Familjen växer så det knakar och kombin har blivit liten,letar därför efter en begagnad familjebuss.
Efter att man sökt runt en del känner jag mig mer vilsen än innan..
Personligen kan jag rekommendera familjebussen med 7 sittplatser; Toyota Sienna. Bilen såldes inte ny i Sverige men på grund av dess bra egenskaper har det importerats en väldans massa . Att den inte såldes ny i Sverige är inga som helst problem om man tänker på service, bara att åka till Toyota. Betyder ingenting servicemässigt att den inte sålts här. Reparationer behöver du inte heller tänka på, för den här bilen är kvalitet rakt igenom. Det enda jag kan komma på är att den möjligen är lite dyr för dig(inge budget framkom) eftersom du sa att du letade efter något begagnat. 200k får du i alla fall spendera som minst för en fin kärra som Sienna. Bränsleekonomin är mycket bra med tanke på bilens storlek och starka bensinmotor. Inga problem att köra blandat på 1L/milen, landsväg kommer du lätt ner på 0.8L/milen. Om du verkligen försöker att köra snålt kan du på motorvägen få ner den till ungefär 0.75L/milen(100km/h)
Förra generationen av Toyota Sienna kan du få lite billigare, men den på blocket tycker jag säljs för överpris, borde värd runt 70 000-100 000(beroende på skick), inte 150 000: http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Sienna__familjebuss_med_Lexuskvalitet_64064096.htm?ca=10&w=3
Annars har jag även tagit fram annonser på andra bilar nedan. Eftersom inga uppgifter om budget eller antal sitsplatser framkom, plockade jag fram lite allt möjligt inom familjebussar och suvar!
Tack för ett bra svar! Hade tänkt mig ett tak på 100k, ska se kolla igenom annonserna. Är lite inne på en Toyota Previa http://www.blocket.se/sodermanland/Toyota_Previa_7_sitsig__Automat__Nybesiktigad_63560760.htm?ca=8
Bra att jag kunde hjälpa till! Nu när din budget blivit klarare, rekommenderar jag dig inte att köpa Toyota Sienna, för dyr helt enkelt!
Visst är Toyota Previa en bekväm och rymlig bil. Dessvärre lider Previa av mindre kvalitetsbrister och jag skulle därför inte rekommendera att du köpte den. Synd för det är annars en mycket rymlig bil.
En annan Toyota som har fallit lite i glömska den senaste tiden är Toyota Avensis Verso, som är ett större syskon till den mindre bilen; Toyota Avensis. Toyota Avensis Verso är en mycket bra bil kvalitetsmässigt, bättre än både Sienna och Previa. Avensis Verso står för enastående kvalitet. Familjen ägde en Avensis Verso under 10 år, körde 15k mil innan den såldes och inte ett enda fel uppstod . Avensis Verso är även sjusitsig, dock blir bagageutrymmet mindre om man monterar sittplats 6 och 7 där bak, men fullt tillräckligt enligt mig. Tillräckligt för bilsemester med en familj på 7 personer i alla fall utifrån egen erfarenhet!
Med tanke på din budget tycker jag att Toyota Avensis Verso skulle passa mycket bra kostnadsmässigt. Krocksäkerheten är även den bättre än på liknande bilar från denna era.
Lånade en transsport -04 versatrac för en tysklandsresa ifjol, samma motor, samma bil men 4wd, den drog strax över litern på en 150-milaresa.
Nästan lika törstig som min ford explorer.....
Sen är väl inte astron den luftsnålaste modellen......
Motorn är inte samma, astrons 4,3 l mot transsport 3,4, och bilen väger ett halvt ton mer.....ändå hyfsat snål enligt min förre chef som hade en sån.
Men tung bil med vridstark motor som klarar hög utväxling och körning på låga varv (1800 i 110), som rullar lätt och långt när man släpper gasen, det behövs knappt synbar utförslöpa, kan gå snålt om man vill.....
I stadstrafik är den nog inte snål, men kan troligen matcha v70, lätt...
