Vi Bilägares forum

Elbil för 7,5 PBB?

Elbil för 7,5 PBB?

För drygt två år sen bytte jag jobb och fick välja en förmånsbil efter vår policy "Max 7,5 PBB i inköpspris och max 120 gram CO2". Nu har jag börjat sondera terrängen för att byta ut Optiman om nio månader. Jag besökte en Hyundaihandlare idag och fick information att om jag hade velat ha en Kona skulle jag ha beställt för tre månader sen.
Sen tittade jag in hos Hedin i Uppsala för att höra om Nissan Leaf, men deras personal hade tydligen inte lust att prata med mig.

Är det någon annan tillverkare som har tänkt att leverera elbilar på riktigt framöver?
Volkswagen ska göra det "sen"...

Tesla ryms inte i budgeten och har fel image hos kunderna.

Uppdaterat: 2019-06-26 17:42

Kommentarer

Måste du byta just om 9 månader? Du kan inte dra ut på det lite och vänta in en Kona eller e-Niro om den ryms med rabatt.
Trist att de är så stelbenta i sin policy, även om du valt en bil för 9 PBB hade det ju troligtvis inte blivit dyrare TCO för dem än nuvarande policy. Men men, jag vet hur stelbent det kan vara på i synnerhet större bolag...var själv 15 år på ett sådant.....

Frågan är ju hur stor behöver bilen vara? Nu kommer ju både Opel och Peugeot med rena elbilar med vettig räckvidd med. 2008:an tycker jag ser riktigt bra ut på utsidan med och nog som Kona i utrymmen.
VW är ju på gång men tror inte du har en för den pengen inom 9 månader heller tyvärr, de har ju gått ut och sagt att första "batchen" kommer vara mer välutrustade med större batteri....
Leaf är ju en del nöjda med också om de klarar sig på utrymmena i den. Hedin är ju som de är tyvärr, men visst måste det väl finnas fler Nissan-handlare i trakterna?
Ska fundera på vilka mer jag läst om som kan tänkas komma snart....
Dock oavsett ska du nog bestämma dig snart, leveranstid lär du ha på alla utom den du inte vill ha.

Uppdaterat: 2019-06-26 18:01

Just nu så är det väl antagligen bara Kia e-Niro som möjligen skulle kunna vara ett alternativ kostnadsmässigt (frånsett Leaf och Zoe) som jag ser det. Om utrymmena räcker så finns ju också e-Soul för några kronor mindre men jag skulle nog ändå välja e-Niro av dessa alternativ om jag hade möjlighet.

Uppdaterat: 2019-06-26 18:09

e-Soul glömde jag. Bra där Pi! Tror den t.o.m hade lite bättre räckvidd än Kona och e-Niro. Och som Pi korrekt skrev, den är lite lägre prissatt med.

Uppdaterat: 2019-06-26 18:18

Om 9 månader har väl den med bla större batterikapacitet uppdaterade Hyundai Ionic kommit.

Uppdaterat: 2019-06-26 18:33

I praktiken är nog räckvidderna rätt identiska mellan dessa syskon/kusiner eftersom de alla har samma drivlina och ligger i nästan samma storleksklass. Visst - e-Niro är aningen större så den kanske också blir aningen törstigare men gissar att olika förare ger större skillnader än bilarna i sig.
Guran - men den uppdaterade Ioniq'en har väl ändå mindre batterikapacitet än dessa vill jag minnas... Men jag kan ha fel...:)

Uppdaterat: 2019-06-26 18:35
Pi skrev:

I praktiken är nog räckvidderna rätt identiska mellan dessa syskon/kusiner eftersom de alla har samma drivlina och ligger i nästan samma storleksklass. Visst - e-Niro är aningen större så den kanske också blir aningen törstigare men gissar att olika förare ger större skillnader än bilarna i sig.
Guran - men den uppdaterade Ioniq'en har väl ändå mindre batterikapacitet än dessa vill jag minnas... Men jag kan ha fel...:)

Det har den väl, men är en av marknadens snålaste i fråga om strömförbrukning. 38,3 kWh och 294km wltp. 100kW snabbladdning.
Lär nog täcka det flestas behov.

