Vi Bilägares forum

EV. byta bort min kära Kia...

EV. byta bort min kära Kia...

Jag köpte min lilla KIA Rio 1.2 Special Edition, ny, oktober 2014.
Den har nu gått 8.000 helt problemfria mil. Mestadels långkörning (till och från Oslo)
Billig i drift (0.56) Billig i skatt (536:- ) och billig i försäkring.
Den har rattvärme, parkeringssensorer, ACC, Blåtand och en av de bästa manuella växellådor jag någonsin kört.
Jag älskar min lilla pärla.
Min fru dock....
...är av en annan uppfattning. Hon gillar inte alls att jag åker i denna lilla konservburk till och från Norge och hon har ju en poäng i att OM olyckan skulle vara framme så har Rion inte speciellt mycket att sätta emot.

Jag har därför kollat på alternativ till nyckelpigan (den är röd)
Har kollat på både sedaner, kombi, manuellt växlade samt automater.

Tyvärr så får jag inte speciellt mycket för nyckelpigan (60.000:- i inbyte) och är inte speciellt sugen på att lägga en massa emellan så jag har satt ett spann upp till 100.000:-

Det som slår mig när jag kollar på blocket är att det finns otroligt mycket passater och octavior ute till riktigt bra priser.

Det är inga som helst problem att hitta en 2013 Passat med allsjöns utrustning för under 100k. Miltalen ligger mellan 14k och dryga 20k. I mina ögon verkar det vara mycket bil för lite pengar. Samma sak med octaviorna. 2015-2016 års modeller för under 100k, dock inte speciellt utrustade samt med 15k + på milmätaren.

Mina frågeställningar går främst till de som har bra erfarenhet av VAG.
Vad bör man se upp med på dessa bilar?
Partikelfilter? DSG-lådor? Allmänna problem?

Versioner jag tittat på är tex.

Volkswagen Passat 2.0 TDI BMT 4Motion (AUT) - Bra dragvikt, Bra utrustning
SKODA OCTIVA III 1.6 TDI GreenLine (AUT) - Klen motor? (105hk)

Har även kollat på andra bilar så tar självklart tips.
Automat är ett önskemål för det eviga kopplandet när man hamnar i köerna i Oslo en måndagsmorgon är inte speciellt kul för varken mig eller bilen.

//Deeds

Uppdaterat: 2018-06-28 08:48

Kommentarer

Kan golf vara ett alternativ, mindre bil samt billigare. Därmed nyare årsmodell
https://www.bytbil.com/orebro-lan/personbil-golf-1-6-tdi-sc-dsg7-drag-110-hk-2343-12207364

Uppdaterat: 2018-06-28 10:11

Varför inte en Ceed när du ändå har bra erfarenheter av Kia ! Och då kan du säkert hitta en med färre mil och garantier kvar.

Uppdaterat: 2018-06-28 10:42

Testa en I20
Samma låda men större bil
Faktiskt riktigt behaglig att åka i

Uppdaterat: 2018-06-28 13:29

i20 är ju tvilling till Rio så den är ju inte större. Båda tillhör ju det s k B-segmentet.

Uppdaterat: 2018-06-28 13:41

Om du kört Kia rio och tänker på krocksäkerheten varför funderar du på 4wd.
Jag skulle inte välja det pga en viss risk för merkostnad.

Långfärd till Oslo.
Jag skulle nog kanske valt manuell trots kö i Oslo pga risken för merkostnader.

Antar att du kör motorvägsfart och det är ganska stor skillnad på ljudkomforten på b, ceed och övrigt c segment.

Jag har kört tre 1,6 tdi i 30000 mil och tidigare 2,0 tdi och är dom servade så är dom nog ett säkert kort.
1,6an är halv trött men fyller sin uppgift och kanske inte så snål som man kanske skulle tro och det gäller iofs alla dieslar tror jag när det börjar gå snabbt.

Kommer du upp kring 14 då har du väl krock radar på octavia och golf/passat.
Så ny och så få mil som möjligt för slanten.
Lycka till.