Det gäller att lära aig njuta av "amerikansk körstil" bara......
Min nuvarande gamla v40 med mesig motor, manuell låda och utväxling som en grålle, går på 0,82, den halva decilitern kunde jag unnat mig......
Bra att jag kunde hjälpa till! Nu när din budget blivit klarare, rekommenderar jag dig inte att köpa Toyota Sienna, för dyr helt enkelt!
Visst är Toyota Previa en bekväm och rymlig bil. Dessvärre lider Previa av mindre kvalitetsbrister och jag skulle därför inte rekommendera att du köpte den. Synd för det är annars en mycket rymlig bil.
En annan Toyota som har fallit lite i glömska den senaste tiden är Toyota Avensis Verso, som är ett större syskon till den mindre bilen; Toyota Avensis. Toyota Avensis Verso är en mycket bra bil kvalitetsmässigt, bättre än både Sienna och Previa. Avensis Verso står för enastående kvalitet. Familjen ägde en Avensis Verso under 10 år, körde 15k mil innan den såldes och inte ett enda fel uppstod . Avensis Verso är även sjusitsig, dock blir bagageutrymmet mindre om man monterar sittplats 6 och 7 där bak, men fullt tillräckligt enligt mig. Tillräckligt för bilsemester med en familj på 7 personer i alla fall utifrån egen erfarenhet!
Med tanke på din budget tycker jag att Toyota Avensis Verso skulle passa mycket bra kostnadsmässigt. Krocksäkerheten är även den bättre än på liknande bilar från denna era.
Inga kvalitetsbrister på den Previa som vi ägde i 20 000 mil. Som mina övriga bilar så var den inte på service vid någon verkstad under tiden jag ägde bilen och bilen gick genom besiktningen vart år utan några nerslag. Man väljer helst Sol modellen med dubbla AC och tonade rutor. I Våran Previa var det sex separata stolar med armstöd och det gick mycket bra att ta sig till bakersta stolarna genom att gå mellan mellanstolarna, fungerade bra med fyra barn i familjen.
Körde runt i just en Toyota Sienna som hyrbil i Oktober under semestertrip i Florida i drygt 2veckor. Som sagts en mycket bekväm bil och rymlig.
Hade också en 1992årsmodell av Previa GL automat som jag körde till drygt 26000mil finns än idag och gått över 50000mil, fick byta avgasflätan på den på slutet och bakre hjullagret vid 24000mil, det var allt under tiden vi hade den. Fick rostbubbla på bakluckan intill gummilisten till bakrutan stor som en 5krona åkte och skulle få den omlackerad, då killen säger detta åberopar vi rostskyddsgarantin på, häpp!! Han skickade in denna och vips fick jag bakluckan omlackerad på en bil som gått 23000mil, ganska bra kundvård med utgången rostskyddsgaranti på 6år då på den tiden.
Synd att Toyota Sverige slutade ta in familjebussar till Sverige!
Ja första generationen av Previa(1990-1999) är ett under av driftsäkerhet. Problemen började med generation 2(2000-2005), i samband med lanseringen av bensinmotorn med då, nya vvti och kamkedja, på 2.4 liter(första generationen av Previa hade en motor på 2.2 med kamrem, fanns även en motor på 2.4 liter i första generationen, dock av en annan motorfamilj(TZ) än 2.4:an med problem(AZ)).
2.4(2AZ-FE):ans problem var främst att den hade underdimensionerade kolvringar, som även var av undermålig kvalitet på plats. Detta innebar problem för en stor andel av motorena i alla modeller som var utrustade med den motorn. I värsta fall resulterade de undrmåliga kolvringarna i motorras. Motorn har även en tendens till att dra ökande andel olja med åren . Nu vet jag inte om "PREVIA" hade första eller andra generationen av modellen, men jag har läst om ägare vars motorer inte varit påverkade av problemet, men en stor del av ägarna verkar i alla fall någon gång drabbas av problemet.
En länk för den som önskar referenser; https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_AZ_engine#2AZ-FE
Vad var det nu, (kolvringar) eller topplocksbultar?
