Hej,
Är på jakt efter en familjebil för 2 barn, en med bebisstol och en som numera sitter fram, samt hyffsat utrymme i bakluckan.
Budgeten ligger kring 125-150k.
- Pendlar ej, bor i storstad. Kör dock sträckor om 50+mil på somrarna för att besöka släkt m.m. med hela familjen och packning.
- Använder bilen korta sträckor i stan och ibland längre utflykter.
- Vill ha minimalt med överraskningar och lättskött (om det går) - är inte jätte bilkunnig.
Har kikat på VW Golf Sortkombi runt 10-15k mil och årsmodeller kring 2016 eller Audi A4 runt 2015-års modellen. Helst hade jag velat ha en Audi A4 från 2016 då faceliften är rätt fräsch eller en VW Golf SC från 2017 då de fick sin facelift.
Har ni några tips? Har nog sneglat lite mer mot A4:an då jag föredrar den looken och premium-känslan.
Vad ska man tänka på?
- Motor
- Miltal (vilka reparationer som gjorts?)
- Årsmodeller (Några cut-offer vid facelift osv?)
- Motorer? (Föredrar väl sannolikt nyare årsmdell och lägre mil än en värstng-motor)
- Tillval på Audi A4? (Quattro, S-line, confort osv?) Har inte särskilt bra koll på vad som är bra tillval och som behövs för mig.
Stort stort tack!
Familjebil (Audi A4, VW Golf Sportkombi)
Uppdaterat: 2023-11-08 16:34
Kommentarer
Har precis bytt in en Skoda Fabia kombi 2019 som gått 2100 mil, den bör kosta ungefär som din över gräns eller lite under. Mycket bra bil men detta är i skåne så det kanske är för långt iväg för dig.
Har du kikat på Skoda Octavia, lite större än A4 och Golf.
Tips är att provkör en oktavia.
Trevligare bil än golfen och det mesta är vettigare och alltid bättre utrustad.
Ge den en chans och provkör.
Det är många som ändrar uppfattning.
Fler nämner Octavia. Har haft Octavia lilla TSi-motorn 1.0 med DSG och det har fungerat bra som familjebil på resa och resor i stan.
Med lite tur kan du hitta en sådan för runt 150 kkr årsmodell 2018 och 10-15000 mil.
Blir det många mil så kanske man ska räkna med kamremsbytet vid 18000 (om jag minns rätt).
"Vill ha minimalt med överraskningar" - som vanligt så hamnar man väl hos Toyota om detta är ett starkt krav och då är det väl Auris eller Avensis i kombiutförande. Även om detta är klart "osexiga" bilar men dom brukar uppfylla "Vill ha minimalt med överraskningar".
Köp i n t e överreklamerad toyota! Vi köpte en ny avensis -11 som frun körde några år. Felfri? Absolut inte, den hade fel, reparationer och problem precis som de flesta bilarna har.
Köp istället den du trivs med där är Audi ett jättefint bilval!
Jag brukar alltid ge rådet att testa många bilar i den klass jag tänker köpa.
Det finns nog inga dåliga bilar i dag utan mer tycke och smak och hur man sitter efter 20 mils körning.
Blir fortfarande stum av dom som stirrar sig blind på 7 års garanti och dom som bara tittar på toyotas besiktnings statestik.
Lättlurade tråkmånsar.😂
Mso:
Du har helt rätt!
Himla otur ni hade för 12 år sedan. Helt säkert är alla Toyotabilar exakt lika dålig forfarande.
Se bara på eran ID3 du skryter av i var och varannan tråd. Andra tycker bilskrället inte ens är vatten värd.
Så sådana där varningar, eller rekommendationer för den del, tar i alla fall jag med en väldigt stor nypa salt.
Mr:
Jag svarar bara på Måns fråga där jag menar att Audi är det trevligaste bilvalet av de alternativ han räknar upp.
Audi är kassaskåpssäker och finns i mängder av karosser, storlekar, motorer mm. I Audis produktportfölj finnar man definitivt d e n bilen man vill ha!
Mr:
Vad gäller vår ID3 bygger min uppfattning på egen empirisk erfarenhet efter att ha kört den i drygt 16 000 mil.
Hur många av ID3 hatarna har 16 000 mils erfarenhet av bilens långmilskvalitet, eller hur många av dem har ens ägt en ID3 frånsett Anders bevisliga oturs ID3:a?
