 är nog en rejäl bil, och byggd på den tiden Volvo hade rostskydd i toppklass. Jag håller med om femmans mysfaktor, den har en skön gång, och vad jag vet inga sjukdomar.
Den största "sjukdomen" är väl bränsletörsten som inte är att leka med för dessa motorer - speciellt i kombination med automatlåda. Men denna var ju manuellt växlad så inte riktigt lika törstig. Men är man medveten om detta så är det säkert en OK bil för det priset.
Sååå törstiga är de inte. Jag har haft 6 olika Volvor med femman, alla med automat och de drog inte nämnvärt mer än andra bilar i samma storlek, cylindervolym och årgångar. Däremot hade de en mysig gång som gick förlorad när VEA kom.
Är helt medveten om det, hade en s40n med samma motor. Eftersom det inte kommer bli så många mil i den så är det viktigare med en driftsäker motor än en som drar lite. Mysfaktorn, vridet jämfört med en mindre sugis, den fina komforten och säkerheten som man får i en S60 jämfört med en mindre bil för dom pengarna gör det värt att tanka lite oftare :)
Dessutom lär värdeminskningen vara i stort sett noll...
Ja, värdeminskningen är ju maximalt 18.000 kr såvitt jag förstått...:) D v s felräkningspengar jämfört med nyare/dyrare fordon.
"Sedan den svagaste delen på bilen oavsett vad som N-iklas påstår, bakaxeln som härstammar från Opel."
Jo... MEN nu är det ju bara fel på den när den sitter i en SAAB... och inget fel när den sitter i den mindre och lättare Opel Vectra som den är avsedd för att sitta i, att det varit fel på samtlig SAAB har det väl inte rått något tvivel om, så går det när man montera delar som inte är avsedda för bilen.
9-5 är Omegastorlek och vikt och borde ha haft den bakaxeln minus drivaxlar, men det alternativet tackade man nej till.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.