Ena sonens flickvän fick hjälp av sönerna att kolla och köpa bil med extremt minimal ungdomsbudget.
En Volvo 850 av årsmodell 1995 och 18.000 mil, ett par år yngre än köparen...
Bilen verkar felfri, skattad, har bra däck och dokumenterad service, förmodligen dax för kamremsbyte.
Priset? Tjaaa...2.000:- var precis inom budget om man säger så :-)
Om någon är intresserad så kan jag rapportera om gammelbilens kommande öden och äventyr.
Kommentarer
Det är alltid kul att läsa om såna här "biläventyr" så rapportera gärna!
Minns när 850 var bland det hetaste i bilväg.
Fortfarande en bra bil men nu börjar man ju sakna sånt som elektronisk startspärr, antisladd, lägre förbrukning.
Den fem cylindriga bensinmotor har ett karakteristiskt ljud, bra bottendrag och är trevlig att köra.
Otroligt att man överhuvudtaget kan få något körbart för 2000kr. Ja, skriv gärna! Ska bli kul följa dess öde.
De där bilarna håller ju ofta ihop långt över 30000 mil så denna farkost kan ha varit ett riktigt fynd.
Allt som rullar för 2000 kr är mer än bra. Frågan är väl hur mycket man är beredd att investera när något går sönder? Man har ju kollat på olika bil program på tv där iprincip skrotfärdiga bilar har i ordningställt för att sedan säljas eller ges tillbaka till ursprungliga ägaren. Det jag minns att den var trevlig att köra. Blev ett ganska rejält lyft när den uppdaterades från 850/855 till S70/V70.
Kul tråd! Berätta gärna mer om bilen.
18000 mil betyder att den nästa är inkörd.
Tips är att ni kollar undertill om där läcker olja. Den packningen är ofta dyr att åtgärda.
Kolla också om golvet vid förarens ben är torrt, annars risk för att kylsystemet läcker. Det sitter krångligt till (får plocka ner halva instrumenten).
MVH AL
Oljeläckage finns nog, det vore onormalt annars efter 18000 mil, men det viktigaste är att inte packboxen mot kopplingen läcker, det är den som är dyr att byta.
Men det märks på om kopplingen hugger, gör den inte det är det säkert inget allvarligt.
Det var främst på de första årsmodellerna som det var problem med packboxen och det visade sig tidigt.
Kul att det finns intresserade, jag återkommer med rapporter efter hand, och tack för tipsen AL.
Jag tror att pojkarna tittade så gott det gick under bilen efter oljeläckage utan att hitta något alarmerande.
Bilen har automat, så kopplingen lär inte hugga vid läckage alla fall.
Jag har inte sett bilen själv än, återkommer efter det.
Ett annat tips är att kolla oljan i automaten. Så att den är klarrröd, inte coca cola färgad. Oljebyte i lådan kan vara värt att göra även på denna. Automat-ras innebär ju skroten här antar jag.
Första aktiviteten redan planerad:
Då en av gossarna jobbar som bilrekondare så ska den gamla Volvon på få en helrekond i morgon, förmodligen även sitt livs första riktiga proffspolering och lackförsegling efter 22 år.
Jag föreslog olje- och filterbyte snarast, för säkerhets skull, kamremmen får vänta tills efter besiktningen i höst, går den igenom utan större defekter så är den värd en ny kamrem också.
Stoor, jo den ska vara bra och är kanske nåt man även kan hälla i växellådan här. För om automaten rasar så är det väl godnatt jord med bilen. Motor och växellåda är nr1 som jag ser det.
Här har vi Gammel-Volvon i väntan på professionell spa-behandling:
Litet patinerad men ett bra grundskick ändå:
Själva hjärtat, som också verkar friskt:
Först en dusch med diverse kemikalier:
Sedan friskt källvatten:
Mer kemikalier av annan sort:
En dusch till:
Sedan "Clay" för att ta bord kåda och annat från lacken:
Här var det 22 års repor, men det går att fixa:
Nu poleras reporna bort:
Jajamen, den här bilen ska nog gå att rädda, fortsättning följer:
Väldigt intressant inlägg Millenia. Kul att se proffs som jobbar.
Tummen upp!