Uppdaterat: 2018-06-28 14:33
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Pi skrev:

i20 är ju tvilling till Rio så den är ju inte större. Båda tillhör ju det s k B-segmentet.

Ja men nu var det en 2014 års Rio
Har du kört den nya I20 Pi ? Betydligt större än gamla I20/Kia Rio

Uppdaterat: 2018-06-28 19:43
mso 1000 skrev:

Om du kört Kia rio och tänker på krocksäkerheten varför funderar du på 4wd.
Jag skulle inte välja det pga en viss risk för merkostnad.
Långfärd till Oslo.
Jag skulle nog kanske valt manuell trots kö i Oslo pga risken för merkostnader.
Antar att du kör motorvägsfart och det är ganska stor skillnad på ljudkomforten på b, ceed och övrigt c segment.
Jag har kört tre 1,6 tdi i 30000 mil och tidigare 2,0 tdi och är dom servade så är dom nog ett säkert kort.
1,6an är halv trött men fyller sin uppgift och kanske inte så snål som man kanske skulle tro och det gäller iofs alla dieslar tror jag när det börjar gå snabbt.
Kommer du upp kring 14 då har du väl krock radar på octavia och golf/passat.
Så ny och så få mil som möjligt för slanten.
Lycka till.

I köerna i Oslo vill man absolut ha automat.
Men beträffande VAG så skall deras tvåliters dieselmotor var absolut mest driftsäker och behäftad med minst problem. Helt enligt mekaniker som jobbat på VAG verkstad i 30 år.

Uppdaterat: 2018-06-28 19:52

Guran - jodå, både provsuttit och provkört både den manuellt växlade liksom automaten och den senare var ingen glädjespridare när man kollade soppaförbrukningen. Fast det är ju nåt år sen den var ny. Rio i sin nuvarande variant är ju nyare som modell än i20.
Och storleken mellan dessa bilar är nästan exakt likadana - och det gäller även den nyare Rio'n.

Uppdaterat: 2018-06-28 20:10

Deeds, har du provat Astra?
Den är komfortabel och säker och brukar vara väldigt välutrustad.
En klart undervärderad bil som ofta går att göra en bra affär på.

Uppdaterat: 2018-06-28 20:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo, Astra kan nog fungera bra speciellt om man mest skall ha den för att åka ensam i vid pendling. Och den Astra som GF har tycks ju dessutom gå snålt.

Uppdaterat: 2018-06-28 20:32

Har själv en Astra J, 1,4t 140hk 2010 års modell.
Faktiskt en riktigt komfortabel och underskattad bil, och därmed betydligt billigare än en likvärdig Golf
0,6 l/mil tar den på pendling till Oslo/Gardermoen. Nya K modellen har snålare och piggare motorer och går lite tystare. För 100kkr får man en välutrustad Astra J av senare årsmodell som är betydligt komfortablare och säkrare än Rio/I20.

Uppdaterat: 2018-06-28 20:51
Pi skrev:

Jo, Astra kan nog fungera bra speciellt om man mest skall ha den för att åka ensam i vid pendling. Och den Astra som GF har tycks ju dessutom gå snålt.

Helt klart snål men beakta att den är märkbart trött.

Och beakta det fina priset kring 170 är en ren snik modell som msn måste syna.
Dels halogen strålkastare utan lykt spolning är sämst och sådana saker som fast låg passagerar stol utan justering och en massa sådana detaljer som man måste ha klart för sig.
Men astran är ingen dålig bil men jag tror priset drar iväg om man skall ha den upptodate.

Uppdaterat: 2018-06-28 20:52
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Det är nog begagnade bilar som gäller i första hand som jag förstått det hela, mso 1000.