Uppdaterat: 2019-06-26 18:38

Jag vet inte om det går att förlänga innehavet av KIAn, men jag skulle kunna vara utan bil några månader. Jag har ju fler fordon...
Nuvarande bil hade gått 100 mil som demo så den blev billigare än listpris. Hittar man något liknande så kanske man får lagom mycket utrustning på köpet.

Det jag oroar mig för med små bilar är ljudnivån på landsväg.

Uppdaterat: 2019-06-26 20:45

Undrar om VW kan börja leverera ID.3 inom den tidsrymden?

Uppdaterat: 2019-07-29 19:13
Power to the people
Pi skrev:

Guran - men den uppdaterade Ioniq'en har väl ändå mindre batterikapacitet än dessa vill jag minnas... Men jag kan ha fel...:)

38,3 kWh nettokapacitet på "nya" Ioniq, vilket förvisso är tillräckligt för många. Mer "oroande" är att batterispänningen anges till 319 V, vilket betyder att den tappar sin unika förmåga att vara riktigt snabbladdad. :-(

Uppdaterat: 2019-07-29 19:15
Power to the people

Jag har läst kommentarer om att Kona har svårt att ta emot energi vid låg temperatur.
Nånstans mellan 50 och 60 kWh tror jag är minsta tänkbara batteri för mig.

Uppdaterat: 2019-07-29 20:08
L. Mäkinen skrev:

Jag har läst kommentarer om att Kona har svårt att ta emot energi vid låg temperatur.
Nånstans mellan 50 och 60 kWh tror jag är minsta tänkbara batteri för mig.

Björn m.fl. pratar om sk. "coldgate" gäller både Kia och Hyundai (och kanske några till..)
Jag är inne på din linje, någonstans omkring 50 kWh är en sweetspot, särskilt för långresor.

Uppdaterat: 2019-07-29 20:23
Power to the people

Jag håller med, tror de 64 Kia och Hyundai har är gansla lagom, säg att det är 60 kWh tillgängligt i dem så ger det iaf 30 mil även vid rätt taskiga förhållanden. Tänker man får köra dem rätt hårt eller i riktigt pissigt väder om de ska dra 200 Wh per kilometer....
Men mindre än det, nää, det tror jag inte på om man vill slippa räckviddsångest. Helst vill man ju slippa ladda fullt till vardags med.

Uppdaterat: 2019-07-29 20:30

Jag hade ingen räckviddsångest med min gamla e-up, men det var opraktiskt med 11 mil räckvidd när jag hade 6 mil till jobbet. Man visste ju hur långt man kom. Med avgasbil är det inte ovanligt att man får slutbesked när man kan köra en till 10 mil till.

Uppdaterat: 2019-07-29 20:37
Henrik M skrev:

Jag håller med, tror de 64 Kia och Hyundai har är gansla lagom, säg att det är 60 kWh tillgängligt i dem så ger det iaf 30 mil även vid rätt taskiga förhållanden. Tänker man får köra dem rätt hårt eller i riktigt pissigt väder om de ska dra 200 Wh per kilometer....
Men mindre än det, nää, det tror jag inte på om man vill slippa räckviddsångest. Helst vill man ju slippa ladda fullt till vardags med.

Otroligt nog anger Kia/Hyundai nettokapaciteten, egentligen är packet på ca 70 kWh. :-)

Uppdaterat: 2019-07-29 20:41
Power to the people
Grosser skrev:

Henrik M wrote:Jag håller med, tror de 64 Kia och Hyundai har är gansla lagom, säg att det är 60 kWh tillgängligt i dem så ger det iaf 30 mil även vid rätt taskiga förhållanden. Tänker man får köra dem rätt hårt eller i riktigt pissigt väder om de ska dra 200 Wh per kilometer....
Men mindre än det, nää, det tror jag inte på om man vill slippa räckviddsångest. Helst vill man ju slippa ladda fullt till vardags med. Otroligt nog anger Kia/Hyundai nettokapaciteten, egentligen är packet på ca 70 kWh. :-)

Kanon ju, snyggt av dem! Mer korrekt kan jag tycka....min har runt 96,7 kWh användbart har jag läst...