Man riktigt ser hur värdet stiger! :)
Mycket bra färg att jobba med tror jag.
Exempelvis rött är rätt hopplöst om den oxiderat ordentligt.
Går tillfälligt att polera så det blir mer rött men tappar snabbt sen igen.
Närstående i släkten är Volvo entusiaster och har en 97 GLT och en C70 cab, 850 har haft hjullager slut fram vid 7000 mil och något "stag"? lossnade "nästan" på båda framhjulen samtidigt och gnagde sönder båda framdäcken på insidan, enligt verkstaden var det ren tur att inte en svår olycka inträffade - vad detta var för något lyckades jag aldrig få något ordentligt svar på tyvärr, av någon orsak var man inte så pigga på att tala om det.
Men oroande, jag skulle nog se över framhjuls "tekniken" även om det rimligen borde vara sällsynt, annars skulle man väl fått hör mer om det?
Sedan en rostskydds behandling eller liknade åtgärd av framskärmarna är kanske ingen dum ide om man nu har en 850 som inte har ett rosthål där, många rostar ju mellan hjulhuset och blinkersglaset.
Jag har någon slags oförklarlig kärlek till gamla bilar, nästan oavsett märke eller modell, bilar som vägrar ge upp utan stretar på år efter år, långt efter modellens förväntade livslängd.
Den här bilen har haft två tidigare ägare, som uppenbarligen skött den väl, rostskyddsbehandlad och överdragsklädsel som förmodligen suttit på i 22 år, den dokumenterade servicen upphörde för ett tiotal år sedan, därefter muntligt dokumenterad om man säger så.
Blev tvungen att locka hem ungdomarna på middag så att kan ta nya bilder i kväll efter spa-behandlingen, återkommer med fler bilder.
Jag har förklarat för ägarinnan att jag är mycket intresserad om/när hon vill sälja...
Här kommer litet bilder efter spa-behandlingen, svårt att fånga glansen på bild men det är inget gammalt härke att skämmas för, allt fungerar inklusive AC:n, kolla gärna maskinrummet, där kan man nu äta middag.
Nästa åtgärd blir ett oljebyte, automatlådeoljan är klarröd och fin.
Avslutar med ett gruppfoto av ungdomsbilarna när kameran ändå är framme, Forden och Mitsubishin var inte lika billiga som Volvon, men har över lag rullat på bra, i synnerhet Galanten som i princip varit helt felfri i tre år, Forden har haft en del strul med handbromsen, annars har den också rullat på bra.
Ser fin ut!
Mycket trevlig drivlina det där att köra med automaten, fina femman och framhjulsdrift.
Nackdelen idag är väl att den är ganska törstig, i alla fall i stadskörning.
Vet inte när lockup är på den automaten.
På min 940 från 1996 så var det vid 90 km/h, vilket var lite irriterande när man införde mycket 80-sträckor.
Otroligt fin! Vilket fynd! Galanten är också en fin bil. Synd att det gick som det gick för Mitsubishi... På den tiden gjorde dom riktigt bra bilar.
Millenia. Vilket fin 850. Motorrummet säger mycket bara det, dammig bara men inget rost.
Kan ju vara värt att mäta spänningen till halvljuset fram också och dra om kablarna om det är klart under 13 volt.
Dåligt ljus är en klassiker på gamla bilar pga oxidering i kablar och kontakter.
Ja även slitet glas och reflektor påverkar mycket.
Man kan ju undra varför den såldes för 2000 kr? Visst har den skavanker här och där men vilken gammal bruksbil har inte det. Verkar vara lite uppdaterad version för dom första hade inte dom baklamporna. Var spekulant på en ny på den tiden när den kom men den var på tok för slö (170 hk). Var nära att köpa en ny S70 2.5T 192 hk men priset var något för högt. Annars gick den motorn bra och kändes inte sjuk som 170 hk motorn.
Tror en 5w-40 motorolja är bra till den motorn eller 5w-50 på sommaren och 5w-40 på vintern. Automatlådans olja kanske inte behöver bytas om den är ljus och fin.