Uppdaterat: 2018-06-28 20:57
mso 1000 skrev:

Pi wrote:Jo, Astra kan nog fungera bra speciellt om man mest skall ha den för att åka ensam i vid pendling. Och den Astra som GF har tycks ju dessutom gå snålt.
Helt klart snål men beakta att den är märkbart trött.
Och beakta det fina priset kring 170 är en ren snik modell som msn måste syna.
Dels halogen strålkastare utan lykt spolning är sämst och sådana saker som fast låg passagerar stol utan justering och en massa sådana detaljer som man måste ha klart för sig.
Men astran är ingen dålig bil men jag tror priset drar iväg om man skall ha den upptodate.

En välutrustad med 200hk motorn går lös på ca 260. Men en Astra skall man i alla fall ha 125hk modellen, den motorn är riktigt trevlig. Känns piggare än min 140hk i J modellen

Uppdaterat: 2018-06-28 21:00

Vi har en Mazda 3 -15 och den fungerar OK men inte bättre än den lika gamla Golf SV som vi också har. Snygg utanpå tycker de flesta men trång inombords och med låg sittställning. Automat finns men det kanske största problemet är att hitta en begagnad av senare modell för dom har inte sålts i speciellt stora upplagor i vårt land. Går att köra relativt snålt trots att det är en bensinare med 2 l sug-motor.
Klart ljudligare inombords än Golfen men sånt kan man ju kanske lära sig att leva med. Som jag personligen ser det så är väl största fördelen jfr den Golf vi också har att Mazdan har ett "snärtigare" utseende - inte helt oväsentligt för många.

Uppdaterat: 2018-06-29 10:29

Tipsade om Mazda 3 för en på jobbet.
Hon slog till och är jättenöjd.

5 på Euro NCAP.
Huruvida automagisk växellåda finns är jag osäker på.

Uppdaterat: 2018-06-29 13:29

https://bilweb.se/kronobergs-lan/mazda-3-sport-2-2-skyactiv-d-aut-navi-2015-halvkombi-4737985

https://bilweb.se/vastra-gotalands-lan/mazda-3-2-2-vision-skyactiv-5dr-nav-2015-halvkombi-4954583

Lite över din prisnivå men priser brukar ju alltid att gå att påverka nedåt.

Uppdaterat: 2018-06-29 13:36

Sen är ju frågan var man bor och hur långt man är villig att åka för att fört kolla på just den bilen... Dom är som sagt en aning ovanliga som begagnade hos våra bilhandlare. Och Core-versionen vill man helst undvika - Vision eller högre är det som gäller.

Uppdaterat: 2018-06-29 15:07

En undran, funkar diesel när du åker till Oslo ??

Jag skulle kunna ge många tips o idéer på bilar, men jag har gett upp.

Uppdaterat: 2018-06-29 15:37
Patrik Österberg skrev:

Kan golf vara ett alternativ, mindre bil samt billigare. Därmed nyare årsmodell
https://www.bytbil.com/orebro-lan/personbil-golf-1-6-tdi-sc-dsg7-drag-110-hk-2343-12207364

Här har det hänt grejjor sedan jag skrev. Kul!

Jo en golf kan absolutt vara ett alternativ. Frågan blir ju den samme. Vågar man? DGS-problem mm menar jag.

Uppdaterat: 2018-06-29 16:20
Deeds skrev:

<blockquote class="quote-msg quote-nest-2 even">
<div class="quote-author">Patrik Österberg skrev:</div>
Kan golf vara ett alternativ, mindre bil samt billigare. Därmed nyare årsmodell
https://www.bytbil.com/orebro-lan/personbil-golf-1-6-tdi-sc-dsg7-drag-110-hk-2343-12207364

</blockquote>

Här har det hänt grejjor sedan jag skrev. Kul!
Jo en golf kan absolutt vara ett alternativ. Frågan blir ju den samme. Vågar man? DGS-problem mm menar jag.

Uppdaterat: 2018-06-29 16:20
Pi skrev:

Varför inte en Ceed när du ändå har bra erfarenheter av Kia ! Och då kan du säkert hitta en med färre mil och garantier kvar.

Ceed är med på min lista över objekt att kika över. Jag är ju som sagt nöjd med Kia hittills.