Uppdaterat: 2019-07-29 20:45

Idag har Aros Auto haft vänligheten att låna ut en e-Soul åt mig. Jag ville ha den när jag servade bilen, men de missade det internt. Första intrycken är väl inte bara positiva.
+ Bra "gassvar"
+ Android Auto
+ Tydlig HUD
- Ratten går inte nog långt bak i bilen
- Stolen går inte nog långt ner i bilen
- Vägljudet är högt på grov asfalt
- Energiförbrukningen verkar hög på motorväg
- Obehagligt att sitta som på en piedestal
+ Stereon klarar Iron Maiden galant

Körning Enköping till Spånga:
Bild borttagen.

Vacker som en dröm?
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-07-30 11:57

Det blev lite över 15 mil med Soul och då visade mätaren 25 mil kvar. Däckstrycket var 44 till 48 psi enligt färddatorn. Möjligen kan det ha gett extra buller.

När jag lämnade tillbaka den frågade de om jag ville prova eNiro och det kunde jag inte låta bli. Den gick något tystare, hade skönare stolar och bekvämare rattknappar. Jag tyckte det kändes som att stötdämparna var bättre avstämda än på Soul som framstår som underdämpad.

Tyvärr hamnar eNiro farligt nära en halv miljon när man plockar på "nödvändig" utrustning.

Uppdaterat: 2019-07-30 20:16

Vad landade du på i snitt över de 15 milen för förbrukning? Och vad för typ av körning? Om jag inte minns fel har väl du med kärt en del elbil tidigare och borde ha hyfsad koll på körsätt....jobbigt om den är så "törstig" iså fall. e-Niro har man ju sett folk köra betydligt snålare. Jag var ju nästan säker på att denna borde gått snålare än e-Niron.
Däremot i den vinkeln du fotat Soul där tycker jag faktiskt den är riktigt snygg!
Håller med om att e-Niro ligger lite högt, den borde vart 50.000 ner......nu känns det som att har man inte behovet av den lite flexiblare inredningen så kan man lika gärna lägga på 50 till och få en Model 3 med dess effektivitet och laddnätverk. Som vi ju iofs nu lärt oss från Raphael inte är nån fördel alls....
Har ju inte själv kört e-Soul men tyckte med e-Niro hade förvånansvärt sköna säten och ljudnivå.

Uppdaterat: 2019-07-30 20:24
L. Mäkinen skrev:

Tyvärr hamnar eNiro farligt nära en halv miljon när man plockar på "nödvändig" utrustning.

Och en halv miljon för en bil som inte är överdrivet vacker kanske man kan stå över? Då kanske en Model 3 ändå ligger närmare till hands?

Det är synd att så många "roligare" bilar ligger långt bort i (leverans)tid ännu som e-208/e-Corsa, 'nya' Ioniq, ID.3...

Uppdaterat: 2019-07-30 20:45
Power to the people

Henrik, jag körde motorväg från Enköping till Spånga, runt lite i Västerort och sen motorväg till Enköping igen. Jag försökte köra utan att bete mig annorlunda än med vilken bil som helst. Jag tror att det stod 20,1 kWh/100 km på snittet. Eftermiddagsturen visade 17,8. GPS i Waze visade 112 på E18.

Grosser,
Frågan är om någon av de kommande billigare bilarna är tysta invändigt. DS e-tense, kanske?

Uppdaterat: 2019-07-30 21:04
L. Mäkinen skrev:

Henrik, jag körde motorväg från Enköping till Spånga, runt lite i Västerort och sen motorväg till Enköping igen. Jag försökte köra utan att bete mig annorlunda än med vilken bil som helst. Jag tror att det stod 20,1 kWh/100 km på snittet. Eftermiddagsturen visade 17,8. GPS i Waze visade 112 på E18.
Grosser,
Frågan är om någon av de kommande billigare bilarna är tysta invändigt. DS e-tense, kanske?

