Vi Bilägares forum

Ford Focus, Renault Megane el Hyundai i30?

Ford Focus, Renault Megane el Hyundai i30?

Hej! Ska köpa en begagnad kombi för runt 70-90 tusen, och är rådvill kring vilken bil som vore bästa köpet. Kan tyvärr inget om bilar, men har googlat runt en del och börjat sikta in mig på Ford Focus, Renault Megane el Hyundai 130 (kanske 2011-2013?). Har en Renault Megane nu som jag trivts bra med, men nu är bortom räddning...
Vet inte heller om man ska välja bensin eller diesel? Kör absolut mest i stan, men det blir ändå runt 1500 (-2000) mil per år. Hur ska man tänka kring bilens ålder kontra hur många mil den kört- är lågt antal mil att prioritera framför modellår?
Är det några årsmodeller av särskilda märken man ska se upp med? Har tre barn (11-17år) som ska få plats i baksätet. Planerar att ha bilen minst 5 år...

Tacksam för synpunkter och råd :)

Uppdaterat: 2017-10-01 18:13
Anna

Kommentarer

Bensin och Ford Focus varje dag i veckan av dom tre du listar.
Kolla bara så du har en auktoriserad verkstad i staden där du bor, alltid tryggt om du köper en bil utanför garanti och när du behöver service.

Uppdaterat: 2017-10-01 20:40
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Håller helt med Benny, Forden är roligast och ger säkert minst bekymmer av de tre, men försök hitta en Ghia, den är lite bättre utrustad.

Uppdaterat: 2017-10-01 21:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag tycker att både Ford och Renault är okej. Äldre Focusar på Blocket har ofta gått väldigt många mil och det bådar ju gott. Hyundai har jag heller inget emot men de brukar se skamfilade och slitna ut ganska tidigt. Lyssna på Saabnisse och sök efter en Focus Ghia. Välj gärna en etanolmotor och kör den på bensin så får du trevligt låg skatt på bilen.

Uppdaterat: 2017-10-01 21:18

Ja, jag är nog benägen att hålla med Världens Vackra..., Hyundai tenderar att åldras snabbare, eller iallafall upplevas och se ut som att den gör det, sen behöver ju inte det vara en sanning.

Uppdaterat: 2017-10-01 21:26
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Tack för svaren! :) Gör gott med lite vägledning. Annars lätt att beslutsångesten tar över totalt...

Uppdaterat: 2017-10-01 22:40
Anna

Utrymmet i baksätet på den då nya Focus-modellen - typ 2011 eller nåt sånt - upplevde vi som sämre än i den föregående modellen och eftersom du har barn som börjar bli vuxna så kan det vara värt att kolla upp. Men skulle inte vara förvånad om i30 kombi är ännu rymligare. Talar du om i30 så har du ju också koncern-syskonet Kia Ceed. Sen finns det ju några andra märken som också har kombibilar i den klassen om du nu vill testa nåt utanför de av dig föreslagna modellerna.

Uppdaterat: 2017-10-01 23:27

Renault Mégane av förra generationen var en mycket bra bil! Inga direkta barnsjukdomar eller generalfel. Hög säkerhet för sin tid och med ett mycket bra rostskydd. Just rost har Focus haft problem med.
Mégane är en trevlig bil att köra och med sköna stolar. En av klassens rymligaste och med vettig utrustning. Svagt andrahandsvärde gör dem billigare än Focus, en mycket prisvärd bil.

I30 erbjuder inte samma komfort eller säkra köregenskaper.

Uppdaterat: 2017-10-01 23:49

Anna, du kan få en sprillans dacia för dom pengarna. En liten snål men pigg bensinmotor. Köpa begagnat är alltid en risk och kräver en hel del kunnande för ett bra köp, för att inte säga en del tur. Koll in t.ex Logan MCV.

Uppdaterat: 2017-10-02 00:01

Ett alternativ är Focus C-max, som är litet högre och har mer rymd i kupén än kombin. Litet mindre bagageutrymme dock, utan att vara litet.

Den vanligaste motorn före generationsskiftet på Focus (2012?) är nog flexifuelmotorn, som förstås går bra att köra på bensin (och de gör de flesta nu). Efter generationsskiftet är det mycket diesel.

