Väldigt ofta när jag hittar en bil (främst Volvo) med den utrustningen jag vill ha så heter första ägaren First Rent A Car. Är det Hertz biluthyrning som haft bilarna då? Inte sällan är bilarna knappt året gamla och har utrustningskombinationer som är ganska sällsynta. Som tex. det vanliga, värmare, xenon/led, automat, backkamera, men ofta även skyltigenkänning, AEB med cyclist detection mm.
Kommentarer
Är väl ganska så troligt. Dom brukar ha bilarna ett år. Dom byter väl ofta inom ett år och har helt säkert ett garanterat restvärde när dom lägger ordern på bilarna. På så vis har dom full kontroll på kostnadskalkylen för bilen och kan ha den i drift hela tiden. Dom lär ju knappt hinna med att behöva serva dom en gång.
Ja det är Hertz
Okej, det bekräftar mina misstankar då. En bil som haft 100-tals ”testförare” är inget som intresserar mig. Då kan jag bocka av dessa från listan.
Tror nog inte att det behöver vara mera problem med de bilarna än en som körts av en enda person efter ett år.
De har ju fått bra omvårdnad, ofta mycket bättre än om de varit privatägda.
Och vad är det som säger att en privatägd bil som byts efter ett år skulle vara speciellt bra, själv frågar jag mig varför bilen byts redan efter bara ett år.
Okej nisse...vi har nog lite olika uppfattning.
Måste säga att jag, liksom FXX, också drar öronen åt mig när jag ser att en bil gått som hyrbil. Men frågan är om det är befogat, eller är det bara fördomar? Hur körs dom flesta hyrbilar? Hur kör ni själva en hyrbil? Genom sig själv känner man andra, heter det. ;) Brukar ni busköra med nya hyrbilar? Kan inte påstå att jag gör det, så varför då denna oro för att köpa en hyrbil?
En tidigare bil som vi köpte till min fru upptäckte vi först senare att första ägaren var Avis. Det var aldrig några problem med den bilen, trots att den gått närmare 10.000mil vid köptillfället.
Håller med saabnisse om att en privatägd bil som blivit inbytt redan efter ett år väcker även mina misstankar om att ägaren inte varit nöjd med bilen. Men det räcker ju med ett telefonsamtal för att reda ut den saken. Det finns ju även andra orsaker till bytet, har det visat sig.
Jag minns min ungdom när det kom ut nya bilmodeller och jag och polarna åkte runt till dom olika bilfirmorna och ”provkörde”. Ut från bilfirman med en kallstartad bil, hann knappt ut från parkeringen innan vi spann så det rök om däcken. Man måste ju ”testa” vad grejorna gick för. Därför kommer jag aldrig köpa en bil som gått som demobil hos en bilfirma. Check!
Minns när min far hyrde bilar när han skulle åka långt på utejobb. I princip alltid så hyrde han bilen på vägen hem från ordinariejobbet när han skulle iväg morgonen efter. På kvällen så fick alltid jag och brorsan åka med på en liten ”testsväng” för det var ju alltid nya bilar, som vi själva inte hade råd med i familjen. Självklart så gasades det friskt då prestanda alltid var betydligt vassare än familjens bilar.
Minns dom få tillfällena då hustrun eller jag själv haft hyrbil då bilen varit på verkstad. Självklart så kör man efter epitetet ”äsch, det är en hyrbil”.
Minns när kamrater haft hyrbilar...samma visa där..
Sett hur folk med hyrbilar kör...
Vet hur resonemanget bland vänner, bekanta, kollegor går när det gäller att köpa hyrbilar, demobilar. Man decimerar fort sina framtida köpare genom att köpa en bil där man vet att en noggrann spekulant kommer säga ”såg på bakgrundskollen att första ägaren var en biluthyrare”. *rynk på näsan*
Jag har min åsikt...och precis som inom politiken så har jag full respekt för andras åsikter även om jag inte delar dom:)
FXX, då förstår jag din inställning. :) Det beror förmodligen även på vilken bil det handlar om. I min frus fall rörde det sig om en Avensis 1.8. Förmodligen ingen bil som lockar till burnouts. ;) Men är den f.d. hyrbilen en vass BMW kan förmodligen risken för buskörning öka med flera hundra procent.
Det är nog inga risker med det och har nån busköra är det nog bara 0,1% av hyrtidens 3000 mil som dom flästa gått innan avyttring.
Förr i yngre år när jag och jobbarkompisen hyrde bil i tjänsten varje vecks så var det hyfsat lugnt.
