Tänkte köpa nya vinterdäck och valet står mellan hakka 8/9 eller Michelin x-ice North 4.
I ena testet står det att hakka är bäst & i nästa står det att North 4 är bäst...
Är det någon som har erfarenhet av dessa däck och vet vilket som passar mig bäst?
Kan tillägga att jag bor i kiruna så den mesta körningen sker på is och snö.
Tacksam för alla tips!
Mvh, Alexander.
Dubbdäck
Uppdaterat: 2019-08-22 10:51
Kommentarer
Det är väl bara du som vet vad som passar dig. Skulle tro att det är skit samma vad du köper av premium dubbdäck.
Vad man tycker om däck är ju mest personliga preferenser sedan kan ju testerna ge viss vägledning. Men inte alls säkert att testvinnaren är den som passar dig bäst.
Kiruna, så naturligtvis är väl det däck som presterar bäst på riktigt vinterväglag det du kommer ha störst nytta av. Skulle tro att bra prestanda i slask och på barmark är något du kan se bort från helt.
Så välj däck utifrån dina behov. Inte vad andra tycker om sina däck.
Köp dom som är billigare!
Håller med att skillnaden är marginellt. Googla runt på bägge däcken och ta dom billigaste.
Näää! Köp dom som är bäst. Antagligen Nokian Hakka 9 dubbat. Skit i vad andra sörlänningar tycker.
Bägge är bra däck som fungerar bra i riktig vinter, välj vilket du vill beroende på din budget eller vilken gratis reklampryl däckgubben erbjuder, typ isskrapa eller en nyckelring med Michelingubbe.
Jag hade köpt dubbfria jag, är ju rejäl vinter i Kiruna :)
Nää! Dubbat heter det av en anledning. Friktionsdäck är för sörlänningar som inte vet vad vinter är.
Dubbdäck är för sörlänningar som har massa is och skit på vägen.
En norrlänning borde klara sig gott med odubbat. Är ju kallt och jävligt och då är ju odubbat oöverträffat :)
År du så jävla säker på det? Isvägar som aldrig smälter eller saltas. Nä du! Bosätt dig där så förstår du varför norrlänningar väljer dubbat.
En osmält isväg är ganska sträv.
Jag vet har kört åtskilliga tusentals mil i de mest jävliga väglag, på den tiden odubbade däck var ganska dåliga gent emot dagens. Men visst, man behöver inte ligga och skramla milvis på bar asfalt med dubben i Kiruna. Men på kall is så är odubbat förvånansvärt bra, bara det jag vill påvisa.
Helt klart funkar det med odubbat om man kör med insidan av pannan. Men likväl väljer norrlänningar dubbat av en orsak. Eller hur?
Du menar att dom saknade vissa delar innanför pannbenet ?? :)
Det är väl liksom så att det där med hängslen och livrem på en gång.
4wd och dubbdäck och då tror man att man slipper man använda det där innanför pannbenet.
Och ändå går det åt helsicke.
Och kanske ännu mer åt helsicke.
Jag kör i hela Norrland med friktionsdäck och 2wd och jag tror jag kör 50% på saltad väg och det fungerar bra.
Men man måste ha lite extra förutseende dom få gånger det blir blixtvattenhalka.
Den enda gången man tjänar på dubbar är om man kör på is. Antingen isgatan i skogen. Isfläckarna vid stoppljus. Blixthalka osv.
Dubbfritt är bättre på torra och blöta vägar asfalt/grus. Även slask och blöt snö.
På hård packad snö är det mer eller mindre dött lopp.
Detta gäller bilar med antisladd system skall tilläggas.
Så det säkraste systemet är föraren, det andra är bilens säkerhetssystem och sist kommer däcken.
Ja Patrik naturligtvis gäller det dom moderna bilarna med antisladdsystem.
Glömde det tillägget.
Och jag håller med dig fullständigt.
Ja det är ett fritt val med dubb eller odubbat men man ser fler och fler varje år som kör odubbat här i norr också.
Och man skall naturligtvis välja det som känns bäst såklart.
Något jag praktiserar som många aldrig gör.
Att på lämpligt ställe testa och provocera fram sladd i lite högre hastighet (50-70) på lämpligt ställe som är säkert för bil och folk.
Det många inte vet är att det är nästan helt omöjligt att få en sladd med en ny modern bil.
Vi har en extra bred oval påfart till dubbelfiliga huvudvägen som jag ibland brukar överdriva hastigheten vid dåligt väglag bara för att testa men antisladdsystemet tar effektivt ner hastigheten och och hållet bilen rätt i tvära ovalen utan sladd eller att bilen går rakt fram.
Det borde alla testa nån gång varje vinter och jag brukar ibland tvinga frun och barnen så stt dom skall känns hur det känns och hur man reagerar och gör.
Haha, den var bra!!!
Jag var glad att jag hade dubbdäck när jag var i Kiruna, hela staden är en backe, det var blankpolerat överallt där man åker iväg eller bromsar. Det var så halt att den sand man försökte lägga på gled av eller blåste bort, det var -15-20 grader så salt i sanden skulle inte hjälpa.
På landsvägarna runt om var det fin vinterväg, och man skulle klarat sig bra med odubbat, men som sagt, i staden var det en isbana.
Ja men den håller man ju på och flyttar på nu. Så man kanske har valt ett platt område :)
Platt område? Några kilometer ifrån Kebnekaise, Skojar du?
Kilometer, är ju långt som satan närmare 10 mil i alla fall. Jag vill inte minnas att det var så backigt, men är längesedan jag var där, och åkte bara från flygplatsen till Riksgränsen
Jo, det är förvånande platt runt Kiruna, men staden ligger på en kulle. Och TS kommer slita ut sina nya vinterdäck flera gånger om innan hela stan är flyttad.
Det är då man sprider varm stenflis. Fryser fast i isen och blir väldigt bra.
Och det gör dom i Kiruna?
Själv kör jag numera odubbat. Enda nackdelen med dessa däck är att mönstret är tätare än på dubbdäck. Därav får man sämre egenskaper när det gäller slask (moddsträngar och liknande). Dessa gånger är ganska frekventa där jag kör - tyvärr. Däremot är de gånger det är "svartis" eller "blankis" mindre frekventa, jag får jag leva (hoppas jag) med detta.
Sörlänning här! (christer) Jag har inte köpt några dubbdäck sen 1987 och det har inte varit någon snö de senaste fyra åren. Kört med friktionsdäck men tvekar att skifta i år. Nu är det ovanligt mycket rönnbär så vargavintern kanske kommer? (tveksamt) Jag är så jädra glad att jag bor där jag gör, kanske är det klimatförändringarnas effekt ;)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.