Vi Bilägares forum

Elbil till 4 pers familj, budget 550k

Elbil till 4 pers familj, budget 550k

Hejsan allihopa!

Jag och frugan har bestämt oss för att nästa bil blir en elbil, ingen leasing och inga laddjybrider.

Ni som kanske har gottat ner er i marknaden lite mera sista tiden och tittat på liknande bilar vad hade ni valt för något? Jag har kollat lite på följande:

Skoda enyaq iv60 med lite utrustning
Skoda enyaq iv80 i standard utförande
Vw id.4 gtx i standard
Vw id.4 pro men lite tillval (tycker deras paket är hutlöst dyra och vill kanske bara ha 1-2 funktioner per paket)

Tar mer än gärna emot alla förslag ni kan tänka er! (Inte Tesla den försäkringen är för dyr för mig)

Uppdaterat: 2021-05-24 12:42

Kommentarer

https://www.dagensps.se/motor/skoda-enyaq-80-iv-basta-elbilen-just-nu/?link_id=kn3hMhZgZVnErG

Men det gäller ju att komma ihåg att det är många elbilar på ingång snart, en del märken har man bara hört talas om, men någon bör ju vara först med helt nya prylar också.

Uppdaterat: 2021-05-24 13:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Att beakta för oss som bor där det är kallt på vintern.

Enligt mig måste man ha koll på att Elbilen är utrustad med värmepump och bra värmesystem.
Sett nån som skrev att billigaste enklaste enyaq var utan!!
Vet inte om det är sant.
Och en anan sak att det går att styra förvärmning via telefonen.

Självklara saker men med nya produkter vet man inte.

Men man måste ha koll på sånt enligt mig.
En bil utan lär bli svårsåld på andrahandsmarknaden.

Men och andra det finns ju folk som köpt ny bil för en årslön och anpassar sig med extra kläder och kör utan värme bara för att få extra räckvidd.

Uppdaterat: 2021-05-24 13:13
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Ja svårt att slå enyaq just nu tror jag som familjebil.

Edit, jag skulle ta en med 80kwh om det inte är något du verkligen måste ha från tillvalslistan som inte får plats i budgeten då.

Uppdaterat: 2021-05-24 15:13

Hyundai Ioniq 5
KIA ev6
Där har du två bilar som du absolut bör utvärdera
Betydligt bättre utrustade i ”basutförandet” än vad Enyaq är och till det betydligt längre garantier samt 800V teknologi.

Uppdaterat: 2021-05-24 16:02

Jag har kikat närmare på Enyaq då jag själv är intresserad av sådan.
Det går att plocka ihop utrustning för en IV60 som motsvarar IV80, inklusive värmepump. Då hamnar det på circus 550 kkr. Sedan beror det på ifall du vill ha den extra räckvidden iV80 tillför.
De olika tester jag sett av Enyaq hyllar den mer än ID4 som fortfarande lever med buggar och har sämre upplevd interiör kvalitet. För att inte tala om alla digitala knappar som inte funkar som de ska.

Om man vill ha lite mer ”motor” så behöver man vänta på de starkare versionerna men då drar priset iväg.

EV6 och Ioniq5 förefaller vara riktigt bra men där har jag ännu inte gjort någon mer ”grävande undersökning ”.

Uppdaterat: 2021-05-24 17:38

Ja det kommer många elbilar framöver det behöver man inte betvivla.
Men för min del så har jag svårt för överdesignat Skitt till ingen nytta utan ofta bara tillkrånglat i onödan eller noll sikt.

Men provköra och göra egna bedömningar från nätet och i verkligheten är väl måsten.
Man ska ju trots allt leva med bilen några år.

Uppdaterat: 2021-05-24 17:57
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Ioniq5 som nummer ett och Enyaq 80 som nummer två.

Uppdaterat: 2021-05-24 19:14
Axa skrev:

Jag har kikat närmare på Enyaq då jag själv är intresserad av sådan.
Det går att plocka ihop utrustning för en IV60 som motsvarar IV80, inklusive värmepump. Då hamnar det på circus 550 kkr. Sedan beror det på ifall du vill ha den extra räckvidden iV80 tillför.
De olika tester jag sett av Enyaq hyllar den mer än ID4 som fortfarande lever med buggar och har sämre upplevd interiör kvalitet. För att inte tala om alla digitala knappar som inte funkar som de ska.
Om man vill ha lite mer ”motor” så behöver man vänta på de starkare versionerna men då drar priset iväg.
EV6 och Ioniq5 förefaller vara riktigt bra men där har jag ännu inte gjort någon mer ”grävande undersökning ”.

Ioniq 5 kan man inte gräva så mycket i, kommer i Två utrustningingsnivåer. Essential eller Advance, skiljer 40kkr i pris och 35kkr upp för 4wd 306hk. Startpris med 73kWh batteri 500kkr
Essential utrustade ligger även först i leveranserna till Sverige, så dom kommer efter semestern om man beställer nu. Skulle vilja påstå att det är en av de mest prisvärda elbilarna i dag.
https://katalog.hyundai.se/prislister/ioniq-5/prislista-specifikationer/

Uppdaterat: 2021-05-24 19:17

Fast jag tycker fronten är ful som stryk säger jag Enyaq, jag tycker verkligen inte om Skoda men måste erkänna de lyckats riktigt bra med den. Ska troligtvis provköra en på onsdag.

