Jag köpte en Strands 20'' 110w Led ramp denna höst och jag är verkligen super nöjd med att kunna se i vintermörkret!
Jag har en Youtube film som visar skillnaden med och utan led rampen
https://www.youtube.com/watch?v=kTWI7oz4RaY
För er som undrar om det är värt att skaffa led ramp!
Uppdaterat: 2015-12-27 14:10
Kommentarer
Kan just inte se nyttan med LED-ljusramp eftersom halvljuset som man har mesta nyttan av blir då ändå sämre.
Funderar oxå på att skaffa en ramp.
Någon som testat någon från kina som är bra?
Eftersom mörkerseendet försämras när man har helljuset plus LED-ramp på ser man än sämre med halvljuset.
ffodil, jag kan garantera att du inte kommer tycka så om du testar. Det är lite som att strunta i vinterjackan för att det blir så varmt när man kommer in.
Jag har köpt från kina och är väldigt nöjd med den. http://www.aliexpress.com/item/120W-CREE-OFF-ROAD-LIGHT-BAR-20-INCH-CAR-LED-BAR-COMBO-BEAM-FOR-OFFROAD-MARINE/2035198736.html
En 21" 120W med 12 cree-dioder. Jag har varianten med 10° spridning.
Det är inte riktigt samma tjong som mina tre xenon-nbb men inte långt bort plus att de tänder före helljuset. Dioder är grymt snabba på att tända upp.
Jag köpte denna bar för att ha som komplement till nbb:orna då det tar sån tid för xenon att nå full ljusstyrka men när jag fick dit rampen så ligger de andra kvar på hyllan. Jag ser ingen vits med att sätta dit dem längre.
Allt från Kina är inte skräp. Lite biltemafördom över det uttalandet von-Klotenhjelm.
JohanE_1: bra att du är nöjd med din LED-ramp. Det hjälper däremot inte mina ögon vad du garanterar, liksom de flestas andras ögon att fungera som dom är skapta. Alla typer av extraljus sabbar mörkerseendet för mig när man sen slår om till halvljus, ofrånkomligen, hur mycket får var och en själv bedöma. Full-LED-strålkastare däremot fungerar bra där man har lika mycket ökning på halvljuset och det är väl halvljuset man har mesta nyttan av, där som är trafikerat dvs.
Jag har nu kört ett halvår med led-strålkastare på bilen, innan bilen levererades så satt jag och kikade på led-ramper och var sugen på dessa, men när jag fick min bil så insåg jag vilket otroligt ljus bilen har original, led-tekniken är helt grym och det blev aldrig någon led-ramp då det inte finns något behov, att ha bra lyse är en enorm trygghet och till er som inte har led-strålkastare, köp en ramp, ni kommer inte ångra er, otroligt bra ljus!
Debatten om halvljusets upplevda försämring handlar ju så klart enbart om den upplevda skillnaden mellan hel/halvljus, det är ju inte så att halvljuset blir sämre för att man har bättre helljus men skillnade blir så klart större och kanske tar det ett par avbländningar att vänja sig
Men så har det varit även med konventionella extraljus så det är inget nytt, de flesta bilar har idag mycket bra halvljus så problemet är nog inte så stort längre
Det ffodil påpekar är ju att när man förstärker helljuset så anpassar sig våra ögon till den högre ljusstyrkan och de "bländar ner" för att göra en kamerajämförelse. När man sen slår om till halvljus (med lägre ljusstyrka) så ligger ögat kvar i det "nedbländade" läget och det återgår absolut inte omedelbart till "full ljusstyrka" utan det kan ta nån/några sekunder - och längre tid ju äldre man är. Så ffodil's resonemang är absolut helt riktigt men sen kan effekten bli olika individuellt och ni som är yngre har nog mindre problem med detta - men vänta bara tills ni blir äldre så får ni se...:) Så det enda raka är att ha bra ljus på både halvljus och helljus - men det kan man ju inte jämt styra över själv, tyvärr. Men kör man till stor del på sådana vägar att man ofta använder helljus så kan man kanske ta olägenheten med att hastigt bli "halvblind" de gånger man tvingas blända ner för att i gengäld se bättre när helljuset är påslaget.
