Familjen tittar på en kompakt SUV, 2-3 år begagnad.
Toyota RAV4 FWD hybrid är ett alternativ som sticker ut tack vare låg skatt, låg förbrukning, säker bil (vann Folksams årliga test i fjol) och sist men inte minst Toyotas Kvalitetsgaranti (https://www.toyota.se/service-och-tillbehor/garantier.json).
Den är enligt dem själva ganska generös och hyfsat heltäckande, i alla fall vad gäller dyrare delar som kan gå sönder.
Är det någon som har erfarenhet av denna garanti, och vill dela med sig av hur väl den fungerar i praktiken?
Erfarenheter av Toyota kvalitetsgaranti
Uppdaterat: 2021-02-13 16:45
Kommentarer
Toyota kan ge sin generösa garanti på begagnat, därför att de vet att den mycket sällan behöver åberopas...
Då är frågan varför Toyota inte kan ge samma generösa garanti till den som köper bilen som fabriksny - då får man allt nöja sig med 3 års garanti. Om den "mycket sällan behöver åberopas" så borde man väl kunna vara lika vänligt inställd till nybilsköparen.
Jag har ringt och pratat med en säljare om det, hon var ny på jobbet och verkade också ganska frågandes till garantiupplägget. Jag frågade rakt u om det finns några fördelar att köpa en 1-2 år begagnad, jämfört med att vänta och köpa direkt efter 2 år. Hon kunde inte säga något. Jag frågade om nybil och då har man såklart nybilsgarantin som är med heltäckande än kvalitetsgarantin, men likväl gäller bara i 3 år.
Ja, det är onekligen ett udda upplägg att beg.köparen får en generösare garanti än nybilsköparen.
För att svara på den ursprungliga frågan. Bakre torkarmotorn på en halvgammal Toyota Avensis (med kvalitetsgaranti) jag ägde en gång i tiden lade av. Verkstaden beställde hem en ny torkarmotor och monterade , inga frågor, inga konstigheter, kvalitetsgarantin fungerade utan strul.
För några år sen skulle vi byta ut 2:a bilen och Toyota var ett av alternativen. Och då rekommenderade säljaren en 1 år gammal (tror jag det var) bil om man ville ha längre garantitid - dom hade hursomhelst en nedre åldersgräns för att få denna "garanti".
Ja för kvalitetsgarantin gäller från 2 till 10 år gammal. Vi kollar på nya RAV4, som lanserades 2019 och således börjar komma ut som begagnade, minst 24 år gamla, snart.
Ok, det var en bra anekdot. Tack!
3 års garantin ges av tillverkaren.
Kvalitéts garantin av återförsäljaren.
Du kan bara åberopa garantin och serva bilen hos din återförsäljare, eller dess återförsäljarkedja.
Särbon valde en beg Toyota just för garantin och att den troligtvis inte behöver användas.
Vi kostade på en rostkyddsbehandling, så var det problemet ut värden.
Ja, kvalitetsgarantin ska gälla hos alla Toyota-återförsäljare vad jag kollat med dem.
Hur menar du att ni kostade på en rostskyddsbehandling, vilket problem var ur världen då?
De har dåligt rostskydd, vi lämnade in den på en linoljebehandling, hon ska ha bilen i 9 år.
En Toyota ska man absolut inte slänga ut pengar på en fullständigt meningslös rostskyddsbehandling eftersom Toyota är det bilmärke som rostar allra minst. Titta på alla dessa toyotor som rullar på våra vägar och försök att hitta en enda 15 - 20 årig rostig Toyota? Det går verkligen inte! Toyotabilarna har ett fantastiskt bra rostskydd direkt från fabrik. Däremot är var och varannan europeisk bil mer eller mindre rostig även nya Volvo V90 / XC60 etc rostar tydligen rejält. Tacka kineserna för denna tabbe! Nä, skippa extra rostskydd till Toyotan och satsa på ett par fräcka extra breda fälgar och däck istället.
Håller inte med alls men det finns väl undantag kanske.
Min styvfar hade en Toyota Avensis som tjänstebil i 3 år från 2014. Den hade rostangrepp när den skulle lämnas tillbaka. Rost under (rätt rejält faktiskt), rostbubblor vid skarven mellan framruta och tak samt rost på bakluckan.
Var inte speciellt imponerad av den bilen faktiskt.
Hittade en bild på nätet som är väldigt lik det angreppet som han hade på sin avensis.
Min 10-åriga Toyota är rostfri, men det beror nog på den fullständiga rostskyddsbehandlingen jag lät utföra när bilen var ny. Swenssons utsaga om dessa bilars fantastiska rostskydd direkt från fabrik, är bara struntprat och liknar mest trollning för att uppmärksamhet. Några "extra breda fälgar och däck" kommer det inte på min bil. Jag skulle inte ens ha dessa stöt- och bullerhjul om jag fick betalt...
40:
Om du är observant då du tex står i en bilkö eller tittar på bilar på matbutikernas stora p platser kommer du definitivt se följande:
Rostfria bilar som INTE behöver extra rostskyddsbehandling är främst, Toyota, Hyundai, Kia, Honda, Mercedes, BMW och numera faktiskt även Opel.
Rostkänsliga bilar måste ha extra rostskyddsbehandling för att inte rosta bort är: Ford (alla), VW (alla), Volvos alla nya modeller, Audi, och inte minst Saab etc.
Toyota (och i ännu högre grad: Lexus) brukar vara generösa mot sina kunder, något som andra märken har att lära av.
Även utanför garantiperioden brukar de vara bussiga och byta delar som åldrats dåligt.
Men, jag antar att de vill se att ägaren alltid använder märkesverkstaden.
Men man får inte glömma att Toyota har sin fantastiska rostfria plåt som inget annat märke har tillgång till. Eller hur????
Var och en blir salig på sin tro!
Plus på det. Trollningen alltså.
Toyota har haft bra lack/grundfärg så karosserna klarat sig bra, men om man inte behandlar ser det ut som på Deeds bild efter några år.
Rikard mfl,
OM nu Toyota från fabrik har så dåligt rostskydd varför skrivs det så ytterst sällan om det och varför ser man så väldigt få rostiga Toyotor i trafik? Jag ser och läser iaf allra mest om rostiga nya Volvo bla ViB’s nya V90, deras Ford Mondeo, mina vänners rostiga Audi från början av 2010 talet och framåt, rostiga Ford Focus etc finns ju 13 på dussinet, VW lack som flagnar av vid åverkan av enkla stenskott etc? Nä, Toyota har ett mycket bra fabriksrostskydd som verkligen är värt namnet. Även Opel verkar numera ha bra rostskydd eftersom det var länge sedan jag såg en rostig sådan. Jag tror att gamla Omega och Kadett från 1990 talet rostade bort illa kvick men icke på samma trista vis idag.
Så sant som det är sagt. Dessutom kan även systermärket rosta rejält: https://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/allmant-om-bilar-och-trafik/alla-bilar-rostar
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.