Vi Bilägares forum

Elbil för vem?

Elbil för vem?

Jag tror visserligen att elbilen är här för att stanna en tid eller två. MEN jag irriterar mig på de som propsar på elbilen som världen och klimatets frälsare men många som kör elbil ofta dyra fina Teslor skryter över deras bilar så pass att de nästan kränker / hånar oss som också kanske gärna skulle skaffat en dyr o fin Tesla men här kommer det jobbiga ”abret” in.

De flesta av oss har ingen arbetsgivare som vi kan hämta ut en gratis tjänste eller förmånsbil hos. Därför tycker jag att det lite pinsamt att dessa fina elbilsbilägare skryter över sina bilar som de gärna kör men inte äger / har betalat för av egna beskattade pengar. Så jag undrar vilken bil du som elbilsägare skulle köpa om du skulle betala kalaset själv?

Uppdaterat: 2021-02-16 15:29

Kommentarer

Ett synnerligen surmagat inlägg. Skryter gör man möjligen för sina kompisar, grannar eller arbetskamrater. Som anonyma bilintresserade på ett forum blir skryt rätt meningslöst.

Som svar på din fråga: jag har köpt min PS2 för egna beskattade pengar.

Till Deeds, Hacken och saabnisse. Jag tycker denna tråd borde tas bort, då den bara startades för att provocera.

Uppdaterat: 2021-02-16 15:50
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Audi:
Om du känner dig träffad ber jag om ursäkt och gratulerar dig att du har köpt en privatägd fin elbil. Min avsikt är absolut inte att provocera någon men jag tycker att det är väldigt provokativt för oss vanliga bilägare att pådyvla oss dyra elbilar som egentligen inte är skribenternas ”egna” utan ägs av deras arbetsgivare. Jag skulle också gärna vilja köra en Tesla om någon annan betalade den men om jag skulle köpa en elbil för egna beskattade pengar blev det väl tex en ID3 / 4 eller en Renault Zoe.

Uppdaterat: 2021-02-16 15:59

Jag känner mig inte träffad. Själv skulle du kunna ta och fundera en runda till på hur ett inlägg som innehåller "världen och klimatets frälsare", "skryter", "kränker / hånar" och "pinsamt" tas emot i ett kort inlägg på 136 ord.

Uppdaterat: 2021-02-16 16:09
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Onödigt mycket jante i ditt inlägg Swenssons kan jag tycka.

Min elbil är köpt för helt egna pengar, eller egna och egna, det är bankens pengar. De egna pengarna var kontantinsatsen.

Felet som många som många gör som påstår sig blir ”provocerande” av elbilsåkare är att de missar att räkna på totalkostnaden istället för att jämföra inköpspriser.

Skulle tro att de flesta faktiskt skulle få en ”aha-upplevelse” när de väl började räkna på det.

Uppdaterat: 2021-02-16 16:12

Det kan låta hutlöst att köpa en bil för en halv miljon och uppåt men när jag började gå igenom kostnaderna för min S-Max på årsbasis så blev inte kalkylen för Elbilen så avskräckande längre. Skulle inte säga att det går jämnt ut men det skiljer inte mycket och i längden så ”sparar” jag pengar på att åka el.

Uppdaterat: 2021-02-16 16:16
Deeds skrev:

Det kan låta hutlöst att köpa en bil för en halv miljon och uppåt men när jag började gå igenom kostnaderna för min S-Max på årsbasis så blev inte kalkylen för Elbilen så avskräckande längre. Skulle inte säga att det går jämnt ut men det skiljer inte mycket och i längden så ”sparar” jag pengar på att åka el.

Det var nog ett bra byte, för enligt Swenssons rostar ju Forden bort på nolltid.

Uppdaterat: 2021-02-16 16:19
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Deeds:
Ja så kan det nog vara givet att man köper en rimligt prissatt elbil men jag är inte lika säker på att tex en Tesla S / X skulle kosta lika mycket som en Ford att hålla igång? Samtidigt skryter man inte över sin ID3 eller Zoe men man talar gärna i runda ord om hur bra tex dyra Tesla är och det är de säkert också men de är få privatbilägare som har råd med en bil för 700 000 kr och uppåt. Vilken elbil kör du och varför?