Det är helt klart högt.....mer än min som är betydligt större, tyngre och kraftfullare.......Model 3 hade du troligtvis åkt på 1,5 under samma förutsättningar.

När du skriver om tystnad inuti, menar du då upplevd tystnad eller i siffror mätt? För min egen erfarenhet är ju att elbilen är tystare inuti, men man plockar upp mycket ljud man inte tänkt på annars som lurar örat att tycka bilen låter mycket......skumt det där.
Vart skulle du placera e-Niro på en skala ljudnivåmässigt? Jag höll den som ganska tyst ändå, iaf tystare än fossilkonkurrenterna av samma storlek.....

Uppdaterat: 2019-07-30 21:17

Jag menar upplevd ljudnivå. Jag har inte mätutrustning som stämmer med mina öron. Det blir en ljudmatta som tröttar skallen. I stan funkar det, men på landsväg klarar jag det inte.
ENiro är tystare än hybriderna av samma modell.

För mig får en liten bil gärna kosta som en stor om den är tyst inuti.

Uppdaterat: 2019-07-30 22:07

Jag förstår, och håller med.....av den anledningen jag kan ha svårt förstå de som anser att en bil av simplare modell är precis lika bra som den lite trängre men betydligt mer påkostade bilen......behöver inte gå in närmre på hur jag menar, tror du förstår....
Nej, stort bagage till exempel gör ingen nöjd om det blir en resonanslåda av det....hellre då en lite trängre mer ombonad bil men som ändå klarar ens egna behov.
Där kan säkert de franska tillverkarna va trevliga om de lyfter fram sin gamla paradgren komfort....

Uppdaterat: 2019-07-30 22:14

90% av det jag kör så fraktar jag egna köttklumpen och ett par telefoner plus kanske en bunt kristaller eller oscillatorer. Till det skulle en eldriven BMW M2 eller liknande vara perfekt.

Uppdaterat: 2019-07-30 22:45

Jag tycker Peugeot:s nya e-2008 ser intressant ut om man inte har ett större fraktbehov. Jag hoppas inte PSA chabblar bort sin chans nu genom att sätta priserna för högt.....

Uppdaterat: 2019-07-30 22:54

Fast 2008 är ju byggd på höjden den med.
Undrar när de har tänkt börja sälja dem...

Uppdaterat: 2019-07-31 18:16

Jag hoppas att det inte blir någon bullerburk, för annars ser den rätt lovande ut!
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-08-27 21:09
Power to the people

Det är fasiken saftigt för B-klassare.....men riktigt kul det kommer fler och fler alternativ nu :) Jag tror ju 2008 kommer vara betydligt mer bil, ska bli intressant hur de prissätter den. Jag hade hoppats den skulle landa in under 300 precis efter premien men det tvivlar jag nu när man ser hur samma koncern prissätter denna som är mindre.

Uppdaterat: 2019-08-28 07:56

Tja, kronan är svag och bilen kommer att hitta sina köpare - det håller väl priset uppe. Men man får ett 50 kWh-batteri åtminstone likt förnyade Zoe (och Model 3).
290' eller 310' efter premien borde inte ge en allt för hög månadskostnad.

Uppdaterat: 2019-08-28 08:15
Power to the people

Grosser: Nej den kommer helt klart hitta köpare, om inte annat i dagsläget pga. brist på konkurrens. Och visst kommer den på en låg TCO. Däremot lite för liten bil för att fungera som endabil för många. Och det är ju dit man vill komma, att fler och fler byter till elbil i den bilen som rullar mest för familjer och de som arbetar från bilen. Och där tror jag B-klassen ses som för liten för många.
2008 har ju i nya versionen blivit en både betydligt snyggare och mer "vanlig" crossover än den fula pensionärsbubbla den var innan. Obs, min åsikt. Sen är det ju trist att Opel lagt den större ombordladdaren enbart i den mer utrustade versionen, vilket gör att jag tror det är den som kommer sälja.