Uppdaterat: 2021-05-24 19:37

Guran
Det jag menar är att ta reda på kring utrustning och framför allt invänta lite tester.
Jag är dock mer intresserad av EV6.
Sedan har jag ju torrkört Enyaq vilket jag inte varit i närheten att göra med de övriga två.
Vi gillar ju alla olika men jag gillar hittills mest Enyaq därför att jag uppfattar den mer praktisk. Jag har ju idrottande småbarn och något jag har i åtanke i mitt ”grävande”.
Jag lär nog hinna ändra mig 1000 ggr innan jag slår till.

Uppdaterat: 2021-05-24 19:51

Nu beror det ju till mycket stor del på vilka krav man har men annars kanske en lease på den nya MG ZS Ev skulle vara en bra variant just nu i avvaktan på alla nya bilar som dyker upp. Kan man leva med det den erbjuder så lär det vara svårt att åka billigare i en ny familjebil. Vill man inte binda sig till 36 månader så kan man ju för nån extra hundring i månaden leasa den under 24 månader. Jo - jag såg att TS ville köpa sin elbil men man kan ju ändra sig - vad vet jag...:) Till detta pris lär det vara svårslaget rent ekonomiskt.

Uppdaterat: 2021-05-24 19:53
Axa skrev:

Guran
Det jag menar är att ta reda på kring utrustning och framför allt invänta lite tester.
Jag är dock mer intresserad av EV6.
Sedan har jag ju torrkört Enyaq vilket jag inte varit i närheten att göra med de övriga två.
Vi gillar ju alla olika men jag gillar hittills mest Enyaq därför att jag uppfattar den mer praktisk. Jag har ju idrottande småbarn och något jag har i åtanke i mitt ”grävande”.
Jag lär nog hinna ändra mig 1000 ggr innan jag slår till.

Jag slog till för att få slut på ältandet och ändrandet, helt mot mina principer :)
Tänkte att en bil som är så upphaussad och har långa väntelistor troligen är ganska lättsåld till ett bra pris om den nu skulle var ett bomskott. Men vad skulle vara mer praktiskt med Enyaq? Du kan ju driva ett torkskåp med Ioniq/EV6, måste vara jättepraktiskt :)
Det jag skulle vilja ha från Enyaq är led Matrix och AGR stolarna.

Uppdaterat: 2021-05-24 20:35

Guran
Nja, det är väl de små praktiska detaljerna jag finner bättre på Enyaq. Som förarmiljö, tex farthållarspaken, bagageutrymmets utformning, indirekt TPMS…

Vad gäller MG så tycker jag räckvidden är dess största nackdel. Iallafall som familjebil. Det drar lätt iväg under en dag om det är en massa åkande fram och tillbaka, särskilt under vintern. Som andrabil ok.

Uppdaterat: 2021-05-24 20:44
Axa skrev:

Guran
Nja, det är väl de små praktiska detaljerna jag finner bättre på Enyaq. Som förarmiljö, tex farthållarspaken, bagageutrymmets utformning, indirekt TPMS…
Vad gäller MG så tycker jag räckvidden är dess största nackdel. Iallafall som familjebil. Det drar lätt iväg under en dag om det är en massa åkande fram och tillbaka, särskilt under vintern. Som andrabil ok.

Ja är det farthållarspak så skulle jag lägga ned direkt. Farthållaren skall ha knappar på ratten. Hur svårt skall det vara att fatta det?

Uppdaterat: 2021-05-24 20:49
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Christer
Haha, ja smaken är ju som baken. Har kört båda varianterna och trivs bäst med spaken.

Uppdaterat: 2021-05-24 20:54

Farthållarspak eller knappar på ratten är ju en vanesak, jag kör med båda varianterna, men nog trivs jag bättre med spak, men det beror kanske mest på gammalt invant beteende?

Uppdaterat: 2021-05-24 20:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse
Så kan det ju iofs vara men jag hade en Volvo med farthållningsknappar på ratten och det hände, trots daglig användning, att jag några gånger per år fick titta på knapparna eller tryckte fel. Inte samma problem med spak. Men det är väl min hjärna som gillar spakar helt enkelt.

Uppdaterat: 2021-05-24 21:06

Axa, det var ju det jag menade, Volvos farthållarspak trivdes jag bra med, knapparna är jag inte lika förtjust över.

Uppdaterat: 2021-05-24 21:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Så länge farthållar spaken eller knapparna är på vänster sida ratten kan jag leva med dom även om spak är att föredra, bara ut med ett finger för upp/ner i hastighet :).

Uppdaterat: 2021-05-24 22:08
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Guran skrev:

Hyundai Ioniq 5
KIA ev6
Där har du två bilar som du absolut bör utvärdera
Betydligt bättre utrustade i ”basutförandet” än vad Enyaq är och till det betydligt längre garantier samt 800V teknologi.

Solklart mer spännande med "elbil 3.0" än VAG:s elbilar 2.0.

Uppdaterat: 2021-05-24 22:10
Power to the people