Uppdaterat: 2017-10-02 07:30

Det var nog tyvärr många dieslar även under de sista åren på den föregående kaross-modellen av Focus. Men det är ju bara att söka på Blocket så ser man ju vad som finns på begagnat-marknaden. Skall man prioritera utrymmet för människor på bekostnad av bagaget så finns ju förutom Focus C-max ävan andra liknande bilar - Golf Plus, Citroen C3 Picasso, Renault Scenic, Opel Zafira (något större) m fl. Sen finns ju även Peugeot 307/308 kombi som också är rymliga.

Uppdaterat: 2017-10-02 09:05

Skulle satsa på Ford, men se upp med rost i skärmkanter och trösklar som brukar bli blästrade om man inte har stenskott - talar av bitter erfarenhet... Har tillbringat ett par dagar i somras med att laga upp min -08 som förvisso är en tidigare modell, men rosten tror jag tyvärr inte har förbättrats. Däremot har komforten och framförallt ljudkomforten förbättrats, och det finns en del förändringar rent mekaniskt som enligt min Fordmekaniker gör bilen betydligt bättre och driftsäkrare. Har även på min årgång varit problem med bromsarna, att skivorna rostar, men det är ju en sjuka på alla bilar med skivor runt om tyvärr, tror inte det är unikt för Focus. Renault och Hyundai upplever jag att de inte åldras med behag, i alla fall inte interiört.

Uppdaterat: 2017-10-02 10:34
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Testa en octavia bensinare.
En minst lika bra bil som dessa och en förnuftigare bil än golf.

Uppdaterat: 2017-10-02 20:13
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Testa en octavia bensinare.
En minst lika bra bil som dessa och en förnuftigare bil än golf.

Kom igen nu Micke, läs...
"Ska köpa en begagnad kombi för runt 70-90 tusen" och Golf var inte med i frågeställningen...

Uppdaterat: 2017-10-02 20:17
*Robban
EnannanRobban skrev:

mso 1000 wrote:Testa en octavia bensinare.
En minst lika bra bil som dessa och en förnuftigare bil än golf.Kom igen nu Micke, läs...
"Ska köpa en begagnad kombi för runt 70-90 tusen" och Golf var inte med i frågeställningen...

Haha går inte att komma undan hans propagerande av Skoda. Tråden skulle kunna handla om "Maserati eller Porsche" och Octavian skulle rekommenderas av Mso.

Uppdaterat: 2017-10-02 20:39

Kanske går att chip trimma Skodan. ;)

Uppdaterat: 2017-10-02 20:56
Vidstige skrev:

Kanske går att chip trimma Skodan. ;)

Det finns: http://www.dieselkraft.se/Produkt/Skoda/Octavia+III/12204/

Uppdaterat: 2017-10-02 21:54
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Hitta en Focus kombi bensin med vettig motor var inte lätt, Blocket erbjuder bara en bil, det är en 2,0 automat.
Jag skulle inte rekommendera 1.0 ecoboost motorn, den har visat sig dra minst lika mycket som större motorer, och jag tror inte små motorer med turbo kommer ha lika lång livslängd som en vanlig 1,6-2,0 motor.
Förr var ett trasigt turboaggregat några tusenlappar, nu är turbon inbyggd i grenrör mm, och byten kostar uppåt 25.000:-

Uppdaterat: 2017-10-02 23:08

Man måste vara ärlig och förblinda inte folk utan öppna vidderna.
70-90 tusen var det.
En hyfsad octavia 1,2tsi plattsar i fikus jänget vilken dag som helst.
En fördel med gen 3 men 2an helt ok men bullrigare .
Och komihåg pruta 10%
Och ta och läs på lite mer och som sagt service boken.
Hmm. Undra varför beg priserna har stigit på Skoda och utbudet minskat?

Uppdaterat: 2017-10-03 00:02
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Finns det någon tråd där du inte dragit igång med din Skoda-propaganda?

Hälsa "fikus jänget"

Uppdaterat: 2017-10-03 00:12
Sammen skrev:

Finns det någon tråd där du inte dragit igång med din Skoda-propaganda?
Hälsa "fikus jänget"

Ett tips som vilket som helst.

