Hallå,
Nu står jag här inför mitt första bilköp. Jag skulle säga att jag har väldigt begränsad kunskap inom ämnet, försöker läsa på och lära mig så mycket som möjligt men söker nu lite tips och råd om hur jag ska tänka och kring vilka bilar som kan vara lämpliga. Jag bor i Stockholm och kommer primärt köra i stadstrafik, storhandla, till jobbet några dagar i månaden (3 mil tur och retur), åka på helgutflykter i närområdet etc.
Det jag söker:
- småbil/halvkombi/mindre bil
- bränslesnål
- billig att köpa och äga, budget om max 80 000
- växellåda: automat (har automatkörkort)
Men, hur ska jag tänka? Spontant tänker jag att första bilköpet ska genomföras via bilhandlare. Jag tycker det är extremt svårt att kunna avgöra om en bil hos en bilhandlare är ett bra köp eller ej. Att bedöma serviceboken känns halvt omöjligt. Hur tänka kring hur gammal bilen är vs. antal körda mil?
Hur vanligt är det att vilja besiktiga en bil hos oberoende part inför ett köp? Spontant känns det tryggt.
Många bilhandlare verkar erbjuda garanti om olika månader - tips kring detta?
Något annat jag bör tänka på?
Tack för all hjälp!
Kommentarer
Typ en sådan här?
https://www.blocket.se/vi/97988419.htm
Eller?
https://www.blocket.se/vi/97927471.htm
Jag kan tycka att just bilar kring den prisklassen är knepigt. Det är så pass mycket att man förväntar sig att den ska kunna hålla en tid utan att man ska behöva lägga mycket pengar på bilen efter köp. Dock kan en del objekt man hittar ha kommit upp en så många mil att det finns en del dyrt som kan behöva bytas, typ kamrem, eller något annat som kostar en slant.
Just småbilar kan man ju komma undan riktigt billigt om man kan tänka sig leasing.
Begagnade bilar är så ohemult dyra nu och kombinationen liten bil och automat gör utbudet av begagnade rejält begränsat.
Har du möjlighet att ladda ström så finns det ett större utbud av begagnade elbilar den prisklassen. Bla Gamla Nissan Leaf, Renault Zoe, VW e-up mfl. Dom blir billiga i drift och den begränsade räckvidden lär inte vara ett problem för dig.
En sådan här liten stadsbil lär vara synnerligen billig i drift.
https://www.bytbil.com/vastra-gotalands-lan/personbil-i-miev-elbil-16-kwh-aut-ac-euro-6-8966-15248638
Som Guran så riktigt påpekar så är småbilar och automatlåda ingen bra kombo på så sätt att den är relativt ovanlig. Men en Yaris HSD kanske går att hitta till det priset även om det är en synnerligen tråkig bil att köra. Annars skall man ha tur - kanske också t ex en Kia Picanto (eller Hyundai i10) med den gamla, 4-stegade momentomvandlar-lådan. Inte speciellt bränslesnål men billig och smidig i storstan.
Tack för alla tips! tyvärr har jag inte möjlighet att ladda el så elbil får gå bort. Om jag går upp i prisklass en aning, säg till 90.000, skulle det göra någon vidare skillnad?
Av någon anledning, utan att ha provkört, dras jag till Suzuki Swift, exempelvis: https://www.blocket.se/annons/stockholm/suzuki_swift_1_2_auto_5d_2agare_svensk_fullservad/97206449. Efterforskat en del och den verkar bra enligt mina begränsade kunskaper - åsikter?
Citroen C1 har jag också sneglat lite på, har däremot inte provkört.
Har även sneglat åt leasing, osäker dock om jag vill låsa upp mig på 36 månader... ska efterforska lite till :)
Suzuki Swift är en bra bil. Verkar vara pålitliga och hållbara
Förstår dock inte varför en bilhandlare dolt registrerings-numret (Swift) så det är ju lite svårt att snabbt kolla historiken via t ex car.info
Jag tycker att dom begagnade bilar är på tok för dyra.