Uppdaterat: 2018-06-29 16:21
mso 1000 skrev:

Om du kört Kia rio och tänker på krocksäkerheten varför funderar du på 4wd.
Jag skulle inte välja det pga en viss risk för merkostnad.
Långfärd till Oslo.
Jag skulle nog kanske valt manuell trots kö i Oslo pga risken för merkostnader.
Antar att du kör motorvägsfart och det är ganska stor skillnad på ljudkomforten på b, ceed och övrigt c segment.
Jag har kört tre 1,6 tdi i 30000 mil och tidigare 2,0 tdi och är dom servade så är dom nog ett säkert kort.
1,6an är halv trött men fyller sin uppgift och kanske inte så snål som man kanske skulle tro och det gäller iofs alla dieslar tror jag när det börjar gå snabbt.
Kommer du upp kring 14 då har du väl krock radar på octavia och golf/passat.
Så ny och så få mil som möjligt för slanten.
Lycka till.

Varför skulle 4wd göra bilen mindre krocksäker? 4wd är absolut inget krav jag bara hänvisade till den bilen för att visa att man får mycket bil för pengarna. Sen funderade jag även på detta med merkostnad. Menar du skatt och förbrukning då? Reparationer på 4wd-systemet är ju ändå extremt sällsynt..

Du skriver att du kört 3 stycken 1.6 tdi i 30.000 mil. Menar du då 10.000 i varje bil? Jag får ju troligtvis sikta på exemplar som gått betydligt längre och det är därför jag funderar på erfarenheter av just detta.

Takk för dina synpunkter.

Uppdaterat: 2018-06-29 16:33
Guran skrev:

I köerna i Oslo vill man absolut ha automat.
Men beträffande VAG så skall deras tvåliters dieselmotor var absolut mest driftsäker och behäftad med minst problem. Helt enligt mekaniker som jobbat på VAG verkstad i 30 år.

Så är det absolut! Stillastående...5 meter framåt....stillastående oss.. Kopplingen lär ta stryk..

Låter ju bra att 2.0 är en bra motor i allafall.. då återstår bara lådan ;)

Uppdaterat: 2018-06-29 16:37
saabnisse skrev:

Deeds, har du provat Astra?
Den är komfortabel och säker och brukar vara väldigt välutrustad.
En klart undervärderad bil som ofta går att göra en bra affär på.

Var faktiskt in och torr-satt en astra idag. Modellen innan den som finns nu. (En 2014) Enda «felet» jag hittade var att det var en rejäl kavalkad av knappar i mittpanelen.. Enormt många. Fin bil till ok pris. Blir att åka tillbaka och testa.

Uppdaterat: 2018-06-29 16:40
Rikard skrev:

En undran, funkar diesel när du åker till Oslo ??
Jag skulle kunna ge många tips o idéer på bilar, men jag har gett upp.

Ja, diesel funkar fint. En enda dag med dieselförbud har jag fått erfara etter 4 år i Oslo. Sen så «bor» jag ju i Oslo och måste kunna ta mig till garaget på måndagar. Bilen står ju still i varmgarage hela veckorna.

Dieselförbudet gjorde varken till eller från i mätningar efter.

Uppdaterat: 2018-06-29 16:46

Men om man köper VAG-bilar med 2l TDI-motorn så sitter väl knappast den 7-växlade torrlamell-lådan i dessa utan den 6-växlade våtlamell-lådan - tror jag i alla fall.
Sen skulle jag nog satsa på en Euro 6-klassad diesel (om det är diesel som är alternativet) om mycket körning blir i stora städer.

Uppdaterat: 2018-06-29 17:58

Hoppas ngn kan svara på när den nya icke torra Dsg kom och den kan du lita på är vad jag har hört.

Uppdaterat: 2018-06-29 18:34

Det finns ju olika varianter av DSG - både torra och våta. Och av allt att döma olika generationer också så man får nog kolla vilken version som sitter i aktuell bil och sen kolla hur skadedrabbad denna varit. Den som hittills snackats om när det gäller problem är ju den s k DQ200 - det är den 7-växlade DSG-lådan med torrlameller som sitter i de lite mindre VAG-bilarna. Men även den har väl vad jag förstått förbättrats successivt.