Vet inte varför jag skrev topplocksbultar! Kolvringar ska det vara!
Piston ring design has been identified as a problem. Toyota has even issued a TSB (Technical service bulletin) TSB #0094-11 in August 2011 but have refused to issue general recall. There are several class-action lawsuits underway regarding this widespread issue. In January 2015, Toyota North America caved in and issued extended warranty notification (ZE7) for this issue.
Lillgrabbens kompis föräldrar hade en Trans-sport (köpt ny) i början av 2000-talet med det blev en riktigt dyrbar bil för dom p g a dyra reparationer direkt efter garantitidens utgång. Därmed inte sagt att alla bilar av den typen råkar ut för detta men gissar att dom inte heller var ensamma om bekymren. Nu är det länge sen så jag kommer inte ihåg vad det var annat än att den stod på verkstan ofta och att det blev dyrt - enligt "herren" i huset.
Före -03 är att föredra, efter det fanns bara awd som svensksåld, vilken är törstigare, går dock att köra runt litern....
Det som går sönder är insugspackningen, vilket innebär byte av toppackningar osv...
Ett stort jobb, kostar ca 15k, inkl planing av toppar.
Detta brukar inträffa mellan 16-20000 mil, är den bytt går den lika långt igen .....
Min var bytt vid 13000 som service, en försäljningschef på bilpartner hade den som privatbil, och fixk den bytt billigt såklart, för att kunna sälja bilen dyrare......
Den gick till 37000, sen sålde jag den, mig veterligen hade allt däremellan varit service och småsaker som hjullager. .
Eldörrarna om såna finns, ska funka, dyrt att fixa, man klarar sig utan elhjälpen, men då prutar man hårt.....
Så 18000+mil, bytt insugspackning, ibland brukar det skrivas toppar renoverade, vilket det i praktiken innebär, så är den klockren.
Rost i hjulhusen bak ,bakre delen av tröskellådan kan man titta efter, annars är dom inte farligt rostbenägna....
Som alla us-bilar är reservdelar överkomliga, om man skippar de gamla saab-handlarna som rånar en.....
Lättskruvad förutom motorn, som sitter trångt, som tur är, är den amerikanskt robust.....
Vill man ha nyare är uplander en nästan likadan bil, lätt uppdaterad.....
Så bytt insugspackning ska man leta efter, bara att ge sig ut i blocket-djungeln . Kostnaden 15K för byte av packning är alltså innan det är "försent"?
Ok, varför skulle man göra det under en 20 år gammal motors sista produktionsår, den spisen sitter i bla camaro v6 och pontiac grand prix/grand am sen åttiotalet..
Hade handlaren en till salu, -04eller -05?
Men visst kan det vara så, som reservdel är det dock samma packningssats -97 till-05, kan ju iofs vara uppdaterad till nya tydligen går bilarna sen det är bytt en gång.....
Fundera på hur bilen oftast kommer att användas och hur många ni är i bilen då och hur mycket packning ni har.
Jag strök bilarna med konfiguration 2+2+3 (som många amerikanska minibussar har) eftersom vi oftast körde 2 vuxna, 3 barn och en stor barnvagn. För att kunna få plats med alla fem hade då alla tre raderna behövts och det hade varit svårt med barnvagnen.
Nu när barnen är lite större och barnvagnen borta kanske det kvittar men det är fortfarande skönt att ha ett tydligt avgränsat lastrum när vi kör fem med packning och sedan använda de sista platserna när vi har kompisar till barnen med i bilen.
Själv fastnade jag för Seat Alhambra (rätt konfiguration av säten och skjutdörrar).
Också en bra bil, vw sharan och ford galaxy, som dock har fordmotorer, är samma.
Chevan finns i bägge konfigurationerna, bilar med skinn har 2+2+3, , alla säten utom fram lätt uttagbara, det bakre även delbart/ hopfällbart, vilket gör den2/3/ 4/5/6/7sitsig med olika stort lastutrymme.....