Man får en helt ny I10 Essential automat, med fem års garanti för 140kkr
Jag hade i alla fall köpt en ny bil istället för en 12 år gammal Yaris som var på förslag i ett tidigare inlägg. Visst 65kkr mer, men en helt ny bil..
Frånsett det faktum i just ditt exempel Guran att den "automaten" är en s k robotiserad manuell låda som inte är speciellt rolig att köra. Även om man inte accelererar speciellt hårt (relativt) så känns det som man far fram mot säkerhetsbältet när den växlar. Hade haft större förhoppningar. Dock relativt snål - det skall den ha cred för. Men f ö håller jag med om att det nog är lite för liten prisskillnad på dessa relativt gamla begagnade småbilar och en ny liten bil.
Även om den inte är så rolig så är det en av få småbilar som fortfarande inte är så dyr och har en växellåda man inte behöver växla själv.
Fast i den klassen finns ju även samma bil i Kia-kostym (Picanto) samt Toyota Aygo med automat. Enklast att få tag i som ny eller nästan ny är nog Picanto och nöjer man sig med en beg fram till 2020 så har ju den och i10 en 4-växlad momentomvandlarlåda som är trevligare att köra men tyvärr lite törstigare. Sen kan man ju gå upp i B-segmentet där även Swift hör hemma och då ökar ju urvalet en aning även om det är svårt att hitta vettiga exemplar inom det givna prisintervallet och som inte är så gamla eller gått så långt.
Jag håller ju helt på Swift, det är den enda småbil som är som en fullvuxen bil i framsätet, faktiskt mycket rymligare än betydligt större bilar, baksätet är givetvis mindre, men det går ändå att färdas där om man inte ska för långt, bagageutrymmet rymmer ledigt ett par kuvert med ostämplade frimärken, men sånt används ju knappast längre.
Men jämfört med Yaris är det en rolig bil och rymligare än Picanto.
Du har bara automatkort! Du har prövotid, så du behöver ta det lite lugnt!
En Toyota Prius (halvkombi)! Billigt ägande (360kr skatt, låg förbrukning i Stockholm, går sällan sönder). Går att få med mycket bra stereo från JBL. Som den här Prius 2an. Dock dåliga halogenstrålkastare,
www.bytbil.com/stockholms-lan/personbil-prius-1-5-vvt-i-plus-3cm-cvt-112hk-fullservad-sv-sald-9904-15147138
Eller en med lite fler mil på mätaren, modellen efter! Prius 3 med LED strålkastare, adaptiv farthållare, Heads upp i rutan, Solceller som du kan starta ac med ett par minuter innan du går ut till bilen, taklucka!
Står xenon i annonsen, vilket är fel, då de aldrig såldes med xenon. Såldes endast med halogen, och LED! LED var standard i Executive paketet! En stor projektorlins = Halogen! Två mindre projektorer på varje sida = LED! Har den dessutom JBL stereo med 575w förstärkare, så står det JBL på högtalarna i framdörrarna, samt en liten jbl ettikett under navigatorn/multiskärmen.
https://www.bytbil.com/stockholms-lan/personbil-prius-hybrid-executive-hud-navi-kamera-skinn-solceller-8147-15652152
kallandes, nu stod det ju faktiskt om en budget på max 80000:- och då är det ju där rekommendationerna bör hålla sig.
saabnisse - nu har ju TS ökat budgeten till 90.000 kr om det skulle krävas så ett annonserat pris 84.900 kr måste väl anses passa in.
Ok, missade det.
Toyota Prius, bilen för ett katalysatorfritt bilägande :)
Som vanligt utelämnas säkerheten, det är först när det smäller och skadan är skedd som insikten uppstår att det kanske borde ha varit något man skulle ha tänkt på lite tidigare.
Den allmänna meningen - inte minst i vi bilägares kommentarsfällt - är att alla bilar är bra och säkre i dag, det är inte sannt.