Lyser gör det, men det är för mycket närljus, och fortfarande kolsvart i skogen bredvid, men det beror ju på att rampen inte sitter där den borde, så högt som möjligt, otimalast är samma höjd som ögonen.
Jag kör vidare med mina vanliga extraljus tills det kommer några snygga ledextraljus som kan monteras normalt.
http://www.vibilagare.se/reportage/professorn-som-brinner-for-ljus-15434
En länk till artikel från 2004 här i tidningen. Det tycks ibland som om Johanssons och Rumars forskning för 40-50 år sen har fallit i glömska, både hos bilbyggare, bilägare och debattörer!
Väldigt intressant och bra artikel!
Själv har jag H4 med skuret glas i min bil, och jag bytte till "Dyrlampor", och det blev en väldigt skillad på ljus. I mitt fall Osram NB, och jag har märkt att olika lampor fungerar olika bra i olika strålkastare.
Jag lurar f.ö på biltemas fjärrstrålis
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Belysning/Belysning/Fjarrljus-LED-2000034876/
Den lilla modellen har vi som backljus på firmabilen, ett jävla drag i den.
Jag har satt min ovanför regskylten och även om det är en 10° (spot) så lyser det upp ganska ordentligt på sidorna. Flood behövs absolut inte.
Jag satte den där för att få upp den en bit från backen. Nu sitter den nästan i samma höjd som framlyktorna.
Rampen köpte jag för lyset och inte för fåfängan.
Jag tycker att helljusen på pre-xenonbilar (sådana som jag äger) är under all kritik så en fin led-ramp återställer den nackdelen en hel del.
Nu säger jag ju såklart inte att man måste köpa, det är helt upp till var och en. Men om man ändå är ute efter extraljus så skulle jag inte tveka att rekommendera kina-ramperna, även om det just är "kinesiskt skit".
Tyvärr är det ju så att jag mest åker med halvljus men när jag får chansen att slå om till helljus är det en fröjd med ordentligt lyse.
Mörkerseendet lär ju sabbas betydligt mer av alla man möter som glömmer slå av helljusen eller har fel inställning på halv eller dimljusen plus att det måste vara bättre att se ordentligt när det går än att sitta och åka runt med aningen mer ljus än halvljus hela tiden.
von-Klotenhjelm:
Jag kikade lite på Rigid-led och nu vet jag inte vilken du har eller var du köpt den men om jag kollar ljusmässigt så är de >7 gånger så dyra. Har man då som jag fyra bilar och vill ha en ramp på alla så känns 4000 mer överkomligt än 30000:-.
Känns ju som en klok tanke. NOT. Köp den bil som ger bäst halv och helljus, prioritera bort alla andra parametrar. Tur att vissa av oss överväger eller redan har monterat extraljus/ledramp och väljer en bilar som kanske prioriterar säkerhet, körglädje mfl.
Christer - du kan ju börja med att läsa hela meningen jag skrev - nämligen " men det kan man ju inte jämt styra över själv, tyvärr.". "Inte jämt" var alltså orden - och precis som isosoderlund skriver så finns det andra egenskaper än marknadens bästa lyse som styr ett bilköp - kanske nåt så "trivialt" som ekonomiska begränsningar. Och då får man även ta vissa bilmodellers ljustekniska svagheter som förhoppningsvis balanseras upp av andra styrkor.
Klickade på länken och den såg ju bra ut, bra pris också! Måste fråga hur det funkade att köpa därifrån, jag har närmast obefintlig erfarenhet av att handla från utlandet. När köpte du den, hur lång lev.tid var det, hur funkar det med betalning? Tacksam för svar!
Ok Christer - då är det lugnt. Och visst vill jag ha bra ljus men det finns många andra egenskaper som också är viktiga - och kanske t o m viktigare för mig så man får acceptera ett mera "normalt" ljus.