Audi: Var har jag sagt att Ford rostar bort på ”nolltid”? Däremot är det allmänt känt bland oss ViB läsare och läser deras rosttester att tex deras Ford Mondeo och Volvo V90 var anmärkningsvärt rostiga efter bara några få år dvs dessa bilmärken behöver verkligen en extra rostskyddsbehandling. Något annat har jag absolut inte påstått, varken förr eller senare!

Uppdaterat: 2021-02-16 16:28
Swenssons skrev:

Deeds:
Ja så kan det nog vara givet att man köper en rimligt prissatt elbil men jag är inte lika säker på att tex en Tesla S / X skulle kosta lika mycket som en Ford att hålla igång? Samtidigt skryter man inte över sin ID3 eller Zoe men man talar gärna i runda ord om hur bra tex dyra Tesla är och det är de säkert också men de är få privatbilägare som har råd med en bil för 700 000 kr och uppåt. Vilken elbil kör du och varför?

Audi: Var har jag sagt att Ford rostar bort på ”nolltid”? Däremot är det allmänt känt bland oss ViB läsare och läser deras rosttester att tex deras Ford Mondeo och Volvo V90 var anmärkningsvärt rostiga efter bara några få år dvs dessa bilmärken behöver verkligen en extra rostskyddsbehandling. Något annat har jag absolut inte påstått, varken förr eller senare!

Vilka "man" pratar du om? Mig veterligen finns det bara en (1) skribent här på forumet som kör en bil i den klass du pekar ut. Dina inlägg skriker jante lång väg.

Sen har vi: "Rostkänsliga bilar måste ha extra rostskyddsbehandling för att inte rosta bort är: Ford (alla), VW (alla), Volvos alla nya modeller, Audi, och inte minst Saab etc."

Imponerande kunskap du har om alla Fords modeller. Och VW:s. Osv. För att travestera dig själv i ett annat inlägg i en annan tråd: "Så ditt snack är intet mindre än blaha blaha!"

Ta en lång promenad och fundera ett varv till varför du skriver som du gör.

Uppdaterat: 2021-02-16 16:42
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Swenssons skrev:

.....men jag är inte lika säker på att tex en Tesla S / X skulle kosta lika mycket som en Ford att hålla igång?

Och varför skulle en Model S eller X kosta samma som en Ford att hålla igång? Återigen så jämförs gärna äpplen med kameler av de som påvisa "dyrheten" med elbilar. Jag vågar nästan påstå att en Model X inte har högre TCO än andra 7-sitsiga bilar med AWD, dragvikt på 2350 kg och prestanda under 5 sekunder till 100.....men ja, de kostar mer än en Ford. Nån som blir förvånad?

Nu efter att kört elbil som inte jag köpt för egna pengar som Swenssons uttrycker det ett tag så kan jag med handen på hjärtat säga att ja, jag hade köpt en elbil även om jag blev av med den leasingbilen. Troligtvis med mitt minskade behov av stort bagage en Model 3 Performance. Så ja, jag hade köpt en elbil för en bra bit över halvmiljonen även privat.

Uppdaterat: 2021-02-16 16:59

Jag hajar inte Swenssons inlägg. Vad är det för fel på att köpa elbil, i olika prisklasser beroende på vad "man" har råd med, lika fullt som det har varit under många år med fossilbilar. Skribenterna i forumet har ju allt från Zoe, eUP, KIA Niro, laddhybrid Golf, e-Mini, ID.3, Corsa-e, Polestar, Tesla m.m
Några har köpt själv, andra har förmånsbil. Vad spelar det för roll, ser ju likadant ut när det gäller skribenters fossilbilar. Några äger själv, andra kör förmånsbil.
Det som är bra med forumen om elbilar, är att vi alla får tillgång till dessa skribenters erfarenheter (såväl plus som minus). Den dagen jag själv skall köpa elbil, har jag med mig en hel del tips från dessa skribenters berg-o-dal-bana att köra elbil.