(Men jag tänker inte lägga mig i den infekterade debatten igen.)
Bara ett råd i förbigående.
Swift fick högsta betyg i krocktesten, enda bil i klassen med knäkrockkudde.
Men vist, det är en liten bil.
De som varit här länge vet att vi åkte över 9 år i en Swift från den var ny, och det var ett problemfritt bilägande.
Tja - vilken bil skall man välja om man alltid skall ta hänsyn till att man kan råka ut för en frontalkollision ? Och mot en annan personbil eller en lastbil ? Svara på den frågan du N-iklas.
Nå - sanningen är nog den att man inte kan ta hänsyn till allt elände som KAN drabba en här i livet när man gör olika val.
Men vilken bil som man har en mycket stor chans att överleva i om det som inte får hända, händer är väl en mycket viktig parameter att ta hänsyn till vid val av bil. Tycker jag.
Helt underbart att den som lyfter säkerhetsfrågan själv kör runt i gammalt skrot som tappat mycket av sin hållfasthet för länge sen troligtvis och i jämförelse med dagens bilar ses som rejält osäker då den saknar allt vad förebyggande säkerhet heter....
Fast som köpare kanske man kompromissar bort en del säkerhet utifrån budget, körsträcka och övriga behov.
Undrar hur många det är som prioriterar säkerhet i egen bil (väljer stor SUV) som cyklar eller kör elspark utan hjälm eller låter barnen köra mopedbil? Eller för den delen påtalar för andra kring hur de ska tänka kring säkerhet…
+100 på den, Axa !
Dessutom detta med sannolikheter även om det är ointressant den dag den svåra olyckan inträffar - om den gör det. Ens eget beteende i trafiken kan nog betyda väl så mycket som en tung SUV.
Men man behöver ju ändå inte glömma säkerheten, även en småbil kan vara mer eller mindre säker och jag tycker nog man bör ha med det i värderingen när man väljer bil.
Sedan är det ju upp till var och en att prioritera.
Det gäller ju att alltid försvara sitt eget val! Eller hur Axa och Pi? Även om man inte överlever, häpp!
Saabnisse
Ja, men det håller jag med om. Men om man ska utgå från att man krockar allvarligt i en olycka och vill klara sig ”oskadd” är det bara större SUV som är alternativet.
Christer
Det är mycket som kan ha ihjäl en. Om man vill leva skyddat så gör man bäst i att hålla sig i en kuvös. Det ironiska är att många väljer en stor säker bil för att känna sig skyddade men i övrigt lever ohälsosamt eller ogenomtänkt. Det är troligare att man dör av hjärtinfarkt innan 60 innan man hamnar i en bilolycka.
Ingen har sagt att man INTE skall tänka på säkerheten vid bilval och många som skriver här tycks ju ändå ha relativt nya bilar och därmed hygglig säkerhet. Men man kan inte alltid välja bil för att försöka maximera sin säkerhet OM man råkar ut för en svår trafikolycka - skulle detta ske och alla åker omkring i likadana stora och tunga bilar så blir nog ändå konsekvenserna svåra vid en frontalkollision i hög fart - en hastighet man kanske inte ens hållit om man åkt i en mindre säker bil. Titta bara på vilken typ av fordon som oftast ligger i omkörningsfilen på våra vägar...
Jag håller till 100 % med Axa ovan med tillägget att ens egna beteende i trafiken nog har större betydelse för möjligheten att överleva sin närvaro där än om man åker i en tung SUV eller en lite mindre men ändå hyggligt modern bil.
Det skall generaliseras utan fakta, bara tyckande : "Titta bara på vilken typ av fordon som oftast ligger i omkörningsfilen på våra vägar..." Och sedan är det mycket OM och MEN. Sedan skall man ha fram hatobjektet nr 1 i generaliserad form stooor och tuuung SUV, 2-3 ton tunga, i alla diskussioner om trafiksäkerhet.