Uppdaterat: 2019-08-28 08:23

Ska man gissa att sämsta totalekonomin på de franska varianterna blir på den som är mest intressant, DS 3 Crossback E-Tense?

Uppdaterat: 2019-08-28 08:38
L. Mäkinen skrev:

Ska man gissa att sämsta totalekonomin på de franska varianterna blir på den som är mest intressant, DS 3 Crossback E-Tense?

Det är nog ingen högoddsare! :) Den lär ju ha högsta inköpspriset och ett av de sämre andrahandsvärdena enligt min gissning. Nej jag tror att av de modellerna är det e-2008:an som kommer vara vettigast både sett ur bil för pengarna samt TCO, då jag tror den i sin nya version kan bli ganska attraktiv på begagnatmarknaden med.

Uppdaterat: 2019-08-28 08:50

Såg nyss ett avsnitt av Fully Charged om Corsa E. Den har ett fel som snudd på raderar mitt intresse fullständigt. Man har valt att inte göra så kraftig regenerering så enpedalskörning skulle vara möjligt.

Uppdaterat: 2019-08-29 17:27

Ja, det var sjukt störigt att höra. Helt ofattbart att plocka bort det nära på unika med att köra elbil.
Ioniq 39 kWh kommer ju snart, men några 7,5 pbb går nog bara att drömma om. Förresten, får du räkna av bonusen på inköpspriset?

Uppdaterat: 2019-08-29 19:11
Power to the people

Det har jag förutsatt att jag får. Vet inte varför gränsen är satt som den är hos oss. Det är ju varierande hur ägandet ser ut på de bilar vi har så företaget lägger inte ut beloppet mer än teoretiskt.

Uppdaterat: 2019-08-29 19:25

Enpedalskörningen är ju nåt av det bästa som sagt med elbil! Verkligen skumt de gör så, e-Tron verkar ju inte heller få nån direkt riktig regen på.
Skulle Kona Electric vara för liten för dig Mäkinen?

Uppdaterat: 2019-08-29 19:29

Kona skulle funka storleksmässigt, men den går inte att få tag i och jag misstänker att den är ljudlig inuti.

Uppdaterat: 2019-08-29 23:12

Nej det är väl sant, lång väntetid på den och e-Niron. Har inte kört Konan men är den som Kian är den inte speciellt ljudlig.
Jag är lite nyfiken på hur e-2008 blir i verkligheten.

Uppdaterat: 2019-08-29 23:23

Jag har provkört Kona Electric. Den är långt ifrån tyst. Jag trodde den hade dubbdäck, men så var det inte, odubbade minsann. Men då är jag ju bortskämd med tystnaden i min GLC. Så allt är ju relativt.
Men det var en kul bil att köra med helt ok fjutt i motorn. Men årets tilldelning sålde slut på några veckor....

Uppdaterat: 2019-08-29 23:47

De senaste dagarnas skriverier om skattenivåer på dieslar pressar tillbaka mig till elbilar igen. Man kan ju köpa en e-up för dryga 100 kkr med ett par tusen mil på mätaren.

Någonstans såg jag en beräkning för hur mycket mer företaget kan lägga på en elbil eller laddhybrid än på en motsvarande dieselbil även när bränsle inte ska vara med i beräkningen.

Uppdaterat: 2019-09-11 21:52

LM, du får ju in en ny e-UP i din kalkyl

Uppdaterat: 2019-09-12 07:50
*Robban

Robban,
Jodå, jag har tänkt tanken. Hustrun påpekade igår att hon aldrig sett mig så nöjd med någon bil som jag var med den. Nu med mycket större batteri för lägre pris så är det faktiskt frestande.