Dessutom tål den last, med kompressormatad luftfjädring blir den aldrig nerlastad, dessutom finns slang med så man kan pumpa däcken längs vägen......
Dessutom en av få som har utrymme kvar med alla säten använda......
Bilar med tyg har 2+3+3, bakre fällbart/avtagbart och mellansätet delbart/avtagbart......
Dock ska man tänka på att bakersta sätet har bara midjebälte i mitten, så 6 alt 7 säten har bälte på riktigt......
Flexibelt, bla annat körde jag hem en 60 tums tv i kartongen stående bara genom att fälla halva bakersta......
Enda flexiblare varianten jag kan tänka mig är chrysler voyager stow'n'go, där man fäller ner sätena i golvet......
Kommentarer
Personligen kan jag rekommendera familjebussen med 7 sittplatser; Toyota Sienna. Bilen såldes inte ny i Sverige men på grund av dess bra egenskaper har det importerats en väldans massa . Att den inte såldes ny i Sverige är inga som helst problem om man tänker på service, bara att åka till Toyota. Betyder ingenting servicemässigt att den inte sålts här. Reparationer behöver du inte heller tänka på, för den här bilen är kvalitet rakt igenom. Det enda jag kan komma på är att den möjligen är lite dyr för dig(inge budget framkom) eftersom du sa att du letade efter något begagnat. 200k får du i alla fall spendera som minst för en fin kärra som Sienna. Bränsleekonomin är mycket bra med tanke på bilens storlek och starka bensinmotor. Inga problem att köra blandat på 1L/milen, landsväg kommer du lätt ner på 0.8L/milen. Om du verkligen försöker att köra snålt kan du på motorvägen få ner den till ungefär 0.75L/milen(100km/h)
Annonser för Toyota Sienna:
http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Sienna_Familjebuss_63685835.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/varmland/Toyota_sienna_64002147.htm?ca=10&w=3&last=1
http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Sienna_AWD_LIMITED_PACKAGE_64463942.htm?ca=10&w=3
Förra generationen av Toyota Sienna kan du få lite billigare, men den på blocket tycker jag säljs för överpris, borde värd runt 70 000-100 000(beroende på skick), inte 150 000: http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Sienna__familjebuss_med_Lexuskvalitet_64064096.htm?ca=10&w=3
Annars har jag även tagit fram annonser på andra bilar nedan. Eftersom inga uppgifter om budget eller antal sitsplatser framkom, plockade jag fram lite allt möjligt inom familjebussar och suvar!
http://www.blocket.se/stockholm/Mitsubishi_Outlander_2_0_Di_D_140_HK_64539220.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/varmland/Citroen_C_Crosser_2_2_HDI_4WD_7_sits_Skinn_64394740.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Honda_CR_V_2_0_4WD_Executive_Navi_Auto_64421508.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/sodermanland/Chevrolet_Trans_Sport_64537231.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/sodermanland/Ford_galaxy_diesel_64536649.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/jonkoping/Hyundai_Santa_Fe_2_7_V6_Comfort_nybesiktigad_64536620.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/lulea/Ford_Excursion_V10_64536532.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/vasterbotten/Vw_Caravelle_2_5_4mot__lattlastbil_5personer_64435259.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Dodge_Journey_2_4_7sits_Nyservad_63924557.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/kalmar/Volvo_XC90_D5_7_sits_63077960.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/dalarna/Mitsubishi_Outlander_64534239.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/uppsala/Ford_S_Max_2_0_7_sits_Titanium_Glastak_Flexif_63999133.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Jeep_Commander_3_7_64532971.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/malmo/Ford_S_Max_1_6_Eco_boost_nav_Panorama_skinn_d_64532305.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/uppsala/Chevrolet_Captiva_2_2D_4WD_7_sits_Drag_Navi_A_64532272.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/sodermanland/Mitsubishi_Pajero_4WD_Automat_2agare_Nybesikt_64531927.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/ostergotland/Audi_Q7_3_0_TDI_Quattro___7_sits___Drag___Web_64531533.