Men alltid när vi landade på Landvetter och fanns det en T-gul inne skulle han alltid ha den trots dubbla kostnaden.
Det skrek i däcken hela vägen ut ur parkeringshuset på flygplattsen och mer än så säger jag inte.
Men jag tror nog det trots allt är ett ganska ovanligt senarium.
Lite lättare att ringa EN fd. ägare och få ett svar i stil med "jag har bytt arbetsgivare och ska få tjänstebil" än att spåra och ringa 100 pers och fråga hur dom körde med den där hyrbilen.
Jag kan nästan garantera att utfallet i ärlighet är 100% om man ringer en fd. ägare och frågar om anledningen till inbytet. Är man missnöjd med bilen ifråga så lär man knappast göra försäljaren en tjänst genom att ljuga och säga att den var helt underbar och fungerade klanderfritt.
Nä mina vänner, fd. hyrbilar får ni andra köpa som lovordar dom! Själv passar jag vänligen men bestämt.
Håller med dig, har alltid fått bra feedback med att ringa ett par ägare tillbaka.
Man har tillockmed gjort klipp pga info som inte handlaren visste om.
Men en ett år gammal hyrbil med 3000 mil på mätaren och två års garanti kvar och som skall behållas i 3-4 år är nog helt riskfri enl mig.
Håller med om att det känns sådär att köpa en fd hyrbil, men jag har inget belägg för det. Egentligen samma känsla vad det gäller fd tjänstebilar. Även där är det ju någon annan än föraren som betalar evt. ökat slitage i framtiden så en del går säkert hårt och får inte så mycket kärlek.
En eller flera förare, vet inte vad som påverkar. Skulle mer säga att en hyrbil (som nån redan nämnt) är ju skött, de byter sånt som måste fixas och servar som det skall. Jag hyr bil i tjänsten mellan varven och jag kör inte de bilarna hårdare än min egen. Huruvida alla andra gör på det viset vet jag inte men hyrbolagen är rätt noga med sina bilar och även om de kanske inte kan "se" att jag börnat alla växlar och gjord handbromsvändningar så är de iaf väldigt vakna på hur bilen ser ut både in och utvändigt när jag lämnar tillbaks bilen. Med tanke på hur illa folk kör bil numera är det troligen större slitage på en koppling i en hyrbil än i en bil där den enda föraren "kan köra bil" men om den enda föraren inte kan köra bilen som den ska köras, då är det ju en miljon gånger (eller kanske 100) sämre än om bilen haft 100 förare där tre gasar järnet och två inte klarar att reglera farten med gasen utan gör det med kopplingen? Det handlar ju oftast så kort tid och sträcka. Tror inte det är nån större risk att köpa en hyrbil faktiskt.
Jag köpte en gammal Passat för många år sen på mitt jobb. Den hade nog lätt haft över 100 förare och där VET jag att ingen var snäll mot den. Den krånglade jämt i företagets ägo. Verkstadsräkningarna var galna, ibland 10-20 i månaden ett tag. Den hade först gått som säljarbil, sen fick den bli "poolbil" där 150 anställda körde den. Vem som helst kunde låna den, åka på lunch, handla verktyg eller välj själv. När jag köpte den trodde inte folk jag var klok. Ja, jag blev nog idiotförklarad av många. Bilen köptes och rullade sen, utan en spänn i kostnad förutom service och förslitningsgrejjer i många år, körde nog c:a 18000mil med den och då var den inte ens i närheten av lågmilad när jag köpte den. Det kunde lika gärna varit en trampmina kostnadsmässigt men blev en av mina mest tillförlitliga bilar. Varför vet jag inte, kanske var allt gjort på den? Bra var den iaf.
Det är ju inte underligt att man får de tankarna som FXX har. Känner igen ditt resonemang från förr hur bilarna kördes, frågan är om inte en hyrbil måste gått betydligt längre i 100 ansvarslösa förares våld än 3000 mil innan den bryts ner och blir ej önskvärd? Går nog inte att lämna ett generellt svar på den men jag hade priset och utrustningen varit rätt hade jag nog inte varit orolig, inte vid det miltalet.
Jag brukar ofta ta tanken ett steg till. Som jag skrev innan, den dagen jag ska sälja bilen och spekulanten kollar historiken. Det finns ju mer negativt än positivt med att en bil rullat som hyrbil. Samma sak med att röda bilar har avsevärt sämre andrahandsvärde än övriga färger. Jag skulle inte ha några problem med en röd bil, men kikar man på annonser så ser man snart ett mönster. Det var för övrigt en säljare på Toyota som sa det till mig när jag skulle välja färg på min nya bil att dom betalade typ 5-10% mindre i inbyte för röda bilar.
