Vi Bilägares forum

Första bilen - liten, bränslesnål och runt 30 000:-

Första bilen - liten, bränslesnål och runt 30 000:-

Som rubriken lyder så är jag ute efter en liten, billig bil för högst 35 000 kronor. Jag har precis tagit körkort och kan ingenting om bilar, kommer mest köra kortare sträckor och är inte i behov av särskilt stort bagageutrymme.

Uppdaterat: 2016-04-25 14:48

Kommentarer

Det är en mycket "svår" prisklass som du har valt och nog måste du väl själv veta lite mer om vad du söker?
Då man väljer bil så måste man tänka på hur ens egna förutsättningar ser ut samt hur bilen skall användas. Behöver man t.e.x 5 dörrar eller är det viktigt att det är lite kraft i motorn o.s.v
Många säger att de inte vet något om bilar men har ändå klart för sig vilka fabrikat de INTE vill ha,..baserat på hörsägner.
Vidare kanske man inte gillar vissa modeller utav utseendeskäl o.s.v
En annan viktig aspekt är det ekonomiska,...är plånboken oroväckande tom efter inköp eller finns det marginal för reperationer och underhåll?
Är du väldigt beroende utav bilen för att komma till arbetet e.t.c eller kan du klara dig ändå en tid om bilen krånglar?

Spontant skulle jag bara råda dig att köpa en erkänt bra bil som inte är allt för gammal med låga omkostnader t.e.x Toyota Aygo/Citroen C1/Peugeot 107 alt. en betydligt billigare och äldre bil för kanske 15.000kr ( t.e.x Vw polo,Ford Ka mfl ) som är bes/skatt så länge som möjligt och sen se hur den håller ihop under året. Kanske har du sen andra krav på bil och kanske även andra förutsättningar som gör att du vill satsa på något bättre.
År 2 får du ju hur som helst ett bra facit via bilprovningen för hur bilen mår samt om det är lönt att köra vidare med den.

Fråga gärna mer om du har lite mer specifika frågor om vissa modeller m.m men tänk på att det aldrig finns några garantier med äldre bilar.
För att det skall bli lite säkrare kan man förstås gå till en handlare men då kostar ju också bilen oftast lite mer.
Lycka till!

Uppdaterat: 2016-04-27 01:02

Är det exempel på små och bränslesnåla bilar "Andreas G" ?

Uppdaterat: 2016-04-27 06:06