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/goteborg/Kia_Carens_2_0_CRDI_Aut_7Sits_Skinn__JULPRIS__64295075.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/sodermanland/Porsche_Cayenne_S_4_8_FACELIFT_63899929.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/VW_Touareg_V10_TDI_64529244.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/ostergotland/Chrysler_Grand_Voyager_2_8_CDI_64400072.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/alvsborg/Nissan_Pathfinder_3_3_7700_MIL_1_AGARE_64526798.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/goteborg/Nissan_X_Trail_2_0_Lager_rens_4WD_64526702.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_Sharan_1_8T_Nykamrem_Svensksald_64525884.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/kalmar/Renault_Scenic__MELLANDAGSRANTA_1_99___lll_1__60443744.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Chevrolet_Trans_Sport_JUL_REA__Topp_SKICK_64538964.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Citroen_C4_Grand_Picasso_1_6_HDI_DRAG_7_SITS_64530659.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_XC90_3_2_SUMMUM_FACELIFT_238HK_AWD_64531149.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/vastmanland/Volkswagen_Touareg_2_5_R5_TDI__174HK__AUT_4x4_64051275.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/eslov/Land_Rover_Discovery_4_4_V8_295HK_64528788.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Kia_Carens_2_0_CRDi_NYBS_Diesel_7_SITS_64537894.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Chevrolet_TrailBlazer_4_2_LTZ_273HK_SVENSK_DR_64530658.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/VW_Sharan_2_8_V6__204hk__64494778.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Hyundai_Santa_Fe_2_2_CRDi_155hk_Ny_Kamrem_64526421.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/orebro/Volvo_XC90_2_5T_AWD__210hk__7sits_64521500.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_Touareg_2_5_TDI_174_HK_AUT_4WD_DRA_64271470.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Jeep_Grand_Cherokee_LIMITED_3_0_CRD_4WD_SKINN_64520534.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/orebro/Kia_Sorento_Executive__Drag__Navi__Glastak_64519225.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/ostergotland/Mitsubishi_Outlander_2_2D_177_Hk_Business_4WD_64539976.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/gavleborg/Chevrolet_Captiva_2_4L__7_sits__Nybesiktad__64539526.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Nissan_Murano_3_5_4x4__Nybesikt__Nyservad__Na_64283294.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_Touareg_Nybesikt__Nyservad__2ars_r_64470157.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Chevrolet_Orlando_1_8_LTZ_A_T_141_hk_63825163.htm?ca=10&w=3
Tack för ett bra svar! Hade tänkt mig ett tak på 100k, ska se kolla igenom annonserna. Är lite inne på en Toyota Previa http://www.blocket.se/sodermanland/Toyota_Previa_7_sitsig__Automat__Nybesiktigad_63560760.htm?ca=8
Bra att jag kunde hjälpa till! Nu när din budget blivit klarare, rekommenderar jag dig inte att köpa Toyota Sienna, för dyr helt enkelt!
Visst är Toyota Previa en bekväm och rymlig bil. Dessvärre lider Previa av mindre kvalitetsbrister och jag skulle därför inte rekommendera att du köpte den. Synd för det är annars en mycket rymlig bil.
En annan Toyota som har fallit lite i glömska den senaste tiden är Toyota Avensis Verso, som är ett större syskon till den mindre bilen; Toyota Avensis. Toyota Avensis Verso är en mycket bra bil kvalitetsmässigt, bättre än både Sienna och Previa. Avensis Verso står för enastående kvalitet. Familjen ägde en Avensis Verso under 10 år, körde 15k mil innan den såldes och inte ett enda fel uppstod . Avensis Verso är även sjusitsig, dock blir bagageutrymmet mindre om man monterar sittplats 6 och 7 där bak, men fullt tillräckligt enligt mig. Tillräckligt för bilsemester med en familj på 7 personer i alla fall utifrån egen erfarenhet!
Med tanke på din budget tycker jag att Toyota Avensis Verso skulle passa mycket bra kostnadsmässigt. Krocksäkerheten är även den bättre än på liknande bilar från denna era.