Uppdaterat: 2018-06-29 18:50

Heter verkligen den problematiska 7-växlade torrlamell-lådan samma sak som den nyare, 7-växlade ? Eller har jag totalt missuppfattat detta - vilket också är möjligt ?

Uppdaterat: 2018-06-29 19:01

DQ250 (oljefylld 6vxl låda) DSG sitter i bilar med mer än 250Nm vridmoment. Den har funnits sedan 2003.
DQ200 (oljefylld 7vxl låda, dock torrlamell) sitter i Golf Mk7, Skoda m.fl.
https://en.wikipedia.org/wiki/Direct-shift_gearbox
Den sista återkallelsen jag hittar är från 2013.
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2507401/Volkswagen-recall-cars-worldwide-faulty-gearbox-light-fuses.html

Uppdaterat: 2018-06-29 19:04

Som jag har fattat det heter DQ200 likadant, är väl samma låda som uppgraderats genom åren. DQ250 har from. 2018 fasats ut mot DQ380/381 som är 7-växlad våtlamell som tål lite mer än 400Nm som DQ250 håller för. Sitter bla. i Golf Alltrack 2018, kanske Golf R också?
http://www.tvsengineering.nl/en/gearbox/dsg/dq381.html

Uppdaterat: 2018-06-29 19:09

Kan man inte välja en bil, vilken som helst, som inte kommer från VAG? Man ska inte stödja en kriminell koncern som fuskar och missköter sig.

Uppdaterat: 2018-06-29 19:53
Världens vackra... skrev:

Kan man inte välja en bil, vilken som helst, som inte kommer från VAG? Man ska inte stödja en kriminell koncern som fuskar och missköter sig.

Och det är dom helt ensamma om? Har dom inte tagit sitt ansvar?
Min syn på saken! Jag hade tills för några veckor sedan en Honda sedan drygt 8 år med en Takata airbag. En airbag som i värsta fall hade kunnat döda mig eller min fru istället för att rädda oss. Jämför då detta, att sätta in airbags i bilar som dödar folk, mot att några bilar dricker några procent mer bränsle än deklarerat. Vilket är allvarligast anser du? Ska jag då säga "köp inte en asiatisk bil för dom har airbags som dödar folk"?

"On June 23, 2014, auto manufacturers BMW, Chrysler, Ford, Honda, Mazda, Nissan, and Toyota announced they were recalling over three million vehicles worldwide due to Takata Corporation-made airbags. The reason was that they could rupture and send flying debris inside the vehicle. This was in response to a US National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) investigation that was initiated after the NHTSA received three injury complaints."

Uppdaterat: 2018-06-29 20:33
Pi skrev:

Det finns ju olika varianter av DSG - både torra och våta. Och av allt att döma olika generationer också så man får nog kolla vilken version som sitter i aktuell bil och sen kolla hur skadedrabbad denna varit. Den som hittills snackats om när det gäller problem är ju den s k DQ200 - det är den 7-växlade DSG-lådan med torrlameller som sitter i de lite mindre VAG-bilarna. Men även den har väl vad jag förstått förbättrats successivt.

FXX Skriver: DQ250 (oljefylld 6vxl låda) DSG sitter i bilar med mer än 250Nm vridmoment. Den har funnits sedan 2003.
DQ200 (oljefylld 7vxl låda, dock torrlamell) sitter i Golf Mk7, Skoda m.fl.
https://en.wikipedia.org/wiki/Direct-shift_gearbox
Den sista återkallelsen jag hittar är från 2013.

Det var denna röra av våt och torrlamell DSG som inte många kan begripa som gjorde att jag strök VW Tiguan från köplistan och så småningom köpte en XC60 Med en VANLIG automatlåda. Det kändes mycket tryggare.