Christer
Men i tråden behöver vi förhålla oss till frågeställarens önskan om råd utifrån sina preferenser för bilköp.
Om det är en mindre bil som är önskemålet så vore det korkat att föreslå annat. Naturligtvis finns grader av skillnad i säkerhet mellan småbilar, eller i golfklass.
Hur som helst, och vilket har poängterats ovan, så kan man inte ha säkerhet som enda kriteriet vid bilköp/fordonskörning. Då skulle ingen äga en mc, öppen bil, mopedbil eller småbil.
Vad är din idé för frågeställaren, en SUV?
Nej det har du rätt i Axa att frågeställaren inte skall köpa en SUV med den budgeten och de önskemålen.
Jag blir bara så trött på, att det bland de största prioriteringarna vid bilköp är det så fel att tänka säkerhet, enligt vissa. Och att det alltid är ett drev mot SUVar, så att SUVar blir hatobjekt nr 1, trots att de säljer så bra trots allt.
Jag har inga problem med att folk väljer små bilar eller bilar i Golfklassen. Det är deras val. Men vissa verkar ha problem med att så många väljer SUVar istället.
Christer
Kritiken mot SUV handlar om miljö inte säkerhet.
Och att de är så fruktansvärt fula!
Och så var vi igång igen och generaliserar om miljö (och att säkerheten inget är värd) och utseendet som är individuellt i betraktarens ögon.
Då kanske vi kan återgå till trådens ursprungliga ämne och inte enskilda bilägaren enträgna försvar av sitt eget bilval - vilket knappast motsvarar det TS önskar hjälp med nämligen en mindre och ekonomisk bil för storstadstrafik till max 90.000 kr.
Det vore intressant att få en återkoppling från TS om han/hon varit och provkört något av förslagen.
Christer
Eller så kanske du ska ha lite bättre koll på hur ökningen av stora bilar (SUV) har inverkat på utsläppen. Om vi nu bortser från säkerhetsaspekten.
Även säkerhetsaspekten påverkar miljön negativt genom att man inte minskar befolkningen lika snabbt.
Ökning i förhållande till vad? Elbilar? Dieselbilar? Bensinbilar?
Jag föreslår att vi följer Pis förslag och återgår till tråden.
Vi lämnar SUV här, det är nog ändå inte något för TS, de ligger säkert utanför budgeten.
Ja, jag håller med. Och jag instämmer med Suzuki Swift som vettigt val.
Jag skulle aldrig köpa en småbil som typ Suzuki Swift av säkerhetsskäl!
En VW Golf eller Ford Focus är min rekommendation efter att ha ägt X antal av dem. Mycket prisvärda och hållbara men kosta på en rostskyddsbehandling!
Du kan hitta en Renault Mégane kombi typ 2014 årsmodell med automat och dieselmotor som gått 10 - 15 000 mil för den budgeten. Diesel har visserligen högre skatt men om du kör mycket så tjänar du in det för de drar inte så mycket. En bra, rymlig och bekväm bil i den lilla mellanklassen/större småbilsklassen. Och i mitt tycke trevligare än en Golf/Escort i den storleken. Köp av handlare.
Och det rådet tycker du svarar på TS önskan?
”Jag bor i Stockholm och kommer primärt köra i stadstrafik, storhandla, till jobbet några dagar i månaden (3 mil tur och retur), åka på helgutflykter i närområdet etc.”
Har kört Skoda Fabia kombi nu i två år och är väldigt nöjd. Man kör billigt och har all modern utrustning som önskas och man kan lasta rätt rejält i den när det behövs. Billig försäkring och skatten efter tre år (om man köper bilen ny) blir ca 360:-. För närvarande ligger skatten på 1100:- vilket inte heller är avskräckande.
Hacken, finns Fabia med automatlåda?
Absolut saabnisse - 110 hk och den 7-stegade DSG-lådan.
Men inte som beg. för 80000:- väl? Den måste vara svårfunnen.
Det är väl den senaste Fabian som har automat?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.