Jag tror för egen del inte att någon bil inom överskådlig framtid kommer hålla lika bra som vår ID3 gör, inte ens den nya XC60 T6 Recharge -24 som ska levereras till oss idag men det återstår iof att se.
+100
Auris är inte mycket till familjebil, alldeles för trång i baksätet.
Mr.Wheeler - det får väl rimligen den presumtiva köparen själv avgöra ställt i relation till sina behov. Och jag talar givetvis om kombi-versionen eftersom det gäller en familjebil i den klassen.
+1 på octavia.
Smidigt format och lastar som en v90/passat.
Perfekt familjebil i stadsmiljö.
Audi är nog en fin bil men rätt mycket dyrare, om man sedan väljer en Octavia eller Golf är nog en smaksak. Köpte själv en 2017 facelift Sportkombi Golf för några år sedan och kört många mil i den sedan dess. Kikade inte på Audi då men provkörde Octavian av samma årsmodell men, jag tyckte den var grymt mycket mer bullrig än Golfen. Dock ska väl sägas att jag inte kunde göra A och B jämförelse på likvärdiga däck och vägar. Octavian kändes rymligare än Golfen men eftersom vi inte behövde nån "stor" bil funkade Golfen perfekt utrymmesmässigt. Har inte stött på att platsen i bilen inte räckt en enda gång under åren vi ägt den.
Jag fick leta ganska länge efter en bil med stora dieseln och manuell i kombination med värmare och dragpaket, det är ingen vanlig kombination eftersom nästan alla som köpte stora dieseln valde automat (jag är starkt skeptisk till VAGs DSG automat). Golfen finns ju även som "Alltrack" (4wd) men iaf de med bensinmotor på 180hk verkar dra mycket bränsle. Finns inget jättebehov av fyrkraft så avstår man kanske det.
Kör man korta sträckor är det nog ingen diesel man ska satsa på. Blir det bensin så bör man ha koll på att man inte köper en TSI motor med kamkedja men, jag har för mig att jag läste att iaf Golf7 hade den "uppdaterade" 1.4 motorn med kamrem redan när "sjuan" kom, redan 2013 men det vågar jag inte helt svara för, läge att kolla upp. Tror kamkedjemotorn försvann i mitten av 2015 på alla VAG modeller? Oavsett, köp ingen VAG bil, Audi, Skoda eller Vw med kamkedjemotorn, du köper dig problem.
I övrigt, trevliga bilar.
Måste svara på detta eftersom jag ägt både golf och octavia.
Och inför varje nybilsköp har jag alltid provkör alla likvärdiga konkurrenter.
Du nämner buller och jag hävdar att octavian är inte bullrig eller lever om mer än vad golfen gör.
Det är så mycket beroende på det tillfälliga valet av vägvalet och däcksfabrikatet.
Dom sista två bilarna var en ny 2018 1,0tsi octavia som kördes 8000 mil.
Golfen var en gte 2021a och båda gick lika tyst.
Det som är är ju att du nästan alltid får en octavia med mer utrusning och en vettigare helhet.
Bara en sån sak som fyra utfällbara krokar för att hänga en påse eller liknande.
Bränslevärmare och drag fabriksinstalerad.
Ge octavian en chans och provkör.
1,0tsi räcker för dom flesta och är riktigt snål för bil storleken.
Välj style får du mycket som riktigt bra led.
Jag skulle aldrig välja golfen.
Vad det gäller så tsi 2014-2017 och kamrem så måste man verkligen kolla upp det då olika bilar fick rem på olika årsmodeller.
Och 1,0 tsi har alla rem och byte vid 24000 mil.
Det man kan på förväg säga är att risken för dyrare ägande och dyrare fel och problem är garanterat större risk på en Audi A4 eftersom det generellt är mer avancerade och krångligare lösningar.
Lycka till.
mso 1000:
Du har erfarenhet av båda och skillnaderna är tydligen små och du gillar Skodan bättre kan jag förstå. Det är kanske vanligare med bränslevärmare på Octavian nu på senare årsmodeller efter 2020 än tidigare för jag kan säga av alla de annonser jag såg på Octavia 2017 tror jag endast EN hade bränslevärmare och den var eftermonterad (behöver inte vara dåligt iofs). Då när jag letade bil för några år sedan var iaf Golfen betydligt vanligare med värmare. Varför det är så vet jag inte, kanske är Octavia ägare inte lika frusna som Golfköparen? Nu vet jag inte om TS vill ha värmare men personligen skulle jag ALDRIG köpa en bil utan värmare igen.