Annonser på fina exemplar jag hittat:
http://www.blocket.se/orebro/Toyota_Avensis_Verso_2_0_VVTI_7_SITS_Svensks_59371361.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Avensis_Verso_2_0_150hk_7sits_Skinnkl_64541245.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/vasterbotten/Toyota_Avensis_Verso_2_0_7_sits_64527940.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/helsingborg/Toyota_Avensis_Verso_2_0_VVTi_7_Sits_64485743.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Avensis_Verso_2_0_150HK_7_Sits_Skinnkl_64416114.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/malmo/Toyota_Avensis_Verso_vvti_7_Sittplatser_64398214.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/landskrona/Toyota_Avensis_Verso_2_0_7_sit_Familjbil_62769776.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/varmland/Toyota_Avensis_Verso_2_0_Reserverad_61476194.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Avensis_Verso_2_0_MAN___DRAGKROK___V_H_64027370.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Avensis_Verso_2_0_7_sitsig_64009292.htm?ca=10&w=3
Nu ska jag vara kontroversiell....
Den bästa, bekvämaste och skönaste bil jag ägt, var en chevrolet transsport.
Plats för sju, alla säten enkelt urtagbara, bakre raden hopfällbar/delbar, så en liggvagn kan ställas in uppfälld...
V6 och automatlåda med en riktigt amerikansk gång, dvs betydligt bränslesnålare än man tänker sig.
Det beror väldigt mycket på var och hur man kör med en sån bil, jag kör mestadels landsväg och mjukt, min gick på 0,87l/mil över tid.
Körde den från 23-37 tusen mil under sex år, och den låg där hela tiden, något lägre på långresor....
Förre ägaren körde på under litern i snitt, bosatt i göteborgstrakten, jobbade på hisingen, hans journal över bilkostnader följde med.
Reparationer inskränkte sig för min del till ett hjullager, en styrled och drivaxeldamask på 14000 mil, förre ägaren hade bytt toppackningar.
Kamkedjor såklart!
Nu försvann modellen 2005, men efterträdaren uplander torde inte vara sämre.
Den säljs inte officiellt i sverige, men sido/begagnatimport förekommer, finns en del på blocket.
De flesta som tagits hit är flexifuel bensin/etanol , varför skatten inte är så våldsam, man behöver ju inte tanka missgynnad e85. .. ..
Måste man inte köra toyota eller vw, är en sån ett ypperligt bilval, om man vill unna sig att åka gott ...
Kvaliten är långt över den miserabla voyager, som ju dessutom är europabyggd....
ducce, jag har ungefär samma erfarenhet som du av Chevrolet, fast inte alls lika lång.
Just den här:
http://www.blocket.se/uppsala/Chevrolet_Astro_CHEVROLET_ASTRO_LT_AWD_64389076.htm?ca=8&w=3
tycker jag är en väldigt trevlig bil, även om den inte hör till de vackraste, men väldigt bekväm och rymlig.
Men jag har aldrig kommit ner till dina förbrukningssiffror!
4wd går bort, nisse , om man vill köra snålt.
Lånade en transsport -04 versatrac för en tysklandsresa ifjol, samma motor, samma bil men 4wd, den drog strax över litern på en 150-milaresa.
Nästan lika törstig som min ford explorer.....
Sen är väl inte astron den luftsnålaste modellen......
Motorn är inte samma, astrons 4,3 l mot transsport 3,4, och bilen väger ett halvt ton mer.....ändå hyfsat snål enligt min förre chef som hade en sån.
Men tung bil med vridstark motor som klarar hög utväxling och körning på låga varv (1800 i 110), som rullar lätt och långt när man släpper gasen, det behövs knappt synbar utförslöpa, kan gå snålt om man vill.....
I stadstrafik är den nog inte snål, men kan troligen matcha v70, lätt...
Det gäller att lära aig njuta av "amerikansk körstil" bara......
Min nuvarande gamla v40 med mesig motor, manuell låda och utväxling som en grålle, går på 0,82, den halva decilitern kunde jag unnat mig......