Håller med Audi. Ta en promenad och tänk till på hur du skall använda dig av trådarna/forumen framöver.

Elbilsägare: Jag ser fram emot att få läsa hur det går för er. Inte alltid jag skriver eller kommer med inspel, men det är intressant att få ta del av ert ägande.

Uppdaterat: 2021-02-16 17:30

Ok jag fattar,
jag märker att ni tyvärr har missförstått syftet / tankegången med denna tråd så Deed får gärna låsa / plocka bort / avsluta / stänga ned den.

Uppdaterat: 2021-02-16 17:47
Optimus skrev:

Det som är bra med forumen om elbilar, är att vi alla får tillgång till dessa skribenters erfarenheter (såväl plus som minus). Den dagen jag själv skall köpa elbil, har jag med mig en hel del tips från dessa skribenters berg-o-dal-bana att köra elbil.
Elbilsägare: Jag ser fram emot att få läsa hur det går för er. Inte alltid jag skriver eller kommer med inspel, men det är intressant att få ta del av ert ägande.

Ägartrådarna - hur "skrytsamma" de än är - måste ju vara rätt intressanta för kommande spekulanter att följa, så där håller jag med dig, Optimus. När jag börjar intressera mig för ett bilbyte, blir Googling extra intressant. Bilmodell + problem + test, o.s.v. ger källor till fantastiska erfarenheter. Skriver inga privatpersoner om deras erfarenheter, så blir vi ju hänvisade till biltidningar och liknande källor - ack så fattiga på erfarenheter. Så precis som du skriver - det borde vara intressant för andra att läsa om ägares upplevelser av sina bilar. De är ju inte på något sätt att betrakta som allenarådande fakta - lika lite som någon som fastslagit att Fordar och andra märken rostar bort. Men nog är de intressanta att läsa.

Uppdaterat: 2021-02-16 17:51
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Men vem har sagt att man MÅSTE köpa elbil?
Jag gissar att du har mig lite i skottgluggen efter som jag ganska hårt sågar HVO och därmed "diskvalificerar" de som försöker göra något för att förändra sina belastande utsläpp.
Elbilar är inte lösningen på klimatfrågan men elbilen är ett bra mycket mindre utsläppande transportmedel i relationen 1:1 kontra en förbränningsmotorbil.
Alla har inte råd just nu, eller vill inte lägga de pengarna som trots allt många elbilar kostar och jag har 100% respekt för det.
Däremot så är det väldigt bra om de som kan, väljer elbil när de köper en ny bil, eller för all del en begagnad för det gör skillnad, både på de totala utsläppen, om än så länge mätt i delar av promille, men omställningen kommer att ta många år.
Men något som också är viktigt är att det bli mindre utsläpp och mindre buller i gaturummet där fotgängare och cyklister befinner sig och de som bor i husen runt dessa vägar.

Jag är en av de som gick in till chefen och hämtade ut en gratis elbil, ganska trevligt faktiskt och inte det minsta pinsamt...

Men jag hade köpt en själv om jag inte haft ett jobb där det innebär att jag normalt har bilen som arbetsplats.
Hade jag behövt köpa den tidigare så hade nog en e-Niro varit en bra kandidat och skulle jag välja idag så skulle det nog bli en ID.4, Enyaq eller PS2. Dyra rackare, JA, men jag anser att jag har råd med det och skulle aldrig komma på tanken att ställa en ny förbränningsmotorbil på vägen igen.
Den som är första ibruktagaren av en bil är ansvarig för den bilens utsläpp under bilens livslängd, 15-18 år i snitt, oavsett om man kör den ett, tre eller 20 år.

Så ser jag det. Vi som kan bör absolut välja en elbil, om det finns någon som passar ens behov. För egen del blev det en klar kompromiss med en ganska liten elbil med kort räckvidd, men det var vad jag kunde "få" av min chef...