Uppdaterat: 2018-06-29 20:43
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Även om man känner till att det i huvudsak är DQ200-lådan som ställt till problem så vet man ju inte med säkerhet om problemen är helt åtgärdade eller ej - och när i så fall. Så trots att jag är VW-ägare så känner jag en del osäkerhet runt just denna automatlåda. Därför har jag hittills valt manuellt växlade VW-bilar men egentligen skulle jag hellre vilja ha automatlåda.

Uppdaterat: 2018-06-29 21:15
christer_1 skrev:

Det var denna röra av våt och torrlamell DSG som inte många kan begripa som gjorde att jag strök VW Tiguan från köplistan och så småningom köpte en XC60 Med en VANLIG automatlåda. Det kändes mycket tryggare.

Google löser det mesta:)

Uppdaterat: 2018-06-29 21:21
Pi skrev:

Även om man känner till att det i huvudsak är DQ200-lådan som ställt till problem så vet man ju inte med säkerhet om problemen är helt åtgärdade eller ej - och när i så fall. Så trots att jag är VW-ägare så känner jag en del osäkerhet runt just denna automatlåda. Därför har jag hittills valt manuellt växlade VW-bilar men egentligen skulle jag hellre vilja ha automatlåda.

Bilar som drabbas av mängder av fel har dom flesta biltillverkare idag. Det spelar ingen roll vad man väljer att köpa så nog f-n finns där ett fel som drabbat massa bilar. Jag har maskinskada med 750kr i självrisk som gäller iaf. 7 år med hyrbil så går lådan sönder så...tja.

Uppdaterat: 2018-06-29 21:31
Deeds skrev:

saabnisse wrote:Deeds, har du provat Astra?
Den är komfortabel och säker och brukar vara väldigt välutrustad.
En klart undervärderad bil som ofta går att göra en bra affär på.
Var faktiskt in och torr-satt en astra idag. Modellen innan den som finns nu. (En 2014) Enda «felet» jag hittade var att det var en rejäl kavalkad av knappar i mittpanelen.. Enormt många. Fin bil till ok pris. Blir att åka tillbaka och testa.

Dom flesta knapparna är till radion
Varmare -kallare sköter man med två vred, ett per sida. Sen behöver man inte trycka på någon av dom andra. Bilen känns som en Saab (mycket är utvecklat av Trollhätteungeniörerna) har en komfort som en större bil. Ett tips, kolla på den GTC som Nordmarkens motor har i Årjäng, röd och fin och med all utrustning och bara 2500mil på mätaren. Där får du adaptivt flextids chassie och adaptiva xenon plus massa annat lullull. Fint när man åker på E18 på morgonkvisten. Men ingen automat, är liksom inte Opels starka sida,

Uppdaterat: 2018-06-29 21:38
FXX skrev:

Världens vackra... wrote:Kan man inte välja en bil, vilken som helst, som inte kommer från VAG? Man ska inte stödja en kriminell koncern som fuskar och missköter sig.
Och det är dom helt ensamma om? Har dom inte tagit sitt ansvar?
Min syn på saken! Jag hade tills för några veckor sedan en Honda sedan drygt 8 år med en Takata airbag. En airbag som i värsta fall hade kunnat döda mig eller min fru istället för att rädda oss. Jämför då detta, att sätta in airbags i bilar som dödar folk, mot att några bilar dricker några procent mer bränsle än deklarerat. Vilket är allvarligast anser du? Ska jag då säga "köp inte en asiatisk bil för dom har airbags som dödar folk"?
"On June 23, 2014, auto manufacturers BMW, Chrysler, Ford, Honda, Mazda, Nissan, and Toyota announced they were recalling over three million vehicles worldwide due to Takata Corporation-made airbags. The reason was that they could rupture and send flying debris inside the vehicle. This was in response to a US National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) investigation that was initiated after the NHTSA received three injury complaints."

