Hej!
Jag och min sambo är på väg att köpa en ny bil. Vi kör ca 1200-1400 mil/år och mestadels stadskörningar.
Vi har hittat 2st modeller som vi är lite mer intresserade av. Men vi har väldigt svårt för att bestämma oss vilken av dom som skulle vara bästa köpet...
Så om vi skulle kunna få några råd med för- och nackdelar med de olika modellerna så skulle vi bli väldigt tacksamma, då vi inte är så bilkunniga själva!
Modellerna vi funderar på är:
* Ford focus 1,0 125hk Titanium kombi (2017)
* Opel Astra Enjoy 5-dörrars kombikupé (2017) med 1.4 turbo ecotec 125hk motor , alternativt en 1,0 turbo ecotec med 105hk.
Har hört av några bekanta att det är mycket problem med ford focus, stämmer det?
Och har läst på något forum att Opels 1,4 turbo motor strular mycket?
Dyra i drift och underhåll?
Kommentarer
Hej .
Av en händelse har jag provkört båda dessa bilar i ett antal mil på en sträcka där jag kört andra bilar då jag också går i bytar tankar.
Jag skulle definitivt säga Opeln då jag inte tyckte om Ford motorn och på datorn verkade törstig och jag trivdes inte med bilen på nåt sett med plottriga knappar och ologiska ratt funktioner med tummen ur led för vissa knapptryck men det är ju ett personligt intryck.
Astran föll mig i smaken och motormässigt mycket trevligare och verkade snålare på datorn.
Nu kan man väl inte dra sådana slutsatser på 4 mil men jag var mycket imponerad av helheten på opeln och tyst och fin faktiskt.
En likvärdig bil är octavian som är mycket trevlig och har en ny extremt snål bensin 1,0 tsi motor som är tyst och trevlig, testa en sådan också och nu med rabaterat pris på fjol årsmodeller på blocket för 165t med 40 tusen i rabatt.
Ett tips är att googla runt lite på nätet på bilarna du funderar på och det finns upp sjöar av tester att läsa på modeller och motor typer.
Lycka till
Okej tack för svaret!
Vilken motor på Astran testade du? Var det 1,4 turbon eller 1,0?
Du upplevde inte att det var bullrigt/mycket ljud utifrån i astran?
Vi provkörde själva en opel astra sedan (dom hade inte kombin inne på bilfirman när vi var där) och den upplevde jag som lite bullrig...
Ja vi försöker läsa oss till så mycket vi kan!
Ska även kolla upp octavian!
Opel Astra är positiv "Roligare att köra än en Focus".
https://www.carwow.co.uk/vauxhall/astra
Jag har provkört 2 märken är Ford Focus 1.0 turbo, Opel Astra 1.0 och 1.4 Turbo.
Skillnad om kökörning om båda bilar, en Ford har automatisk varvtalreglering från 800 till 1200 när man släpper upp kopplingspedal utan rör på gaspedal kör iväg gick bra och då kom rycker en gång sänkt varvtal från 1200 till 800.
Opel har också automatisk varvtalreglering är samma 800 när man släpper upp kopplingspedal utan rör på gaspedal kör iväg gick bra och då rycker ingen.
Opel drar mindre bensin än Ford. Jag känner mig körglädje är underbart bästa val är Opel alla punkter än Ford!
Opel Astra vann mål 4 av Ford Focus förlorar mål 0.
https://www.youtube.com/watch?v=r3rOezTP4BE
Jag köpte fabriksnytt bil en Opel Astra Sports Tourer 1.0 Turbo manuell gått 1.7 mil, just nu är den 13 veckor gammal och gått 450 mil, jag har kört och är så nöjd och lycklig :-) Den drar genomsnitt 0,51 liter/mil för vinterkörning är så kallt ute på 3 månader.
Serviceavtal för FlexCare - 3 år (45 000 km) service, garanti och assistans *Kampanj* för 0 kr!
Kul att läsa om jämförelsen mellan just dessa två bilar.
@PeterM
Tänk på att däck kan spela stor roll, räcker att gå upp eller ner en storlek för att märka stor skillnad, så se till att du jämför hyffsat lika.
Hade varit intressant att höra vad du tycker om Octavian mot dessa två, alltid kul med ett "wildcard".
Tack för länkarna "GF"!
Jag tror alla moderna europeiska bilar har den varvtals regleringen att den automatiskt ökar varvet till 11-1200 varv så fort man släpper kopplings pedalen nån mm och tjuvstopps tiden är förbi sedan några år ,
Och som sagt så många små enliters tre cylinriga nykonstruerade motorer är både snålare, snabbare, rappare och tystare än sina äldre fyrcylindriga turbo motorerna och det är bara positivt att köpa tre pipare då det är 25% mindre motor som skall värmas upp på vintern och kanske 25% mindre vikt och kanske 25% snabbare att börja leverera värme till kupen och för Skoda motorn kanske 10% snålare.
Ta tid på dig och ut och testa riktigt och berätta gärna här vad du kommer fram till.
Lycka till
Hvordan erzlangtidsholdbarhed for en Opel i forhold til toyota ?
De Toyota några på forumet har haft nyligen var extremt kort livstid på. De var trasiga från start och gick uppenbarligen inte att fixa.
Kan fylla i att om utrymme i baksätet är viktigt vinner astran hands down
Det är ett val mellan två olika, skillnaden är stor.
Vad är viktigast.
Astra har vunnit varenda biltest mot Focus, det är många.
Jag uppskattar några detaljer i Focus som tyvärr saknas i Astra, men Astra har många extremt starka punkter (bokstavligen) som är svåra att avstå från.
Därför är valet Astra.
Ja, och baksäte benutrymme och bagageutrymme ser stort :-)
Hej. Om du inte har valt än så prova en Octavia med den nya trecylindriga motorn. Minst lika trevliga som dessa två som vi också provat och vad jag vet snålare och rymligare, tyst och bekväm. Vi har en Octavia 1,0 bansin sedan snart två år och är helnöjd mad hela bilen och kan ligga på under 0,5 i bland fast den är pigg och rapp.
Av Focus och Astran skulle jag personligen välja Opeln men båda är mycket förnuftiga bilar. Faktum är att jag idag köpt nytt och jag valde mellan dessa två samt Seat Leon. Valet föll på Seat för mig då det var den bil som gav mig mest känsla. Utan att jag kan säga exakt varför. Finns många riktigt bra bilar i det här segmentet.
Det håller jag absolut med om och för väldigt många skulle dessa bilar, kanske helst i kombi-utförande, fungera alldeles utmärkt som familjebilar - men kanske inte ur status-synpunkt... Och många är uppenbarligen beredda att betala väldigt mycket för "statusen"...:)
Helt riktigt Pi. Men det är med status är ju viktigt för somliga. Mercedes har ju fattat det där eftersom de blaffar sina gigantiska stjärnorna i fronten numera så det inte går att missa vad man möter. I mina ögon bara larvigt och påklistrat.
. Seat Leon. Mycket trevlig bil men den gick bort för mig pga att den inte gick att köpa med den nya 1,0tsi så det blev en octavia istället. Annars var ju priset fördelaktigt men då med gamla 1,2an
Ja Octavia hade jag på min intresselista med men lite fåfäng är jag och var mest tilltalad av Leonen när jag ställde den mot sina syskon. Blev en Leon x-perience fast då med den beprövade (och ökända??) 1.4 motorn. Men för första gången i mitt liv privatleasar jag nu så tänker inte bekymra mig.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.