Inga kvalitetsbrister på den Previa som vi ägde i 20 000 mil. Som mina övriga bilar så var den inte på service vid någon verkstad under tiden jag ägde bilen och bilen gick genom besiktningen vart år utan några nerslag. Man väljer helst Sol modellen med dubbla AC och tonade rutor. I Våran Previa var det sex separata stolar med armstöd och det gick mycket bra att ta sig till bakersta stolarna genom att gå mellan mellanstolarna, fungerade bra med fyra barn i familjen.
Vad var det nu, (kolvringar) eller topplocksbultar?
Jo jag läste, inte ett ord om toppbultar, men kolvringarna var problemet..... (Piston rings)
Synd att Toyota Sverige slutade ta in familjebussar till Sverige!
Ja första generationen av Previa(1990-1999) är ett under av driftsäkerhet. Problemen började med generation 2(2000-2005), i samband med lanseringen av bensinmotorn med då, nya vvti och kamkedja, på 2.4 liter(första generationen av Previa hade en motor på 2.2 med kamrem, fanns även en motor på 2.4 liter i första generationen, dock av en annan motorfamilj(TZ) än 2.4:an med problem(AZ)).
2.4(2AZ-FE):ans problem var främst att den hade underdimensionerade kolvringar, som även var av undermålig kvalitet på plats. Detta innebar problem för en stor andel av motorena i alla modeller som var utrustade med den motorn. I värsta fall resulterade de undrmåliga kolvringarna i motorras. Motorn har även en tendens till att dra ökande andel olja med åren . Nu vet jag inte om "PREVIA" hade första eller andra generationen av modellen, men jag har läst om ägare vars motorer inte varit påverkade av problemet, men en stor del av ägarna verkar i alla fall någon gång drabbas av problemet.
En länk för den som önskar referenser; https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_AZ_engine#2AZ-FE
Gott så!
Vet inte varför jag skrev topplocksbultar! Kolvringar ska det vara!
Piston ring design has been identified as a problem. Toyota has even issued a TSB (Technical service bulletin) TSB #0094-11 in August 2011 but have refused to issue general recall. There are several class-action lawsuits underway regarding this widespread issue. In January 2015, Toyota North America caved in and issued extended warranty notification (ZE7) for this issue.
Trans sport är intressant!
Är det någon direkt skillnad mellan årsmodellerna eller något speciellt jag ska vara uppmärksam på när jag letar objekt?
Lillgrabbens kompis föräldrar hade en Trans-sport (köpt ny) i början av 2000-talet med det blev en riktigt dyrbar bil för dom p g a dyra reparationer direkt efter garantitidens utgång. Därmed inte sagt att alla bilar av den typen råkar ut för detta men gissar att dom inte heller var ensamma om bekymren. Nu är det länge sen så jag kommer inte ihåg vad det var annat än att den stod på verkstan ofta och att det blev dyrt - enligt "herren" i huset.
Lite läsning i ämnet Tran-sport: http://beg.vibilagare.se/test/chevrolet/trans-sport/836
Före -03 är att föredra, efter det fanns bara awd som svensksåld, vilken är törstigare, går dock att köra runt litern....
Det som går sönder är insugspackningen, vilket innebär byte av toppackningar osv...
Ett stort jobb, kostar ca 15k, inkl planing av toppar.
Detta brukar inträffa mellan 16-20000 mil, är den bytt går den lika långt igen .....
Min var bytt vid 13000 som service, en försäljningschef på bilpartner hade den som privatbil, och fixk den bytt billigt såklart, för att kunna sälja bilen dyrare......
Den gick till 37000, sen sålde jag den, mig veterligen hade allt däremellan varit service och småsaker som hjullager. .
Eldörrarna om såna finns, ska funka, dyrt att fixa, man klarar sig utan elhjälpen, men då prutar man hårt.....
Så 18000+mil, bytt insugspackning, ibland brukar det skrivas toppar renoverade, vilket det i praktiken innebär, så är den klockren.