VAG har väl inte bara skojat lite om bränsleförbrukningen. De har med berått mod trollat med programmeringen för att lura kunder och myndigheter. Den som lägger ner energi på att lura andra ska undvikas i affärer. Så tycker jag.
Takata verkar ha sålt livsfarligt skräp till massor av tillverkare. Hondas reaktion på Takata-skandalen känner jag inte till men jag gissar på att Honda själva blev ett offer för Takatas inkompetens. OM Honda försökt mörka något får du gärna berätta om detta för då hamnar de genast på min lista över bilmärken som ska undvikas.

Uppdaterat: 2018-06-29 21:45
Deeds skrev:

Rikard wrote:En undran, funkar diesel när du åker till Oslo ??
Jag skulle kunna ge många tips o idéer på bilar, men jag har gett upp.
Ja, diesel funkar fint. En enda dag med dieselförbud har jag fått erfara etter 4 år i Oslo. Sen så «bor» jag ju i Oslo och måste kunna ta mig till garaget på måndagar. Bilen står ju still i varmgarage hela veckorna.
Dieselförbudet gjorde varken till eller från i mätningar efter.

Men Deeds, jag har slutat åka bil till Oslo. Tar bilen till Arvika och tåg därifrån. Slipper köhelvetet och tåget har funkat riktigt bra sista året. Eller åker du åt andra hållet?

Uppdaterat: 2018-06-29 21:46
FXX skrev:

christer_1 wrote:
Det var denna röra av våt och torrlamell DSG som inte många kan begripa som gjorde att jag strök VW Tiguan från köplistan och så småningom köpte en XC60 Med en VANLIG automatlåda. Det kändes mycket tryggare.
Google löser det mesta:)

Njaaa Jag är inte så säker på det, i detta fallet med DSG-lådor. Det är ju som att spela på Lotto, ekonomiskt sett.

Uppdaterat: 2018-06-29 22:44
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
FXX skrev:

Bilar som drabbas av mängder av fel har dom flesta biltillverkare idag. Det spelar ingen roll vad man väljer att köpa så nog f-n finns där ett fel som drabbat massa bilar. Jag har maskinskada med 750kr i självrisk som gäller iaf. 7 år med hyrbil så går lådan sönder så...tja.

Ja, men inte alla.

TV hade en lista på alla bilmärkens fel.
VAG har som känt en diger lista, för att skriva nått om ett annat märke tog man upp ett fel som fanns för 15 år sen, det fanns inget annat att skriva.

Att dra upp krockkuddarna eller dieselfusket är bara fånigt, inget drabbar begköparems ekonomi. Tillverkare som utnyttjar kundernas försäkringsbolag får att laga dåliga konstruktioner är 7 resor värre tycker jag.
Kompisen tyckte samma sak när hans motor rasade drygt 2 år gammal vid 5000 mil, han var uppe på tillverkarens huvudkontor och röjde, och fick motorn renoverad utan varken självrisk eller kostnad för fb.

En annan bekant drabbades av felet jag nämnde för 15 år sen. Bilen var inte ens servad på aukoriserad verkstad, utan att blinka lagades bilen gratis.

Det finns stora skillnader.

Uppdaterat: 2018-06-30 01:08

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20170831/flera-biltillverkare-misslyckas-totalt-i-dieseltest-volvo-ligger-illa-till/

Uppdaterat: 2018-06-30 06:05
Rikard skrev:

FXX wrote:
Bilar som drabbas av mängder av fel har dom flesta biltillverkare idag. Det spelar ingen roll vad man väljer att köpa så nog f-n finns där ett fel som drabbat massa bilar. Jag har maskinskada med 750kr i självrisk som gäller iaf. 7 år med hyrbil så går lådan sönder så...tja.
Ja, men inte alla.
TV hade en lista på alla bilmärkens fel.
VAG har som känt en diger lista, för att skriva nått om ett annat märke tog man upp ett fel som fanns för 15 år sen, det fanns inget annat att skriva.
Att dra upp krockkuddarna eller dieselfusket är bara fånigt, inget drabbar begköparems ekonomi. Tillverkare som utnyttjar kundernas försäkringsbolag får att laga dåliga konstruktioner är 7 resor värre tycker jag.
Kompisen tyckte samma sak när hans motor rasade drygt 2 år gammal vid 5000 mil, han var uppe på tillverkarens huvudkontor och röjde, och fick motorn renoverad utan varken självrisk eller kostnad för fb.
En annan bekant drabbades av felet jag nämnde för 15 år sen. Bilen var inte ens servad på aukoriserad verkstad, utan att blinka lagades bilen gratis.
Det finns stora skillnader.