Det tog cirka två veckor senast från beställning till dess att dhl knackade på dörren. Tyvärr åkte jag på tullavgiften också, den blir väl kanske 300.
Man betalar med kort och jag har köpt därifrån många gånger och det har alltid gått bra. Har du en bank som erbjuder e-kort så kan du använda det.
Ibland går det snabbt att få hem sakerna och andra gånger tar det längre tid. Men även om det tar tid så har det alltid dykt upp hos mig.
Jag har satt dem lite olika på bilarna. På huvudbilen sitter den ovanför regskylten och på jobbpendlarbilen sitter den under skylten.
Kortet luras lite då det ser ut som de pekar rätt upp i himlen men det gör de inte.
JohanE_1 : Tack för svaret, blir till att beställa. Ska ha dem till en v70, blir lite snyggare än de gamla runda bosch halogenarna som suttit sen den va ny -08. :-)
Så ser min ena ramp ut. Den är beställd från Kina. 120W 12.000 lumen. Lyser som fan rent ut sagt. 1.250:- ink frakt gav jag. Skitnöjd.
Har en omonterad ramp hemma som är "curved" Samma wattantal och lumen. Ska sätta den på RIO'n. Blir intressant att se om den är bättre.
Ska försöka fixa kamera. Min telefon är urusel när det är mörkare än mitt på dagen.
Men håll till godo. :)
Halvljus
Hel
Johan, tycker att den dra i lite för mycket nära bilen, troligen på grund av att rampen sitter lågt?
Det är väl en av nackdelarna med ramp att de ofta hamnar under nummerskylten och därmed lätt går i backen tidigt.
Sedan ser det ut som om det är mycket skarpt centrerat ljus med tydlig gräns mellan ljus och "sådär" men som sagt, det kan mycket väl vara så att kameran inte gör verkligheten rättvis. Det verkar i alla fall lysa skapligt långt.
Ja, jag är på tok för dålig fotograf med alldeles för dåliga verktyg. Det vita fältet är inte lika vitt i verkligheten och det längre bort är inte lika mörkt. Titta på halvljusbilden så är det lite samma sak där. Heter det överexponering kanske?
Men som sagt, bilderna är tagna med min mobil där kameran sjunger på sista versen. Det var lurigt att ens få till bilderna. :)
Jag har letat på min gamla camedia så det kanske funkar bättre med en riktig kamera om än en gammal sådan.
På denna bilen sitter den mycket riktigt under skylten och det bli ju bara två decimeter ovanför marken. Inte direkt optimalt.
Jag kan försöka komma ihåg att ta någon bild i den andra bilen där rampen sitter ovanför skylten.
EDIT:
Här är ett par bilder från samma dåliga fotograf men med aningen bättre redskap. :)
Halvljus
Helljus
Jag köpte mina ramper via https://www.ledstars.se/ till mina bilar. Bland de bästa köpen jag gjort, utan tvekan billigaste priserna och bästa ramperna. Värt att kolla upp, ville bara meddela er! /Kevin
micke hill - tvivlar på att du köpte dina ramper ifrån ditt eget företag. Smygreklam alltså.
Lägger in en bild från mina halogenstrålkastare som jämförelse, dom är inte rätt justerade på bilden, men man ser ganska tydligt att ljuset är längre bort, närljuset är mindre.
Vill man se långt så är starkt närljus en styggelse för det stör mörkerseendet avsevärt.
Håller med. Själv tycker jag att bredden på LED eller halogen eller xenon är viktigare än längden på ljuset, för det är där viltet finns oftast. Så att man får en chans att hinna bromsa.
Någon som har erfarenhet av helljusautomatik ihop med en extraljusramp?
Spontant känns det som att det inte fungerar eftersom bilen måste blända av tidigare och dessutom får svårare att ”se” mötande och framförliggande trafik.
Fattar inte att det finns folk som köper ny bil med halogen ljus.
Lägg till och få fabriks led hel/halvljus eller välj en bil med std led så behöver man inte rappla på extraljus och ramper för tusentals kronor.