Uppdaterat: 2019-09-12 08:49

Jag gick runt på Hedin Bil i Akalla idag och letade efter säljare bland de olika märkena. De enda som verkade tro att det kunde komma kunder var KIA, Alfa och Chevrolet. Bland de övriga fanns ingen att prata med.
Hos KIA fick jag veta att med deras priser kan jag skaffa en Optima kombi för 7,5 PBB, men då får jag försaka parkeringshjälp, elöppnad baklucka och panoramataket. Två av dem skulle jag inte märka om de saknades. Den tredje spelar ingen roll. Jag kan gå till bakluckan och öppna om jag ska lägga nåt där.

Uppdaterat: 2019-09-13 14:27

Mäkinen: Måste du beställa av Hedin? Verkar som en del andra har lyckats få in den med stora utrustningspaketet för 7,5 pbb. Men Hedin är väl inte kända för att vara de med lägst priser.

Uppdaterat: 2019-09-13 15:49

Visst har det varit ett facelift av Optiman, även om skillnaderna är ytterst små? Resonanslådan är ju svårare att göra sig av med...
Undrar om VW e-UP kommer börja produceras inom kort?

Uppdaterat: 2019-09-13 15:56
Power to the people

Mäkinen: Men du som tittade på ren el, går det inte få ner en Ioniq till rätt pris? Känns som betydligt mer bil än en e-Up.

Uppdaterat: 2019-09-13 15:57

[quote=Henrik M]Mäkinen: Men du som tittade på ren el, går det inte få ner en Ioniq till rätt pris? Känns som betydligt mer bil än en e-Up.[/

Ser ju ut som om man skall kunna få en fullutrustad Ionic, med snabbladdning :) för nån tusenlapp över 7,5 basbelopp. Drar man bort bonusen så kommer man ju klart under 7,5

Prisexempel: HYUNDAI IONIQ ELECTRIC PREMIUM

Exempel på standardutrustning: Batteri på 28 kWh • 8” touch screen med DAB+, infinity ljud och navigation • 2-zons klimatanläggning • Adaptiv farthållare • Autobroms, assisterar inbromsning vid kollisionsrisk m. detektering av fotgängare och fordon • Filhållningsassistans (LKAS) och -varning (LDWS) • Apple Carplay • Parkeringssensorer fram och bak • SuperVision 4,2” display i instrumentgrupp • Trådlös mobilladdning • Berättigad till miljöbilspremie (60.000 kr)

Kampanjpris 359.800 kr

Uppdaterat: 2019-09-13 16:39

Inte måste jag ha med Hedin att göra, men jag var där och tittade på DS7 och dess psykedeliska inredning. Eftersom jag inte hittade personal så gick jag vidare.

E-up är mycket snyggare än Ioniq (och alla andra Hyundai). Egentligen har båda för kort räckvidd. Tanken är ju att jag ska kunna besöka kunder i hela Norden.

Uppdaterat: 2019-09-13 17:55
L. Mäkinen skrev:

Inte måste jag ha med Hedin att göra, men jag var där och tittade på DS7 och dess psykedeliska inredning. Eftersom jag inte hittade personal så gick jag vidare.
E-up är mycket snyggare än Ioniq (och alla andra Hyundai). Egentligen har båda för kort räckvidd. Tanken är ju att jag ska kunna besöka kunder i hela Norden.

Man vet ju aldrig, min förra arbetsgivare låste oss till Bilia, som var dyrare än min lokala handlare.
Ja, ska du ha elbil och köra så i jobbet är det väl tyvärr bara ett märke som fungerar. Då är du ju beroende av ett bra supersnabbladdnät precis som mig. Riktigt synd de är tjuriga med sina pbb och inte kan se TCO.

Uppdaterat: 2019-09-13 18:04

Jag vill inte kalla det för tjurighet utan jag kan nog övertyga de styrande om jag har siffror att backa upp med. Senast igår kväll ringde min chef och frågade mig om det var ok att han tog ledigt idag så vi har gott samtalsklimat.

Att vi har 7,5 PBB är nog egentligen något som någon har bestämt för att det är ganska vanligt.

Uppdaterat: 2019-09-13 20:42