Rost i hjulhusen bak ,bakre delen av tröskellådan kan man titta efter, annars är dom inte farligt rostbenägna....
Som alla us-bilar är reservdelar överkomliga, om man skippar de gamla saab-handlarna som rånar en.....
Lättskruvad förutom motorn, som sitter trångt, som tur är, är den amerikanskt robust.....
Vill man ha nyare är uplander en nästan likadan bil, lätt uppdaterad.....
Tack för bra svar!
Så bytt insugspackning ska man leta efter, bara att ge sig ut i blocket-djungeln . Kostnaden 15K för byte av packning är alltså innan det är "försent"?
Ja, fast det som händer är att topparna möjligen spricker, och dom är inte våldsamt dyra....på rätt ställe kostar dom 2500 styck.
Kan man byta själv, finns bra beskrivning på youtube, bilen heter dock chevy venture/ pontiac montana i usa.
10-15 timmars jobb för en hyfsad hobbymek och 2500 i packningssatser....
Kamrem slipper man dock... ..stötstänger och gjutjärn....
Inte svårt, men mycket skruvande.
Rätt glykol är essentiellt, ska vara den gula om jag inte är fel på det, insuget täcker hela motorns överdel, och kylningen till topparna leds genom.
Okej! Har en kille som skruvade på farsans Pontiac Trans sport i 10 år så honom kan man antagligen vända sig till..
Fick ett svar från en bilhandlare att 04orna har uppdaterade packningar vilket jag inte kan hitta info om..
Ok, varför skulle man göra det under en 20 år gammal motors sista produktionsår, den spisen sitter i bla camaro v6 och pontiac grand prix/grand am sen åttiotalet..
Hade handlaren en till salu, -04eller -05?
Men visst kan det vara så, som reservdel är det dock samma packningssats -97 till-05, kan ju iofs vara uppdaterad till nya tydligen går bilarna sen det är bytt en gång.....
En kommentar till att köpa minibuss:
Fundera på hur bilen oftast kommer att användas och hur många ni är i bilen då och hur mycket packning ni har.
Jag strök bilarna med konfiguration 2+2+3 (som många amerikanska minibussar har) eftersom vi oftast körde 2 vuxna, 3 barn och en stor barnvagn. För att kunna få plats med alla fem hade då alla tre raderna behövts och det hade varit svårt med barnvagnen.
Nu när barnen är lite större och barnvagnen borta kanske det kvittar men det är fortfarande skönt att ha ett tydligt avgränsat lastrum när vi kör fem med packning och sedan använda de sista platserna när vi har kompisar till barnen med i bilen.
Själv fastnade jag för Seat Alhambra (rätt konfiguration av säten och skjutdörrar).
Också en bra bil, vw sharan och ford galaxy, som dock har fordmotorer, är samma.
Chevan finns i bägge konfigurationerna, bilar med skinn har 2+2+3, , alla säten utom fram lätt uttagbara, det bakre även delbart/ hopfällbart, vilket gör den2/3/ 4/5/6/7sitsig med olika stort lastutrymme.....
Dessutom tål den last, med kompressormatad luftfjädring blir den aldrig nerlastad, dessutom finns slang med så man kan pumpa däcken längs vägen......
Dessutom en av få som har utrymme kvar med alla säten använda......
Bilar med tyg har 2+3+3, bakre fällbart/avtagbart och mellansätet delbart/avtagbart......
Dock ska man tänka på att bakersta sätet har bara midjebälte i mitten, så 6 alt 7 säten har bälte på riktigt......
Flexibelt, bla annat körde jag hem en 60 tums tv i kartongen stående bara genom att fälla halva bakersta......
Enda flexiblare varianten jag kan tänka mig är chrysler voyager stow'n'go, där man fäller ner sätena i golvet......
Personligen så skulle jag gärna äga en VW T2 ... luftkyld, så klart! :)
Ska det vara lite mer modernt och praktiskt så skulle jag nog köpa en Citroen Picasso.
Det var en -04a han pratade om, men som du säger, varför skulle dom gjort det sista åren,.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.