Vi Bilägares forum

Fast i beslutsångest - första bilen

Fast i beslutsångest - första bilen

Tjenare!

Nu har det äntligen blivit dags att pensionera busskortet och införskaffa mig min första kärra.
Efter många om och men har jag försökt sålla fram de bilar som är intressanta och har försökt att samla upp allt jag önskar i en liten sammanfattning:

Bilen ska:
- Inte vara allt för gammal. Lite mysig teknik som värmesäten och farthållare ligger som krav, så tänker mig runt 2002 och nyare
- Inte ha gått för många mil. Visst kan en väl använd bil även vara välvårdad, men känner ändå att låga mil innebär lägre risk för oförutsägbara utgifter.
- Kosta ca 35-40 tusen, men är det värt det kan självklart nån extra tusenlapp läggas till.
- Vara pigg och rolig att ratta. Ingen traktor och ingen racerbil men gärna något man kan trycka på lite extra när man behöver komma förbi sölkorvarna på landsvägarna. Tänker 130-160 HK?
- Ha en bra storlek för att känna sig säker. Tänker en sedan eller halvkombi.

Efter att ha sökt, frågat och läst på lite har jag kommit fram till följande bilar:
- Saab 9-3 (04,05,06) 1.8t 149HK Sedan (alternativt 2.0t 175hk men känns lite onödigt)
- Ford Focus (05,06,07,08) 1.8 125HK Halvkombi
- VW Golf (~07) Halvkombi

Var tidigare även väldigt sugen på en S40 (05-06) men efter att ha sett den och provkört i verkligheten så tappade jag tycke för den. Bland annat då jag upplevde den som lite seg och högljudd samt lite åldrad.

Även 93an har jag hunnit provköra och den vart jag nöjd med. Perfekt storlek och egentligen precis den typ av bil jag letar efter. Frågan är om det finns fler alternativ eller om jag ska satsa på denna. Är det isåfall något särskilt jag bör tänka på när jag letar/testar/köper?
Planerar att försöka provköra Focus och Golf under kommande dagarna.
Tar gärna fler tips på andra modeller som uppfyller kraven, och välkomnar all hjälp och alla åsikter i valet jag står inför nu!

Uppdaterat: 2017-02-11 01:26

Kommentarer

Har du läst den här tråden?
http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/koprad/forsta-bil-0
Ska du välja en Saab 9-3, ta hellre 2,0 den är trevligare än 1,8
Både Focus och Golf är bra, men bullrigare än Saaben.

Uppdaterat: 2017-02-11 10:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om man emellanåt vill ha passagerare i baksätet så är ju inte 9-3 direkt förstavalet men annars är säkert ett bra exemplar ett vettigt val. Finns väl ett sedan-utförande av den som jag personligen tycker är riktigt lyckad designmässigt.

Uppdaterat: 2017-02-11 10:50

Pi, 9-3 är inte mindre i baksätet än Focus och Golf från de årsmodellerna.
Men det finns ju många andra bilar, det var därför jag rekommenderade att läsa tråden om första bil.

Uppdaterat: 2017-02-11 11:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Har du läst den här tråden?
http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/koprad/forsta-bil-0
Ska du välja en Saab 9-3, ta hellre 2,0 den är trevligare än 1,8
Både Focus och Golf är bra, men bullrigare än Saaben.

Nja, läste igenom första sidan rätt så slarvigt innan jag startade denna tråden. Fattade det som att han hade andra kriterier än vad jag har, men ska absolut läsa den lite noggrannare nu om du rekommenderar.

På vilket sätt är 2.0 trevligare än 1.8?

Pi skrev:

Om man emellanåt vill ha passagerare i baksätet så är ju inte 9-3 direkt förstavalet men annars är säkert ett bra exemplar ett vettigt val. Finns väl ett sedan-utförande av den som jag personligen tycker är riktigt lyckad designmässigt.

Kommer extremt sällan vara fler än två i bilen och isåfall är det inte långa sträckor heller. Bara man får in benen så är jag nöjd!

Uppdaterat: 2017-02-11 16:30

saabnisse - mina personliga erfarenheter av baksätet i en 9-3 stämmer inte med vad du påstår - t ex i jämförelse med en Focus -07. Men det viktigaste är att man testar de bilar man är intresserad av och bildar sig en egen uppfattning.