Klart att det finns stora skillnader på hur saker behandlas. Jag köpte en Honda Civic tidigt 90-tal. Inte servad på verkstad osv. När motorn gått 5000 mil började den ticka. Honda bytte kamaxel, vipparmsbryggor mm. utan kostnad. Visade sig vara ett missat borrhål för oljetillförseln till kamaxeln.

Uppdaterat: 2018-06-30 06:09

Det är väl just ”skadebenägenheten” på VAG’s modeller som jag är rädd för. Just därför jag frågar de som har erfarenhet av dessa. I och med att KIAn gett mig noll problem under sin vistelse hos mig (trots att man får vad man betalar för) så vore det surt att åka på dyra problem.

Jag är själkvklart medveten att alla bilar kan krångla men risken är större på några plus att reparationskostnaderna är mycket högre på vissa

Uppdaterat: 2018-06-30 09:05

Ja, det gäller att väga fördelarna mot nackdelarna.
Som Mazda, på de Mazdor vi haft i familjen genom åren så har problemen varit mycket få, men, om något händer så är reservdelarna inte sällan tämligen dyra.
På andra bilar så kan det behövas drösvis med reparationer emedan delarna kanske är billigare.

Vilket som är mest fördelaktigt vet man ju sällan förrän man drabbats tyvärr...

Uppdaterat: 2018-06-30 10:09
Deeds skrev:

Det är väl just ”skadebenägenheten” på VAG’s modeller som jag är rädd för. Just därför jag frågar de som har erfarenhet av dessa. I och med att KIAn gett mig noll problem under sin vistelse hos mig (trots att man får vad man betalar för) så vore det surt att åka på dyra problem.
Jag är själkvklart medveten att alla bilar kan krångla men risken är större på några plus att reparationskostnaderna är mycket högre på vissa

Jag brukar undvika att ge nåågon råd om begade bilar just för dsg fram till typ 14 och dom problem vissa haft med olje förbrukningen kring typ 08-12 och kedje problemen på vissa motorer upp till typ 13.

Diesel och manuellt har varit problemfritt för mig sedan 06 och 30000 mil

Uppdaterat: 2018-06-30 11:46
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Diesel och manuellt har varit problemfritt för mig sedan 06 och 30000 mil

Ingen avgaskylare ?? Det är ju annars en storsäljare, byttes på alla våra bilar när vi hade VW på firman, samtliga mellan 7.500-12.000 mil. En bil täcktes av avgasreningsgarantin, övriga kostade runt 20" att få bytt (Caddy, Transporter, Crafter)

Uppdaterat: 2018-06-30 12:45
Rikard skrev:

mso 1000 wrote:
Diesel och manuellt har varit problemfritt för mig sedan 06 och 30000 mil.

.
Ingen avgaskylare ?? Det är ju annars en storsäljare, byttes på alla våra bilar när vi hade VW på firman, samtliga mellan 7.500-12.000 mil. En bil täcktes av avgasreningsgarantin, övriga kostade runt 20" att få bytt (Caddy, Transporter, Crafter)

Nix Rikard. Inte en motor pryl förutom på 1,6an 2010an som jag bytte komplett koppling på vid dryga 30000 mil.
Såldes vid 36000 mil.
Har haft begade 1,9tdi, 2,0 tdi och flera 1,6 tdi med miltal långt över 20 på alla och inte en motorkomponent bytt.

Uppdaterat: 2018-06-30 15:07
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html