Uppdaterat: 2017-10-03 00:19
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Teknikens Värld och andra tidningar har oxå ett råd " Köp inte VAG bilar med bensinmotor"

Uppdaterat: 2017-10-03 00:32
Rikard skrev:

Teknikens Värld och andra tidningar har oxå ett råd " Köp inte VAG bilar med bensinmotor"

Pricis. Det gäller väl vissa storlekar och man måste vara påläst på vad och vilka.

Uppdaterat: 2017-10-03 01:23
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Rikard wrote:Teknikens Värld och andra tidningar har oxå ett råd " Köp inte VAG bilar med bensinmotor"
Pricis. Det gäller väl vissa storlekar och man måste vara påläst på vad och vilka.

Gäller alla bensinmotorer med kamkedja. Vag började återigen använda kamrem någon gång under 2013 när Golf mk7 lanserades.

Uppdaterat: 2017-10-03 01:48

Ja, men man får inte en 13- för TS pengar.
Det är då bättre att köpa ett märke med motorer utan problem och vettiga serviceintervaller.

Uppdaterat: 2017-10-03 09:04

"Det är då bättre att köpa ett märke med motorer utan problem och vettiga serviceintervaller." Om det finns ett sånt bilmärke så måste det väl vara nära på "Den bästa bilen"?

Uppdaterat: 2017-10-03 09:22
Rikard skrev:

Ja, men man får inte en 13- för TS pengar.
Det är då bättre att köpa ett märke med motorer utan problem och vettiga serviceintervaller.

Ja man måste nog upp mot 100 för att få en 13.
Dock är 1,2 tsi en av dom säkrare om bra doc finns och den är utan skrammel eller rassel.
Men man måste vara på din vakt oavsett märke för nerkörda motorer.

Uppdaterat: 2017-10-03 10:34
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
L West skrev:

"Det är då bättre att köpa ett märke med motorer utan problem och vettiga serviceintervaller." Om det finns ett sånt bilmärke så måste det väl vara nära på "Den bästa bilen"?

Det finns, men "Bästa bilen" är individuellt, bäst för dig är kanske inte bäst för mig.
Min egen bil har gått 28" mil, serviceintervallerna är inte vettiga, den har kamkedja, motorn har inte rasat än och låter som den håller ett tag till.
Men den bilen är nog inte bäst för TS.

Uppdaterat: 2017-10-03 12:17

Tack för alla synpunkter och kommentarer, de uppskattades! :) Det blev en Ford Focus från 2013 (förvisso med den lilla pigga Ecoboost motorn som inte rekommenderades...), gått 7000 mil, 79 000. Nöjd och glad!

Uppdaterat: 2017-10-06 03:35
Anna

Lycka till med bilen, trevligt att du är nöjd.

Uppdaterat: 2017-10-06 08:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja grattis. Vi hoppas det jag befarar inte stämmer, och bilen tuffar på länge.

Uppdaterat: 2017-10-06 09:22

Rikard, det är väl den motorn som belönats med en mängd pris flera år i rad?

Uppdaterat: 2017-10-06 09:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Är nog inget fel på den motorn, gäller väl främst att sköta oljebytena.

Uppdaterat: 2017-10-06 11:49

Är det inte så att det som det klagats mest på när det gäller 1,0-motorn är att den inte alls har så låg förbrukning som den deklareras för - men det gäller ju å andra sidan de flesta motorer idag.

Uppdaterat: 2017-10-06 12:00
saabnisse skrev:

Rikard, det är väl den motorn som belönats med en mängd pris flera år i rad?

Jo, det är väl inget fel på motorn körmässigt.
Tester har visat att den inte är snål.
Turbo, liten volym, högre varvtal mm
Sammantaget tror inte jag prylarna kommer hålla lika länge som en motsvarande sugmotor.

Uppdaterat: 2017-10-06 14:10

Rikard, kan ju bero på att den inbjuder till lite mer aktiv körning, motsvarande sugmotor hade haft minst 30% lägre effekt och blivit ett rejält sömnpiller.
Men som vanligt gäller det säkert att inte slarva med oljebyten!