Uppdaterat: 2021-02-16 18:06
*Robban
EnannanRobban skrev:

Men vem har sagt att man MÅSTE köpa elbil?
Jag gissar att du har mig lite i skottgluggen efter som jag ganska hårt sågar HVO och därmed "diskvalificerar" de som försöker göra något för att förändra sina belastande utsläpp.
Elbilar är inte lösningen på klimatfrågan men elbilen är ett bra mycket mindre utsläppande transportmedel i relationen 1:1 kontra en förbränningsmotorbil.
Alla har inte råd just nu, eller vill inte lägga de pengarna som trots allt många elbilar kostar och jag har 100% respekt för det.
Däremot så är det väldigt bra om de som kan, väljer elbil när de köper en ny bil, eller för all del en begagnad för det gör skillnad, både på de totala utsläppen, om än så länge mätt i delar av promille, men omställningen kommer att ta många år.
Men något som också är viktigt är att det bli mindre utsläpp och mindre buller i gaturummet där fotgängare och cyklister befinner sig och de som bor i husen runt dessa vägar.
Jag är en av de som gick in till chefen och hämtade ut en gratis elbil, ganska trevligt faktiskt och inte det minsta pinsamt...
Men jag hade köpt en själv om jag inte haft ett jobb där det innebär att jag normalt har bilen som arbetsplats.
Hade jag behövt köpa den tidigare så hade nog en e-Niro varit en bra kandidat och skulle jag välja idag så skulle det nog bli en ID.4, Enyaq eller PS2. Dyra rackare, JA, men jag anser att jag har råd med det och skulle aldrig komma på tanken att ställa en ny förbränningsmotorbil på vägen igen.
Den som är första ibruktagaren av en bil är ansvarig för den bilens utsläpp under bilens livslängd, 15-18 år i snitt, oavsett om man kör den ett, tre eller 20 år.
Så ser jag det. Vi som kan bör absolut välja en elbil, om det finns någon som passar ens behov. För egen del blev det en klar kompromiss med en ganska liten elbil med kort räckvidd, men det var vad jag kunde "få" av min chef...

+.

Uppdaterat: 2021-02-16 18:10
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Sen tror jag att folk "måste" sluta se på prislappen på samma sätt som traditionellt. För idag är trots allt över en tredjedel av alla bilar som privatpersoner tar ut leasade med, och den andelen lär bara öka. Och där handlar det ju om hur återförsäljaren eller generalagenten "paketerat" det. Jag har sett många exempel där bilen med det ganska mycket högre listpriset blivit billigare än den grå mellanmjölksbilen med det lägre listpriset.

När vi leasade en BMW som andrabil kostade det 500 kr mindre i månaden än om vi hade leasat en bil som hade ett listpris som var betydligt lägre.

Så jag tror att dels pga. ett annat sätt att se på TCO samt privatleasingen, gör att folk till viss del måste släppa fixeringen vid listpriset. Sen självklart, de som mår bäst av eller har som princip att köpa sina bilar kontant, får se högre utgifter för inköpet, men kosten blir nödvändigtvis inte högre.

Uppdaterat: 2021-02-16 18:16

Men man undrar ändå, varför elbilar är så ohemult dyra. Det rör sig ofta om dubbla priset till motsvarande fossilbil. Är det elbilens batteri som gör det? Hur stor del av elbilens pris ligger på batteriet?

Uppdaterat: 2021-02-16 18:23

40, klart att batterierna fortfarande är dyra men de har ju sjunkit rejält i pris och kommer fortsätta neråt, men samtidigt så blir de allt större i bilarna.
Dessutom finns en hel del utveckling som ändå skall betalas och plattformar som blir nya och det är ju mycket därför som det finns ganska många dyra elbilar, eftersom det är en marknad som är villiga att betala 600-800Kkr, medan det är svårt att räkna hem investeringar på en e-UP!

Uppdaterat: 2021-02-16 18:30
*Robban
40-talisten skrev:

Men man undrar ändå, varför elbilar är så ohemult dyra. Det rör sig ofta om dubbla priset till motsvarande fossilbil. Är det elbilens batteri som gör det? Hur stor del av elbilens pris ligger på batteriet?