Min oerhört begränsade erfaren av Volvos 140 hk (tror jag det var) resp 170 hk-motorer är att prestandaskillnaden var minimal. Båda kändes mera som 140 hk i dessa bilar..:)
Jag körde mycket tidigare en 850 GLT från 1992. Den kände alltid pigg att köra och det trots att det sägs att Volvo hade gjort en miss med att inte ta ut rätt effekt, dvs att den var i underkant vad gäller 170 hästar. Om jag inte minns fel så var det olika motorer i början, fyra ventiler per cylinder till GLT och två till GLE. Men att man sen snart gick över till fyra ventiler i båda fallen, alltså då egentligen samma motor, och istället styrde effekten elektroniskt.
Tack för trevliga kommentarer!
Varför säljare släppte den för 2.000:- kan nog bara vederbörande själv svara på, men den kommer nog tas om hand ordentligt som det stycke nutidshistoria som den faktiskt är, annars ska jag påminna ungdomarna.
Återkommer med rapporter efter hand, närmast oljebyte och besiktning.
Typisk Volvofenomen, vissa modeller och speciellt sedaner bara sjunker och sjunker i värde för att sedan ta fart prismässigt igen.
En tidig lågmilad i fint skick, 240 Turbo eller GLT, iskall för 10-15 år sedan säljs nu för uppemot 200.000:-
Fina och välvårdade 740 och 850 kan man idag få för en spottstyver och imorgon sälja för en mindre förmögenhet, det gäller bara att hitta rätt objekt och ha tålamod...
Gillar 850. Köpte en ny 854 Turbo 1994 och bytte den 1997 mot en 855awd.
Håller med 850/855 vart mycket bra och roliga bilar att äga.
Vet inte vilken motorolja du brukar använda annars om man är OKQ8 medlem är det bra pris på deras 5w-40 helsyntet motorolja även om receptet är något föråldrat. Finns även bra priser på Swedol som säljer motoroljor också. Dessutom behöver inte duccedriver vara orolig över att jag ska rekommendera Mobils motorolja för det tänker jag inte göra. Motor luftfilter kan ju ses över också och kanske räcker att rengöra om det är dammigt. Finns det kupe luftfilter med aktivtkol så är det trevligt för då slipper man dålig lukt från gödslade åkrar och annat. Till Audi A6 C7 finns det endast med aktivtkol medan till gamla Audi A4 måste man be om det extra vid service. Kostar 200 kr mer än ett vanligt som släpper igenom dålig lukt. Enda nackdelen är att det inte räcker så länge. Ungefär 1 år skulle jag tippa sedan börjar man känna dålig lukt utifrån.
Mobils olja passar väl utmärkt i den?
En antik bil ska ha antik olja....
Fast den är lite väl dyr kanske....
Dålig lukt från åkrar, lantluft ska ju vara nyttigt.
Det bästa är väl ändå att det tar mindre partiklar än ett vanligt filter, cancer är ju värre än gödseldoft.....
Har aktivt kol filter i min dammsugare och man känner faktiskt inte någon dålig lukt från dammsugaren även om påsen börjar närma sig full. Fanns även dammsugar påsar av aktivt kol (s-bag) fast det behövdes tydligen inte när filtret var av aktivt kol. Ganska bekvämt att slippa dålig lukt även om dammsugaren var någon tusenlapp dyrare än övriga Electrolux.
Verkar ju som att alla nyare bilar har kupe filter med aktivtkol. Eftersom det fanns bara ett original med endast aktivt kol till Audi A6 (C7 2011-).
Tänkte faktiskt samma sak där att det var onödigt att byta till dyr antik olja till en bil som inhandlats för 2000 kr. Blir ju att motoroljan kostar mer än bilen. Kan till med vara bättre att köra på 10W-40 delsyntet i så pass gammal motor utan turbo.
Oavsett om den rullar 500 eller 10000 mil till är det ett fynd. Och ärligt talat hur mycket bättre åker man i en flång ny bil egentligen? 850 är en skön bil att åka i och 5ans morr ljuder fint oavsett vilken effekt.
Lite hög förbrukning vägs ju upp av den obefintliga, efter uppfräschningen, värdeminskningen. Önskar er lycka till och håller tummarna för att den åldrats väl.