Du har nog rätt att Audin är dyrare att äga och reparera, egentligen mycket märkligt för det är väl samma mekanik som Octavia och Golf. Octavian är ju ett annat segment än Golf som i sin tur är "billig" jämfört med Audin så att du får mer i en Skoda är ganska naturligt. Har vänner som hellre skulle bo i ett 200 liters fat med daggmask än ses i en Skoda så det där med prestige kan väl spela in i viss mån möjligen. För vissa är en Octavia en "öststatsbil" av lägsta rang även om bilen hade kommit med en ratt i solitt guld och uppblåsbart portabelt garage. Märkligt vad varumärken kan påverka folks beteenden... 😎😳
😊. Jo prestige av rang är det.
Alla som åkt eller lånat min octavia har direkt bytt åsikt.
Men ja tror du har helt fel i värmare i golf/octavia.
Min åsikt är att bränslevärmare i golf är ovanligt.
Däremot ytterst vanligt i octavia då dom alltid i många år hade riktigt bra kampanj pris på dragpaketet (innefattar värmare mm) i alla år åtminstone från 2016.
Ett år kostade det 5000:- extra för att få fabriksmonterat drag, bränslevärmare, el lucka och mer ändå.
Så jag tror att nära alla norr om Småland köpte det.
Och i många annonser skrivs det inte ut värmare av okunnighet.
Och vad det gäller tex A4 så bara hjulupphängning bak/fram har dubbelt så många leder och stag som kan bli glappa och åstadkomma kostnader.
Hilife
Annars kan man prova elbilssykonen ID4, Enyaq och Q4 så förstår man att det är mest fördomar om att Skoda skulle vara sämre eller ha lägre rang än övriga. Tvärtom.
Men det där kan se olika ut beroende på vilka syskonmodeller man jämför mellan.
Bortsett från vissa motorer och i vissa fall växellådan så har en Audi A4 ingenting att göra med Golf och Octavia. Den delar fler delar med en Bentley Bentayga.
En helt annan plattform med längsmonterad motor och länkarmar av gjuten aluminium istället för plåt är några skillnader.
En annan skillnad är körupplevelse, komfort och förfining som ligger på en helt annan nivå.
😊 Jag ser vad du skriver och jag är väl insatt i vad det är för skillnader och har skruvat i många A fyror.
Och en anledning risk för dyrare ägande är väl för det du skriver.
Och en dotter äger en 2014 A4 och körmässigt och komfort i en vardags körning är inget jag skulle göra som avgörande för bilvalet.
Du får ju lite mer lyx känsla i A4.
Min erfarenhet är precis tvärtom. Att MLB håller ihop bättre än MQB som lider av missljud i framvagnen trots att allt ser bra ut och det inte finns något glapp. ”Kosmetiskt” enligt vag.
Nja håller till viss del med dig men, Ja alla lågpris vag golf mfl med klapperstag (kränghämare) har tendens att börja låta i framvagnen förr eller senare.
Enkel att byta, billigt att byta.
Men prisspannet är från 150:- till upp mot tusenlappen.
Och tyvärr får man vad man betalar för och ibland är det tillbaka på ett år.
Det tar typ 5 minuter att byta med mutter puffra om dom inte suttit länge.
Suttit Länge då är det rondellen som som gäller.
Ja bara man vet vad det är så behöver det inte bli så dyrt. Problemet är att det kan vara lite allt möjligt och det är ofta svårt att identifiera felet.
Har läst om vissa som bara bytt ut två skruvar medan andra bytt hela framvagnen för att det ska börja låta igen 6 månader senare.
Min Golf 7:a hade rullat 6000 mil när jag köpte den. Bytte ett helt gäng delar i framvagnen men blev aldrig av med missljudet. Samma sak med en Leon jag köpte några år senare, i den blev det så illa att jag inte stod ut.
Ja Apex att köpa bil är ibland som att köpa en lott, ibland blir det nit och ibland vinst med låga kostnader.
Jag hade peppar peppar aldrig några problem med dom nyare 2010> octavia jag hade och från 2014 blev dom dessutom riktigt bra.
mso 1000 - ja, det var väl runt 2014 som Octavian också byggdes på MQB-plattformen. Golf var ju först ut runt 2012/2013. Har också haft en MQB-bil utan problem med framvagnen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.