Två anledningar till den högre prislappen med som många inte tänker på.....utvecklingskostnaden som ska fördelas på förre antal sålda bilar såhär i början, samt den väldigt enkla, tillgång och efterfrågan.....varför sälja till ett lägre pris sålänge man säljer allt man kan tillverka?

Sen blir jag nyfiken på vilka elbilar som kostar det dubbla kontra motsvarande fossilbil? Som vi såg senast så är VW nu nere på att en ny ID.3 eller ID.4 inte kostar mer än 37.900 kr mer än motsvarande Golf eller Tiguan.....
Tror de elbilar som kostar det dubbla är väldigt lätträknade, men en bra myt att kasta upp såklart.

Uppdaterat: 2021-02-16 18:34

För mig som inte vill lägga pengar på, och inte har behov av en ny bil är det svårt att "räkna hem" en elbil.
Jag kör ju inte så mycket, och det för med sig att batterihyran (eller köpet av batteri) blir dyrt per mil.
Då hjälper det inte att jag kan ladda bilen relativt billigt hemma och köra till en låg kostnad.

Annars skulle jag klara mig bra med även en mindre elbil. Provade en begagnad Zoe och den hade funkat för mig. Ja, det finns bättre och bekvämare (och dýrare), men den hade funkat för mig.
Och jag är nog inte ensam om de funderingarna, många köper ju begagnat.

Uppdaterat: 2021-02-17 08:55
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

För mig är det väldigt enkelt. Det finns helt enkelt inte någon elbil med max totalvikt på 2300 kg som får dra min husvagn på 1200 kg. Då förutsätter jag att slippa utöka min körkortsbehörighet. Och skulle det komma en sådan elbil så halveras körsträckan med husvagnen bakom. Jag har inte plats för en separat fossil dragbil plus en elbil vilket annars kunde vara en lösning.

Tillverkare av lätta lastbilar som används även för att bygga husbilar har modeller på gång. Men hög vikt och stort luftmotstånd funkar inte. Vätgas skulle kunna göra det men väldigt lite händer.

Uppdaterat: 2021-02-17 12:31
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Just det där med begagnat som du tar upp Hultarn är förstås en mycket viktig aspekt. De flesta TCO-baserade jämförelser (som jag sett i alla fall) jämför en ny elbil med en ny fossilbil. Men, som sagt, om man köper en begagnad fossilbil så bör man rimligen jämföra med en dito elbil. Och beg-marknaden för fossilbilar är så väldigt mycket större, och med ett utbud av äldre billigare bilar som helt saknar motsvarighet för elbilar. Det kommer naturligtvis att förändras över tid, men för oss som alltid köper begagnat så är det några år kvar till dess att elbilar ”kommit ikapp”.

Ok, nu måste jag förstås erkänna att just nu leasar vi en (ny) fossilbil, men det är första gången vi har en ny bil. Och en ny elbil i motsvarande storlek hade nog inte gått att få billigare (TCO). Men nästa gång kanske!

Uppdaterat: 2021-02-17 21:49

Dacia Spring kommer troligen kosta under 200 000 SEK i Sverige, med 45 hk och begränsad snabbladdning så är den kanske inte jätteattraktiv för många men nog fungerar den bra som pendlarbil även om den kanske inte klarar en familjs hela behov.

Batterierna är dyra ja men även utvecklingskostnader. Och fabriker behöver byggas om. Jag såg en gång som hävdade att elbilar ska vara billiga för motorerna innehåller färre delar. Men det går inte rakt av att bygga en elmotor i en fabrik konstruerad för förbränningsmotorer.

Stellantis har byggt om sin motorfabrik i Frankrike för 100-tals miljoner för att kunna bygga elmotorer. Den investeringen hamnar på bilens pris givetvis.

Sen har vi alla dessa programmerare som ska få betalt. Mjukvaruutveckling är inte billigt.