Uppdaterat: 2017-10-06 14:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Rikard skrev:

Hitta en Focus kombi bensin med vettig motor var inte lätt, Blocket erbjuder bara en bil, det är en 2,0 automat.
Jag skulle inte rekommendera 1.0 ecoboost motorn, den har visat sig dra minst lika mycket som större motorer, och jag tror inte små motorer med turbo kommer ha lika lång livslängd som en vanlig 1,6-2,0l.
Förr var ett trasigt turboaggregat några tusenlappar, nu är turbon inbyggd i grenrör mm, och byten kostar uppåt 25.000:-

Idiotiskt, en turbo bör vara försedd med bajonettkoppling så att den går att byta under minuten?

Uppdaterat: 2017-10-06 15:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det där skulle vara intressant information idag på alla moderna motorer, dvs vad kostar ett turbobyte ungefär. Kanske nåt för Vi bilägare...

Uppdaterat: 2017-10-06 14:37

Turbobyten var som sagt betydligt vanligare förr så förhoppningsvis är det numera inte aktuellt för så många trots allt.

Uppdaterat: 2017-10-06 17:37
Vidstige skrev:

Det där skulle vara intressant information idag på alla moderna motorer, dvs vad kostar ett turbobyte ungefär. Kanske nåt för Vi bilägare...

På gamla 240 t fick jag byta turbo sist för 30 år sedan.
Sålde min 00 caravellen 2,5 tdi 2005 med 52 tusen mil på mätaren utan en skruv i motorn bytts.
Octavia tdi sedan dess och minst ca 35 tusen mil och aldrig ett problem med turbo.
Det viktiga är oljebyten och minst 15-30 sekunder tomgång efter varvning av motorn.
Jag inbillar mig att farhågorna om haveri är minimala.
Men vi har inget facit på dom små trepiparna men som vag 1,0tsi varvar betydligt mindre än gårdagens större bensin motorer. Typ ca 2200 rpm vid 100 tror jag.
Däremot varvar en liten turbo till trean mer än gamla 240 turbon men det behöver inte betyda något då det är betydligt mindre vikt som roterar.
Den som lever får se.

Uppdaterat: 2017-10-06 17:38
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Pi skrev:

Är det inte så att det som det klagats mest på när det gäller 1,0-motorn är att den inte alls har så låg förbrukning som den deklareras för - men det gäller ju å andra sidan de flesta motorer idag.

Det är konstigt men det har skrivits mycket om Forss ecobost att dom kan vara törstigare än dom gamla fyrorna som också var törstiga.

Uppdaterat: 2017-10-06 17:40
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

På en dieselmotor blir turbon bara ljummen, på en bensinare kan den glöda, så dom är inte jämförbara.
Turbos har en mycket bra hållbarhet idag, det jag talar om är att man bygger ihop en massa komponenter, VAG har flera kända problem där givare hår sönder, eller axel till ventil börjar glappa, men dessa komponenter går inte att byta, turbo, givare, grenrör, ventiler är en enhet, så man åker på att byta hela enheten för att en axel för en tia glappar, och får pynta 25.000:- för kalaset.
Jag studerar med stort intresse sprängskisser och ilustrationer av motorer, drivlinor mm på bilar, och VAG är inte ensamma om detta.

Uppdaterat: 2017-10-06 19:17

Jag avskyr moduluppbyggnad, för verkstäder kan det vara lönsamt, billigare lagerhållning och mindre verkstadstid, men personligen vill jag kunna byta just den pryttel som pajat och inget mer onödigt!

Uppdaterat: 2017-10-06 20:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Shogun skrev:

Rikard wrote:På en dieselmotor blir turbon bara ljummen, på en bensinare kan den glöda, så dom är inte jämförbara.
Turbos har en mycket bra hållbarhet idag, det jag talar om är att man bygger ihop en massa komponenter, VAG har flera kända problem där givare hår sönder, eller axel till ventil börjar glappa, men dessa komponenter går inte att byta, turbo, givare, grenrör, ventiler är en enhet, så man åker på att byta hela enheten för att en axel för en tia glappar, och får pynta 25.000:- för kalaset.
Jag studerar med stort intresse sprängskisser och ilustrationer av motorer, drivlinor mm på bilar, och VAG är inte ensamma om detta.
Ja, vi vet ju vilka märken man ska hålla sig till om man vill ha så problemfritt ägande som möjligt som gör att man blir nöjd i längden. Men detta verkar ju ingen som skriver här frekvent vara intresserad av vad det verkar på kommentarerna.
Vilka märken är då att föredra enligt dig Rikard när du studerat sprängskisser av motorer etc?