Fräsch för sin ålder må jag säga. Håll liv i den ett tag till, de är det värt! :-)
En liten uppdatering av gamlingens öden och äventyr - nu besiktigad med guldstjärna i kanten :-)
När gammelvolvon varit så här duktig ska han han sin belöning:
Här sitter nåt
Aaaah, ett oljebyte gör gott för hela femman
(Biltema delsyntet 10W-40 om någon undrar)
Här kommer en liten uppdatering:
Efter att ha övervintrat i en snödriva utanför Stockholm sparkades gammelvolvon igång efter vinter-idet när vårsolen började värma.
I början hade den yrvakna volvon litet hyss för sig, ville ibland tjuvstanna på tomgång vid de mest olämpliga tillfällen, inga felkoder syntes dock, och den gick bra i övrigt.
Ägarinnan gjorde oförväget en roadtrip Sthlm-Lund tur och retur, efter det gick den bra igen, YES!
Ford Mondeon hade däremot drabbats av fler och fler ålderskrämpor vid cirka 23.000 mil, så den fick till slut lämna stallet av ungdomsbilar via Blocket.
Volvon kördes åter ner till studenten i Lund, bilen går riktigt bra förutom ACn som debatteras huruvida den fungerar eller ej, jaja, det går ju att öppna fönster också, det gjorde man förr.
Bilen kostades på ett kamremsbyte och förväntas nu rulla åtminstone ett par år till.
Efter avslutade studier i Skåne så ska bilen till hösten förflyttas för att göra tjänst ett år i Kiruna, vilket äventyr blir inte det för tvåtusenkronorsbilen och dess vårdare?.
Rostskyddar gör man väl på en så gammal bil, så som det gjorde då. Gammal sletolja skall det va. Spruta på Gammal begagnad motorolja och ut å kör på en dammig grusväg.
Nej Guran, gammal sliten motorolja ska absolut inte användas!
Det är ett allvarligt miljöbrott.
Har man inte råd att betala 50:- för en liter linolja kan man lika gärna låta bli att rostskydda.
Kul det här forumet, för tjugo år sedan var det gammal olja som gällde, eller om det var trettio, bra återanvändning. Och har koll på att det inte är tillåtet längre.
Nu mer är allt farligt och miljöovänligt. Undrar om man får skita i skogen om man skulle råka bli nödig.
Men undrar om inte den gamla oljan på underredet är betydligt bättre än själva bilen. En gammal 850.
Guran, det är riktigt.
För tjugo år sedan kände man inte till hur farligt det är och för tjugo år sedan fanns inte riktigt lika många tillsatser i oljan även om de som fanns kanske var farligare än vissa idag.
Skita i skogen får du om det inte stör någon, men om du använder papper att torka dig med ska det vara nedbrytbart och allt ska grävas ner!
Gäller att komma ihåg spaden om man ämnar sig till skogs.
Javisst ha med en stor spade som går att försvara sig med.
Akta dig för skogen, det påstås att det finns 350000 grisar där, men det tror jag är fel, många är i villatomterna.
Och man får inte glömma de farligaste djur vi har i vårt land, fästingarna!,,,,
Getingarna har jag faktiskt för mig är Sveriges farligaste djur. Tätt följt av älg. Sett till dödade i alla fall. Skadade torde häst ligga bäst till, följt av älg och hund.
Är inne på att försöka leta upp en fin 740 från omkring -88. Då är det nämligen okay att köra i kommande miljözoner.
Vill man rostskydda så finns mer info här under recension av spillolja:
https://www.clasohlson.com/se/Duschflaska-Pressol/34-433
billig bruksolja:
https://www.123bildelar.se/Motorolja/Pennasol/p-OIL-913
En 740 diesel kanske? Med gott om synlig rök? :)
Återkommer till trådens ursprungliga ämne, en 23 år gammal Volvo 850 som får litet kärlek och mil på ålderns höst.
I samband med att vårdnadshavaren bjöd sina föräldrar på en skånsk roadtrip, böts de torrspruckna sommardäcken ut mot nya Good Year, dessa ballongdäck är numera billiga och har den egenskapen att de rullar både tyst och bekvämt :-)
Skåne är högst njutbart även i en veteranbil, AC fungerar längre inte men fönstren går att öppna.
Kanske kan vara värt att fixa luftkonditioneringen?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.