Jag förstår att Tesla sticker i ögonen på folk. Det finns en växande antipati mot Tesla och Tesla-förare i samhället. Tesla har blivit som Porsche i finanskrisen. Nu ökar ju utbudet av billigare vardagsbilar med elbilar som inte är skryt-bilar som Tesla.

Uppdaterat: 2021-03-20 08:39

Vi är till rätt stor del fortfarande i en fas där många tillverkare kommer ut med elbilar som är väldigt "häftiga" ur många aspekter: stora, lång räckvidd, avancerad mjukvara, ... Allt för att kunna ta mycket betalt och ha höga marginaler. Det är säkert vettigt företagsekonomiskt, och fler "vanliga" modeller kommer så småningom.

Det där med mjukvara ställer frågan: måste elbilar ha så mycket ny mjukvara? Behöver det vara så mycket mer än i traditionella bränsledrivna modeller? Självklart behövs ny mjukvara för styrning av batteriladdning mm, dvs själva drivlinan, men det jag talar om är snarare den mjukvara som syns mot föraren på skärm, självkörande funktioner etc.

Kias och Hyundais hittillsvarande modeller (som Niro och Kona) har varit ganska "jordnära" i det avseendet väl -- mer "normalt" innehåll av mjukvara -- och det är en nisch som fler tillverkare gärna får lägga modeller i.

Uppdaterat: 2021-03-20 15:46

ToRy: Fast den mjukvaran råkade ju mest komma nu samtidigt som elektrifieringen, inte pga. av densamme....
All denna säkerhetshöjande tekniken i olika former av system är ju även i fossilbilarna.

Uppdaterat: 2021-03-21 11:56

Självklart kommer mer mjukvara i alla bilar, men om vi tar VW som exempel; har det varit i närheten av så mycket strul med mjukvaran i någon av deras nya modeller eller generationer av "traditionella" bilar -- Golf t ex -- som det varit i ID.3?

Uppdaterat: 2021-03-21 16:14

ToRy: Nej, men finns väl samtidigt ingen annan tillverkare som uppdaterar sina modeller så försiktigt och fegt som VW? Det många andra kallar en facelift trummar VW ut som en ny modell och generation. Samt att deras fossila modeller ligger ju inte i topp heller vad gäller allt det ovan. Däremot med I.D tar de i från tårna och vill komma förbi en del av sina konkurrenter och närma sig ledarna, och med ett så stort steg kommer det mer problem när man stressar fram något i en organisation som kanske inte riktigt är satt för detta heller.

Uppdaterat: 2021-03-21 17:56

Tagit i från tårna, ja onekligen, men VW kunde ha skyndat långsamt också och inte gjort allt nytt på en gång, och det var det jag menade. Det ska bli intressant att se vilken ansats Hyundai och Kia tar med Ioniq 5 och EV6 i alla fall, och om de bilarna är hyfsat buggfria från start.

Uppdaterat: 2021-03-21 19:54

Nåja, man måste nog tänka till lite här först innan man drar förhastade slutsatser.
VW hamnade i en sits som man säkert inte räknat med, det gick kanske lite för fort och bilarna släpptes för tidigt, men ändå i tid för att slippa de böter som var på gång.
När det gäller Hyundai och Kia är det ju stor skillnad, de har ju en avsevärd erfarenhet att falla tillbaka på med åtskilliga elbilar levererade och där är det säkert minimalt med buggar.
Men de finns nog ändå, även om de antagligen gömmer sig ett tag?

Uppdaterat: 2021-03-21 21:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Felet jag tror VW har gjort är att byta allt samtidigt. De har gjort så många uppgraderingar genom åren att de inte vet hur man börjar från början. Senast de gjorde det var när de införde vattenkylda motorer. Nu har ID-serien med elektrisk drivlina kommit samtidigt som de bytt ut knappar till elektronik även i avgasbilarna.
När Golf kom var det ljusreglage och säkringsdosan som inte höll måttet. Nu är det ettor och nollor som är i fel ordning.

Uppdaterat: 2021-03-21 22:06

Tets

Uppdaterat: 2021-03-22 17:03