Det bästa är att du får ett perfekt halvljus och om alla hadde det så slipper man köra 2km utan sikt vid möte.
Är det nåt man hatar så är det Lightforce bilarna som måste blända av 2-3 km före ett möte och då får man köra med dålig sikt i 2-3 km.
Vettigt not.
Njae, är inga problem, vad jag förstår så finns det ännu ingen direkt reglering på led ramper när dem är kopplade med helljus?
Min går igenom besiktning iaf, köpte en led ramp (https://www.ledstars.se/collections/popularaste-led-ramper-extraljus) från ledstars förra året, funkat fint över vintern iaf, bra pris också. Någon som vet hur lagarna ser ut egentligen?
Den måste väl vara CE-märkt för att vara laglig. På extraljus finns/fanns effektbegränsning per lampa, men det kunde man ju kringgå med flera lampor. En LED-ramp är ju egentligen flera lampor så..
Man borde inte få placera något ljus högre än ögonhöjd på föraren. Möter ofta supernovaförsedda lastbilar i svaga backar och det kan ta väldigt många bländande sekunder innan jag kommer över deras krön.
Apropå lastbilar så kan dessa numera verkligen se ut som en starkt lysande julgran i nosen. Är detta verkligen tillåtet - tidigare talade man om 2 ljuspunkter framåt vid mörker möjligen kompletterat med dåtidens svaga varselljus-lampor.
Pi, en lastbil i mörker får ha två halvljus, två pos-ljus nere ytterst samt två pos-ljus uppe på takets ytterkanter. Allt annat är inte OK.
Robban - då kan jag säga att speciellt en lastbil jag mötte i onsdags kväll på E18 mellan Enköping och Västerås var oerhört olagligt utrustad med ljuskällor i fronten.
En ljusramp eller extraljus måste vara E-märkt för att få användas. Ingen kommer att kolla, varken bilprovningen eller polisen, men en E-märkt belysning uppfyller de krav som finns.
Ett extraljus med halogenlampa får egentligen bara ha 55W, men du får ha hur många som helst i Sverige. Vet inte hur begränsningen med Xenon ser ut, men där tror jag att det är 35W som gäller.
Skulle säga att 80-90% av lastbilarna bryter mot detta, är det inte massor av pos-ljus överallt och i extraljus så är det dimljus, både två och fyra...
Dessa bestämmelser bryts det väldigt ofta mot har jag sett nattetid då jag arbetar. Men det verkar uppenbarligen som besiktningen ändå släpper igenom dessa julgranar, men hade man gjort sitt jobb ordentligt så hade detta fenomen varit betydligt ovanligare. Med andra ord är det en väldigt slapp inställning hos alla parter.
Dimljusanvändning ihop med halvljus på lastbilar är även det väldigt vanligt förkommande. Kanske dags för synkontroll på förarna och recept för linser/ glasögon?
Jag instämmer med dig. Att en lastbil ser ut som på cocacola-reklamen stör mig inte nämnvärt då jag inte blir bländad av positionsljus högt och lågt. Det tyder väl snarare på ett intresse att hålla lastbilen i respektabelt skick. Fundera lite istället på hur våra utländska chaufförers bilar ser ut, då menar jag sånt som verkligen innebär en fara i trafiken, bromsar, däck, utsläpp osv. Jag tror att den företrädesvis svenska Scanian med 18 extraljus även har pengar över till fräscha däck och bromsar.
@Ivarsson: Det är deras extraljus som ofta är placerade runt en chaufförshöjd ovanför deras ögon jag inte gillar. Det tar lång tid för dem att upptäcka att de får möte när vägen är konvex mellan lastbilen och mig.
Visst, det är många julgranar ute på vägarna också men de flesta har åtminstone låg effekt i lamporna, inte så bländande. Sen kommer det såklart en och annan tokfrans med 50000 lumen i sina "positionsljus". Men på den punkten får man nog beskylla bilägarna mer.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.