Hej Hej, jag är på jakt efter min första bil. Och undrar om ni hör har några tips efter vad jag skall kolla efter? Jag älskar de äldre "hot hatchback" som en gammal Golf, Polo/Rabbit ,de första Peugeot 205, m.m. Och hade väll egentligen önskat ha en bil som är såpass... hur kan man säga... "simpel" så att jag kan lära mig själv hur motorn och allt fungerar, alltså inte som de modernare med massor elektroniskt och sånt komplicerat. Men undrar också ifall det finns någon sådana bil som är rimlig idag att köpa som sin första bil? Några tips?
Tack så mycket för hjälpen :)
Kommentarer
Du kan välja en sådan här,
https://www.blocket.se/kalmar/Vw_golf_cl__lagmilare_74093743.htm?ca=11&w=3
den är ganska lättskruvad och det finns mängder av dem på Blocket.
Det är också lätt att få tag på beg. billiga delar.
Men det mest lättskruvade annars är nog 240, 740, 940, men de som det är något med kan vara lite svåra att få tag på.
Tack och lov för att de börjar ta slut, det är otäcka bilar att köra om man är ovan, speciellt på vintern.
MIn första bil var en mossgrön "rabbit" en 79;a med förgasare.
Charmig som sjutton men rostade friskt och kan nog inte anses vara speciellt snäll mot naturen.
Tänker att som första bil är det ju kul om den fungerar och man slipper skruva jämt, men man kan ju köra 2 st bilar såklart.
Polo kan du få en 90 talare för rätt ok pengar, kanske inte lika charmig men populär och det finns nog mkt reservdelar till dessa.
Det du kan göra är att leta på CAB versionen av Rabbit, den bygger på första generationens Golf.
Mazda 323, simplare finns nog inte sen 240.
Billig att äga, lättmekad, skottsäker mekaniskt och det dräller av dom.
Rostar lite, men funkar.
Vi har en 99 som extrabil, den rullar 300 mil/år, och startar så fort vi visar nyckeln.
På 2 bes har jag behövt smörja upp bromsar, det är allt, och det beror bara på det begränsade användandet.
Lättskruvat och enkelt?
Hm, vad som är lättskruvat och enkelt kan det ju råda delade meningar om.
Själv skulle jag inte ens våga peta på en VW.
Håller med, det finns delar på skroten också.
Har haft franskt av alla slag på 90 talet och undvik franskt säger jag.
Jag har haft ett antal Citroen och Peugeot under de senaste 25 åren och aldrig haft några större problem, trots miltal långt över 25.000. Xantian jag hade körde jag med i 11 år, och la totalt cirka 8-9000 kr i rep under de åren. Då var det mest typiska slitdelar som hjullager och bromsskivor/belägg. Två bakre gasklockor byttes, kostade 1650kr på verkstaden, men kunde gjort det själv (om jag haft tillgång till lyft)
605:an jag hade passerade 36.000 mil senast jag kollade. Detta trots att den hade den "värdelösa" V6:an....
Jag har haft 3 Xsara, den dyraste reparationen på dem var en startmotor som kostade 700kr, och var lätt att byta. En enkel och vettig bil, dock inte särskilt kul att köra.
Det florerar mycket osanna rykten.
Jämför gärna med 9-5 och oil sludge, ryktet följde bilen tills den las ner, trots att det enbart var tidiga årsmodeller som drabbades (och då bara en del bilar).
Jag har haft många franska bilar och jobbat en hel del med dem. Man kan nog säga att det är lite skiftande kvalite´, en bil kan gå felfritt och bekymmersfritt i väldigt många mil medan en annan likadan, uttagen samtidigt, har en väldig mängd fel som dessutom verkar upprepas, men det har blivit något bättre.
Det påstås att om man ska köpa en fransk bil ska man se till att den är tillverkad tisdag-torsdag och helst på förmiddagen, då lär de vara som bäst hopskruvade. Men det är säkert bara en skröna.
Det som är säkert är ändå att det ofta är annorlunda konstruktionslösningar än på bilar från andra länder och det innebär att man får tänka om ibland, men när man lärt sig brukar det inte vara så mycket problem, men det finns krångliga undantag.
Men det gör det f.ö. på alla bilar.
Hej igen. Det är nog så här. Lätt skruvat eller inte. Svårt att säga men det bör finnas delar och dom skall helst vara billiga.
Och det som alltid gäller.
Köpa beg bil det är som att köpa en lott.
Har man tur då går bilen i många år utan en utgift.
Otur då jävlas det och kostar.
Inga automater eller en massa cylindrar i onödan.
Inget onormalt högt skrammel,gnissel eller så och ryck i hjul sväng hårt hit och dit och värme funkar.
Ingen ljus sörja under olje påfyllnings locket eller kylar locket, doppa gärna ett finger i kylaren/exp kärlet.
Oljestickan bör ju vara olja på och helst inte seg kära.
Googla runt lite mer och tror nog ändå att gammalt franskt är och kan vara lite rappligare och lite större risk för skums elfel men ändå ett bra köp.
Asiater lika dant där med bra köp men som regel jäkligt jätte dyra delar och svårt att hitta på skroten.
Vissa japps bara hår och går och man tittar genom plåten ändå.
Det faktum att vissa bilar har billiga delar och finns många begade kan vara en fördel
Svårt fall att ge ett råd men lycka till med lotten.
Ja, byta värmefläkt på en 240 är inget man gör på en kafferast. Det tar 8 timmar! Jag har gjort det och kollade efteråt med Volvoverkstaden vad jag gjort för fel, han bara suckade och sa att det tar en heldag...
På många andra bilar tar det 15 minuter. Så, nog kan det vara varierande.
Ett bra tips förresten kan att gå in på klubbforum, där finns det dels mycket mektips och råd om svaga punkter, dels också ofta bra bilar till vettiga priser.
Man kan köpa delar, och få tips om var de annars finns för bra priser.
Det finns många lycksökare på nätet (läs Blocket), men det är oftast mer rakt och ärligt på klubbsidor.
Har en kompis som köpte en GTV just via Alfistiklubben som exempel.
Nackdelen med äldre japaner kan vara att det är antingen omöjligt eller bara krytdyrt med delar. En bekant hade dåliga drivknutar på sin Nissan. Det gick inte att köpa enbart drivknutar, utan hon fick köpa kompletta drivaxlar för 8.000 styck! Och det var ändå några år sen.
Sedan brukar japaner fungera bra, sällan lustiga elfel o dyl.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.