Uppdaterat: 2017-02-11 16:43

En sån här då? Har otroooooligt dåligt rykte då motorerna i dessa bilar rasat på löpande band. Därav priset. Bilen i länken är dock från 2006 så den är uppgraderad och pålitlig. Vansinnigt skön bil med tanke på prislappen: https://www.blocket.se/goteborg/Chrysler_Sebring_Limited_silver_203hk_V6_71516026.htm?ca=9&w=3

Uppdaterat: 2017-02-11 17:29

Bilen som "Världens vackraste..." rekommenderar kan vara ett roligt val.
Det gäller att inte alltid vara Svensson!
Det kan vara trevligt att våga vara lite egen också.

Uppdaterat: 2017-02-11 18:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Inte alls dum.
Har haft föregångaren, leBaron, och det var en trevlig bil för kaffepengar.
Jänkebilar brukar heller inte vara så törstiga som den stora motorn antyder.
Säger som saabnisse, varför vara som alla andra.....

Uppdaterat: 2017-02-11 19:41

ducce, leBaron som cab tyckte jag var en enastående vacker bil!

Uppdaterat: 2017-02-11 19:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, den var fin.
Körde en cab ett par veckor på florida-semester och blev förtjust, en trevlig billig jänkare.
Så när jag hittade en billig coupe 3,0 här hemma, slösurfade på blocket en lördag, så köpte jag, hittad på blocket och hämtad inom två timmar....
Den hade ju mitsubishis sexa, den från sigma, så rasrisk var obefintlig....gick som en dröm.
Samma där, en fin sån bil, knappt tio år gammal för 23.000, ett klipp om man inte måste åka volvo....
Öht jänkare ger ofta mycket för pengarna.
Enkla bilar, billiga att reparera om man går utanför märkeshandeln, bekväma och snåla om man kan konsten att köra dom.
Och så är dom udda och folk är lite misstänksamma, så andrahandsvärdet är under bruksvärdet....
Har sldrig saknat en bil så länge som min cadillac sts, med northstar-motorn.
302 hk som kändes underspecat, och snål som en v70....

Uppdaterat: 2017-02-11 21:01

Det är ju problemet för de flesta, de vågar inte se utanför det indoktorerade synfältet. allt utanför det vi vant oss med är skit.
Om någon med ett udda märke har goda erfarenheter är det naturligtvis helt fel och inbillning.
Jag har erfarenhet från så idag, i vissa kretsar, udda bilar som Chevrolet, Pontiac och Simca, alla trevliga på sitt sätt, men det gäller att våga prova, det är det bästa sättet att skaffa sig erfarenhet på.

Uppdaterat: 2017-02-11 21:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

duccedriver: lite OT: de där STS, varför är de så billiga? Det verkar ju vara otroligt mycket bil (många kg) för pengarna, kostar ingenting.
Måste ju vara en särskilt anledning.

Uppdaterat: 2017-03-02 16:43
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag tror Cadillac STS är billiga endast för att det är liten efterfrågan på dom. Annars en mycket trevlig bil med mycket utrustning för små pengar. Väldigt mycket motor också för pengarna. Man kanske inte får den senaste hi-tech men vem behöver det?

Uppdaterat: 2017-03-03 15:00
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Nyare jänkebilar är lite sedda över axeln, om det inte är muskelbilar av retrotyp.
Jag ser dom som lyxiga bruksbilar till budgetpris, oftast rätt enkla och traditionellt byggda, så dom är enkla att äga för den som kan lite själv.
Inte högsta kvalitet på hopsättningen, men dom brukar funka...
Reservdelar är oftast snorbilligt genom sidoimporten som är omfattande.
Seville sts är trevlig, 4,9 l v8 är lite dryg, det är oftast dom som är billiga, typiskt modern strypt v8...
4,6l 32v northstar är inget annat än en pärla, 302 hk, varvvillig som få, och snål som en fyra.
Den roligaste bil jag ägt, en fläskig gubbjänkare som lämnade många sportbilar bakom, och väghållningen är bättre än man tror....
De har inte imagen som merca och bmw, och usa-entusiasterna har ju snöat in på gammelbilar....
Mycket bil för pengarna är det oftast därifrån.
Jag köpte min i tyskland och gjorde en bra slant på den, den var pärlemovit med jubileumsdekor, guldemblem osv, så fullutrustad en cadillac kan bli.....

Uppdaterat: 2017-03-03 21:52