Måste först förtydliga att jag ska ha den som hobby, så den kommer garanterat inte inbringa någon inkomst. Så givetvis är en billigare folkodsläsare att föredra :)
Har blivit smått less att köpa på mig en massa billiga ODB2 felkodsläsare för att sedan upptäcka att de inte funkar till vissa bilmodeller. Söker därför en ny som klarar av att läsa av de allra vanligaste bilmodellerna som man kan tänkas skruva i :)
Har hört gott om både Vpecker Easydiag och iCarsoft CR Plus. Någon här som testat dessa eller som har fler tips på andra läsare?
Kommentarer
Dom billiga som ni nämner har endats OBD2 kompabilitet och läser som regel bara motorfelkoder på dom flesta bilar från 2002 och framåt
(2005 för dieselbilar)
för att läsa specifika enheter behöve man en märkesspecifik läsare
eller en heltäckande tex. Autocom som kostar ca 50.000:-
evt. kan denna fungera:
https://www.obd2buy.com/en/universal-scanners/161-snoper-universal-diagnostic-tool-v508r2-and-v2014r2-for-cars-trucks.html?utm_campaign=dts#/23-bluetooth_section-without_bluetooth
var är det för någon kärra ni har ?
Köpte denna "New MS309 OBD2 OBDII Scanner CAN BUS Car Code Reader Data Tester Scan Auto Diagnostic Scanner Tool Free Shipping" från Aliexpress. Mycket prisvärd och ganska avancerad men inget proffsverktyg.
En del bilar kan tala om felkoderna utan läsare i instrumenten eller färddatorn.
Fast då behöver man fortfarande en pärm som talar om vad koden betyder.
För att nolla felcoder i säkerhetssystemena så behövs i regel resp.bilmärkens orginalinstrument jag har kollat det vid ett antal tillfällen man kan läsa coderna men inte 0-a bort dom efter rep. På Volvo , Saab, Citroen bl.annat
Jaha, tänkte inte på det.
Varför kan man inte nolla felkoderna med ett billigt instrument?
Min elm327, en sån där generisk för 3 hundringar på kjell o co fixar det på samtliga bilar jag provat.
Volvo, vw, saab, opel, nissan och en flock till...
Naturligtvis bara enl obd-protokollet, andra system är som sagts tillverkarspecifika.
Motorstyrsystemet med andra ord.
Det har med programvaran att göra, det finns ingen gratisapp som nollar, men betalar man för premium, pro och allt vad dom heter går det visst att nolla....
Använder mig av torque, i gratisversionen gör den 10 avläsningar, ej nollställning.
Är att se som demoversion alltså.
Kostar 32 spänn att köpa med livstids uppdateringar, och klarar alla system dongeln kan hantera, skiljer beroende på märke....
Det finns fullkopplade märkesspecifika, som klarar airbag och liknande, men dom är dyra, och man får ha många.....
Det är stiften i kontakten som skiljer, vissa är standard, dom används i alla, enl obd2.
Andra är tillverkarspecifika och fria att använda för olika system.
Därför går det inte att göra en universal till alla system, man kan ha en universal läsare, men tillverkarspecifika mellankablar (interface) och programvara om man använder pc måste till, det är här det blir dyrt... .
Så det finns visst icke-märkesgrejor och programvaror som funkar, men de är ändå proffsprylar med tanke på priset.....
Biltillverkarna får enligt marknadslagar både i eu och usa inte tjyvhålla på information om sånt, utan utvecklare av eftermarknadsverktyg måste få tillgång.
Har nog lyckats nolla nästan alla felkoder på ett flertal märken med min billiga OBD-scanner. Endast en Peugeot och en Laguna gick den bet på. Har också en specifikt för VAG som även funkar på flera andra märken och med den kan jag t.ex. nolla serviceintervall på min bil vilket har visat sig vara mycket praktiskt.
Har handlat här ifrån och de har snabb frakt: http://www.prylstaden.se/bil/bildiagnostik/felkodslasare
Finns iCarsoft och billiga som verkar rätt bra de med
Torque, till Android. Värt den lilla pengen anser jag.
Så vad är det billigaste alternativet över en ELM327? Kallibrera ESG vore ju till exempel bra att kunna. Jag vill helst slippa betala massa dyr orginalservice varje gång Citroën vill koppla in sina sladdar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.