När du byter in bilen gör handlaren en snabb slagning på blocket/wyke och pejlar hur många bilar dom ligger ute med dina mil och utrustning och där grundar han sitt oprutade inbytespris.
250 lagervärmare på blocket höjer inte ditt inbytespris.
Finns även sådana som har programvara för bilvärdering, troligen baserat på en massa fakta, bla prisnivåer på beg. marknaden.
När jag bytte sist så la handlaren ut bilen på en intern försäljningsida för handlare. Dvs baserade inbytespriset på att han direkt sålde den vidare till en annan handlare. Och det var inget skambud jag fick trotts synnerligen väl tilltagen rabatt på den nya.
Så fungerade det inte när jag bytte in min bil.
Det låter mera logiskt. Jag bytte in min på lördagen, på måndagen så hade den redan bytt ägare till en lite pluttfirma med 15-20 bilar till salu. Begärt pris 30% över vad jag fick i inbyte. Vad han betalade förtäljer dock inte historien.
Min erfarenhet är likadan som den mso 1000 har - det är Blocket och liknande tjänster som används för bedömning av inbytespriset. Och det grundar jag på regelbundna bilbyten. Men säkert så ger andra verktyg, t ex interna web-sidor för handlare, ungefär samma resultat.
Har bara ägt en bil som levt sitt första år som uthyrningsbil och den bilen fungerade alldeles utmärkt och är den som gått allra längst i min ägo vilket var ca: 25.000 mil.
Jag vet inte vad för bilfirmor ni handlar bilar av. Innan internets intåg så prenumererade bilfirmorna på en lista, som utkom en gång per månad med inbytespriser, kan den ha hetat ”gröna listan”? På den tiden så var kvällstidningarna väldigt ofta sugna på att publicera den samma med rubriker som ”så mycket är din bil värd” osv.
Jag tror att denna lista idag existerar i någon modernare variant, digitalt, där man således bara knappar in bilnummer, mil och utrustning, likt bilpriser.se. Men med skillnaden att bilfirman får ett inbytespris istället på skärmen. Jag har mycket mycket svårt att tänka mig att tex. Bilia sitter och googlar på blocket.se för att se BEGÄRDA priser på bilar när dom ska ge ett inbytespris. Dom har självklart en matris likt den gamla gröna listan där dom knappar in uppgifter och får ett pris presenterat på skärmen.
FXX - du må ha svårt att tro det men så har i alla fall skett de senaste gångerna jag bytt bil. Dom tar helt enkelt den billigaste bilen i landet av samma modell och utrustningsnivå, sen utgår dom ifrån det annonserade priset för den för att sen räkna ner till det inbytespris dom anser sig kunna ge mig. Har hänt ett flertal gånger och hos flera olika märkeshandlare. Tror att den gamla "gröna listan" numera i stort sett spelat ut sin roll - man kollar istället det annonserade priset på verkliga, motsvarande bilar. Kan säkert variera mellan olika handlare men jag talar uteslutande om olika märkeshandlare.
Även jag har suttit med handlare som visat mig likadana bilar som min på Blocket. Den billigaste säger de är max för vad de kan få och så får man ett bud under det.
Har en son som jobbar som bilsäljare. Där han jobbar har dom ett bilvärderingsprogram där han knappar in bilmodell, mil och ev. Extrautrustning och paket. Problemet är oftast att veta vad dom olika paketen heter på olika bilmodeller, då kunderna oftast inte har en aning, och det är väl bra då inbytespriset troligen blir lägre. Bara se på Bilpriser.se. Kan ju vara en tjänst dom köper därifrån.
Sen har jag även köpt bil av sådana som funderar och kollar på blocket mm, och ger ett bud utifrån en likanade bils utpriset minus marginalen dom behöver ha.
Dom två varianter vid nyköp jag upplevt är att bilfirman använd sig av ett värderingsprogram och den andra likadant fast uppkopplad internt till andra mindre bil firmor som lagt in ramar för köppriser eller lagt bud online när min bil skrivits in.
Guran o Patrik, låter som en modern variant av gröna listan som fanns förr. Så arbetar garanterat dom större aktörerna. Harry på hörnet kanske kör blocketvarianten. Blocket som förresten fler och fler av dom större aktörerna ratar då dom kör sin egna Wayke istället.