Har Toyota någonsin haft motorer med turbo?

Uppdaterat: 2017-10-06 21:11
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Rikard skrev:

På en dieselmotor blir turbon bara ljummen, på en bensinare kan den glöda, så dom är inte jämförbara.
Turbos har en mycket bra hållbarhet idag, det jag talar om är att man bygger ihop en massa komponenter, VAG har flera kända problem där givare hår sönder, eller axel till ventil börjar glappa, men dessa komponenter går inte att byta, turbo, givare, grenrör, ventiler är en enhet, så man åker på att byta hela enheten för att en axel för en tia glappar, och får pynta 25.000:- för kalaset.
Jag studerar med stort intresse sprängskisser och ilustrationer av motorer, drivlinor mm på bilar, och VAG är inte ensamma om detta.

För en nybilsägare som slutat med sånt.
Det är ingen integrerad vattenkylning på en modern turbo?

Uppdaterat: 2017-10-06 23:05
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Anna Vilks: Jag tror att du gjorde ett bra val. Jag googlade lite om motorn i din bil och den verkar ha haft lite bekymmer i länder med varmt och fuktigt klimat så om du håller dig hemma i nordeuropa med din Ford kommer du troligen att bli nöjd. Mina förutfattade meningar om Ford omfattar hög oljekonsumtion när det gäller vissa motorer. Detta kanske inte gäller din enlitersmotor men kom ihåg att när oljelampan lyser betyder det inte att det är dags att fylla på olja. När oljelampan lyser under färd betyder den att motorn håller på att haverera. Ta för vana att kolla oljan med oljestickan varje eller varannan gång du tankar under det första halvåret du äger bilen så du lär dig hur mycket olja din bil dricker. När du lärt dig hur mycket olja som går åt kanske du inte behöver kolla lika ofta. Oljenivån behöver inte alltid ligga på max men den ska aldrig ligga under min. Hoppas du får njuta av din bil under många år.

Uppdaterat: 2017-10-06 23:20

Min senaste Ford, en Focus 1,8 -07, hade definitivt inga tendenser att dra olja. Nu är trepipen absolut en helt annan motor men just motorer ifrån Ford är det min uppfattning att de sen bra många år tillbaka fungerar bra.

Uppdaterat: 2017-10-06 23:34

Mso 1000. Erkänner att vi skiljer oss på den punkten, jag tänker inte nybil, jag tänker framåt, vad som händer sen, som tex i detta fall med Anna köpt begagnad bil och tänkt ha den i minst 5 år.

Toyota var en gång i tiden värdens största tillverkare av turboagregat, varför kan jag inte förklara. Celica GT four hade turbo på 80 talet, har haft en själv.

Uppdaterat: 2017-10-06 23:51

Ford slutade väl dra olja när missfostret till motor i Escorten försvann.
Motorn som kom i sista Escorten och Mondeo hade vad jag mins inga större problem med oljeförbrukning. Alla bilarna är idag borta från vägarna av andra anledningar. Har nog många gånger berättat om min kompis som köpte en Mondeo för 100.000:- och gav bort bilen efter 5 år och 100.000:- till i reparationer.
"Jag vill bara bli av med eländet"
Allt gick sönder, men jag minns inte att den förbrukade olja.

Uppdaterat: 2017-10-07 00:04
Shogun skrev:

christer_1 wrote
Har Toyota någonsin haft motorer med turbo?
Ja.

Å fan, det hade jag ingen aning om, och varför har man slutat med det då?

Uppdaterat: 2017-10-07 00:16
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Toyota kom ju häromåret med en ny 1,2l turbomotor för bl a Auris. Inte så lyckad enligt mig - i alla fall inte den första årsmodellen - för den var relativt törstig och inte så flexibel men det kanske har rättats till - vad vet jag. Det tar väl som vanligt några år innan man får till en ny motorgeneration speciellt som man mest jobbat med sugmotorer tidigare i dessa motorstorlekar.

Uppdaterat: 2017-10-07 08:01