Hej!
Har sedan tidigare en Tiguan 2016 men nu är det dags för en ny bil som har större bagage. Är ute efter familjebil i storlek Passat, Optima och Superb. Var först inne på laddhybrid men börjar tveka lite. Är det värt att lägga pengar på? Bor i radhus och kan ladda på uppfarten (ingen laddbox). Måste man fixa laddbox eller funkar det i vanligt uttag?
Krav: Helst under 280,000 kr, årsmodell 2016 eller nyare, inte rullat så långt (max 7000 mil), automat, utrymme i baksäte samt stort bagage.
Kör ca 1500-2000 mil per år. 3-4 km till jobbet och flera längre resor under året. Har som många andra blivit dieselrädd, är det befogat?
Är väldigt dålig på bilar så uppskattar tips och råd.
Kommentarer
Kan du förklara varför du är rädd för diesel?
Vad baserar du det på?
Jag hävdar att det är helt förfärligt att medias drev mot diesel har lett till att CO2 utsläppen nu ökar då folk blivit avskräckta och istället köper stora tunga bilar med bensinmotor och gladeligen tankar detta med en förbrukning på närmare litern.
För din budget får du ju en ytterst rymlig Superb 2017-18 med den finfina 190hk dieselmotorn.
Har ingen bra förklaring förutom det man läst om höjd skatt och eventuella framtida förbud i storstäder. Kan erkänna att jag inte har koll alls gällande detta.
Vad får dig att föreslå Superb framför tex Passat och Optima?
3--4 km till jobbet gör att även jag skulle tveka lite på en diesel. Den motortypen är i regel mera nöjd om den regelbundet hinner bli ordentligt varm vilket knappast 3--4 km räcker till för.
Åka bil med 3-4km till jobbet? Då är det bara att promenera eller ta cykeln
Vågar du gå utanför ramen lite grann, så för de pengarna kan du få en helt ny bil av bra storlek typ denna nya Opel Insignia, mycket bra utrustad. Går säker att få ned den lite till i.o.m att den är inreggad 27/12 för att undvika högre skatt.
3-4km till jobbet, köp en elcykel eller en bra vanlig cykel och få motion på köpet.
https://www.blocket.se/annons/goteborg/opel_insignia_st_1_5t_aut_varmare_drag_backka/88047369
Cykel till jobbet och hyrbil för resorna!
En sådan här kanske? Dock diesel.
https://www.blocket.se/annons/sodermanland/audi_a6_avant_2_0tdi_190hk_s_tronic_drag__nav/86340827
Tack för alla svar. Glömde nog nämna att jag har en cykel som används till jobbet ibland. Men när det hänger regn i luften så är jag bekväm och tar bilen. Hittar även många andra bra anledningar att ta bilen haha. Frugan kör runt med ungar en del så ny bil behövs oavsett.
Är nog inne på att köpa en Passat 2018, ca 3400 mil, bensinare för 235000 kr. Låter det orimligt?
Tror med säkerhet att en GTE står sig bättre över tid, åtminstone några år framöver.
https://www.blocket.se/annons/uppsala/volkswagen_passat_gte_1_4_tsi_218hk_elhybrid/88056819
Ja, i valet mellan en fullutrustad Superb diesel och en Passat bensinare så hade jag köpt Skodan med dieselmotor alla dar i veckan om jag hade behovet av att frakta en hel familj.
Men alternativet för dig är väl ändå en Optima plug in hybrid. Du kommer ju kunna köra på el för det mesta. Men om det blir billigare beror ju på hur länge du tänker behålla bilen.
Superben är lockande men tänker på de många korta körningar vi gör under en vecka. Är det vanligt med problem om man kör diesel korta sträckor? Utrymmesmässigt så är väl superben lite större, vilka andra fördelar anser du att den har mot Passaten?
Kollat på Optima plug in men den ligger runt 280000 beg och sedan tillkommer kostnader kring laddbox. Någon som kan övertyga mig om att det är värt det?
Du kan väl ladda Optiman utan en laddbox.
Försäljare på Kia sa att laddbox rekommenderas då det börjat brinna när några laddat utan. Snabbare och säkrare laddning med box.
Pris från 17.500 kr
Inklusive laddbox och standardinstallation.
https://www.kia.com/se/aga/laddbox/
Då antar jag att man inte heller vågar ha motorvärmare och kupévärmare ansluten i det vanliga 10A eluttaget i garaget/carporten.
Jag skulle rekommendera en Citroen grand C4 Picasso/Spacetourer eller en Peugeot 5008.
Finns med bensin + automat, svårslagna som familjebilar.
Bra erfarenheter av C4:an , mycket trevlig att åka i också.
Ja men det funkar även utan och den laddar fint över natten. Du kan ju även byta Shukouttaget (vanlig stickpropp) mot ett CEE som klarar högre konstant belastning.
Exakt, jag har dock bränt ett par vanliga schukouttag i stolpen på campingen jag står på vintern. Men det berodde mer på att jag hade 3500W förbrukning. 15A under lång tid gillade inte kontakten.
Man måste inte köpa en laddbox på KIA. Det finns bättre prissatta alternativ. Har man industriuttag hemma kan man exempelvis använda en sån här: https://evconnect.se/collections/wallcharger/products/laddbox-typ-2-3-7-kw-16a-1-fas
Under 7000 kr får anses OK, tycker jag.
Man kan ju bara byta ut sitt eluttag i garaget till ett nytt så har man ju nedbringat risken rätt avsevärt. Eller välja den lite dyrbarare lösningen som Mäkinen länkat till. Sen får man väl fortfarande bidrag av staten vid installation av laddbox.
Vad gäller kostnaden för laddhybrid så räknade väl någon av dom stora tidningarna på det för inte så länge sen och kom fram till att om man ofta tömmer batteriet under sina dagliga resor så tjänar man in laddhybridens inköpskostnad med rätt hyfsad marginal.
Dina 3-4 km till jobbet räcker ju inte för det men om dom övriga "dagliga" tripparna kommer upp i det så kommer det att löna sig med laddhybrid.
Nu finns det ju billigare ladd(kontroll)boxar än 17000 kr. Boxen är billig, elektrikerns timmar är dyrare... ;-)
https://laddstoppet.se/laddstationer/eo-charging/eo-mini
Statsbidraget får du först när en auktoriserad elektriker utfört installationen.
Utomhus och inomhus med laddbox exempel har digital diagram och utmärkt design, tänkt viktigt att ha villaägare med larm, siren, rörelsedetektor, kamera och dörrkontakt/magnetkontakt att hindrar stjäla.
Tips är Teslas laddbox som bara kostar 5200 kr och kan ladda alla bilar med samma kontakt. Och den har inbyggd sladd, helt ovärderligt när man laddar ofta.
Synd att någon måste köpa ut den bara... ;-)
Jag köpte min utan att verifiera att jag hade en Tesla, gick bara rätt in på Servicecentret i Malmö och sa jag ville köpa en, fick med mig den på en gång. Men de kanske har ändrat det, är ju snart ett år sen.
Henrik,
Inte tror du väl att du som Tesla-ägare kan röra dig utan att Elon vet om det?
Utanför ämnet på tips om bil.
Men vi har i vår styrelse (BRF Radhus) beslutat att man måste ha en laddbox för att ladda, och att man ska anlita en elektriker för att gå igenom kablar/kopplingar mellan hus och garage.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.