Jag har varit hos större märkeshandlare som först skrivit in min bils reg.nr och fått fram ett inbytespris via deras egen lista/programvara i datorn men som sen även jämfört priset dom fått fram med priserna på Blocket. Numera förmodligen Wayke då... Vid mitt senaste byte höjdes inbytespriset något efter denna koll eftersom en V70 T4 aut visade sig vara ganska ovanlig bland alla dieslar och därmed mera eftertraktad. Utpriserna var högre än han trodde. Den såldes sen samma dag den lades ut, trots att den var solid röd. ;)
FXX - mina exempel med Blocket/Wayke gäller uteslutande större märkeshandlare men det kan mycket väl också vara som Rutger berättar i inlägg #28. "Harry på hörnet" brukar sällan sälja fabriksnya bilar och sådana har jag handlat sen mitten av 80-talet.
Nu var det många år sen jag jobbade på bilförsäljning, men alla bilar som man inte ville ha, äldre och inte eget märke, fick småhandlarna hämta till inbytespriset, men kravet var ofta att dom måste ta flera, det gick inte att välja ut russinen i kakan.
Bytte in min Seat idag och jag får väl delvis lägga mig då försäljaren kikade lite på blocket:)
Först knappade han in alla fakta i deras system och fick fram ett pris som han kallade för ”försäljningspris”. Gissningsvis är det detta han får av ”Harry på hörnet” när min bil ställs på bakgården bland dom andra som inte platsar i hallen, som Harry sedermera kommer och hämtar.
Jag tyckte inbytespriset var väldigt bra, men man har ju lite pokerface så jag ojade mig lite. Då visade han mig skärmen och det var en massa rutor där han hade knappat in olika värden. Så visst har bilfirmorna egna varianter på ”gröna listan”.
Men efter jag hade ojat mig lite så var han tvungen att övertyga mig så han tog fram blocket för att visa mig priser, dock fanns det ingen bil till salu som stämde överens med varken miltal, utrustning eller årgång.
Så Rikards info om inbytespriset som småskuttarna får köpa för stämmer nog mycket väl. Misstänker att dom är bundna genom nån form av avtal och att priserna i databasen uppdateras ständigt som gamla gröna listan. Så dom stora firmorna är garanterade det priset som står i listan så dom inte ska gå back på en inbytesbil.
Det som talar för tidigare hyrbilar är att de körts av en hel drös olika människor. Gissningsvis är det inte mycket buskörning då de flesta hyrbilar inte inbjuder till detta på något vis. Att kasta runt en V40 D3 har mycket låg coolhets-faktor.
Däremot är de väl inkörda skulle jag tro. Mer varierad körstil än 1:a ägaren som pendlar någonsin uppnår.
När jag själv hyr bil så kör jag bilen som om jag vore intresserad av att köpa likadan. Kör den alltså på samma vis som mina egna. Vill ju inte behöva fylla upp tanken onödigt mycket vid återlämnandet heller.
Sist jag hyrde en V60 med snåldiesel så blev det tävling i hur snålt man kunde köra. 0,3 i 130km/h var sjukligt imponerande.
I frågan om varför någon gör sig av med en bil efter ett år kan det ju handla om att man valde fel modell för de egna önskemålen men var för slarvig för att testa och tänka efter tillräckligt noga före köp.
Många lyssnar för mycket på andra, och på reklam och på säljarens snack och är för osäkra på vad de tycker själva, kräver mer än en provtur på en halvtimme.
Sannolikheten att en bil ska rasa ihop redan efter några månader så man tvingas göra sig av med den redan efter ett år låter en smula svårt att tro på, oavsett märke.
...eller så kan det vara så enkelt som att ens livssituation förändrats - det är ju t ex inte helt ovanligt att människor skiljer sig, får flera barn, flyttar m m. Och det kan medföra andra krav på bilen utan att man för den skull varit "slarvig" när man köpt bilen.
Exakt. Ett telefonsamtal till förra ägaren brukar ge svar på orsaken. Jag ringde på en 1år gammal Saab 900i en gång för många år sedan. Det visade sig att dom fått tvillingar och med barn sen tidigare behövde dom nu en minibuss. Det var enda orsaken till det tidiga bytet. Jag köpte den bilen och den funkade bra dom 7år jag ägde den. Vid ett annat tillfälle, ytterligare år tidigare, ringde jag förra ägaren till en Opel Ascona. Den ägaren svarade: "Jag vill inte säga nånting! Då kanske säljaren blir sur på mig." Jag tackade och sa att han inte behövde säga mer. Naturligtvis köpte jag inte den bilen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.