Hej alla!
Jag har för några månader sedan tagit körkort och tänkte nu införskaffa en begagnad bil. Tycker detta är oerhört svårt och är rädd för att göra en dålig affär. Kan ni ge mig tips om vad jag skall tänka på när jag köper begagnat? Känns som att jag är för godtrogen och kan lätt bli lurad av någon bilhandlare. I denna bil skall jag transportera barn och hund.
Må så gott alla,
Med vänlig hälsning
Cissi
Kommentarer
Prisklass? Var ska du köra (stad/landet) och hur mycket? Kombi eller kombikupé beroende på hundens storlek, är den liten finns u dock bältesläsningar för transport i baksätet. Prioritera säkerhet framförallt med tanke på barn i bilen. Lurad i bilaffärer blir man nästan alltid...
Jag tänkte runt 30" . Hunden är ganska stor och hade tänkt ha en hundbur i bagageutrymmet. Både stadskörning och landskörning. Bor i stad så det blir mest sådan körning. Kör "lagom" mycket (tex till köpcenter, till skogen osv) men inga regelbundna långkörningar.
Har hittat en Volvo V40 2.0T för ca 30 från 00 som bara har gått 10000 mil (!).
Har ingen erfarenhet av V40 - har haft en S40, dock med annan motor. Hundbur i V40 får du dock inte in speciellt mycket mera, vi har själva hund och har tittat på V40. Den motorn kan jag inget om, så det lämnar jag åt andra att ev. kommentera. S40:n vi hade (-97:a) hade ömtåliga länkarmar och styrleder, det är ett typfel vad jag minns. I övrigt en trevlig bil som vi gillade skarpt, snål med 1,6-motorn vi hade och bekväm. I den prisklassen du letar är det allmänna skicket viktigast, men vill påstå att desto nyare, desto bättre säkerhet för dig och passagerare.
Välj något som inte är lika överprissatt som Volvo.
Kolla t.ex. en Skoda, Ford eller en Opel, det ger mer bil för pengarna och det finns både driftsäkra och rymliga modeller.
Opel och Ford ja, förutsatt att man hittar ett rostfritt exemplar med få mil. En Skoda för 30 000 och av äldre modell vet jag inte om jag skulle våga mig på - en Fabia t.ex. får du inte in en hundbur i och då får man backa bra i årsmodeller för en Octavia till det priset. Och då tror jag en V40 med lite mil kan vara väl så bra.
v40 turbo har jag för mig var mycket bättre kvalitet då den varianten utan turbo innehöll massa renault delar av dålig kvalitet.
Det var väl antagligen Renault i vår framvagn då .-), i övrigt höll den ihop. Inga dyra grejor, och delvis på goodwill på den tiden när den var relativt ny, men trist med täta verkstadsbesök. Och jo, vindrutespolningen, där fick jag byta backventilen ett antal gånger, men det var ju en enkel GDS-reparation till och med för mig. Det enda jag vet är att 1,8GDI var en motor med riktigt dåligt rykte, var väl en Mitsubishimotor om jag inte minns fel.
Stor hund? Köp en C5 kombi! Där finns gott om plats, och du får mycket bil för pengarna. Rost är knappast ett problem.
V40 av dom årgångarna var väl inte nån Renault-släkting utan snarare Mitsubishi-släkting - och då med deras modell Carisma som den hade en hel del gemensamt med vill jag minnas - inkl rostkänsligheten.
ViB Begbiltest finns att läsa här - http://www.vibilagare.se/test/begbil/begtest-volvo-sv40-12577
Pi: Alldeles riktigt. Motorerna som erbjöds tillhörde samma motorfamilj som den femcylindriga motorn i 850, men hade i det här utförandet 4 cylindrar.
pi, då tänkte jag kanske på den 40-modell som fanns slutet 90-tal.
cissi, kolla även in toyota avensis kombi med 1,8 liters motorn. en bil som normalt ger få problem.
Mitt tips: Ford Focus kombi Generation 2 dvs från 2005 och framåt med 1.8 liters 125hk motor-den har kamkedja som håller och ingen risk för dyrt kamremshaveri. Det var en populär bilmodell kring 05, 06 , 07 det finns ett bra utbud av Focus till salu till rimliga priser i förhållande till körda mil och skick-Ford har ett sämre andrahandsvärde än t ex Volvo,VW, Toyota-många har fördommar om Ford.Jag har ägt 2 st Focus kombi 1 st årsm 2001 och en 1st årsmodel 2006, körde ca 15000mil med varje bil utan problem. Focus är en bil som har trevliga köregenskaper, den nackdel som jag kan komma på är att kombin av generation 2 inte har så snygga linjer-den är ganska ful.
Kan hålla med Stefan om Ford Focus, ett plus är Ghian som går betydligt tystare.
Men en Opel Vectra ger en stor bil till rimligt pris.
Vidstige - de årsmodeller TS talar om är första generationen av V40. Före denna var det 400-serien (om inte minnet sviktar) så du måste förväxlat detta. Och under nåt år erbjöds (tyvärr) även Mitsubishis 1,8 l GDI-motor. Läser man beg-testet jag länkade till så visar det att det även fanns en liten 1,6 l motor och frågan är om inte detta också var en Mitsubishi...
Men som sagt - det finns bättre bilar till samma pris. Dock är 30.000 kr en tveksam prisklass för det är inte säkert att man får en bättre bil för de pengarna än för halva det beloppet eftersom det är väldigt beroende av det individuella skicket - och hur attraktiv bilmodell man kollar på. Svår prisklass helt enkelt och speciellt om man har krav på vissa modeller, färger och utrustningsdetaljer.
Har haft en Focus 1,8 Flexifuel -07 och den fungerade perfekt under de 4,5 år och 10.000 mil jag ägde den. Dock är jag klart tveksam till saabnisses utsago om att Ghia-versionen gör tystare...
Tack alla för mycket trevliga, kunniga och bra svar! Jag skall kolla in alla föreslagna modeller och märken. Är totalt gröngöling på detta med bilar, men fasiken vad kul det är att köra!
Säkerhet är viktigast. Utseende spelar ju mindre roll. Drömmer om en amerikansk muskelbil, men får hålla det vid beundrande blickar istället!
Trevlig helg på er!
" Dock är jag klart tveksam till saabnisses utsago om att Ghia-versionen gör tystare..."
Jo Pi, Ghia har bättre ljudisolering, bl. a. dånar det inte lika mycket ur springan för bilbältet som sitter mitt för örat!
OK Saabnisse - har haft Ghia-modeller av Fordar men dessa har i alla fall inte haft nån bättre "ljudkomfort" än de lite mindre utrustade modellerna. Kanske kan skilja mellan årsmodeller också. För mig troligare än att man extraisolerat Focus Ghia för Ghia-märket på karossen innebär ju egentligen inte speciellt mycket mera än nån extra utrustningsdetalj. Men 100 % säker är jag absolut inte.
V40 bör vara efter -01, då den blev uppdaterad med bättre säkerhet, modernare inuti och framför allt, bättre rostskydd!
Motorerna är bra, 1,6 snål men seg, 2,0 och turbo är samma motor, förutom effekten.
Men 30 för en -00, det är över rimlighetens gräns......
10000 mil eller 20000 kvittar, åldern har betydelse....
Motorerna går 30000 utan problem, så att slita upp den lyckas man aldrig med om den är så gammal...
En -00 kan man inte betala mer än 10 för, en efter -01 lyfter några tusingar!
Åh, vad bra att du skriver det duccedriver! Och ni andra med! Då låter jag den passera helt enkelt!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.